Täcke efter träning
Skade fryser i princip aldrig, inte ens förra vintern när det var så mycket snö och hon var en liten valp, så vi använder aldrig kläder eller täcke på henne men nu ska vi skaffa ett täcke som hon kan ha under "nedvärmning".
Vi kommer alltså att använda täcket när hon har tränat hårt, t.ex. vid jakt, och sedan ska ligga stilla, t.ex. i bilen (för så kan det ju ofta bli under jakt, att hunden jagar i några timmar, man låter hunden värma ner lite och stretcha och så och sedan får hunden ligga och vänta i en bil, som ofta är kall, tills det är dags att åka).
Det ska alltså vara ett ganska varmt täcke men inget vintertäcke för frusna hundar eller så och det ska vara ett täcke, inte en overall, men det ska gå ner över höfterna. Har ni några tips?
Back on track?
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Visst är det något särskilt med back on track? Något särskilt material/plattor i som ska påverka musklerna på något särskilt sätt?
Jag kollade in Hurtta Pro värmetäcke, det såg riktigt bra ut. Någon som har detta?
#2 Back on Track innehåller ett material som ska öka blodcirkulationen osv.
Det är bra tyckerj ag.
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Back on track är sååååå bra just för uppvärmning och "nedvarvning" eller vad man ska säga. Nu råkar jag ju veta att Skade har dåliga höfter också visst va det så? (Har sett i andra trådar) :) BoT hjälper både muskler och leder att återhämta sig.
Har precis köpt ett själv som jag kommer ha till min rottis. Han har C-höfter, inte så farligt, men jag vill ändå ta hand om dem på bästa sätt.
Har också hört mycket gott om Back on track. Skulle föreslå en sån åt Skade :)
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
#3 Det låter ju bra, ska kolla in det. Tack för tipset!
#4 Ja, Skade har dåliga höfter, en D-höft och en som de räknade som A-höft men ändå är lite slapp och lös när man vinklar benet. Veterinären (ortopeden på Strömsholm) bedömer att detta ska gå att lösa med sjukgymnastik och rätt träning och att Skade kommer kunna träna hårt och jaga. Nu tränar vi gradvis hårdare och hårdare med henne och kommer självklart inte att jaga med henne förrän hennes höfter bedöms som bra, men vi kommer ju aldrig komma ifrån att hon har dåliga höfter och vi kommer få ta hand om dem hela hennes liv, varför det är extra viktigt med ett bra täcke. Men även med en fullt frisk hund ska man ju vara rädd om muskler och leder. När de har jobbat så hårt så förtjänar de ju att skämmas bort lite, så jag ska kolla efter ett BoT-täcke till henne. Det låter ju som att det helt klart är värt att testa!
#5 Som sagt, det låter som om det är värt att testa BoT. Jag ska kolla upp det. Tack för rekommendationerna!
Perfekt med dragkedja för svansen, eftersom Skade har en uppåt-svans :)
kan varmt rek back on trak har själv det för mina axlar då samma sak fast inte hundtäcke :) Det har iaf hjälpt mig.