Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 3352 ggr
jonnson
0

Vad att tänka på, vid omplacering?

Jag har sedan en tid tillbaka letat efter omplaceringshund eller en hund att ha på foder, men ingen valp. Jag har nu hittat en annons på blocket, om en hund som jag skulle kunna tänka mig att ha, eller prova om det funkar med den iaf. Grejen är den att i annonsen så står det egentligen ingenting om hunden eller vad för hem dom vill att han hamnar i. Står i princip bara vilken ras, varför.dom ska göra sig av med honom (tidsbrist), att han är social, livlig och gillar promenader. Enda "kravet" dom satt på hans blivande hem är att man ska gilla att vara ute i naturen (vilket jag anser är en självklarhet om man har hund). Det står INTE hur gammal han är, eller ens att det är en hane, det har jag luskat fram genom bilderna dom lagt ut i annonsen. Är inte det lite konstigt att inte skriva ut sådan basic fakta? Hur som helst, min egentliga fråga här är, vad ska jag tänka på att fråga om hunden? Jag mailade igår, och frågade bara vad dom menar med fodervärd, för det stod det i annonsen att dom sökte. Men vad jag har hört, så är det oftast uppfödare.som lämnar hundar på foder och (nu har jag väldigt förutfattade meningar här) på bilderna så såg det inte ut som att dom som har honom är uppfödare. Hur som helst, så frågade jag kort om vad dom menade med fodervärd, hur gammal han var, och om han går bra ihop med andra hanhundar. Då jag själv har en liten, kastrerad, hanhund, som tyvärr blir ganska osäker om stora hundar är för "på", och då kan bli arg för att dölja sin rädsla, så är det ju viktigt att min nästa hund fungerar bra med Milo, och inte blir förlamande själv om den får en tillsägelse från honom för att den är för mycket. Därför vill jag ju ha en eventuell omplaceringshund på prov också. Är det ett "orimligt krav" enligt er? Men, vad ska jag fråga mer? Någon som har tips genom erfarenhet av sånt här? Funderar även på att ringa dom imorgon eftermiddag om dom inte svarat på mitt mail innan dess. Eller finns risken att dom tycker jag är jobbig eller FÖR intresserad? Tacksam för svar :)

jonnson
0

Såg nu att det hamnat lite punker där dom inte ska vara, och att ett ord blivit fel. Mobiltelefoner med internet, och rättstavnings-program i all ära, men med en datorn så blir det bara dom felen man själv gör iaf.

Självklart skulle det stå "…och inte blir FÖRBANNAD själv om den får en tillsägelse…" istället för

"…och inte blir FÖRLAMANDE själv om den får en tillsägelse…"

[Forest]
0

Nybesiktad ska den vara och ha alla papper i sin ordning allså vacc papper och idnr, är det renrasig? då ska även stamtavlan vara okej. Om det går ha gärna hunden på prov ett tag, det kan underlätta för hunden o Er. Jag gjorde någ alla fel man kan göra när vi skaffa omplaceringshund men åh vad hon var trevlig o söt otrolig snäll. Hoppas du får många bra tips :)

[Malin3033]
1

Jag har nyss tagit över en omplacering. Inte problemhund utan hon tyckte det var för jobbigt att bo med tre stora hundar, hon själv är en sheltie som kräver en hel del tid och träning (framtida tävlingshund). Jag ringde helt enkelt och frågade allt jag ville veta, ett av mina krav var att hon skulle fungera med min andra hund så att ha henne på prov först var ett måste. Se bara till att alla papper finns och att dem stämmer så ska det nog inte vara några problem om ni fungerar tillsammans i övrigt :) lycka till och fråga gärna om du undrar något!

jonnson
0

Jag har nu knåpat ihop några frågor jag tänkte ställa till dom sen när jag kontaktar dom, blir troligtvis över telefon eftersom jag nu är osäker på om mitt mail ens kom iväg. Brukar alltid få en kopia själv om jag svarar på annonser på blocket.. Hur som helst, det här är såna frågor jag tycker ger en ganska bra bild av hur hunden kan tänkas vara, och om det kan vara något för mig. Har jag missat något får ni mer än gärna säga till!

Berätta lite om hunden - tänkte att det är en bra början, och kanske (om jag har tur) ger svar på en del av mina frågor. Så slipper det bli mer korsförhör än vad det redan riskerar att bli. Hör hoppas jag även få svar på om hunden är trygg i sig själv.

