Stressad unghund
Hej!
Jag har en blandras mellan amstaff/pitbull jag har lite svårt att hantera i några situationer. (Ge mig inga kommentarer om att det är en s.k. mördarhund eller liknande jag har för det är han inte och förklara inte för mig att jag får skylla mig själv och sådana saker, tack.)
Det är en hanhund på 1 år 4 månader. Han är inte kastrerad och det kommer han förmodligen inte bli heller då hans husse inte vill göra det. Så ge mig inga förslag på kastrering då det inte är aktuellt.
Nu till våra problem då..
Om vi är hemma och det bara är jag och han så är han oftast lugn om han inte blir på bushumör och då kan han börja nafsa och sådant men då kan jag få honom att ge sig så går han oftast och lägger sig istället. (Om jag nu inte skulle börja leka med honom såklart).
Det är när det kommer folk problemen uppstår. När det knackar/plingar på dörren blir han som tokig och börjar skälla och hoppa på dörren. Jag har försökt att få honom att sätta sig en bit ifrån vilket inte fungerar, fast jag kanske gör det på fel sätt? Jag vet inte. Han vägrar i alla fall att stanna där när jag säger åt honom.
När jag väl släpper in besökarna börjar min hund hoppa och nafsa dem i armar, kläderna och benen. Han börjar även jucka mot dem. Då kan jag inte få honom att sluta med det. Och han håller på så med dem så länge de är kvar hemma hos oss. Det är samma sak om vi skulle vara och hälsa på hemma hos någon.
Människorna har fått tillsägelse att de ska ignorera hunden och inte hälsa på honom förrän han är lugn men det fungerar inte eftersom han inte ger sig ändå.
Och en annan sak är om någon skulle vara hundvakt åt honom så "testar" han de människorna med detta jag nyss beskrev, han biter även i kopplet när de är ute och går.
Kan berätta lite kort om en sådan händelse.
Min kusin skulle ta ut honom på en skogspromenad. Jag tog med mig hunden och mötte upp min kusin. Hon tog kopplet och skulle gå iväg med honom på promenaden. Det första han gör då är att hoppa på henne och nafsa henne i armarna och även bita i kopplet och då tar jag tillbaka kopplet i mina händer och då slutar han. Då sätter han sig och är lugn och tittar.
Så jag skulle vilja ha lite tips på hur jag kan lösa detta beteende..
Mvh
Cassaranda
Hur mycket aktivitet och motion får han? Vilken Slags aktivering?
Hittar ingen video nu, men Ceaser Milan är jätteduktig på att lägga beslag på dörren. Det fungerar alltid för mig.
Kring juckbeteendet så är det tyvärr kastrering som gäller.
Maja2
Han får aktivering och motion i stort sett varje dag. Han får mycket hjärngympa och långa promenader i skog. Han får cirkus 2-3 timmars skogspromenad och spring några gånger i veckan. Fast tror han behöver något mer, har bara inte kommit på vad ännu.
fia-mia
Hur går det till?
Kan du förklara?
Ska göra ett försök att förklara:
- Det ringer på dörren.
- hunden går till dörren
- du går i mellan hunden och dörren
- gå sedan mot hunden så det måste backa. ibörjan kommer hunden försöka gå runt dig, då får du flytta dig i sidled till hunden ger upp.
- hunden går antingen ifrån hallen eller sätter sig någonstans.
- öppna då dörren men hindra hunden från att gå mot dörren.
- ge frikommando när hunden är lugn.
Det viktiga är egentligen kroppsspråket, man måste vara lugn och bestämd, på samma sätt som man går lugnt och bestämt på en promenad. Poängen är alltså att hunden ska förstå att "husse/matte tar hand om det som händer här, jag behöver inte bry mig".Du ska alltså inte röra hunden utan gå mot hunden och blockera dörren.
När hunden förstår poängen räcker det ofta att säga namnet och peka åt det håll hunden kom ifrån, så backar den oftast.

Har du en bra stadga på hunden i övriga situationer? Alltså, kan han sitta still och vänta på nytt kommando i störningsfria miljöer? Om han inte kan det är det meningslöst att ge honom ett "stanna-kommando" i den situationen du beskriver, det är för svårt för honom. Börja träna stadga i störningsfria miljöer, och försvåra med olika störningar allteftersom han blir bättre.
En annan idé (som jag själv försöker träna in just nu), är att associera dörrklockan med något, tex. att lägga/sätta sig på en filt eller likn. och stanna där tills frikommando ges. Börja i så fall att träna in ett sitt/ligg på filten utan dörrklockan, ring sedan på klockan och vänta ut hunden tills den sätter/lägger sig på filten, belöna!!! Allteftersom det fungerar kan man börja ta in störningen, alltså besökaren. Det tar tid att träna in detta så tålamod är ett måste! Väldigt förenklat beskrivet men jag hoppas du förstår tanken!
fia-mia
tack, jag tror jag förstår vad du menar. ska testas!
Zabina
Han kan alla grundläggande saker så som sitt, ligg stanna osv. så han förstår exakt vad jag menar om jag säger åt honom att stana. problemet är att han är envis och inte alltid lyssnar på vad jag säger men han vet vad det betyder. ska försöka med det du säger.. att visa honom det där med att stanna på filten :) tack för din hjälp
Kan tillägga en sak till. Om du vill kan du ha en filt eller något och mota hunden mot filten. Då kan filten bli associeras till dörrklockan. och då kan du använda metoden jag beskrev för att få hunden att stanna där :)
fia-mia
Ja, tack! Ska verkligen prova detta. Att jag inte kommit på detta själv,. ahah
Juckandet beror nog på stress, det är ofta en överslagshandling.
Maja2
okej, ja så har jag också trott. men vad gör jag åt det tro?
