Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 3652 ggr
[countess]
0

Kräsen hund!

Måste få skriva av mig lite . Är ledsen arg förtvivlad orolig ja precis allt! Har en sheltie som vägrar äta för det mesta ! Förut åt hon ingenting då hade hon tonisllit ! Nu äter hon det hon tycker är gott men inte torrfodret eller ja hundmat överhuvudtaget! Hemma är hon helt hopplös när det gäller maten , När jag är hos min bästa kompis då hon har kokurans så tvingar hon i sig maten man riktigt ser hur hon tvingar i sig maten ! Går några varv tittar på skålen som om den skulle äta upp henne ungefär! Jag blir galen hon är ju ifs inte jätte tunn men nog skulle jag vilja ha upp henne i något kilo till ! Enda fodret hon äter är lonestar magnum och med det foder får hon varken bra hull päls avförning eller muskler av ! Jag vet seriöst inte vad jag ska göra ! har fasiken testat allt känns det som tagit bort maten så fort hon inte ätit , svält henne , konkurans , fått jobba för maten , kastat ut maten på gräsmattan . Hon hatar helt enkelt hundmat! Känner mig dum också för att jag blir less då min fd hund var precis likadan han är 7 år nu och äter fortfarande inte ! Vad ska jag göra?

AnneN
0

Testat färskfoder eller barf?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[countess]
0

Färskfoder går hon inte i närhetet av ifs inte testat nordic eller vom och hundemat ! dock en blötfoder som vi gav till draghundarna och som är rent kött och fisk i ! Barf verkar aldeles för inveklat för mig har läst och läst och läst men fattar ingenting alls och det verar som man får lägga ner flera flera timmar om dagen bara för att göra i ordning det!

[countess]
0

och att man ska veta vad man ger sig in på när man barfar vilketgör att jag blir lite bortskrämd ifrån det!

Loveradio
0

Usch vad jobbigt :/

Om du blandar lonestar med nått bra högkvalitativt blötfoder kanske?

Du skriver att du har testat att svälta henne, fungerade inte det? Ingen hund som inte är sjuk svälter ju sig till döds. Så jag tycker ju att det borde ha funkat.

Är du säker att hon är frisk från sin tonsillit?

Annars så låter som att hon har fått en dålig vana, hon har lärt sig att om hon vägrar äta och får dig orolig så får hon den mat hon vill ha. Man måste nog vara konsekvent med vilket foder hon ska äta.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Maliiin
0

Jag hade en hund som låter som din. Han vägrade äta och han kunde vara utan mat i 3 dagar.

Men det jag gjorde var att åt han inte maten när jag satte ner den så fick han vara utan till nästa mål.
Sen höll jag på så tills han åt. Å som sagt det kunde ta 3 dagar innan han åt ibland.

Och då var jag stenhård på att INTE ge honom en endaste godisbit ens. Ingen annan fick ge honom något heller.
För hundarna är ju inte dumma. Ger man dem annat för att man är orolig över att de inte ska få i sig tillräckligt så sätter de det i system.
Det är lättare att fodra ihjäl en hund än å svälta ihjäl den.

Så testa igen och kör vidare på att plocka bort maten om hon inte äter nästan direkt.

Har du även fasta tider då din hund får mat? Det kan också vara ganska viktigt att se till att hunden får maten samma tid på morgonen och samma tid på kvällen, alla dagar i veckan.

Lycka till!

[countess]
0

#4 hon äter ju inte blötmat! Hon äter ju allt förutom sin egen mat hon gillar det ca 2 ggr sen vill hon inte äta av det längre och tonsillerna är bort opererade :P När hon inte äter får hon inget annat heller . när jag har svält henne så äter hon ett mål för att sedan vägra nästa mål . Nu äter hon eukanuba och ska fortsätta äta det!

#5 nu gör jag som du och det har jag gjort i 2 månader nu! Samma tid morgon och kväll men det är grymt jobbigt att hon inte vill ha när hon är på den tunna sidan!

