Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 2483 ggr
MikkansBuse
0

Vilken hundras passar åt mig och min sambo?

Hallå!
Jag och min pojkvän funderar starkt på att skaffa oss en liten hårboll framöver, framförallt jag. Vi båda har hundvana och vet hur en hund fungerar. Jag tar ofta hand om/passar min mammas två Shelties och de är bedårande. Jag tänker mycket på egenskaper och hälsa när jag söker efter en hund. En Shelties egenskaper är den hund jag vill ha. Men jag känner ändå att jag vill ha något annat. Jag är mer för robusta dogs (;

Krav jag vill ha;
Inte allt för stor hund,
Bra med både människor och andra hundar,
Lättskött,
Den ska gärna ha viljan att följa med på olika grejer, tex åka bil,
Ha viljan att arbeta och leka som agility och spår. Men även andra aktiviteter,
Och jag vill helst inte ha någon jakthund.

Än har jag funderat på Boxer och Whippet. Dock läste jag här i fokus att nästan alla vinthundar har jaktinstinkt. Andra har det svårare än andra när det gäller att släppa lös sin Whippet. Men allt är ju beroende på vilken individ det är. Hur den är avlad. Jag vill gärna kunna ha min hund lös så ofta jag kan. En hund som inte springer ifrån mig när jag går i skogen.

Min pojkvän funderar på Fransk bulldog. Otroligt härliga hundar! Jag har läst att den är den perfekta familjehunden. Dock lite envis och ingen brukshund. Stämmer det? Eller kan man träna agility och liknande med den?

Ni hundälskare som har erfarenhet av dessa hundar får gärna berätta lite mer både positivt och negativt (alltid bra att veta). Men oxå om mina argument stämmer (:

Hoppas jag inte pratar alltförmycket dynga (: och tack!

Loveradio
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan absolut rekomendera Boxer :)

Boxern älskar människor och går oftast bra ihop med andra hundar (det är såklart individuellt). En perfekt familjehund.

Det är en bruksras, alltså en ras som älskar att arbeta och gör allt för att göra sin ägare nöjd. Det är en ras som det är full fart i, mycket energi och livsglädje. Finns nog ingen gladare ras. Boxern är en ras med mycket humor och mognar sent, alltså kan den uppfattas som lite flamsig och tramsig. Så saknar man humor är det inte rätt ras för en. Man har aldrig tråkigt med en Boxer. Men vid arbete är all fokus på uppgiften. Agility, lydnad, spåra… Boxern har inga begränsningar.

Det är en lättskött ras när det gäller pälsvård. Då den har kort päls så kräver den knappt nån pälsvård alls, utan det räcker att man kammar igenom pälsen med en gummikarda när den fäller.

Det är en ras som är lätt att träna. Då den är så människokär får man dock vara konsekvent vid träning. Viktigt att hunden inte får hälsa på alla i tid och otid, utan att det är man själv som bestämmer när och om den får hälsa.

Boxern älskar sin familj och vill vara med på allt. Så den följer gärna med i bilen, med ut på utflykter, fjällvandring.

Att kunna ha hunden lös är inga problem. Det handlar bara om att träna.

Min fina boxerkille Valle :)

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

russin
0

Sheltien är ju en vallhund, så varför inte en Lancashire heelerSkrattande

Visserligen en liten hund, men väl robust och en häftig mentalitet - mycket tuff hund i liten förpackning och ofta en hel del "will to pleaase".

Min lilla heelertös (som är liten även för att vara heeler).

MikkansBuse
0

#Loveradio
Helt otroligt fin goding du har där :D Jo, jag har ganska ofta funderat på boxer. En gång när jag gjorde ett litet hundtest på pedegree bara för skojs skull, så blev de boxer. Jag älskar ju att hitta på saker och träna, för det gör jag ofta med min mammas hundar när jag har dem. Och det är ju alltid kul om det är humor inblandat i hunden (: Att den är så människokär har jag nog varit med om när jag var med min mamma med ena hunden på grundträning. Så det gäller väl att vara ganska bestämd vad man menar till hunden, men samtidigt vara väldigt mjuk?

#Lo-katt
Gu så söt tös du har (: Den rasen påminner mig om jämthund i miniformat :P Storleken på rasen verkar ju inte ta så mycket plats, och det verkar som om det är en hund som har bra uthålighet? Dom ser ut och vara ganska lugna oxå?

Loveradio
0

#3 Valle tackar Flört Man kan vara ganska bestämd utan att rasen tar illa vid sig.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

MikkansBuse
0

Oki, det känns bra att veta det (:

Chilli10
0

Angående Fransk Bulldogg så stämmer det att det inte är någon brukshund. Den tillhör grupp 9, sällskapshundar. Men oavsett det så kan man absolut träna tex agility med den, eller någon annan sport. Precis som men alla raser är det ju ganska individuellt vad hunden kräver. Det finns ju mer och mindre aktiva frallor.

Och ja, de kan vara lite envisa :P Kanske att man behöver lägga ner lite längre tid på varje moment tex. Jag tycker att de är väldigt roliga hundar, ganska lik boxer på så sätt.