Fodervärd - vad dom menar med det helt enkelt.

Ålder - om det inte kommer fram tidigare, så vill jag veta hur gammal han är.

Fungera tillsammans med andra hundar - då jag redan har en hund, och utöver det lever ett ganska aktivt hundliv så är det viktigt för mig att min nästa hund kan fungera tillsammans med andra hundar. Sen behöver inte alla hundar älska varann, men dom ska kunna gå på kopplade promenader tillsammans, eller vistas i närheten av varann, eller hunden ska kunna fokusera hyfsat (träningssak jag vet!) på mig även om det är andra hundar med.

Bo i lägenhet - jag har en ganska liten tvåa på bara 45 kvm, i ett lyhört hyreshus. Så det är viktigt att hunden inte är en vildbase inomhus och river halva lägenheten, eftersom jag anser att hundar ska leka och aktiveras utomhus och vara lugna inne. Samtidigt är det viktigt att den inte stör grannarna massa, som att skälla så fort någon går i trapphuset osv.

Stress att åka bort - då jag som sagt lever ett ganska aktivt hundliv och har med min hund på det mesta, så är det viktigt att även nästa hund kan följa med på det mesta och inte blir stressad av att lämna tryggheten på hemmaplan.

Vara ensam hemma - även om jag gärna har med min hund/mina hundar på det mesta jag gör, så finns det ändå grejer som en hund inte kan följa med på. Det är viktigt för mig att nästa hund klarar att vara ensam hemma ett tag ibland också. Då min nuvarande hund har extrem separationsångest som jag fått jobba MYCKET med, så vill jag helst inte ha en till sån hund..

Vaktig - enligt mig så har dom flesta hundar något som dom vaktar. Om det sen är huset, familjen, leksaker, mat, ben, en kompis eller någon pinne ute - det är ovesäntligt. Men det kan vara bra om den är vaktig av något slag, VAD han vaktar i så fall och hur "illa" det är. Kan man till exempel ta maten ändå, även om den vaktar den, eller finns risken att bli biten?

Aktivering i dagsläget - vill helt enkelt veta vad för aktivering hunden får i dagsläget hemma med sin familj. Vad/om dom tränar, ungefär hur långa och många promenader per dag hunden är van vid att få. Det kan enligt mig ge en ganska bra bild om det är en hund vars aktiveringsnivå jag klarar att tillgodose eller om jag märker redan då att det kommer bli för mycket för mig.

Ungefärlig total kostnad per månad - här tillkommer ju följdfrågor såsom försäkring och foder.

Vad ingår - vad som ingår OM han blir min, och vad jag kan behöva köpa själv.

Rädslor/bra att veta - kan ju vara bra att veta om hunden till expemel är livrädd för män, eller barn. Eller hatar katter. Eller för den sakens skull älskar något speciellt också, som att sova i sängen kanske. Allt som kan hjälpa mig att ta reda på hur han är "som person" liksom.

Parning - har hört att hundar kan agera annorlunda mot andra tikar eller hanar om den har fått parats någon gång tidigare. Det kan vara bra att veta, och även vara kul att kanske ha möjlighet att träffa eventuella "valpar" om några såna finns.

Så, har jag missat någon viktig fråga? Förutom alla "pappersgrejer" så som vaccingering, stamtavla och på sikt även besiktning om det blir aktuellt att ha honom på prov/köpa honom. Självklart ska jag även fråga om det går bra att ha honom på prov, men det är inget jag anser att jag behöver fråga i telefon innan jag ens vet om jag gillar hunden. Det kan jag ta OM/när jag får åka dit och träffa honom.

Åh vad jag önskar att jag kunde visa bild på honom. Han är såååå fin! Men eftersom bilderna bara ligger i annonsen på blocket, och jag igärna "tar" någon annans bilder, så får ni vänta tills jag tagit egna på honom, om jag får möjlighet. Men han är riktigt snygg!

Loveradio
0

#4 Du får gärna skicka ett PM med länken till annonsen till mig :)

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[Lostmybrain]
0

du verkar fått med det viktigaste :) Bra om du berättar om dig med samt vad du kan erbjuda (om du inte redan gjort det såklart :P)

Lycka till med ditt letande! Själv letar jag hund och nu i dagsläget ska jag hälsa på en hund om en vecka :) Får hoppas det går bra ^^

jonnson
0

#6 Jag tänkte bara väldigt kort berätta lite om mig själv, och sen gå in djupare på det när/om jag får träffa dom. Då jag kan bli lite blyg, så tänkte jag att jag "sparar" vissa saker som jag vet att jag kan prata om, så blir det inte så tyst kanske. Men självklart ska dom få reda på lite om mig också, så dom vet om det är värt att ens lägga tid på att jag får komma dit.

