Djurförsök
Jag vet inte om jag är för eller emot. Om ngn i familjen t.ex får cancer, hade jag nog velat att de använde mediciner som testats på djur om det var det enda alternativet.

Ja, det är en svår balansgång… Jag tycker riktigt synd om djuren, men håller med dig om vad du säger om mediciner..

Tycker att ska medecinen användas av bara människor så ska den testas på bara människor men ska den användas till djuren så ska den ju givetvis testas på djuren
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#2 det kan ju låta bra som du skriver men tror du att det skulle funka i praktiken?? vem skulle vilja bli försöksmänniska?? inte jag iaf, jag tycker inte om när det testas på djur för att få fram smink eller annan kosmetika eller andra skönhetsprodukter, men när det gäller medicin så tycker jag ändå att det på nått vis är ok, det kan ju gynna mig om jag ligger där en dag och behöver medicin..

Jo jag tror att det skulle kunna funka i praktiken om inte människan var för feg för att testa nya saker
_**/Mvh Anne
jo men vem ska bli testad på då?? vill du bli försöksmänniska??

Skulle jag nog ev kunna tänka mej att vara i vissa fall
_**/Mvh Anne
okej.. men jag tror ändå inte att det är så pass många som kan tänka sig att bli testad på faktiskt, jag skulle då rakt inte vilja testa någon medicin som kan ge mig fruktansvärda biverkningar eller tom. riskera mitt liv för att testa en medicin…

Men du är beredd att riskera djurens liv för att du ska kunna må bra själv?
Djuren är väl inte mindre värda än vad människan är, och det är då ingen som frågat djuren om dom VILL ställa upp på försöken.
_**/Mvh Anne
jag anser inte att djuren är lika mycket värda som människan.. jo visst min hund är lika mycket värd som mig eller jag värderar honom högre en vissa andra djur, djur i min omgivning är mycke mer värda en andra osv., men en råtta som föds upp som försöksdjur är inte lika mycke värd som mig.. inte enligt mig.. d skulle aldrig funka för mig att tänka att djur är lika mycket värda, som att ta tex. kött. jag äter kött o det gör mig inget att djur dör för att jag ska få mat, kanske egoistiskt men så är det, skulle jag tänka att djur är lika mycket värda som människan så skulle jag inte äta kött, o jag skulle absolut inte döda flugor,myggor,spindlar,skalbaggar,fästingar,maskar you name it liksom.. men vi säger att vi tar råttan agda, vad ska du fråga henne då? jo hmm d e så här vi ska göra ett försök på dig är det ok?? d funkar ju inte.. råttor som föds upp i fångeskap och som testas livet ut vet ju faktiskt inget annat, det är det ända liv dom har, dom vet inte hur det är att vara i frihet.. men jag är fortfarande skeptiskt till ditt resonemang att människomedicin ska testas på människan o djurens medicin ska testas på djuren, du skriver att du nog skulle kunna testas i vissa fal. det anser inte jag vara ett svar på att du skulle vara villig att bli testad på.. vill man införa något sånt så måste d finnas folk som absolut vill bli testad på, och jag tror inte att det bli så många, och vem ska då isf bestämma vilka människor som ska bli testade o vilka inte? man kan ju inte bestämma sånt över andra människor så i praktiken så tror jag inte att det hade funkat…