De är ju små hundar, men ändå stora på nått sätt. De tar mer plats än vad man tror.

Vår fralla Tequila, hon lever tyvärr inte längre..

russin
0

Nja lugna vet jag inte - men heelern lär sig att det är fullt ös ute och lugn inne. Heelern är ju en boskapsvallande hund och alltså både tuff och uthållig.

Temperament och mentalitet är väl mest att likna vid kelpie - fast i småhundsformat.

[Driva]
0

Jag har vuxit upp med en whippet och honom var det inga problem att ha lös. Han var jättego hund som hängde med på allt, men samtidgt en liten soffotatis.

Jag tycker vinthundar överlag är svår motiverade om man ska träna något seriöst, det är inte de att de inte kan, men de vill inte om de inte ser att de vinner på det. Nu vet jag inte hur det är med whippets överlag men vår var helt värdelös på att använda näsan. Så om du verkligen vill satsa på spåroch  agility är nog inte whippeten ultimat. Men om du bara ska köra på kul, så funkar det ju så klart :)

Vår whippet var en hane och jättejobbig när det löpte tikar i området och enligt hans uppfödare var det väldigt vanligt att whippethanar var såna.

MikkansBuse
0

#Cilli10
Det var det jag ungefär hade föreställt mig då. Då passar en fransk bulldog mer till min pojkvän ganska bra då, eftersom han är mer för att leka med hundar, så som att kasta boll tex. Att det bara är en familjehund (: Väldigt fin tjej du har haft oxå (:

#Lo-katt
Okej. Jo, det är ju ungefär samma med en sheltie. Att den är lugn inne och har lite fart ute. Men heelern verkar ha mer go i sig ;)

#Driva
Aha okej. Jag har ju tittat på endel whippetuppfödare och det stämmer nog med att de inte vill om de inte känner att de vinner på det. För de flesta jag har tittat på tävlar inte med sin whippet. Kanske någon enstaka som har varit med i spår, men dom verkar inte ha kommit lika långt i det som i kapp eller raceing som dom är gjorda för.
Och löptikar är ju aldrig kul. Iaf när man har en hane. Men tror du inte att "det där" skulle gå ner om man kastrera dem då? Det brukar ju oftast hjälpa.

Jespersen
0

Om du gillar Sheltien men vill ha något lite robustare så kanske Welsh Corgi Cardigan skulle passa?

Min tik Humla är i princip allt ni skriver att ni vill ha i en hund. Hon är lekfull, glad, älskar att träna och har inget jaktintresse. 
WCCn är också en boskapsvallare i grunden.

Det som jag har fastnat mest för i WCCn är att det verkligen är en hund med humor :) En liten clown. Dessutom så är det en väldigt följsam hund och lösgåendet har jag i princip fått gratis med Humla.

Och ja, jag vet att jag rekommenderar Cardisen i många trådar här, men faktum är att det är en väldigt allsidig hund som skulle passa dom flesta som söker en aktiv sällskapshund :)

Chilli10
0

#9 På Bulldogg.ifokus kan du läsa bla om en tjej (tror hon har Majken som nick) som tränar och tävlar agility med sin hund. SÅ mer än lite bollkastande går garanterat Flört

Changrila
0

Vad är det egentligen som gör att du är intresserad av whippet?

Whippet är en ras som SKA ha jaktlust. Det finns såklart individer som inte har så mycket av den varan, men det finns vad jag vet inte en enda uppfödare som avlar på att hundarna inte ska ha stark jaktlust, helt enkelt för att uppfödarna vill avla på det rastypiska och inte på det som INTE är rastypiskt.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

MikkansBuse
0

#Jespersen
Det är ju nästan alltid lättare med en hund som är allsidig (: Som du beskriver att Hulma kunde nästan helt gå lös utan att du behövde träna så väldigt mycket. En sheltie är ju precis likadan. Iaf hos min mammas sheltiesar så. Så vallhundar är bra om man vill ha en trogen "följajohn"? (:

#Chilli10
Ja men gärna. Där ska jag att titta in :D

#Changrila
Jag har aldrig varit ens i närheten av en vinthund och därför trodde jag när jag hörde ordet vinthund, att den inte skulle ha samma sorts jakt i sig som en gråhund har. Inte lika starkt iaf! Och varför jag kom och tänka på en Whippet det var för att när jag läste om hur den var som familjemedlem och hur skötseln skulle vara på den, så tyckte jag den passa in mig ganska bra. Men nu när jag har läst runt lite mer och fått lite feedback, så tycker jag inte Whippeten inte passar mig längre. Det är inte den hundrasen jag söker.

[Driva]
0

#9 Lurecursing är det många som kör med whippets vet jag. Om man vill hålla på någon "sport". Jag tror att det går att tävla med whippet i ex agility, men man kanske får jobba hårdare än om du har en boxer som är mer "willing to please" :)

Kastrering kan säkert göra susen, om ni inte vill ha en tik förståss :)

zoolatri
0

När jag läste ditt inlägg så tänkte jag direkt på Staffe, kan det vara något? En robust och trevlig hund:)