Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 4029 ggr
Loveradio
0

Hur reagerar era hundar...

på fyrverkerier och smällare på nyårsafton? Och hur gör ni med hunden?

Och är det värt att köpa en CD med fyrverkeri-ljud, så att man vänjer hunden?

(Tänk att det snart är nyår igen, känns som det var igår!!)

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

SaraC
0

När jag fick honom och de första åren var det jättejobbigt, han vibrerade och var helt uppstressad hela tiden. Det gick ju an att hålla sig ute i skogen i stugan under nyårsaftonen, men tyvärr kan ju inte folk hålla sig till att smälla bara då utan ska gärna smälla lite då och då en 2 veckor före och 2 veckor efter.. Mardröm!

Nu har han blivit mycket lugnare. Det går rätt bra att bara vara hemma, vi bor utanför stan och i ett litet område så det är inte mycket pangande men tyvärr alldeles vid ett berg så det ekar ju som in i bomben här. Vi drar ner persienner/rullgardiner för fönstrerna och har tv eller musik på hela tiden på ganska hög volym. Tar en långpromenad tidigt på morgonen och går sedan bara kortisar som vi försöker tajma in när det inte verkar vara så mycket pangande ute. För två år sedan firade jag tolvslaget med vovven i badkaret, han känner sig trygg där i av någon anledning (skyr badkaret som pesten annars..), men förra året var det inga större problem då gled han mest runt som vanligt här hemma.

Jag tycker att en CD inte alls är en dålig investering. Jättebra att träna hunden tycker jag, så förebygger man att få problem.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Loveradio
0

#1 Ja visst är det fruktansvärt irriterande när folk smäller i tid och otid. Är det verkligen så svårt att hålla sig till nyårsafton??

Skönt att det blivit bättre!

reverse
2

Loke reagerar inte mer än att han kan titta åt det hållet det smäller, så vi brukar inte göra något särskilt. Även ute på kvällskissen har det gått bra, det börjar ju oftast pangas lite flera timmar innan tolvslaget. 9_9

Ett alternativ, istället för att lägga pengar på en CD, är att söka på tex "fireworks" och "gunshots" på Youtube, så finns det hur mycket som helst att välja på. Flört Jag gjorde det när Loke var valp och hade på först på lågt ljud, som ett bakgrundsljud hemma några gånger om dagen liksom. Sedan höjde jag ljudet lite varje dag under någon veckas tid, tills det lät ungefär så högt som man kanske kunde förvänta sig i ¤verkligheten¤. Han reagerade aldrig negativt. Om det är det som hjälpt till att han idag inte bryr sig kan jag ju inte svära på, men det skadade sannerligen inte.

//Lina

KvirrZ
0

Debbie reagerar inte alls och det är så skönt! Hon ligger bara kvar där hon är och sover vidare Tungan ute

- Mvh Emma

SaraC
0

#2 Tydligen är det ju väldigt svårt för många. Grrr..

#3 Bra tips med Youtube!

Loveradio
0

#3 Smart! Det ska jag göra! Glad bra tips

Men hallå en helt annan fråga. Valle ska ju göra MH när han blir större och då är ju skottfasthet en del av det. Fuskar man inte om man tränar? Eller är det helt okej?

SaraC
0

#6 Jag har aldrig gjort något MH, men har väldigt svårt att tänka mig att det är fusk eller förbjudet att träna. Jag menar ta de andra delarna i MH:et, det är ju delar man oftast tränat och tränar som till exempel lek och jaktlust.

[Asta]
0

Jag vet inte hur Gandalf kommer att reagera. Han har inte  något emot att det smäller idag, men till nyår blir det sådana massor (vi bor i en stad) och det håller på så länge. Plus att det doftar krut. Så jag är lite orolig för hur det ska gå. Har faktiskt köpt en sådan där CD, har inte någon aning om ifall det fungerar, men det skadar i vart fall inte att testa.

