Brun Labrador?
Hej.
Jag har en fråga; Är det mer fel på en Brun Labrador än en Gul eller Svart?
Jag pratade nämligen med min bildlärare och han sa att Brun Labrador har mer fel.
Funderar nämligen på en Labbe till nästa Sommar. :)
Vad innebär "fel"? Skönhetsfel, sjukdomar?
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Nej, där är inte mer "fel" på bruna än svarta & gula. Och med "fel" menar jag i psyket, på höftleder, på armbågar, på ögon, i exeritör osv osv! Har själv två, helt felfria, bruna labradorer!:) Lycka till om det blir en labbe i sommar!:) Mvh/Johanna
Det är inget som är knutet till färgen.
Det är i så fall om uppfödaren felprioriterar och värderar färgen (bruna är kanske mer lättsålda?) mer än hälsan då leverfärgen är ovanligare och kräver att båda föräldrardjur bär på anlaget.
≧◔◡◔≦
Just av den anledningen tror jag att det kanske kan ha varit så en period innan de bruna blev vanliga. Men nu är de ju inte ovanliga, så det finns djur att välja på för uppfödarna!

Jag tycker att bruna labradorer är finast ;)
Min bästa kompis har en brun labbe, och den är väll snart 2 år! Absolut inge fel på den vill jag lova :) Men bruna labbar är dock ovanliga enligt mig, man ser mera svarta labbar.
Vi har precis köpt en brun labradortik och har visserligen bara haft henne i en dryg vecka än men hon är helt underbar!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det finns även röda labradorer, men då bara inom jaktlinjerna. Där finns dock inga bruna! De röda kallas för "gula" i stamtavlan. Men i england kallas de för Fox Red, vilket är förklarligt.
Titta gärna in på min jaktlabbe Fox (han som alltså är röd som en räv) och hans halvbror Nero (svart, så klart).
Tjing! fi@ doggboken.se´¯·.¸¸.·´¯·.´¯·.¸¸.·´¯·.¸ ><((((º>
Vad kul! Den färgen har jag inte sett förut (på labrador). Han var jättefin! Jag vet en som fick en brun jaktlabbe i en kull. Hon blev visst erbjuden hur mycket som helst för den. Det kom bud från olika länder. Trodde att jaktfolket stod över färghysteri, men tydligen inte…

