Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 2184 ggr
Anibaz
0

Veterinärbesök

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag var jag iväg till veterinären med Smilla då hon blev attackerad av en pitbull i fredags. Ringde jouren samma kväll men det var ingen idé att åka in tyckte dem.

Såhär fin är hon nu, med rengjort sår och så har hon påbörjat en behandling med antibiotika och antiinflammatoriskt och på onsdag ska vi på återbesök.

bambiiii
0

Det ser inte så farligt ut tycker jag.Men det vore jätte bra om du tar henne till vetr

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

zoolatri
0

Oj! Hur kunde de tycka att det inte var värt att åka in?:/  Det ser ju inte så trevligt ut…

Anibaz
0

#1 Det är illa, både enligt mig själv och vetten. Sen vad du tycker om min hunds skador spelar kanske inte så stor roll i det hela.

#2 När jag ringde dem i fredags sa dem att tandhål läcker av sig själv. Jag sa att det var mer än ett tandhål men dem tyckte jag skulle vänta och se om det blev en böld, då tyckte dem jag skulle åka in och dränera.

zoolatri
0

#3 Mmm, bett är så luriga! har själv fått dränera min hund ett par ggr efter ett bett som knappt synts. Dumt att behöva vänta tills det blir en böld måste jag tycke, konstigt råd från en vet? Skönt att ni blivit bra omhändertagna idag iaf!:)

Anibaz
2

#4 Fast vi behövde inte dränera idag, så skulle jag följt den andra vettens råd skulle hon kunna blivit riktigt sjuk.
Vetten var kanon idag, väldigt trevlig och berättade precis vad hon gjorde och varför, känns bra när dem är trevliga mot både mig och min hund Glad

Maja2
1

Tur att du åtminstone fick träffa en bra vet. idag i alla fall. Det där kunde ha slutat med onödigt lidande för din hund. Det är helt underbart när man får kontakt med veterinärer som är bra :)

bambiiii
0

hoppas det läker! lycka till kan jag säga! :D

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

Anibaz
0

Idag ska vi in igen, upptäckte en böld imorse så det blir att dränera idag. Lilla gumman, alltid är det nånting…

[MatildaTure]
0

Usch stackars lilla Smilla! Tråkigt att det inte funkade när ni skulle ha kul med massa hundar hemma :/

Hoppas det går bra och att ni blir bra omhändertagna!

Anibaz
0

#9 Ja det var riktig otur Obestämd

Ja vi får hoppas på att vetten är lika bra idag som igår. Dem hade fullt hela dagen men var snälla och gav oss en tid i eftermiddag ändå, eftersom vi var in igår, så det känns bra.

Noa-Nisse
0

Usch det såg illa ut :/ Krya på lilla Smilla!

Medarbetare på Hundar.ifokus

[Sarahansson1]
0

stackare? Hur gick det till när hunden bett henne? Stackare hoppas hon snart blir bättre <3

Anibaz
0

#12 Pitbullen tittade nyfiket på henne och när hon gick framåt flög han på henne och kastade in henne först i bilen på vår uppfart och sen in i vårat plank.

Det hela var oprovocerat, Smilla gick fram, lugnt och försiktigt för att hälsa och han slängde sig över henne.

zoolatri
0

Var pitbullens ägare med, hur reagerade denne efter händelsen? Hur har ni gjort med vetkostnader? Hade hundarna träffats förut? Bara nyfiken;)

Anibaz
0

Ägaren var med, hon var chockad eftersom han är världens snällaste hund och aldrig visat aggressiva tendenser förr tydligen. Vi betalar, men egentligen borde hon göra det. Och hundarna hade inte träffats förr.

Karmatarerskanise
4

#15 Varför betalar ni? Förvånad Borde ju vara en självklarhet att ägaren till den attackerande hunden betalar. Vad säger den andra ägaren?

zoolatri
1

#15 Ok, pratade ni något om betalning? Även om ni inte visste omfattingen av skadorna då, bytte ni nr eller liknande så ni kan få tag i varandra? Om jag var du skulle jag nog kontakta henne och höra vad hon säger om att splitta räkningen om inte annat.

Hoppas Smilla mår bättre idag!

bambiiii
0

ja ägaren borde betala! :oFörvånad

Anibaz
0

Nu är vi hemma efter veterinärbesök nummer två. Hon är riktigt trasig invändigt, och då jag upptäckteen böld imorse och hon var riktigt hängig ringde jag för att kolla. Dem hade fullt hela dagen men vi fick ändå en tid. Dem sövde henne och tömde bölden, satte i drän och fyllde med gel. På måndag ska vi tillbaka för att ta bort dränen och ikväll börjar antibiotika-behandlingen.

Ägaren är en kompis till min syster, och hon sa väl inte så mycket annat än att han aldrig gjort nått sånt och var världens snällaste hund.

