Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 4786 ggr
Loveradio
1

Vilken diet vid diaree?

Efter att ni fastat hunden ett dygn, vad ger ni hunden för mat? Söker man på nätet finns det ju hur många varianter som helst:

Risavkok/överkokt ris

Risavkok + honung + salt

Risavkok/överkokt ris + morotspuré

Risavkok/överkokt ris + rå nötfärs

Risavkok/överkokt ris + kokt vit fisk (fiskbullar?)

Risavkok/överkokt ris + rått ägg

Morotspuré

Majsvälling

Nötfärs + morotspuré

A-fil

Osv osv i all oändlighet.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[Agilityvovven]
0

När Zingo hade diaree så gav vi honom överkokt ris, fick även en medicin utskriven av veterinären.

PetraKarin
0

Jag ger risavkok + överkokt ris + kokt vit fisk + kokt kyckling. 
En kur Canikur eller Prokolin kan också vara bra.

Men jag fastar inte min hund, hon har sur mage och kräks lätt om den är tom så att fasta när hon är dålig gör det bara värre. Mild mat är lösningen.

Fiskbullar?? Nej det är absolut inte samma som kokt vit fisk. Vit fisk är väldigt milt och en filé i disk eller frysta i paket innehåller inga tillsatser. All mat blir kokt väldigt milt. 
Fiskbullar innehåller allt möjligt, både kryddor och olika delar av fisk och mjöl m.m., och är processade och konserverade.

Loveradio
0

#2 Jag skrev inte att det är samma sak som vit fisk, jag menade vit fisk eller fiskbullar. Men okej, fast det är vissa som ger det som diet. Men jag håller med att vit fisk låter bättre.

PetraKarin
0

#3 Okej, ja jag tolkade det som att du undrade om man kunde ge det lika gärna som kokt vit, ren, fisk. 
Men jag tror att det kan ställa till det mer i en redan krasslig mage. Jag kom på att det ofta innehåller mjölprodukter också, som ju många hundar inte klarar av.

Är det vissa som ger det som magmat alltså? "Rena" fiskbullar då eller med sås och allt?

Loveradio
0

#4 Jo de känns ju säkrast med vit fisk kanske.

Kokat i buljong har jag läst? Serverat tillsammans med ris. Tydligen rekomederat av vet.

KvirrZ
0

Vi börjar med fasta+canikur, sen ger vi alltid ris+vit fisk(oftast torsk)+fiskvattnet, dagen efter lägger vi i lite torrfoder också.

Om det bara är lite dåligt så kan vi skippa fasta men ge henne ris till kvällsmat istället för torrfoder.

- Mvh Emma

Loveradio
0

#6 Okej. Nu har han fastat ett dygn (och oj vad han tycker synd om sig själv som svälter till dödsTungan ute). Har inhandlat ris och torsk idag så imorgon blir det att sätta honom på diet. Blir 2/3 överkokt ris + 1/3 torsk och lite fiskvatten. Så får han äta småportioner 4 ggr om dan tills han blir bättre. Sen lägger jag på lite av hans torrfoder.

Låter det vettigt?

Ska man salta riset förresten?

Banankaka320
0

Vi har gett Ris + vit fisk/kyckling :) 
Minns inte om riset var överkokt eller inte

Loveradio
0

#8 Okej :) förmodligen var det överkokt, det är  det man brukar ge för det är mer lättsmält

[Forest]
0

hört att det är grötris men ska ge o välkokt med. Jag fick iaf ge våran hund välkokt ris och kokt kyckling, det hjälpte iaf.

KvirrZ
0

#7 Det låter bra tycker jag :) Inget salt.

- Mvh Emma

Loveradio
0

#10 Ja rundkornigt ris är det bästa, alltså Grötris eller Avorioris (som jag köpte). Okej :)

Hoppas verkligen denna diet med torsk o ris hjälper Valles mage. Gör den inte det så blir det veterinär. Han har varit dålig i magen rätt länge nu. Och inatt så bajsade han inne igen mitt i natten :( usch så jobbigt det är.

