Frågor om smärta och röntgen.
Hundens skall har, sedan helgen ändrat karaktär några av de gånger hon skäller. Det är inte "komochlekmigdittoartigaloppebo", eller "bortbortbortfrånmig" som när hon blir rädd och överraskad, utan mer monotont och på gränsen till, ja hur ska jag förklara… maniskt kanske inte är rätt ord men det får duga. Jag kan inte annat än att dra paraleller till min gammelhund som skällde för att hon hade ont i sin höft. (Hon levde ett lyckligt liv tills hon blev 11 och var för gammal för att orka med en operation när en sena gick av.)
När hunden kom hit för en och en halv månad sedan var hon lite vinglig i bakdelen men i takt med att hon fått muskler, motion och bra mat, har det förbättrats. Nu haltar hon dock lite och verkar ha ont. Jag vet inte om kylan och ösregnandet gör smärtan värre, men det är det första jag tänker på eftersom hon inte varit såhär tidigare. Jag hade velat släpa med henne till veterinär direkt men hon var inte min då, som hon är nu. :)
En nära vän till mig som är hyfsat insatt i hundens uppbyggnad och smärta, var här och klämde och kände, masserade och betraktade henne ett tag igår. Hunden HAR ont, är svullen och stel och öm i vänster bakben. Samma ben som hon haltar med. Vännen har själv en hund med höftledsproblematik och går på rehab och hunden har smärtstillande, och har lärt sig en del för att bättre hjälpa sin hund.
Ringde veterinären tidigare idag och fick en tid nästa vecka, receptionisten var stressad och jag fick inte prata så länge som jag ville. Jag ville säga att jag även skulle önska att de kollar upp nacken eftersom hon verkar ha ont där ibland med. Jag vill inte att tråden ska handla om detta- men hon har tidigare tränats med nosgrimma med oerhört kraftiga ryck vilket gör att jag känner att min oro kanske inte är helt obefogad. Ska ringa igen lite senare och kolla om jag kan få en röntgenbild där med, och hoppas att de inte är lika stressade då.
Är det möjligt att få ta en röntgenbild av denna anledning eller kan de tycka att jag överreagerar (det är ju ändå jag som betalar och det vore skönt att slippa oroa sig över detta)? När en röntgenbild tas, hur stort del av kroppen täcker det? Jag tänker att jag gärna vill se eventuella nosfrakturer med, då hon andas väldigt konstigt ibland. Blir detta annars tre seperata röntgenbilder? Höftled, nacke, samt nos?
Vet inte vad försäkringen täcker, så jag utgår från att jag får ta av mina sparpengar men det gör inte mig något. Pengarna har inget syfte annars, och det viktigaste för mig är att min lilla vän mår bra. :')
Nu undrar jag om någon här vet om det är något speciellt jag ska tänka på för att underlätta för henne tills vi får träffa veterinären. Inbillar jag mig att kylan kan påverka? Ska jag ha jacka på henne ute så att det blir skönare? Och finns det några speciella grejer som inte är bra? Tex tvära kast efter boll? Vi är ute i genomsnitt 4-5 timmar per dag med motion, olika aktiviteter som lydnad, avslappningsövningar, sök, trick, streetagility och så vidare. Någon gång per dag har vi lekpaus med inget annat syfte än att ha roligt och jaga varandra och någon leksak, inga andra krav än loss vid behov.
Jag väver in allt möjligt i vanliga rundor så vi har aldrig en tråkig stund, annat än när jag märker att hon inte är taggad, är hängig och verkar ha ont. Då tar vi det mest lugnt och gör saker som hon vill göra, som att gå och nosa, söka lite snask (men senaste dagarna vill hon inte alltid ha det) och sånt.
Imorse ville hon inte äta, och ute skällde hon uppjagat på en bil. Hon skällde på en av de fem hundar vi såg (men den dök upp snabbt och försvann bara och hon blev lite överraskad), när vi kom hem och skulle ta hissen upp så ville hon sitta men vankade istället av och an som om det var obehagligt i "sittdelen". Nu har hon dock ätit, och ligger och sover.