Tänkte då berätta om hur jag lever, vad jag är intresserad av inom hundsport, vad för annan aktivering jag kan erbjuda en hund, att jag har hund nu och vad för hundvana jag har sen tidigare. Tror du dom vill veta något mer?

Lycka till nästa vecka då. Ska hålla alla tummar och tår jag har, jag lovar! Vad för hund är det du ska titta på?

[Lostmybrain]
0

#7 det låter bra, jag själv är rätt så blyg och tyst. Jag har faktist inget att ta upp nu när jag tänker efter :/ Jag har berättat allt om mig och jag har fått veta det mesta om hunden.. Hmm. Hahah va pinsamt om vi har något att prata om!

Åh tack :D Jag hoppas verkligen det går bra och att uppfödaren får en bra och positiv uppfattning om mig. Jag ska titta på en sheltie tik på 2 år som hon vill sätta på ''halvfoder'' (hon har rätt till en kull, sen blir hon min)

Jag håller tummar och tår för dig med ;) Hoppas du hittar den hund du söker!

jonnson
0

#8 Jag hade inte heller tänkt så långt först, utan tänkt berätta halva min livshistoria med en gång typ. Som en del kanske märkt här, så har jag väldigt lätt för att skriva halva romaner varje gång.. Lite därför jag ska ringa dom också, så håller jag mig lättare till det jag ska :P Men det var en kompis till mig som påpekade att jag ju faktiskt är lite blyg, och att det då kan vara bra att "spara" något att prata om tills man kommer dit. Å andra sidan brukar hundfolk alltid kunna hitta något att prata om tycker jag :) Så det löser sig garanterat för din del. Särskilt om det är hos en uppfödare, där det säkert finns andra hundar, då kan du ju alltid fråga lite om dom i värsta fall. Alla gillar ju att berätta om sitt/sina djur.

Åh vad jag önskar att jag kunde hitta någon sån också. Tyvärr har dom uppfödare, inom dom raserna jag vill ha, jag kontaktat, inga hundar som ska ut på foder snart.. Och det passar väldigt bra med en till hund i mitt liv nu innan jul och nyår, men dock inte en valp.. Så då får jag hoppas på den här! Känns som att, det lilla jag vet om den iaf, att den är på god väg att passa in på dom kriterier jag har.

jonnson
0

Jag är så sjukt nervös nu så jag vet inte vart jag ska ta vägen! Är så rädd för att hunden inte ska vara så bra som jag tänkt mig, eller att dom redan hittat ett nytt hem till den.. Jag behöver moraliskt stöd nu känner jag! Eller något som får tankarna till något positivt som gör mig mindre stressad och nervös.

Ringde dom nu för en liten stund sen, men fick inget svar. Kom bara till telefonsvararen, och eftersom jag hatar såna uppfinningar så la jag på istället. Hur snart, och hur många gånger nu under kvällen vågar jag ringa utan att vara för jobbig? Kanska ska ringa en gång till om en stund, och lämna meddelande om vem jag är och varför jag ringer, om dom inte svarar? Eller hur hade ni gjort?

Maja2
0

Jag tycker att du ringer en gång till och lämnar meddelande om vem du är och varför du ringer. På det sättet slipper du känna denna oro… när de lyssnat av så kan de välja att kontakta dig, eller inte, men bollen ligger hos DEM och inte hos dig.

Lycka till !

jonnson
0

Hon ringde upp sen, precis när jag skulle ringa en andra gång, och lämna meddelande. Det var tydligen en annan tjej som var intresserad av hunden, men hon bodde för långt bort enligt ägare, men hon skulle ändå prata med henne. Men jag fick reda på ett och annat, och hon lät som att hon väldigt gärna tyckte att jag skulle prova att ha hennes hund, eftersom hon trodde att det skulle funka. Nu ska jag bara försöka ta in det hon berättade, och överväga vad jag tror. Eftersom jag VET att när jag får träffa honom, så kommer jag vara helt såld på honom, så länge han inte har ihjäl lille Milo typ.. Så jag har lite att fundera igenom nu, innan hon ringer tillbaka..

