Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 1645 ggr
Loveradio
0

Kastar i sig maten

Efter några dagars diet bestående av överkokt ris, kokt torsk och morotspuré så verkar Valles mage ha blivit lite bättre. Så jag har övergått till att ge honom hans vanliga mat igen och problemet är att han kastar i sig maten. Han sväljer bara maten utan att tugga, vilket jag antar inte är så bra mot magen.

Jag testade att sprida ut maten, men han svalde fodret ändå. Han verkar helt utsvulten.

Ska jag blöta upp maten och fördela på flera små portioner istället? Eller vad tror ni?

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

russin
0

Att han inte tuggar spelar ingen roll, då torrfoder redan är färdimalt så att säga - och hundar tuggar inte ofta sin mat.

Däremot så skulle jag blöta upp maten lite.

Loveradio
0

#1 Jaha okej, trodde att det blev svårsmält om det inte var tuggat. Men är rädd att han ska sätta i halsen då han egentligen brukar tugga maten.

Då ska jag göra det, tack!

JessieS
0

Min mammas hund är ett matvrak så hon har alltid kastat i sig maten. :) Man kan som sagt blötlägga maten så att den är lättare att svälja. Det finns matskålar som är byggda så att hunden måste äta långsamt också men jag tror inte riktigt på sånt där. :p

Loveradio
0

#3 Ja jag tror jag får ta och blötlägga :)

Hmm nä alltså jag testade att knyta näven och lägga den i matskålen (han är inte mataggressiv så det är lugnt) så att det skulle bli svårare att äta, men han glufsade ändå i sig maten. Så tror inte att en sån matskål skulle hjälpa heller. Men jag tror bara det här är tillfälligt eftersom han bara fått lite ris o torsk dom senaste dagarna, så är han nog bara väldigt hungrig. Tror inte att han alltid kommer slänga i sig maten.

JessieS
0

Okej. :) När du blötlägger så blir det ju mer mat i magen också så då kanske han inte är lika hungrig till nästa mål.

Loveradio
0

#5 Precis! :) och så slipper jag oroa mig att han ska sätta i halsen.

[Lostmybrain]
0

Det man prova är att ha foderkulorna i en kastrull med vatten :) då blir det jobbigare att få tag i de ;)

Loveradio
0

#7 Låter som vattentortyr haha. Ne men jag ska nog köra på uppblött. Kanske är stressande då han är så hungrig.