Jag hoppas att ni tar mina funderingar på allvar, och inte börjar käbbla eller skriva helt ovidkommande saker. Var vänliga och respektera att jag vill ha goda råd och tips, ja, och uppmuntran skulle väl inte sitta helt fel heller för jag är lite ledsen för att hon har ont. ;)
Du har verkligen läst av din hund på ett bra sätt då det gäller värk problematiken och att du har haft en kompis där som kollat igenom hunden är ju toppen.
Jag misstänker precis som dig att hon fått någon typ av skada, kanske bara muskulärt i halsen. Grimmorna är farliga om man inte vet hur man ska handskas med hunden då man har en sån på.
Ang höften/bakdelen låter det ju verkligen som att hon har en skada, om det är höften eller bakre delen av ryggen är ju svårt att säga utan röntgen. När dom ändå söver hunden så brukar det oftast inte vara några problem att ta någon extra plåt. Blev lite frustrerad då de i receptionen var så stressad och inte hade tid med dig. Förstår att du bryr dig mkt om din hund och har typ 1000 frågor
.
Om jag vore dig så skulle jag ta det väldigt lugnt med henne tills ni ska till veterinären, bara koppel promenader och se till att hon får jobba med huvudet i stället om du kan. Sen om du nu inte redan har det, så ta fram något mjukt för henne att ligga på. Detta kan kännas väldigt skönt för henne om hon har ont.
Jag hoppas verkligen att de bemöter dig på bättre sätt då du kommer dit och håller verkligen tummarna för att du får reda på vad det är som är fel, det är så jobbigt då våra 4 fotingar har ont och dom inte kan berätta exakt var. Men tycker du har gjort ett kanon jobb hittills och att du har bokat tid å så. Hoppas detta kunde hjälpa dig lite iaf
#1 Oj, tack för ditt fina svar. Det värmde sannerligen. :')
Koppelpromenader låter lagom, igår ville hon inget annat än att ta det lugnt och var ganska hängig, och det verkar inte bättre än att detta blir en till sådan dag. Vi får helt enkelt ha extra myckel gos och kel, och lite lugnare övningar ute. Hjärngympa är det roligaste som finns tycker vi så det går nog bra ändå. Och så kan hon få lite extra mycket roligare godispaket att pyssla med inne, då blir hon riktigt belåten!
Har även noterat att när vi springer eller håller en viss hastighet vid promenad, rör hon sig mer ledigt. Kan det vara vissa rytmer som gör att det gör ondare? För fort och för långsamt verkar vara lite obehagligt för henne ibland, men det kanske finns en slags mellanrytm där hon använder kroppen på ett mer ledigt sätt så att belastningen minskar? Tänker inte prova dock då det inte känns bra att kräva mer av henne än hon klarar av, och att arbeta med en olycklig hund är det mest ledsamma som finns. Men det känns lite intressant att tänka på. :)
Funderar på att kanske mejla djurkliniken nu istället, då kan de svara när de har tid och inte är lika stressade. Lättare för dem att få en överblick av vad jag skulle önska att de gjorde med. Jag föredrar att ringa, men vill ju gärna ha möjlighet att få ordentliga svar och få göra min röst hörd (trots att de istället blir skrivna).
Hon brukar ligga på sin egen bädd ibland, men föredrar soffan eller sängen. Bor man i lägenhet tycker jag att det är naturligt att dela på alla utrymmen som finns, utom möjligtvis vid toalettbesök. Men vem vill bli tittad på där!? ;) Hennes absoluta favoritställe är dock under sängen, så jag funderar på att lägga hennes bädd där istället så att det blir mer behagligt.
Tror överlag att hon har väldigt ont just i bakre delen av ryggen, började fundera igår på varför hon totalvägrar att ligga på rygg om det inte är riktigt mjukt underlag som tex soffan. När man väl börjar kolla efter små saker som kan bero på smärta börjar man hitta en hel del!
