Hej :-)
På sönd får vi hem vår lilla valp 8 veckor "svart labrador". Känns underbart. Jag och min man har funderat och planerat sen förra sommaren. Vi tar gärna mot lite tips, vad man ska tänka på. Vi har även en katt på 15 år. Vi har hundvana, men det var länge sen vi hade hund. Tusen tack på förhand ang tips…
Oj, vad jättespännande. Finns det något finare än en labbe? En liten gosig valp, vi ser fram emot massor av bilder!
Vad skoj hoppas det kommer bilder sedan
, du kanske kan förklara lite mera vad du behöver veta, så kan jag lova att tipsen strömmar in ;-)).
Lena och Snodden

ÅÅÅHhh…en valpis till här i "hundkojjan"….VAD KULIGT!!
Alfons och snodden och skorpis och Mexx o Busan o Lusse….nu ska vi vara snälla mot denna lilla parvlen och lära han AAALLT vi kan, hör ni det?
//Tysse
javisst tysse finns inget skojigare än att göra det matte inte tror hehehe…
Snodden//

Japp, för vi tänker inte lära den lille några "dumheter", eller hur?
//Tyson
Nej, några dumheter kan vi absolut inte! 
//Idelma
finns inga dumheter för en Snodden, bara konstiga människor hehehe….
Snodden//
Hihi, ska vi lära den nye allt vi kan??
Eva63, vi hundar på HiF kan mycket nyttigt som vi kan lära din valp. Vi kan tigga, spela döva, verka helt oförstående.
Vi kan knycka mat o rensa soppåsen. Tala bara om vad du vill veta så ska vi hjälpa dig!
/Alfons
Vi kan även lägga oss tätt intill matte/husse, så denne flyttar sig från soffan för att det blir för trångt, då vi självklart är döva då dom säger till. 
//Idelma

Sedan har vi en av våra hundpolare här inne som är en "Knäppies"….han går med "Paraboltratt" på sig ibland….hihih…..
men det är inget och oroa sig för! =)
Nej, då. Då är det bara att kasta sig bakom närmsta buske och dra in svansen mellan bena och hoppas på bättre tider. 

Allvarligt åter till tråden.
Det kan vara bra att redan nu ta kontakt med brukshundsklubben och höra när de har valpkurs. Det brukar inte vara så många sådana per år och kan vara bra att boka en plats.
Sedan då ni redan är hundvana så har ni nog koll på det viktigaste hemma misstänker jag. Men jag tar en snabb uppdatering ändå:-)
Halsband
Koppel
Vattenskål
Vatten
Hushållspapper
Detta bör vara med när ni åker och hämtar hem valpen.
Hemma bör ni ha:
Vattenskål
Matskål
(dessa på golvet nu när valpen är liten. Sedan en matbar så att hunden äter från rätt höjd)
En hundsäng (så den vet vart den kan gå och vila)
Mat (samma som hos uppfödaren)
Hör med uppfödaren om valpen får med sig något som luktar mamma och syskon. Om inte annat lämna dit något som kan få ligga med mamman och syskonen innan ni hämtar valpen. Det underlättar när ni får hem h*n.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
ÅsaF
Tack för svar, och japp, det mästa av det du skriver har vi inskaffat. Har även bokat valpkurs i augusti..:-)
Nu håller jag på att lära katten att äta på en annan plats, lite högre upp som inte är så poppis..*L*
MVH E
Haha då har du samma problem som jag har med min katt…hon sätter sig i alla fall på golvet där maten stått och där kan hon sitta rakt upp och ner och glo anklagande på oss. Det år som att hon tänker - dom här är ju inte riktigt kloka ska jag ändra mitt matställe bara så där…men jag ger mig INTE =))

Kul, lycka till.
Svårt att tipsa om olika råd. Bättre att Du frågar när de dyker upp ? -tecken.
Jag kan starkt rekommendera att läsa allt Du kommer över av:
Anders Hallgren, Eva Bodfält, Åsa Ahlbom, Ingrid Tapper, Memea Molin.