Här är det jag fick reda på iaf.

Han är 7 år gammal (lite i äldsta laget enligt mig..)

Han är ett muskelpaket som är lite "dominant" men ändå väldigt snäll. Han är lite att jobba med, och ju mer aktivering han får desto bättre. Han är skarp och lite tuff i psyket, väldigt säker på sig själv. Men lugn, stabil och trygg i sig själv ändå, och inte osäker som annars är vanligt för rasen i fråga.

Dock kräver han att man som förare är lugn och bestämd, och har en tydlig ledarroll.

Han drar en del i koppel, men går väldigt bra lös.

Han klarar att vara ensam hemma och är van vid att bo i lägenhet. Ingen skällig hund.

Dock tyckte hans nuvarande ägare att eftersom jag har en liten hund, inte utmana ödet mellan dom. Alltså mata dom i separata rum, ge dom egna ben och leksaker och se till så dom har många att välja på för att minimera risken för bråk. Men även här hänger det på hur man själv är som ledare, eftersom det är ledarens uppgift att ha lugn och ro i flocken.

Dom lämnar ut honom på foder, på livstid, för att hon inte vill att han ska säljas vidare och för att hon ska kunna ta tillbaka honom om hon upptäcker att han inte har det bra i sitt nya hem. Det här känns lite osäkert för mig, eftersom jag verkligen inte vill riskera att bli av med en hund jag sett som min och fäst mig vid. Vad tycker ni om det?

Det här är vad jag fått reda på än så länge, vad tror ni om det hela? Känns som att det är några saker jag är osäker på, som jag måste bestämma mig för innan jag eventuellt åker och hälsar på honom, för får jag träffa honom så är det som sagt kört, då jag kommer kära ner mig totalt i honom :P Jag har den tendensen, och det här är dessutom en ras jag alltid drömt om!

Maja2
0

Ok. Tänk dig för nu är mitt tips. En hund som är 7 år gammal… som är såpass kaxig att du måste mata dem i separata rum…. han vaktar sina ben och leksaker och ben, så tolkar jag det….. Varningsklockor ringer för mig. JAG skulle INTE ta honom.

[Lostmybrain]
0

Kul att du fick svar :) Dock skulle jag ta mig en rejäl funderare över detta! De vill inte sälja honom.. Så vilken dag som helst kan de ta tillbaka honom utan anledning och du kan inte göra ett p*ss åt det :/

nu vet jag inte vilken ras det handlar om men har du kollat lite hos uppfödare? Många sätter ut hundar på foder och då använder de sig av ett skk kontrakt. Känns kanske lite lugnare.

jonnson
0

Jo jag vet, det är det som är det största problemet och nackdelen känner jag. Funderar dock på att åka dit och träffa hunden, se hur han funkar med min, och sen prata igenom det hela med hans ägare. För jag vill ha någon sorts säkerhet på att han inte kan försvinna ur mitt liv hur som helst. Funderar på om man kanske kan skriva in i något slags avtal, att någon utomstående ska få avgöra om hunden vantrivs eller inte, hos mig efter ett tag, som man bestämmer i förväg. Eller att, om allt fungerar efter ett år till exempel, att jag då får köpa loss honom. Eller jag vet inte. Men känns ju j*vligt surt att ta in en ny hund i min lilla familj, då jag vet att det kommer innebära mycket stress i början för Milo, fästa sig vid hunden, lägga ner tid och arbete på att han ska lära sig mina regler och sådär, för att han sen kanske bara ska försvinna. Vet inte om jag är så pigg på det faktiskt..

Sen är det ju det där med åldern.. Visserligen blir denna ras ganska gammal, och är pigga och livliga upp till 12-års åldern ungefär. Så han har ju minst 5 år kvar som han kan leva ett väldigt aktivt liv. Men ändå, frågan är hur "formbar" han är fortfarande. Eftersom denna ras dessutom har rykte om sig att vara enmanshundar så är frågan hur mycket han är präglad på sin nuvarande ägare.

Åh vad jobbigt det här blev! hade ju trott att han skulle vara under 2 år, eller max 3.. Och att det skulle vara ett livslångt fodervärdsavtal som skulle skrivas, med undantag för utställning/parning någon gång ibland kanske.. Vet varken ut eller in längre! Eftersom jag var helt såld på denna hunden redan innan jag ringde på den, har liksom börjat tänka in honom i min vardag liksom, planera vilka rutiner som kanske kommer få ändras i och med en till hund, hur jag ska lägga upp det med träning osv..Bajs också!