[Forest]
0

12, vad ger du för foder? från jag bytte till färskfoder fick våran hund stålmage, det är våran fd hund jag menar. Våran Enja har alltid haft bra mage eftersom jag alltid gett henne allt möjligt märgben,råkost o färskis

KvirrZ
0

Har du prövat canikur?

- Mvh Emma

Loveradio
0

#13 Fortfarande RC maxi junior, men har precis beställt hem Magnussons meat & biscuit junior. Så jag ska byta sen när han blir bättre i magen. Hans avföring har alltid varit lite lös av RC så det är därför jag ska byta.

Men varför han har diarée beror förmodligen på att han fick i sig nått olämpligt (gissar på ciggfimpar) för ett tag sen, för sen dess har han varit väldigt dålig i magen. Och det tar väl ett tag för sånt att komma ur systemet.

#14 Nej, ska se om denna diet hjälper annars så har jag hört att canikur ska vara bra.

Loveradio
0

Om det nu är det diarén beror på, men som sagt, blir det inte bättre av dieten blir det nog en tripp till veterinären o se vad det är för fel.

[dogownerAPT]
0

Min hund hade diarré och kräkningar länge och ofta. Provade olika foder, metoder osv… Ger nu ENBART eukenoba för känslig mage. Den fungerar super! Han har inte varit dålig en enda gång. En foderexpert sa att alla borde ha en 3kgs säck hemma, eftersom man inte behöver vänja av med det gamla fodret för att börja. Har hunden dålig mage och ofta diarré kan till slut tarmen bli skadad inifrån och de kan börja bajsa blod. Detta foder ska ta bort bakterierna och läka. Och sedan kan man börja vänja vid annat foder igen. Ris osv lägger sig bara som en skyddande hinna i tarmen, som förstörs så fort hunden äter vanlig mat igen. Så testa den! Om inte annat, ha en liten säck hemma. Det funkar!!

[countess]
0

Har han inte varit dålig väldigt länge i magen? Kanske dax att fara och göra en undersökning hos veterinären? Jag fastar i ett dygn för att sedan ge överkoktris och koktad torsk och kyckling

Loveradio
0

#17 Bra tips :)

#18 Jo det har han :/ men jag har inte provat att fasta honom än och gett diet. Ska göra det först. Men blir han inte bättre så blir det att åka veterinären. Eftersom hans allmäntillstånd är bra i övrigt; han är pigg, äter bra osv så känns det inte direkt brådskande.

[dogownerAPT]
0

Ja, det funkar super verkligen. Dessutom älskar han det. Ger enbart det fodret, som godis med. Prova det, är glad att jag gjorde det! Att vara uppe flera nätter i månader pga diarré hos hunden är inte kul.. Inte att vakn av att hunden kräks på nätyerna heller. Har haft STORA problem med min. Pitbulls är ju känsliga överlaag.. Ska börja med eukenobas lamm och ris sen, när säcken är slut med detta foder. Lamm är det bästa för deras så magar! Kan också fortsätta med detta fodret jag kör med nu. Det är inte skadligt att fortsätta, dock kostar det 600kr för 13 kg vilket tar slut på mindre än en månad här.. När magen är fin också på insidan, då måste våra vovvar må bra! :)

Loveradio
0

#20 Nu har jag precis beställt hem 20 kg Magnusson meat & biscuit junior som jag ska byta över till från RC som jag ger nu. Förhoppningsvis fungerar han bra på det.

Mjo Eukenoba är så dyrt bara :/

elinenglund
0

Vi gav våran hund A-fil  och det hjälpte faktikt för oss allafall :)

PetraKarin
0

Ja det låter som en bra dietplan :)
Nej riset ska inte vara saltat.

Canikur kan du ge samtidigt som skonkostkuren, jag tycker inte du borde vänta till efter.

Ett tips är att fortsätta ge risavkok när du börjar med den vanliga maten. Man kan blöta det med risavkok istället för vanligt vatten eller ge lite i vattenskålen då och då. 
Man kan ta en dl ris i en stor gryta med två liter vatten så får man mycket och bra risavkok som räcker ett tag :)

Loveradio
0

#23 Har börjat med dieten nu. Gjorde ris igår kväll innan jag gick och lade mig så fick det svälla över natten. Valle tyckte det var smaskigt, eller så var han utsvulten bara :P

Okej tack för tipset :)

Chalin3
0

Simbas mage är just nu heltkaputt. Han har aldrig varit så dålig i magen innan. Så just nu äter han enbartmorotspure. Men blir det inte bättre under helgen så blir det nog veterinären nästa vecka. Om han nu inte blir akut dålig, då får vi ju åka in med det samma.

