Lära valpen ligg?
Att lära hunen gå i koppel, sitta, inkallning osv kan jag.
Men just ligg kan jag inte. Har hört att man ska låta hunden sitta först sen hålla godisen mellan framtassarna så lägger han sig..
Stämmer verkligen det?
Har provat men Diesel börjar som bara skutta bakåt..
Du kan prova att hålla godisen lite längre fram ned på golvet han kanske skuttar bakåt för att de ligger lite långt in mellan framtassarna?
Samt att jag har hört att det är mer naturligt för hunden att lägga sig när den står upp. Själv lärde jag min valp från sittandes på bara ett par gånger.. men det är ju så olika. Prova att göra samma sak fast att valpen står upp. =)
Lycka till!
It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..
Medarbetare på Avenged Sevenfold
När Falcon lärde sig ligg, så sa jag först åt honom att sitta ned, sedan hade jag en godsak strax framför hans framtassar och långsamt drog den bort från honom samtidigt som jag sa ligg. Och han fattade att han skulle lägga sig ned, och inte ställa sig upp och följa efter.
Jag har även hört att man kan säga ligg, just som hunden självmant är på väg att lägga sig ned, och sedan berömma, men det är som sagt bara något jag har hört.

Du kan också vänta ut tills valpen lägger sig frivilligt, då belönar du och när valpen börjar förstå att det är ligga den ska göra lägger du på ett kommando.
Okej. #2 Jag och en fin tjej jag känner provade det på min förra valp, alltså det du gjorde på din. Och det funkade perfekt. Men funkar inte på denna valp.
Dock har jag bara provat några gången och han är så liten så man kan inte förhasta sig redan. Tar ju ett tag. :)
Men ville som bara ha lite försprång med tips :)
Ture fattade galoppen på en gång men det var en valp på vår valpkurs som fortfarande inte kunde ligg när den var 5 månader. Vår tränare sa att man ska föra handen med godis neråt men mot hunden, alltså inte framåt. När hunden liksom hukar ner huvudet så för du handen på marken och framåt. Och belöna när hunden lägger sig ned. Du måste vara jättesnabb så att den inte hinner resa sig upp. Du kan även ta momentet i steg och belöna bara valpen böjer ner huvudet, sedan hukar sig, nästan lägger sig. Kommandot kan du lägga på efterÅt, när hunden lärt sig följa din hand. Lycka till!!