Jag skulle kunna testa sånt som är mot ev sjukdomar som jag själv har, men jag kan ju inte testa tex medicin mot aids om jag inte har det själv!
Jag äter också kött men jag anser ändå inte att djuren är mindre värd än mej utan snarare att det är naturens gång eftersom människan är ett rovdjur!
_**/Mvh Anne
hmm okej, så om du ligger sjuk i cancer då ska dom börja testa sig fram vilken medicin som funkar bäst eller om dom behöver lägga till/ta bort något i medicinen? tror inte det är så bra när man redan ligger sjuk o bli testad på, tycker att det är bättre att fösöka på då te.x råttor så man kan få fram medicin till människor ifall dom blir sjuka, när man redan ligger sjuk kan man ju inte hålla på o bli testad på, då vill man ju helst ha ett bptemedel som hjälper på en gång.. du anser att människor borde bli testad på men själv vill du bara bli testad på på dom sjukdommar du har fått.. vill man införa detta så måste d finnas flera hundra människor som blir testade på hela tiden o då kan man nog inte komma o bestämma att neh den där medicinen vill jag inte testa men den går nog bra, asså ska vi ha försöksmänniskor så får det ju va typ nån som föder upp människor i stor skala, asså hör du hur det låter? d skulle inte funka eller jag tror inte det iaf… jag är glad över att det finns möss/råttor iaf…
det du säger om naturens gång är att vi är mer värda, vi rovdjur är mer värda, en mus är mindre värd en en örn tex. eller en hjort är mindre värd ett lejon, alla är mindre värda beroende på vad man har över sig i näringskedjan, vi är mer värda en en mus, eller en fågel, eller en ko.. skulle djuren för dig vara exakt lika värda så hade du inte ätit kött o du hade inte haft ihjäl djur heller…
och ja jag är berädd att riskera djurens liv för att må bra själv, sån är människan iaf jag, jag vill leva och må bra jag vill ha medicin om jag blir sjuk o om 20000 råttor ska sätta livet till så visst, det tuvärr rör mig inte alls.. jag känner inget lidande för dom mössen, när det gäller att få fram medicin så tycker jag ändå att det är i ett bra syfte för det gynnar mig i slutändan…

Man kan ju inte testa mediciner för cancer eller aids tex på en som inte har den sjukdomen, men jag som tex har problem med exem och ämnesomsättning skulle gärna testa olika botemedel mot dessa saker
_**/Mvh Anne
ne jag vet inte hur dom gör när dom testar, men själv skulle jag inte vilja ligga sjuk o få testa mig fram vad som passar bäst, när jag väl ligger sjuk vill jag ha en medicin som jag vet funkar…
Jag är för djurförsök.. Tänk vad vi inte skulle veta om vi inte hade försöksdjur!!
Sedan beror det väl på vad det är för slags djur också och hur de lever, men jag är för det ändå.. Utan försöksdjur skulle jag vara död idag.. :/ Läskigt att tänka, men 100% sant..