Loveradio
0

#7 Jo precis, ja men då är det nog lugnt! :)

Lilllens
0

Rottisen lyfter inte ens på ögonbrynet :D Helt cool-lugn. Hon var ute på gården fast grannen smällde iväg några. Hon bryr sig inte om gevärskott eller åska heller.

pius314
0

#6 vad jag har läst så finns det vissa som tränar järnet på exakt de övningar som ska komma (med spöken och andra figuranter tex). Och då får man ju inte den spontana reaktionen… Å andra sidan så kommer hundarna förmodligen bete sig lika om de utsätts för det som övningarna ska simulera när de möter det i verkligheten… (men det kan jag tycka är lite fuskigt, eftersom det är väldigt specifika övningar som görs) Men, som nämnts, vardagliga saker som lek/höga ljud/kamplust tränar man ju på varje dag så det är klart att det är ok. Om man bor i ett område där det jagas kan man ju inte behöva flytta för att hunden inte ska få höra höga ljud före 1,5 års ålder… Vi ska också köra MH så småningom, ska bli spännande (och bra återkoppling till uppfödaren förstås.)

• Tillräckligt bra är perfekt! -
Fridaaaa
0

Lillan reagerar inte.
Hade hon varit ute och sett & hört dem samtidigt hade hon blivit det men inte av att vara inne och lunka för sig själv.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Chalin3
0

Flrra nyåret reagerade han inte alls. Men han var ju bara två månader då. Så vi hade aktiverat honom innan s¨han sov sig genom hela tolvslaget.

Annars reagerar han inte på skott eller så, inte heller på fyrverier eller åska. Ljudet är inga problem, däremot gillar han inte ljuset, smäller det på dagen bryr han sig inte det minsta, men ibland har någon skjutit fyrverkerier här och när det är mörkt ute gillar han inte alls det skarpa ljuset. Fast han blir överlag lite mesig när det blir mörkt.

Vi har en sådan CD och som sagt för oss har det fungerat bra.

Har en kompis vars hund var väldigt skotträdd, men det har hon lyckats träna bort nu.

[Asta]
0

#13 - det är lite det jag också är rädd för. Inte så mycket smällarna i sig som det runt omkring. De skarpa dofterna, ljuset och så de där smällarna som tjuter. När det blir så mycket på en gång liksom. Och här där vi bor börjar det en vecka innan nyår och fortsätter en vecka efteråt. Fast å andra sidan så får man ju möjlighet att träna då.

Hunden reagerar inte än så länge vare sig på smällar eller åska, men jag jämför inte riktigt fyrverkerier med skott, det är så mycket mera.

[Forest]
0

Enja har inte reagerat alls på smällare eller skott. Men jag funderar starkt på skaffa denna cd med ljud.

jollycox
0

Vår äldsta hund blir rädd, börjar skälla och så så vi spelar hög musik och sitter med henne under tolvslaget. Förra året hade hon tillomed bomull i öronen. Jag beställde en fyyrverkeri-cd gratis och tränade med henne men jag vet inte om jag tyckte det blev bättre. Men jag ska leta upp den och börja träna med henne nu igen fram till nyår.
De två andra bryr sig inte. Men dom brukar ändå få lite musik.

Ni som har djur, smäller ni själva smällare och fyrverkerier?

det gör inte vi, förra året skickade vi upp såna "pappers-ballonger".

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

fidojunior
0

För flera år sedan var den äldsta, Fido, jätterädd för fyrverkerier. Han brukade sitta och skaka under soffan eller försökte klänga sig på någon i familjen. Tror lite berodde på att min mamma tyckte så synd om honom och höll på så som man inte ska.

Men nu de senaste 3-4 åren så bryr han sig inte. Ingen i familjen håller på och tycker synd om honom. Vi står bara lugnt och tittar på fyrverkerierna hemma. Fido blir inte längre rädd när han hör smällare ute.

Den andra, Junior, är inte rädd. Han brukar titta på fyrverkerierna genom fönstret med oss.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

thildatessie
0

Dem förra två hundarna var jätterädda. Stitch bryr sig inte, han har fått vara med pappa och mamma på jobbet när han var liten så han är van vid hammarslagsljud. (de bygger staket) Stitch var även med på High-Chapparall ett år och han var heelt lugen :) sömnade till och med. Vi får hoppas att det blir med och mer populärt och vanligt me dem nya "fyrverkerierna" ! Papperslyktor som man skickar upp :) mycket mer djurvänligt :) Dock inte realistiskt då de flesta tycker att fyrverkerier hör till :)

Loveradio
0

#11 Okej, ja det tycker jag också är fuskigt…

Okej ja men dåså :) Och jag har faktiskt varit ute med Valle i skogen och då hörde vi skott flera kilometer längre bort, och då reagerade inte han nånting. Så han verkar ju inte peciellt skotträdd. Däremot vet jag inte hur han kommer reagera vid fyrverkerier. Så jag ska nog träna fram till nyår.

reverse
0

#16 Är helt ointresserad av att skjuta fyrverkerier. Tycker själv att det låter alldeles för mycket och mest är jobbigt och varför riskera att skjuta av sig en tumme osv. Skrattande Vill jag se fyrverkerier på närmre håll finns det "publika shower" att gå på på nyår.

//Lina

Loveradio
0

Hittade det här klippet länk, och testade på Valle. Hade volymen på 30 och han gick fram till datorn och verkade mest nyfiken. Ska öva med samma volym i några dagar. Sen ska jag höja lite.

[Ronon-m]
0

#21 den länken var jätte bra! Ska kolla hur Indra reagerar för smällare och vänja henne nu inför nyår. Ozzi har aldrig brytt sig, han har därimot tyckt om att titta ut på alla fina färger som blir. Förra året var jag magsjuk så då satt han och jag i sängen och tittade ut genom fönstret tillsammans. Han satt i mitt knä hela tiden och det var jätte mysigt. Vi hade ett litet eget nyårsfirande :)

Loveradio
0

#22 Vad mysigt :) fast magsjuka lät inte kul

[Ronon-m]
0

#23 Nej de kunde jag varit utan! :)

[Forest]
0

16, anser det är för dyrt och sen är det inte så miljövänligt med smällare. Vi har köpt förr men då var vi djurfria och barnen var mindre. Vi går alltid iväg o ser smällare, men i år funderar jag på om vi inte ska hyra stuga nån stans i slippa detta fylleslag som är vid nyår…

Fridaaaa
0

#16 Vi smäller inte nära våra djur.
Smäller på äng inte nära våra djur.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Viccan92
0

Så länge han inte ser dem så är det inga problem. Han är ju inne när vi smäller och då säger han inget. Dock om han är i mitt rum och jag är med honom så ser han min pappa och syskon ute. Dem brukar vara ute längre. Då skäller han. Vet inte om det är för smällarna eller för att han ser dem. Hör han det på promenaderna kan han vara lite orolig.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

[malin12345678910]1
0

Mina hundar står utanför balkongen när jag är där men när jag går in så står dom inte där längre…

Chilli10
0

Har inte haft Chilli något nyår, men jag tror inte att det ska vara några problem. Vi har varit o kollat på fyrerkerier när det var SM i fyrverkerier, och hon brydde sig inte nämnvärt.

Om hon skulle vara rädd för det hade jag sett till att hon var tex ute på landet hos pappa där det inte smälls på så nära håll.

[Driva]
0

Min kompis hund brukar vara med när vi har fyverkerierna, enda problemet är att han försöker jaga de så man får ha han kopplad :D

Chilli10
0

#30 Vår gammla rottis ville också jaga raketerna Tungan ute

mandyelisabeth
0

Jag kommer få hem min valp vecka 51 , alltså inte så långt innan det är nyårsafton. Bör jag skaffa en sådan CD? Och isåfall vart finns det att köpa? :)

Jag har hört av en hundvan gammal dam att man skall ignorera hunden när det smäller och man skall absolut inte ta upp och trycka den intill sig och gosa, för då kommer hunden att få som vana att den skall vara rädd för smällare?

Chalin3
1

Det absolut bästa är att ignorera hunden om den reagerar, möjligtvis en liten gäspning (fungerar som lugnande signal)

Om man börjar "trösta" hunden så tror den att om matte/husse reagerar så så måste det verkligen vara något farligt.

Har sett på nära håll hur hundar gjorts skotträdda, de rena nervvrak när det är nyår.Just för att någon hållit på och "trösta" hundarna.

Jag kan rekommendera en sådan CD, det är inte samma sak, men det fungerar för att vänja hunden vid höga och snärtiga ljud.

Sög på bokus eller adlibris, de har sådan. Annars skicka ett PM.

mandyelisabeth
0

#33 Tack så mycket! Jag hoppas verkligen det kommer gå bra över nyår…. Och jag skall ev. köpa en sådan CD med!

jollycox
0

här kan man få en gratis cd med fyrverkerier: http://www.sveafireworks.com/se/information/djuragare.asp
Man behöver bara skicka en bild och skriva lite kort om hunden. Det är egentligen typ en katalog där man ser hur fyrverkerierna ser ut.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

PetraKarin
1

Förra året gick väldigt bra, min valp var då endast fyra månader gammal och sov sig igenom det värsta :) 
Vi bor mitt i stan och hade ingen möjlighet att åka ifrån allt så via hade en lugn nyårsafton bara jag, sambon och djuren.

Jag använde DAP och kommer använda det i år igen. 
Kan verkligen rekommendera det. Inget mirakelmedel men vetenskapligt framtaget och påverkar de allra flesta hundar lite i alla fall.
Särskilt till dig #32 som har en alldeles ny valp då.
Sätt i en dosa i uttaget redan en dag innan du får hem valpen och låt den sitta kvar tills flaskan tar slut. Hjälper inte bara att lugna mot oljuden utan hela flytten är ju lite jobbig och då är DAP ett bra hjälpmedel.

http://www.apoteket.se/privatpersoner/djur/Sidor/Hund_Stressooro_Feromoner_Omferomoner.aspx

Jag tränar öven med ljud eftersom min är allmänt ljudkänslig. 
Det är dock lite sent att införa en ljud-CD v. 51…

Loveradio
0

#32 Om du kollar i mitt inlägg #21 så finns det ett klipp med fyverkerier på youtube. Så slipper man köpa cd.

PetraKarin
0

#37 Jag såg också den länken, mycket bra tips! 
Jag är nämligen lite sent ute och har inte köpt mig en ljud-Cd än. Så spelade detta klipp direkt och med behaglig volym fortsatte hunden att roat titta ut genom fönstret. Ska nu spara länken på den andra datorn så att jag kan spela det i surround-systemet.

Jag funderar dock ändå på att köpa en ljud-cd. Eller rättare sagt ljud-dvd. Det brukar vara flera spår på dem med olika slags fyverkeriljud och dessutom blinkande ljus. Många hundar tycker ju att ljuset från fyverkerierna är jobbigare än ljudet…

PetraKarin
0

Åh bra tips Jollycox! 
Där var jag ju inne och snurrade förra året. Funderar på varför jag aldrig gick steget ut och beställde en….

Maliiin
0

Våra hundar bryr sig inte om det överhuvudtaget, tack och lov :)

jgs09001
0

Våra bryr sig inte alls. Vi har aldrig gjort någon grej av skott eller fyrverkerier. Dessutom har båda blivit utsatta för skottljud i väldig tidig ålder i och med att de som valpar hängt med husse som är jägare på allt.

SaraC
1

#16 Nej, absolut inte. Och det hade jag heller inte gjort om jag var på ett ställe där min hund inte var med eller om jag hade en hund som inte var rädd. Är helt emot fyrverkerier i händerna på "allmänheten". Varje år dödas eller skadas folk av dessa saker, det är miljöförstörelse så det skriker om det och både djur och människor mår väldigt dåligt = för mig ingen glädje i att skjuta upp något sådant. För att vi människor ska kunna se något i 2 sekunder och säga "ooohhh"..

Rumblebee
0

När vi är hemma så reagerar Falcon inte alls speciellt mycket, han kan rycka till visserligen om det är en stor smäll och massa färger precis utanför rummet han ligger. Även när vi är ute innan det börjar smällas på allvar, så kan han vara lite mer orolig, men det är aldrig så att han blir direkt stressad.

Och jag själv fyrar aldrig av fyrverkerier. Dels för att det är dåligt för miljön, för att djur blir skrämda (både vilda och tama), och sedan för att jag själv är lite rädd för dom :P Tycker det är läskigt när dom exploderar ovanför huvudet Obestämd Kommer att sakna svenska nyår när jag flyttat till pojken i Holland, för många av holländarna, speciellt yngre generationen, tycks köra med tunga, olagliga fyrverkerier, sådant som jag snarare skulle klassa som bomber =/

Viccan92
0

Dem har hållt på och skjuta smällare idag. Det var först när det kom en riktigt stor som min hund sprang till dörren och skällde. Han trodde att den höga smällen var någon som knackade på dörren. Det där med vad som är riktiga knackningar och vilka som inte är det har han svårt med. Inte ofta han säger till när någon kommer. Men om man tappar något springer han till dörren och skället. Underbar vakthund ;)

Loveradio
0

#44 Men vilka idioter som skjuter smällare i november!!

Viccan92
0

#45 Har inte lyckats lista ut vem det är än men är iaf någon i närheten. Har varit fyra stycken nu och den första var vid fem och den senaste för ca en halv timme sedan. Skrämmer min stackars lilla kattjej. På nyårsafton är alla katterna inne och håller sig lugna. Men nu fick min lilla tjej panik och sprang och gömde sig.

Loveradio
0

#46 Ja men det förstår jag. Stackars djur… :/ så onödigt.

Viccan92
0

#47 Ja jag håller med. Hon har varit lite osäker de senaste veckorna eftersom hunden har bråkat med henne (puttat undan henne när hon fräst åt kattungarna). Nu började hon bli som vanligt igen. Ska gå ut och se om hon vill komma in.

Loveradio
0

#48 Stackarn. Om jag var du skulle jag hålla henne inne om de håller på att kasta smällare. Vissa tonåringar tycker det ju är extra kul att plåga djur, och man har ju hört om folk som kastat smällare på katter…

Viccan92
0

#49 Våra håller sig för det mesta inne på tomten. Sånt har aldrig hänt här som tur är. Vi bor i ett djurvänligt område. Vår granne tycker mycket om våra katter och hjälper oss att hålla koll på dem.

JessieS
0

Min hund som är världens fjant bryr sig konstigt nog inte om smällar. Min mammas hund tycker däremot inte om det. Hon brukar vara stressad, gå runt och gnälla och hon går gärna in i badrummet och lägger sig där av någon anledning. Det är dock inte allt för illa, hon är en lugn och snäll Golden så hon klarar sig fint. Det är mest under själva tolvslaget på nyår då väldigt många skjuter fyrverkerier på samma gång som det blir extra läskigt. De här få smällarna som kommer någon vecka före och efter nyår brukar hon inte bry sig särskilt mycket om.

Såg att någon tipsade om DAP-spray lite högre upp och jag kan också rekommendera det. :) Min hund brukar vara VÄLDIGT stressad när vi ska gå och lägga oss på kvällarna så då brukar jag spraya några puffar på min säng. Jag har inte en elektrisk spray utan jag har bara en vanlig som man sprayar på tex hundbädden eller i buren. Som sagt är det ingen mirakelprodukt men man märker skillnad.

Jag köpte DAPsprayen när jag skulle flyga med min hund första gången eftersom att våran veterinär rekommenderade det. Hon berättade att man inte ska ge "vanliga" lugnande medel till stressade hundar eftersom att det bara gör dem slöa i kroppen så att de inte kan visa sin stress, även om de är lika stressade som innan de fick medlet. DAP-sprayen ger därför inte samma drastiska effekt som lugnande medel eftersom att det gör hunden lugnare men inte slö.

Sen har jag hört att banan kan göra hunden lugnare. Man ska ge hunden en banan om dagen två veckor innan nyår eller något sånt.. Jag minns inte riktigt, någon annan kanske vet lite mer om det där?

PetraKarin
0

Här har dom också börjat smälla smällare och lär väl forstsätta till efter påsk. Så är det tyvärr att bo i stora staden. Men än så länge verkar inte min tjej vara påverkad.

Royalz
0

Min hund har inte brytt sig speciellt mycket om dom 2 nyår som han varit med om.