Nu ligger det på 3000 kr plus medicinerna, så sammanlagt runt 3500-4000 kr har vi lagt ut hittills.

sofiek90
0

Ägarn till den andra hunden har inte sagt något om att hon betalar? Har du sagt till henne att det egentligen är hon somska betala? Mest nyfiken, inget illa menat.

Jag hoppas att lilla Smilla blir bra snart!

Har själv haft hund som blivit attackerad oprovcerat. Rynkar på näsan

MVH

Sofie

zoolatri
0

#19 Det ser verkligen inte trevligt ut… Är det 3000-4000 efter att försäkringen gått och betalat sin del?

Anibaz
0

#21 Nej vi har inte pratat med försäkringskassan ännu, ska göra det. Förhoppningsvis behöver vi bara betala självrisken på 1500:-

zoolatri
0

#22 Ok:) Ja, när det händer något så märker man hur skönt det är med försäkring;)

Maja2
0

#22, det är försäkringsbolaget ni ska kontakta, och det bör ni göra omgående för att anmäla skadan. Spar alla kvitton. Det är ägaren till den andra hunden som ska stå för självrisken.

Hoppas hon blir bra snabbt!

meilin
0

Oj, stackars! Hoppas hon blir bra snart!

Karmatarerskanise
0

#19 Ajaj! Hoppas hon blir bättre fort.
Och jag råder dig verkligen till att prata med ägarna till hunden, och be dom snällt betala för skadorna som deras hund orskat. SPelar ingen roll om det hänt innan eller inte. Om det är någon ni känner borde dom dessutom frivilligt göra det, utan att ni ska behöva be. Berätta vilka kostnader ni lagt ut och se vad dom säger.

Anibaz
0

#26 Grejen är att tjejen inte har några pengar, och killen som egentligen äger hunden sitter häktad. Det jag är mest rädd för att hunden attackerar nån annan hund, kanske mindre och då kan det gå riktigt, riktigt illa.

DinJejja
3

#27 Fast de är hennes försäkringsbolag som ska betal ut pengarna.

Min hund blev biten i våras och då kostade hela kalaset 32000. Min försäkring täcke 21000 resten fick dom som ägde hunden som bet min stå för. Så be henne kontakta sin hemförsäkring.

Hunden kan du anmäla till polisen, dock gör dom inget första gången hunden anmäls. Men händer det igen kan dom tvingas ha munkorg eller avliva hunden.

Karmatarerskanise
0

#27 Då borde du i alla fall anmäla det hela till polisen som DinJejja skriver.
Så det blir uppmärksammat! För som du skriver kan det hända igen :(

Anibaz
0

#28 Oj! Hur kunde det bli så dyrt?

DinJejja
0

Han bröt sex revben, punkterade ena lungan och förlorade massor av blod. Fick ligga på sjukhus i nästan en vecka med. Och det är inte billigt att behöva ha hunden boende hos veterinären.

Noa-Nisse
1

tycker också du ska anmäla till polisen. men förstår att det inte är så lätt när man känner människan. Men tänk på nästa hund som kanske också kanske blir biten helt utan anldedning!

Jag ångrar mig än idag att jag inte anmälde en som bor några kvarter bort till polisen för hennes hund attackerade mig.

Medarbetare på Hundar.ifokus

SaraC
1

Det är ju självklart att ägaren till hunden ska betala! Det ska du absolut säga till om.

Hoppas nu att Smilla blir bra igen snart!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Anibaz
3

Syrran har pratat med sin kompis som har hunden, och hon säger att hon ska betala. Självrisken ligger på 2500 kr men vart hon ska få dem pengarna ifrån är en gåta.

Smilla är helt klart på bättringsvägen, hon är pigg och vill springa och busa med Arach. Tyvärr är det lugn och ro som gäller för henne så huden får chans att få fäste igen, hela bogen är söndersliten och sitter inte fast. På måndag ska vi åka in och ta bort dränen, det ska bli skönt. Känns lite obehagligt med små rör som sticker ut ur bogen.

Medicinerna gör underverk, såren läker som dem ska och jag rengör med ljummet vatten två gånger om dagen. Smärtstillandet hon får är kanon, hon verkar inte ha lika ont längre.

Men det kommer ta tid att läka, helt klart. Men det känns så skönt att vi kommer framåt.

Anibaz
1

Smilla har verkligen piggat på sig, svansen går i 190 knyck hela tiden, precis som det ska vara. Hon vill springa och busa men matte är dum och tvingar henne att ta det lugnt.

Imorgon 13.30 ska vi åka in och ta bort dränen, sen är det medicin och smärtstillande några dagar till. Utvändigt läker det bra, det är ju invändigt dem stora problemen sitter.
Men att hon är pigg och glad säger ju en hel del, så vi får hoppas bogen får fäste och kan läka ordentligt invändigt också!