#8 Måste bara få fråga om Fox verkligen är renrasig labrador? Tycker inte han ser ut att vara det, men kan ju iofs till viss del bero på aveln också.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#8 Oj vilken annorlunda labrador! Kul att se :P Vilken uppfödning kommer han ifrån?
Men visst finns det bruna inom jaktlabbeaveln.
#8 Hm fick för mig att jag hade sett det och var tvungen att kolla runt lite nu men det är nog så att det inte finns några bruna labbar som är framgångsrika inom jaktprov i Svergie. Anledningen är att den bruna färgen (leverbrun) ligger på recessivt anlag och inom jaktaveln prioriterar man inte exteriöra egenskaper.
Däremot finns det uppfödare i bland annat USA och Australien som fått fram leverbruna labbar med goda jaktresultat. Ett exempel.
Men jag måste poängtera att din är gul. Ur rasstandarden: "Enfärgat svart, gul eller leverbrun. Gult får variera från ljust gräddfärgat till rävrött. En liten vit fläck på bringan är tillåtet."
#10 Jo, Fox är renrasig labrador, men som sagt, jaktlabradorer kan få lite hur-som-helst-öron och även fläck på bröstet. Det var dock endast Fox som fick dessa fantastiskt levande och spelande öron i sin kull. Och den enda med fläck också för den delen! Han har även ett mycket rikt inre liv, men om det beror på öronen eller fläcken, vet jag inte ;-)
# 11 Fox och hans lillebror Nero (samma mamma) kommer båda från www.countrysportskennel.se i Skurup/Skåne.
#12 Jomenvisst, "gul" kallas den röda :-) Och va kul att läsa - det är INTE fel med fläck! :-D Visste ja la! ;-)
Tjing! fi@ doggboken.se´¯·.¸¸.·´¯·.´¯·.¸¸.·´¯·.¸ ><((((º>
#13 Tack för infon :P
Kul att få se deras fina hemsida, den var väldigt informativ.
om du inte vet var du ska köpa labbe, så kan jag rekommendera en kennel till dig, föder upp bruna labbar med ursprung från andra länder för att inte orsaka inavel. Vi är inne på vår andra labbe nu från dom superfina. www.nortracker.se
Hade själv gärna haft en labbe. Har aldrig hört något dåligt om dem. Min pappa är däremot helt emot det enligt honom så äter dem precis allting. Men pappa har ju något emot alla raser utom aussie och irlänsk varghund. Tur att man inte bor hemma för evigt.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Viccan92; tro mig labradorer kan äta allt! Vår åt upp korkmattan i hallen en gång när hon var yngre… Hon har även lyckats även komma åt en oöppnad alladinask, i stort sett hela asken inklusive förpackningen försvann! Tur att de har järnmagar också… :P
#17 Men det är ju inte alla som är såna. Dessutom tycker jag att det uppvägs av det underbara temperamentet.
Jo, alla jag har träffat i alla fall
. Men det kan ju vara en fördel också. Finns få saker som är så jobbiga och stressande som en matvägrande hund…
#19 Ja det håller jag med om. Min hund var jobbig med det tills jag chipkastrerade honom. Nu även efter att det gick ur så är det nästan lite för mycket ibland.

Din lärare har till viss del rätt. För ca 10år sen låg den bruna labben i toppen på sjukast hundar hos försäkringbolagen. Hur den ligger till nu vet jag inte. Men kan inte tänka mig att den är kvar i toppen.
Viccan92; alla jag har mött, vi har haft flera… Däremot anser jag att de är underbara hundar! Lagom aktiva med ett bra och stabilt psyke! =)
Älskar bruna labradorer, helt underbara :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#21, varifrån kommer de uppgifterna? Mig veterligt är det inget bolag söm gör statistik på utefter färg! Det är bara rasen man kan jämföra mot andra raser.
#21 Vart ifrån kommer dem uppgifterna? Bruna labbar är inte mer sjuka än svarta eller gula. Hänger inte på färgen.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Nu är det som sagt tio år sen jag läste det så jag kommer inte alls ihåg vart jag läste det. Men jag har för mig att det var i en artikel i en hundtidning eller om det var ett utskick ifrån försäkringsbolaget. Hur dom kommit fram till det vet jag inte, men jag kommer så väl ihåg att det stod brun labbe för jag reagerade på att det var färgen dom gick efter.
Det kan nog stamma att de bruna till exempel har vart sjukare an de andra fargerna, jag har ingen aning men om det enbart avlas fram en speciell farg satter en del uppfodare halsan pa andra eller tredje plats for att fa fram ett visst utseende.
Din larare kanske helt enkelt lever i det forflutna eller i diverse rykten men som jag har fattat det ar det ingen storre skillnad mellan fargerna, snarare mellan jakt och utstallnings labradorer.
Medarbetare på matlust
26 du som oxå haft pudel förr :) Gråa/silverpudlar var även dom mycket sjukare än andra pudlar, så jag tror att färgen kan ha betydelse.
Kanske var det så att alla skulle ha en brun labbe o då fanns det för lite avelsdjur? bara gissar men idag tror jag inte att det stämmer det gäller att kolla själv vad man vill ha och söka efter en bra uppfödare.

#28 Jag har en liten vit pojk kvar ;-) Men visst kan det vara så att det var färgen det hängde på. Efterfrågan kan styra mer än man kanske tror!
29 aha har du kvar han :)
Sorry om jag vart lite ot ^^