Vilken Ras passar?
Min syster och hennes pojkvän funderar på vilken ras som kan passa dom.
Dem vill ha en relativt aktiv ras men inte allt för aktiv utan lite lagom.
De vill prova på
Sök
Agility
Apportering
Jogga med hunden
Pälsen ska inte vara allt för krävande borsta någon gång i veckan sisodär.
Hennes pojkvän är väldigt inne på en golden.. så vad är fördelar/nackdelar med den rasen?
Min syster är mer inne på en corgi..samma där fördelar/nackdelar?
Kom med massa tips! 
It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..
Medarbetare på Avenged Sevenfold
Jag har en golden tik på 3½ år, och jag tror helt klart att det är en ras som passar. Hon ställer upp på det mesta med glädje men klättrar inte på väggarna när det är en lugnare dag.
Pälsen är inte jobbigare än att man borstar lite då och då och klipper någon/några gånger om året.
Om de bestämmer sig för en golden så tycker jag verkligen att de ska kolla om föräldrarna lider av fukteksem, då ska dom kolla vidare! Min tjej lider av fukteksem och det är riktigt tråkigt att ha en vattenälskare som inte kan bada 
- Mvh Emma
Cavalier king charles spaniel?
Jag har en tik på 10 månader som älskar apportering.
Vi har även provat på sök och hon är så duktig. Rasen vill vara till lags hela tiden så det är jätte lätt att jobba med dom. Jätte lättlärda och positiva till inlärning.
Rasen är verkligen en stor hund i en liten hunds kropp! 
Jag har börjat små springa med henne för att vänja henne då jag ska börja springa när hon blir lite äldre. Hon springer fint bredvid och är jätte lätt att ha lös. Då hon håller sig nära. Vi ska även prova på agility till våren.
Väldigt lätt ras att ha med att göra, och parfekt som första hund.
#1 Vilken söt tjeja du har!
De allra flesta goldens jag känner har fukteksem och det ser inte så jätteroligt ut. =( Finns det några mer kända problem med goldens?
#2 Namen åh så söt!
De gillar rasen men är dom inte en ras med en hel del hälsoproblem?
putt
Cocker spaniel. Lite mycket päls kanske? Men man kan ju hålla pälsen kort.
Trevliga följsamma hundar. Passar mycket bra till alla deras aktiviteter. Men det gör ju golden också ;)
Säger som#2 en cavalier? Jag har en och han gillar att hänga med på allt :)
En Nova Scotia duck tolling retriever (Tollare) Kanske 
Har ingen själv men har läst på internet om dom. Rasen verkar passa in på det du skrev! Här är SKK hemsida till rasen http://www.tollarklubben.se/
Själs så älskar jag rasen!!! 
Mvh Sarah
Ta en titt på min Hundhemsida
Ja jag tänker på någon hund ur retrievergruppen. Flatte eller golden kanske?
Finsk lapphund kanske? En trevlig, formbar ras som hänger med på det mesta :) Pälsen är lättskött då den mesta smuts bara ramlar av, och borstning kanske 1 gång i veckan. I övrigt en väldigt frisk ras :)
#5 Jag föreslog men dom var lite oroliga för att det skulle blir lite jobbigt med pälsen.
#6 Hur står det till med sjukdomar på dom? Är det inte en ras som har hjärtproblem? Väldigt fina hundar annars ju vår granne hade en..hel knasig hund 
#7 Hmm! Kan inte så mycket om dom heller men det skulle ju kunna vara något! Tack för tipset 
#8 Det är de hennes sambo är inne på, en golden men min syster vill inte ha en.
#9 Lagotto är så himla fina, du får jättgärna berätta lite mer om dom! Vilken supersöt hund du har 
#10 Finska lapphundar är bl.a den bästa rasen jag vet..lånar en till och från och hoppas själv kunna skaffa en om ett par år. Dom funderar på en men är lite oroliga för att den kanske är lite aktiv samt skällig. Hursom vackrare hundar får man leta efter
Slår ett slag för Retrieverraserna. Flatte eller Golden skulle nog passa dem väldigt bra.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Golden eller corgi skulle nog passa bättre än tollare som du fick förslag om. Det är en krävande ras som kräver mer än "lagom"
- Mvh Emma
Tack :)
Lagottos har mycket energi och är väldig glada av sig! Min lagotto älskar det mesta aktiviteter som jag erbjuder. Dom har väldigt lagom storlek och är en rätt så frisk ras.
Dom är väldigt smidiga och sjukt lättlärda!! Dom kan också vara envisa, men är man envisare än vad dom är så är det inget problem.