Alla får tycka vad dom vill men jag är emot djurförsök som inte gynnar djuren
_**/Mvh Anne
Till att få fram mediciner tycker jag är okay så jag håller med Malin till fullo. Och inte vill man se djur plågas i onödan men i det här fallet tycker jag inte att det är så. Därimot när det kommer till smink och rengöringsmedel och dyligt…där är det en annan sak, och det enda sättet att få stopp på det är att ingen köper av sånna produkter…
Jag tror inte heller på att testa på människor. Tror ingen som ligger i cancer har lust att få en massa tester gjorda på sig, utan vill nog botas med de medlen som de redan vet kan funka, eftersom de knappast kan försöka bota det samtidigt som de testar. För då vet de ju inte vad det är som botar det, om man säger så.. Visst, jättebra om folk vill bli testade på, har hört att det finns de som faktiskt testar på människor, så det går väl säkert att ta reda på hur man kommer i kontakt med dem, och erbjuda sig som testperson om man vill det. Så det är nåt jag aldrig riktigt förstått, de som klagar på försöksdjur och säger att de skulle kunna tänka sig att bli testade på men inte gör nåt åt det..
Men jag tycker nog att man skulle kunna försöka ge försöksdjuren lite bättre liv än de flesta har, att de får leva lite mer normala djurliv om man säger så..
Och det du skrev i #8 Biobio, att djuren inte är mindre värda än människan.. Det måste jag nog hemskt nog säga emot. Självklart älskar jag djuren omkring mig lika mycket som människorna, men säg att mitt hus skulle brinna och jag hade valet att antingen rädda min familj eller min hund, så skulle valet vara enkelt. Familjen. Samma sak om jag var tvungen att välja mellan en människas och min hunds liv, av någon anledning. Varför? För att jag är egoistisk? För att jag inte bryr mig om djuren? Knappast. En människa som dör sörjs något otroligt av så många andra människor, med största sannolikhet förstör det fleras liv också. Dör min hund är det jag som drabbas, och självklart skulle jag bli extremt ledsen, men det går ändå inte att jämföra med om jag skulle förlora en familjemedlem eller en nära vän…
Nu tappade jag väl tråden lite kanske, men vad jag menar är att jag hellre ser att några djur dör för att rädda livet på några människor, än tvärtom.
Sen så ska jag väl komma med ett erkännande också.. Jag tänker inte på om sminket jag köper är djurtestat eller inte, så med största sannolikhet är det väl det..
Väldigt dumt, jag vet. Och förhoppningsvis blir jag väl tillräckligt vettig nån dag för att börja tänka på det..
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Alex du tappade defenetivt inte tråden…det du skriver låter vädigt genomtänkt och fruktansvärt riktigt =))
ne du har inte tappat tråden, håller med dig i ditt inlägg mycket klokt o bra. =)
Jag är emot djurförsök. Jag tycker att de som människorna tillverkar å sånt. Ska vara våra problem å vårat ansvar. Djuren är oskylldiga. Sen finns det ju människor dem testas på efter att dem har testat på djuren. och sen om man väljer att rädda sin familj hällre en sin hund. De kan jag förstå. Men det är bara för att dem lär vi känna mer på djupet. En hund kan inte tala elelr utrycka sina känslor på samma sätt till oss. Men en hund skulle nog bli lika lessen om en hund kompis dog en om husse/matte dog. JAg tycker att alla djur är lika mkt värda, för vi är ju faktiskt ocskå djur. Men vi har en smartare hjärna och tilltalar os därför som mkt smartare djur en andra. Ja djurförsök då. Jag tycker asså att djuren inte ska ta våran skit. Sen finns de ju mkt medicin och kosmetika som är lyckat. De är svårt. för man vill ju inte att nära eller kära ska dö. pga sjukdom eller att den blir "försöksmänniska". Jag vet inte men, man kan vel testa på brotslingar eller nått. som straff. :/

Förrut använde de förståndshandikappade människor som försöksdjur. Det anser jag är värre.
Dock anser jag att det är allas ansvar att få bort detta med de tester som görs som inte behövs egentligen. Kosmetika och rengöringsmedel och sådant.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#3 Jag håller med #2. Det finns alltid människor som vill ställa upp som försökspersoner, om bara betalningen är god nog. Sen finns det ju alltid de som ändå inte vill fortsätta i denna värld, då kan de ju ställa upp. Ja det låter hårt men man får försöka se det positiva i varje situation, ens olycka är en annans lycka!
Men hur är det egentligen med tester för kosmetika nu? Det borde väl inte användas för "gamla" produkter från "gamla" märken, om ni förstår vad jag menar? För de har ju liksom redan gjorts och de vet vad som funkar, om man säger så.. Så de borde ju inte behöva testas på djur? Eller tänker jag galet? Jag vet alltså inte, utan har bara funderat på det. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#21 Jag tycker precis som du när det gäller just kosmetika och sånt. Men när det kommer till att få fram tex medeciner för cancer och andra sjukdommar så tror jag nog att det skulle vara svårt och framför allt hemskt att utsätta redan svårt sjuka människor för sånna försök. Man behöver bara gå till sig själv i det här fallet…om man en dag får reda på att man själv eller någon nära anhörig har cancer så önskade man nog att det kommit någon form av medicin, sen om det var testat på ett djur tror jag inte man bryr sig om just då….