Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 15305 ggr
Sofiieeee
29

Slickar på golvet?

Hej!

Har en ceirn terrier tik på 9 år, hon slickar nästan oavbrutet på golvet..

vet någon vad detta kan bero på???

[Alexis78]
0

Har hon alltid gjort det? Min tik gör så när hon löper, hon liksom städar efter sig kan man säga.

Sofiieeee
0

njaa men det har blivit värre nu det senaste,, och det är ju jobbigt för oss med, ett väldigt jobbigt ljud när hon går och slickar.

bblomquist
7

Du kanske kan testa svabba golvet med något mindre mumsigt? :)

[Forest]
2

Ring din vetrinär o hör jag har för mig det kan vara något oxå med hunden när de slickar på saker eller så är det en fixide hon enkelt fått avled henne o ge henne något att gnaga på :) märgben är sysselsättning. Inget som förändras hos er?

Karmatarerskanise
3

Har läst att det kan vara ett tecken på illamående. Men det kan också vara ett överslagsbeteende.

[Driva]
0

vår gamla familjeuhund slickade på lädersoffan… han gjorde det de sista åren i hans liv… har ingen aning om varför..

Luckysoul
1

Det kan också vara uttråkning. Testa att aktivera henne lite mer. Typ ge henne en sådan hjärngympa leksak.

Ronja06
3

Jag har hört, precis som #5, att det kan vara illamående. Även ont i halsen ev. tonsillit.

Mvh Emelie Förlägen

Sofiieeee
0

Näe lite små konstigt. Men ni vet när man ger en häst ett äpple tex, då brukar de ju stå och slicka på box-kanten? Nästan tills de bildar ett vitt skum. Freja brukar slicka på golvet efter att hon ätit eller eller slickat sig ren.. Men får kolla med veterinär nästa gång:)

Maliiin
1

Hundar som slickar på golvet är oftast understimulerade.

Får inte våran jämthund göra av med tillräckligt energi eller använda skallen ordentligt så slickar hon på golvet..

russin
0

Jag skulle få halsen undersökt - tonsillit är en orsak till slickande.

Finns ingen medicinsk orsak skulle jag kolla aktivitetsnivån kontra stress.