Byte av hundfoder
Har en vit/svart blandrashane (bichon frisee, lhasa-apso, powder puff) på 5 mån. Han har hela tiden haft rinnande ögon med fula ränder på pälsen. Även hans mamma hade det så det kanske är något ärftligt. Ger honom nu Hammarlunds AE-olja och det har blivit lite bättre. Han äter Royal Canin valpfoder mini och jag funderar på att testa något annat eftersom en del säger att just RC´s kan ge missfärgning. Vill inte ge Eucanuba eftersom vi använder det som godis (helt tokig i det), Vad rekommenderar ni? Någon som haft samma erfarenhet? Vet att det kan vara inåtväxta ögonfransar men vetrinären menar att man kollar det när han blivit äldre ifall det är något problem.
Vet några inne på bichon iFokus som har använt sig av Royal canin pudel och sett en rätt rejäl förändring, vet inte om det fungerar på alla hundar. Men på några verkar det ju fungera
Håller du håret runt ögonen kortklippt? Har märkt om jag inte ansar min bichon havanais runt ögonen så rinner dom mer, blir väl att håret irriterar. Ett bra tips är att alltid hålla pälsen torr, då det är det våta som missfärgar pälsen, man kan strö på potatismjöl så torkar det och suger åt sig vätskan.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Varför vill du inte ge hans godis som foder?
Vad det gäller hans ögonproblem så är det knappast något du kan lösa genom ett foderbyte. Steg 1 tycker jag är att rådfråga sin veterinär.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
En del småhundar har lite som hår som leder tårarna fel isf att stanna kvar så blir det lite som en vattenränna allså håret leder ögonväskan ut från ögat. En bakant var hos vetrinären för ta bort dessa hår tydligen görs det med laser, och det är bara 50% chans att det blir bättre ganska så dyrt var det. Så antingen får man ta bort dom för hando det gör säkert ont på hunden eller så tvättar man ögonen dagligen morgon o kväll för slippa röda färgen som blir. Timotejte kan du tvätta med, låter det knäppt? har hjälpt när Enja hade ögoninfektion poff försvann det.