Hundar iFokus

Hundar

Etikett: skaffa-hund
Läst 890 ggr
mandyelisabeth
0

Vad skall jag tänka på?

Om fem dagar åker jag till småland och väljer ut min blivande valp. Det är fem hanar i kullen. Jag undrar om ni har några tips/råd på vad jag skall tänka på när jag väljer min valp?

:)

[malin12345678910]1
1
Fridaaaa
1

Välj helst den valp som är mest framåt och som är mest hos dig :)
Och fråga uppfödaren en massa om hur valparna är som personligheter osv. Allt du kan tänkas komma på. Den valp som helt enkelt det klickar mest med :)

#1 Halsband och koppel är ej viktigt i början, inte när man ska kolla och välja valp.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sheltieliv
0

Ta hjälp av uppfödaren! Oftast vet uppfödaren bäst vilken valp som passar bäst till vilken ägare/familj. Uppfödaren är ju med valparna dygnet runt, och vet hur de är, och kan med hjälp av det du berättar om dig själv (mål med hunden osv) ta ut den valp som matchar dig bäst. Den som du upplever lugnast just när du är där, kanske är vildast annars, bara trött för tillfället?

Det är mitt bästa råd! Sen beror det mycket på vad du vill med hunden. Du kan t.ex. testa lek/kamplusten hos valpen om du tycker det är viktigt. Om du vill ställa ut, är det ju bra att titta vilken som är mest rastypisk.

Annars så är det oftast bäst att gå efter magkänslan också :)

Spännande att åka och välja ut valp! Lycka till :) Hur gamla är de?

mandyelisabeth
1

1# - Jag kan inte se din kommentar? :/

2# Tack så mycket =)

3# Tack för tipsen! Dom är fyra veckor nu :) Ska bli superkul!

[malin12345678910]1
0

Fårlåt jag tog bort den.

mandyelisabeth
0

#5 Aha okej :)