Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 2007 ggr
MonaAlexandra
0

Min valp är mörkrädd.

När vi ser en film, och något rör sig i mörkret, låt säga min fot. Då skäller han och blir jätterädd. 
Och om vi är ute och går när det är mörkt så skäller han på förbigående. Tills vi  kommer till en gatulykta då är det lugnt.

Men vad ska jag göra för att han ska inse att vad som gömmer sig i mörkret är ingen fara. Eller är det något som han bara lär sig?
För min förra hund var aldrig rädd, aggresiv eller osäker i mörkret.

GabbiS87
0

Hur gammal är han?

Min 12-veckors är också mycket osäker både inne och ute när det är mörkt. Hon kan stå och morra rakt ut i buskarna, och ja hon lyckas ju skrämma upp mig med så då får jag kämpa med att vara lugn haha! Inne kan katterna råka ha ner någonting på natten som ligger på golvet och är hemskt läskigt sen på morgonen. Hon blir osäker och morrar/skäller på saker som inte brukar stå på ett ställe ute, en cykel som inte stod där igår osv.

Jag tror det kommer försvinna när hon blir äldre. Jag brukar alltid stanna upp när hon blir så, sätter mig på huk och så väntar jag tills hon slutar skälla och börjar slappna av. Jag säger inget, klappar henne inte utan sitter still och tvingar henne att bara genomlida det läskiga. Jag tvingar henne aldrig att gå närmare det läskiga utan bara väntar ut det.

MonaAlexandra
0

Precis samma gör min valp. Skäller på buskar och saker som inte står på samma plats, haha.

Ja jag har gjort likadant jag med, väntat ut det. Så han ser att det spelar ingen roll hur mycket han skäller. Det finns ingenting att skälla för. Min valp är 10 veckor och detta har nyligen börjat.
Men vi får helt enkelt hålla tummarna för din tjej och min kille ;D

[Doglovers]
1

Om era valpar blir rädda för något, så ska ni gå fram och klappa och prata med det. Ta på det och locka valpen att göra samma sak. Att ni går fram till den otäcka farliga saken och inte är rädda visar valpen att det inte är farligt och även den vågar då fram och undersöka.

GabbiS87
0

Ja det är lite lustigt beteende haha! Men jag tänker liksom att jaa, hon är faktiskt en bebis. Hon är försvarslös mot eventuella faror, om det hade varit i det vilda skulle inte en ensam valp överleva. Så egentligen tror jag att det är naturligt att de är rädda och jag tror det rätta är att bara "vara där" och vänta ut. Sen självklart berömma när dom inte skäller!