Jaja, jag fortsätter hålla er uppdaterade med hur det blir. Är ju som sagt en annan som eventuellt är intresserad av hunden, men ägaren har inte fått tag på denna för att få svar om hon fortfarande är intresserad efter att hon träffat hunden idag. Är hon inte intresserad, så har jag "första tjing" eller vad man ska säga. Då ska jag dit på måndag och hälsa på, dom ska komma hem till mig sen och titta hur jag bor, och sen blir det att ha hunden på prov, OM det känns bra för alla parter.. Jag vet mer imorgon om den andra tjejen fortfarande är intresserad, så ni som följer denna tråden får vänta på besked tills dess.

[Malin3033]
0

Tyvärr så fungerar inte avtal så. Tyvärr så är det samma regler som när du köper kylskåp som när du köper hund. Hon kommer stå som ägare och det spelar ingen roll vad ni skriver på avtalet, för det är i grunden hennes hund enligt konsumentköplagen och då kvittar det om ni skrivit dit något annat.

Jag har som sagt tagit över en omplacering och det var väldigt mycket snack ang. detta. Hon ville inte riktigt lämna hunden ifrån sig och på köpekontraktet har hon skrivit att hon vill ha hunden 3v. om året. Även om det står så på köpeavtalet är det inget jag är skyldig till, för jag äger hunden.

Han är trots sju år och precis som du säger är ju frågan hur mycket man kan påverka honom. Jag tog en hund som var 1,5 år gammal och hon hamnade direkt i mitt mönster, det var precis som att köpa en valp (förutom att man slapp det eviga passandet).

Som sagt, ta dig en ordentlig funderare. För det kommer bara bli svårare och svårare. Det är NU du kan tänka objektivt, inte sedan. Ett av mina "krav" när jag tog omplacering var att hon skulle fungera med min nuvarande tjej. De klickade direkt och då hade jag inga tveksamheter längre. Man vill inte lägga ner tid och energi på att få två hundar att fungera. Passar dem ihop direkt så kommer dem förmodligen göra det livet ut, men är det gnabb från början finns risken att det kommer vara spänt för resten av deras liv. Vilket inte är kul!

Lycka till och håll oss uppdaterade!

jonnson
0

Jag har nu pratat med ägaren till hunden, och den andra tjejen som var intresserad har backat ur. Alltså är det "min tur" nu. Jag ska dit och träffa honom på måndag förmiddag, och även släppa ihop honom med min hund. Fungerar dom inte ihop, så finns det ju inget att fundera på för min del, då det största kravet jag har på nästa hund är att den ska fungera med Milo. Om dom fungerar tillsammans, så har jag lite mer att fundera på, om det är så att jag gillar hunden också.

Men ska framför allt ta upp det här med ägaren, om att jag inte vill behöva gå och oroa mig i hela hundens liv, om han blir min, att "Tänk om dom kommer och tar honom ifrån mig". Då kommer jag ju aldrig våga fästa mig vid honom, och då kommer jag heller inte att göra ett särskilt bra jobb med honom, eftersom jag anser att man måste ha några sorst känslor för en hund (eller vad för djur man nu jobbar med) för att det ska fungera bra i arbetet mellan varann, att man ska vilja anstränga sig för den andras skull, göra sitt bästa för den andra i teamet.

Sen får vi se, om det är så att allt stämmer bra, hon går med på att på sikt sälja honom till mig och sådär. Så kommer jag självklart ha honom på prov också, och då hoppas jag märka hur formbar han fortfarande är. Han ska åtminstone kunna rätta sig efter mina regler, men sen får jag självklar anpassa mig lite efter honom också, eftersom han redan är en vuxen och "färdig" individ.

Men nu vet ni lite hur det ligger till med allt, och vad för funderingar som snurrar i huvudet på mig. Om någon har någon åsikt om något, något klokt att säga som kan få stopp på snurret i huvudet eller sådär, så får ni gärna höra av er. Annars får ni väl en uppdatering från mig på måndag när jag träffat hunden :)

[Forest]
0

Jag hade täffat hunden själv först+ ägaren. Sen träffas för gemensam promenad o slutligen se om hundarna funkar bra det ska även vara på en neotralplats allså inte hemma hos någon, då kan det blir vaktar här. 7 år är ingen ålder på en hund. Jag tycker att Malin3033 svara väldigt bra. Glad