Loveradio
0

#25 Usch då :/ jo det blir veterinären här med om dieten inte hjälper.

SaraC
0

Jag brukar inte ge något alls förutom vatten och när det lagt sig börjar jag med vanliga fodret fast i mindre portioner och det har aldrig varit några problem. Är det extrem dåligt så skulle jag testa canikur.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Loveradio
0

Har kört med ris & torsk-dieten i 2 dagar nu. Har tyckt att det har gått bra. Men nyss så låg han och sov och plötsligt så vaknade han och kräktes i soffan. Hmm… Vad ska detta betyda?

PetraKarin
0

#28 Stackarn :(
Om det inte går över och det är både kräkningar och diarré, eller bara kräkningar kan det vara bra att fundera på om det kan vara så att något sitter fast någonstans på vägen…

Chalin3
0

JAg funderade lite som #29 om det är stopp på vägen.

Om han har diarre, hur mycket kommer åt gången och hur ser det ut?

Simba verkar bättre nu iaf. Han fick morotspure i 1½-2 dagar sista blandade jagupp med lite uppblött foder. Förstafodret han fick var uppblött och blandat med kokt rid. Och nu i morse fick han vanligt foder med vatten över (får han alltid) Avföringen var iaf fast nu på morgonrundan.

Loveradio
0

#29 Ja tycker så synd om honom :/ ja så kan det ju vara.

#30 Alltså hans avföring är mest bara lös, han har inte diarré i den bemärkelsen att den är rinnig eller så. Så allvarligt är det inte utan den är bara lös. Kommer väl 3 pluttar som är geggigt. Färgen är mellanbrun eller hur man ska säga. Fast han bajsade ingenting under 1 dygn efter att jag hade börjat med dieten. Men igår bajsade han en gång.

Vad skönt :)

Chalin3
0

Ok, men det verkar som att det kan passera i mag- tarmkanalen i alla fall. För om de har ett stopp så kan det ibland ändå passera förbi lite.

Ser du några tecken på förbättring? eller är det samma hela tiden.

Jag hade nog ringtenveterinär och frågat om råd om jag inte tycker att det blir så mycket bättre. Kolla om de tycker att det behövs en titt eller om man ska avvakta. Tänkte om det skulle vara någon slags inflammation någonstans i mag- tarmkanalen. Isf kan behöva hjälp att läka ut den så det inte blir värre.

Hoppas verkligen att han kryar på sig.

Ja det är skönt att han är bättre nu, bara försöka få honom att komma ihåg att det är utomhus man ska göra sina behov Rynkar på näsan

Loveradio
0

#32 Han har bara bajsat en gång sen jag började med dieten och då var det fortfarande löst. Men att han kräktes igår får mig att undra om dieten inte är bra för honom? Eller så är han inte van bara. Undrar om jag bara ska köra med ris och skippa torsken. Kanske blanda i morotspuré.

Ja om det inte blir bättre så får jag nog ta och ringa och höra. Tack det hoppas jag med :)

Det får jag påminna Valle om också, iallafall i början när diarrén var värst. Då började han också kissa inne och trodde det var okej… :(

Namiko
0

Jag fastar inte min hund när han har diarre och jag skulle aldrig kunna tänka mig att ge honom ris eller kokt fisk, det händer iofs väldigt sällan att han är dålig i magen sen jag gick över på färskfoder men om det händer så får han ben (riktiga ben, inte torkad hud), det stoppar upp riktigt bra.

Mina föräldrar som hade mycket problem med diarre hos sina golden och fastade och kokade fisk och ris om vartannat tills hundarna knappt fick nån hundmat alls för att dom alltid var så dåliga i magen, gick till slut med på att testa spannmålsfritt färskfoder och sen dess har hundarna varit perfekta i magen även när dom hittat saker ute att äta.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.