EternalWinter
0

Knepigt när dom verkligen inte vill äta! Vi hade samma problem men vi blandar numera i lite paté i maten och nu äter hon varje gång..men det är klart det funkar ju inte om din hund inte gillar det. Obestämd

It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..

MedarbetareAvenged Sevenfold

lizton
0

Många kräsna hundar gillar Magnussons Meat & Biscuit. Det är godare eftersom det är ugnsbakat foder. I stort sett alla andra foder är extruderade. Jämför stekta köttbullar med kokta så är stekta godare. Ingen fet hinna av buljong på ytan - fodret är gott ändå, tycker många kräsna hundar. Min kräsna tik har ätit det i över 2,5 år och har fin päls, bra mage och avföring. Finns i 4 kg-påse och 14 kg-säck hos foderbilen, ICA Maxi och Coop börjar också ta in det. Meat & Biscuit är godare än Magnussons originalfoder eftersom det är färskt kött och färska ägg i och inget köttmjöl.

Acana Lamb & Apple är ickså gott för många hundar. Finns hos foderbilen.se och hemfoder.se Acana Wild Praire är också gott. Det är spannmålsfritt och innehåller mycket animaliskt. Alla Acanas foder är av hög kvalitet och jag har läst om många som älskar Acana Grasslands också. Har ej själv testat det.

Em_
0

Min hund är inte heller jätteroad av mat. När hunden har riktigt tråkigt lägger jag ut maten så att han får jobba för att få tag i den, typ strör ut den i hela lägenheten eller ger den i en leksak. Det är precis som att han tänker "ok då, jag har ju inget bättre för mig". Det kanske kan funka för din hund med om du provar en ny sort när hon är ritkigt hungrig.

[countess]
0

#8 Men behöver dom inte mycket av det fodret? har pratat med både vett och flera försäljare och dom säger att max givan för min hund är 4 dl ungefär beroende på storlek på kulorna om jag då ger mer trycker det bara på och att hon inte hinner ta upp näringen vilket bara är bortkastat! och när hon är svår att få upp i hull så måste jag även tänka på hur mycket som ska ges ! Enda fodret hon har fått upp hull och muskler av var orijen men då verkligen avskydde hon det fodret :S

Nä jag ska testa nu i 3 månader sedan ska vett få gå igenom henne ordentligt ! Varför jag vill vänta i 3 månader är för att hon har precis löpt och vill att allt ska normalt tänker jag fel? Det är ju inte så att hon tvärvägrade äta i går utan har mer eller mindre alltid varit kräsen!

[Forest]
0

Jjag har skitkräsen hund lovar har kollat allt o hon är fin i halsen därmed kunde vi helt konstatera,  kräsen hund 100% rakt igenom :P Nu har katt hjälpt lite att hon av ren snålhet kan äta bättre iaf så konkurens var väl bra för henne. Men jag ger nordic special + burgare i 1 hel månad har hon ätit hela sin rason det är extremt ovanligt. Förut åt hon 2 v bra i månaden sen peta i maten jag ger mig inte så det blir inte direkt godis heller vid träning utan belönas med beröm, klapp o lek  inget av dom mättar  Flört

SaraC
0

Ge henne ingenting annat än fodret, så länge du kan. Alltså inget godis vid träning (utan fodret istället om det går) och inget övrigt "gotta" under dagarna. Om du inte redan gör det, vilket du troligtvis gör. Men säger det ändå, utifall.

Varför inte testa Nordic och Vom og hundemat också? Det är ju som med torrfoder, kan vara en sort hunden totalvägrar och en annan de bara älskar.

Barf är ju faktiskt inte så komplicerat som man kan tycka från början. Jag tyckte också det först, men efter att ha läst på lite så känns det bättre. Har du varit inne på Barf iFokus och kikat? Det finns mycket bra information om barf för hundar och förslag på menyer man kan ge, är man osäker på något är det enkelt att fråga där och många där är väldigt duktiga på barf.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar