Hundar iFokus

Hundar

Etikett: aktivering
Läst 2505 ggr
zLindaz
0

Hur mycket motion orkar valpen med?

Hej.. 

Jag har googlat runt och försökt leta fram ett svar, men då har jag hittat svar för större hundar än vad min ras är.

Vi har en blandras (Shih Tzu, Lhasa apso och tysk spets) på 12 veckor, hur mycket kan man prommenera med honom? Ska man prommenera alls? Om inte, när ska man börja? 
Vissa dagar har han mer överskottsenergi än andra..
Det står så olika beroende på var man letar och ni här brukar kunna ge bra tips och råd..

Tack! :)

GabbiS87
0

Nej man ska inte promenera, mycket bättre att trötta ut honom genom att leka och busa. Gärna i skogen. Valpar behöver inte motioneras. I skogen får han klättra, hoppa upp på saker, träna på att bli smidigare osv. Små, korta promenader för att träna honom att gå i kopplet är ju såklart okej!

zLindaz
0

Tack!

När ska man börja gå med dom ? Och hur länge/mkt ska man gå när det väl är dags?

GabbiS87
0

Ett tips som jag har fått är att gå så många minuter som valpen är veckor gammal. Alltså då om valpen är 16 v så kan du gå 16-minuters promenad. Fast då är det nog en gång om dagen som gäller och inte varje gång ni är ute. Man får öka sakta, sakta så att kroppen vänjer sig långsamt. Så länge valpen får leka och busa så tycker inte jag att den behöver promenader och man ska vara försiktig och inte överbelasta valpens kropp eftersom den fortfarande växer :)

GabbiS87
0

Sen blir valpar som tröttast av att använda hjärnan, inte att använda kroppen. Öva på saker, göm godis ute, göm dig själv bakom träd, öva inkallning och kontaktövningar så blir han mycket tröttare än om du går på en promenad.

Om du känner en hund i liknande storlek som din så är ju lek med en annan hund ultimat för att dränera valpars energi! Så länge det är schysst lek för båda hundarna då…

zLindaz
0

Tack så mycket för dina svar.. känner mig mycket klokare :)

Royalz
0

En valp ska inte motionera utan den ska bara ut på små korta prommenader för att lära sig gå i koppel och se omgivningen :)

GabbiS87
0

#5 Det är lugnt :) Du som har en liten ras kan ju lätt bära med dig din valp om du själv vill ta en promenad, stoppa honom i en väska så får han hänga med på miljöträning! Valpar känner sig trygga i famnen så det är absolut inget fel att bära dom (du ska självklart inte lyfta upp den om den blir skrämd eller liknande). Man kan sitta utanför ett köpcentrum/tågperrong/nånstans där det händer mycket och ha med valpen så den får se nya saker och få intryck. Det blir den också väldigt trött av!!

[Forest]
0

Enja följde med oss i skog o mark lös visst kan de gå men så länge men går i valpens tackt och så anser inte jag man ska traska så långt. Gick jag långpromenad det vill säga minst 1-2 tim så hade jag valpen/enja i en ryggsäck som jag hade på magen.

GabbiS87
0

#8 Jag har också haft min valp i en ryggsäck på magen! Nu börjar hon bli lite för stor dock men det är väldigt smart Glad

[Forest]
0

9 :) bra bärpung så hängde jag på vattenflaska o annat på sidorna armarna fria för aktervera våran äldre hund med :)