Är lite ledsen för att jag inte har haft möjlighet att prata med de hundägare vi träffat de senaste dagarna, de har ju sett hur hårt vi jobbat med hundmöten och varit så glada när hon lugnat ner sig och inte känner att hon måste hälsa på alla hundar. På lite över en hel vecka skällde hon inte på en enda hund vilket var rekord, men sedan helgen har hon skällt på tio stycken nu. Några har varit rädda/överraskade skall och mest i becksvart mörker (hon är mörkrädd), men merparten de senaste 3 dagarna har varit det där som jag misstänker beror på att hon har ont. Och då har jag inte räknat in de andra saker hon skällt på, som en fruktansvärt otäck rullväska i mörker och några bilar som tonåringar buskör med. ;D
Nu när skallets karaktär ändrats ibland är jag rädd att andra hundägare ska tro att hon är arg eller farlig vilket är det sista hon är. Men jag försöker att låta bli att tänka på det, det viktigaste för mig är att se till att hon mår bra, sen får väl folk tro vad de vill om jag inte kan förklara för dem. Lite svårt att intala sig det ibland, dock. Särskilt nu när jag är så orolig för henne, då fäster all annan oro lättare.
Men, tack så otroligt mycket för att du är så vänlig, jag behövde verkligen läsa det du skrev! :') Min vän kommer vara med när jag ska dit, och jag är säker på att jag kommer få ett bra bemötande. Om inte annat så kommer hon veta exakt vad man ska fråga om jag blir osäker, och kräva tillfredsställande svar. Fina vänner är värda mer allt guld i världen, oavsett om de har svans eller inte!
Har visst glömt att uppdatera här, röntgen var felfri, hon var skendräktig och har en muskelinflammation så vi beordrades vila och att hålla henne varm och så skulle hon äta värktabletter i 30 dagar.
Tyvärr har återhämtningen gått dåligt eftersom hon blivit biten inte mindre än två gånger de senaste veckorna, vilket påverkat hela läkningsprocessen, och hon hade så ont efter kuren att hon nu ska fortsätta äta dem i femtio dagar till.
Var på rehab med hunden idag, och vi har inte längre promenadrestriktioner så länge vi går sakta för det mesta. Hon behöver bygga upp koordinationen i bakben och få bättre muskulatur och jag ska massera och stretcha henne varje dag. Gå i åttor och låta henne stå upp med framtassarna på lagom höjd och flytta bakbenen.
Köpte ett bra BoT- täcke åt henne med, och oj vad hon gillar det! (Är totalt imponerad av kvalitén!) Så det gamla täcket ska jag klippa sönder och sy om lite så att man på något vis kan använda det tillsammans med sele (kan komma någon dag igen då man måste ha sele och skulle vilja ge ge henne åtminstone lite värme).
Tyvärr visste hon inte hur man lär en hund röra på bakbenen sådär, så jag försöker nu hitta lagom övningar för sådant. Men ska testa det som alltid funkar bäst- att visa henne genom att röra baktassarna. Men då hon inte har så bra styrsel i dem kanske det blir extra svårt.
Dessutom har hon tyvärr blivit lite trind eftersom vi inte kunnat röra oss så mycket som vi brukar, så det känns lite pinsamt. Känner mig som en djurplågare, men vi har ju varit så illa tvungna att ta korta promenader. Men det var skönt att rehabvetten förstod att vi är vana vid att röra oss så mycket mer, att vi nu har tillåtelse att vara ute längre då den här påtvingade "vilan" förstör mer än den förbättrar. Hjärngympa i all ära, men att röra på sig ordentligt behöver man med. ;)
Nu ska jag ta och försöka hitta någon som kan köra oss till rehab ibland så hon kan vattentraska som tillägg utöver vår egen träning. Har jag tur lyckas vi komma iväg en gång i veckan åtminstone, hade varit mycket lättare om man slapp oroa sig för att bli avkastad från bussen för att allergiker kommer ombord. Vågar inte åka buss om jag har en tid att passa.