Jag tror på att prova att inte låta honom hälsa på någon, och inte låta någon hälsa på honom, på ett tag. När det kommer folk till er, prova ovanstående råd om att äga hallen. Att få honom att lugnt lägga sig på en filt medans besökarna är hos dig, tror jag kommer att ta ett tag, då han verkar såpass uppstressad, så jag skulle helt enkelt ha honom i koppel för att förhindra att han går fram till besökarna.
Maja 2
ja, precis. ja nu när det kommer folk har jag honom kopplad vilket jag inte tycker om egentligen men jag har liksom inget val känns det som. och eftersom han är så förbaskat stark får jag oftast ha nosgrimma på honom. när han har den på sig blir han oftast mycket lugnare. efter ett tag när besökarna varit här ett tag tar jag bort kopplet men behåller nosgrimman på tills han är helt lugn. men jag skulle ju såklart vilja slippa göra så här när det kommer folk. alltså att han inte ska behöva vara kopplad men det är väl träning, träning och åter träning tror jag nog. sen när besökarna har gått och vi är själva hemma igen är han som en helt annan hund och är lugn och vill bara kela för det mesta. då lyssnar han på mig
Börja med att koppla hunden när det ringer på dörren - ha ett enkelt retrieverkoppel till hand, så går det lätt.
Låt inte hunden få hälsa över huvudtaget förrän den lugnat ner sig vilken kan ta olidligt lång tid i början - men låt det ta tid.
Hur fungerar han i övrigt, tex när ni är ute och går och möter människor och andra hundar? Hur går han i koppel? Är han lätt eller svår att få kontakt med? Hur funkar inkallning med störning?
Lo-katt
Jo, har försökt med det men kanske ska ha mer tålamod då :)
Maja2
när vi är ute är det lite olika faktiskt. en del struntar han i och andra vill han fram till. jag har nosgrimma på honom under våra promenader ifall att liksom om han skulle dra iväg. då har jag inte en chans eftersom han är så förbaskat stark. ibland går han fint i koppel och ibland inte. det är när han vill till något eller någon som han börjar dra.. och sedan det här med inkallningen då..han kommer ibland och ibland inte. i somras råkade jag tappa kopplet där det var masor med människor och då märkte han ju det och var på väg att springa men då ropade jag på honom och då stannade han faktiskt. men det är inte så varje gång. och det här med kontakten är lite sisådär kan man väl säga. när vi är inne är det inga problem med det men ute däremot… nej. då är den oftast inte bra. iallafall inte när han drar, annars är den okej.
#16 ok. Då börjar vi komma nån vart :)
Har ni gått någon vardagslydnadskurs med honom? Om inte, skulle jag rekommendera det. Bekymret är att han lixom tar kommandot själv. JAG påstår att det finns TRE stycken K:n som är avgörande för ett lyckat hundägande: Kunskap, Kontakt, Kommunikation.
JAG måste ha KUNSKAP. Både om min ras, min hund, hur en hund lär sig och hur jag ska lära min hund
Kontakt: Jag måste ha kontakt med min hund innan jag ber den göra ngt. Har vi inte kontakt kommer den inte att lyssna.
Kommunikation: Om vi inte kan kommunicera, så kommer det inte att funka, för hunden kommer inte att förstå vad jag vill lära den.
Många gånger när någon har ett problem, så finns det problem på många andra områden, precis som för dig. Ni måste lixom börja från början. VEM följer VEM. VEM bestämmer VAR och NÄR saker ska ske?
Ni har mycket att jobba på, och jag rekommenderar att ni går en kurs för att få rätsida på allt, annars får du större problem på halsen än du har lust med.
Maja2
Ja, det har du nog rätt i. Vi har inte gått någon kurs med honom överhuvudtaget. min sambo hade honom från början.. alltså vi köpte honom tillsamans men jag jobbade heltid då, stack till jobbet på morgonen och kom hem på kvällen så min sambo hade honom hela dagarna varje dag. för honom får han göra lite som han vill. nu jobbar jag heltid och sambon är bortrest till april, då har han vart borta i ett år så jag har ju hunden själv nu. kan berätta att han har blivit mycket lugnare, mer lydig och så sedan jag tog över fast vi båda två har en lång väg kvar som du kanske kan förstå :) jag ska kolla upp om det finns någon kurs att gå med honom i närheten där vi bor. det kan nog både han och jag behöva
#17 Det låter bra att du ska kolla kurser, men sen gäller det att faktiskt GÅ dem åxå :)
Var är hunden när du jobbar? hunddagis? dagmatte?
Det kan vara Väldigt stressande för en hund att vara med andra hundar på dagarna, särskilt när man inte fått in en fungerande relation och trygghet med hunden redan innan.
Du har massor att jobba med, men jag lovar, när du väl lagt ner tiden och energin det tar, så har du igen det :) :) :)
Maja2
Jag jobbar cirkus 3,5-4 timmar/dag och då är han hemma. han får vara i hallen enbart eftersom allt här hemma ryker annars. han har t.ex. tuggat sönder soffan, köksmöblerna, tapeterna, ja allt! detta gör han när han är hemma själv. han har nog typ seperationsångest har jag fått för mig.
#19 allt bottnar i samma bekymmer. Stress och osäkerhet.
Ta hjälp av instruktör är mitt råd! Det är komplext och både Du/Ni och hunden måste få lära er basics för att få bukt med detta. Det handlar inte så mycket om separationsångest egentligen… utan det är mycket mer än så. Det handlar om ledarskap, trygghet, passivitet, aktivitet, mm mm mm.
okej. tack för dina råd :)
Tycker Maja2 gav dig jättebra råd, med hjälp av dem kan du komma en bra bit på vägen :)