Hundar iFokus

Hundar

Etikettbilder-och-filmer
Läst 3010 ggr
[Agilityvovven]
0

Hund som äter upp hemmet...

Fem dörrmattor, tre blomkrukor, fem blommor, x antal räkningar, två mobiler, en fotölj, tapeterna i hallen, fem skor, fyra tofflor, tio kökshandukar, femton disktrasor, tio diskborstar, en vattenkokare, en lampa, 20 stearinljus, en kaffekokare… Osv osv.

Har två hundar på 1 & 3 år. När vi inte är hemma biter de sönder saker de hittar. Vi plockar numer såklart undan allt på bänkar, bord osv, men det är lite svårt att ta bort alla möbler som står framme och se till att hundarna inte biter på tapeten.

Hundarna får två promenader på morgonen, först rastar mamma eller pappa hundarna vid 7, och jag rastar sedan hundarna ca en timme efteråt, innan jag går till skolan.
Morfar kommer sedan och rastar hundarna vid 12, han är ute vid dem ca 45-60 minuter. När han kommer så ser hemmet ut helt som vanligt.
När jag sedan kommer hem, någonstans mellan 14-15, så är det kaos.

Så, vad ska man göra? Mamma har pratat med några som tipsade om att stänga in hundarna i ett litet rum, hundarna kanske blev oroliga av att ha ett stort område att vakta när de var ensamma hemma. Sagt och gjort, hundarna stängdes in i badrummet. Vid lunchtid fick mamma telefonsamtal från en granne (vi bor i lägenhet) som sa att våra hundar skällde hela tiden.

Att spärra av några rum fungerar inte heller, och tar vi bort alla saker i rummet så ger de sig på tapeterna. Har testat olika aktiveringsleksaker & tuggben. Aktiveringsleksakerna fungerar helt ok, men när godiset är slut bits leksaken sönder/äts upp. Tuggebenen gör så att hundarna håller sig borta från att bita sönder saker, dock blir de oroligt lösa i magen istället.

Någon som har några tips? Känner att jag verkligen börjar lessna nu….

Maja2
1

Jag tror att hundarna måste aktiveras mycket mycket mer. Det räcker inte med endast promenader, hundar behöver jobba med nos och hjärna åxå.  Vad är det för raser?

[Agilityvovven]
0

Kan tillägga att hundarna får tillräckligt med aktviering, både vad det gäller motion och hjärngympa.

hus-musen
0

Har ni provat att sära på dem? 
Hade en bekant med hundar där hundarna triggade varandra att käka upp möblemanget när man lämnade dem ensamma och även udner natten, men hade man dem i varsina rum även om de kunde se varandra så slutade de bita. Men de var unghundar oxå, båda under 1½ år.

Qui dormit, non peccat

[Agilityvovven]
0

#3 Nej det har vi inte, värt att testa. Kan mycket väl vara så att de triggar igång varandra.

Damon
0

Håller med #3 kan vara något att testa, då det är vanligt att hundar triggar varandra så det kan ju vara en anledning.

[Agilityvovven]
0

#1 Jo absolut är det inte bara promenader som behövs, men de aktiveras både vad det gäller hjärnan/nosen & motionen. Båda är Flatcoated Retrievers.

[Forest]
0

Hur mycket akterveras dom ? det kan ändå vara värt o veta :) Sen kan man ge vanliga ben inte märgben eller så gröpar man ur lite möärg eftersom ofta är det detta magen reagerar på, så fick jag göra med våran fd hund.

Loveradio
0

Seperationsångest skulle jag gissa på. De gör inte sönder saker för att det är kul eller för att göra er arga, utan för att de troligtvis inte gillar att bli lämnade ensamma. De blir helt enkelt väldigt oroliga.

Att sära på dom, skulle kunna hjälpa. Om det är så att de triggar igång varandra. Kanske slappnar de av när de är åtskilda. Testa det.

Annars kanske ni får börja om på ruta 1 när det gäller ensamhetsträning. Lämna dom ensamma korta stunder, och sen öka.

Skulle inget hjälpa så finns det tyvärr hundar som helt enkelt inte klarar av att vara hemma pg.a seperationsångest. Men hoppas det går att hitta nån lösning på problemet.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[Agilityvovven]
0

#8 Det är det jag också tror… De har ju leksaker, så kan inte tänka mig att de biter sönder saker för att det är kul.

#7 Förutom promenades så blir det att leta godis, klickerträning, apportering någon gång i veckan, hundben, olika aktiveringsleksaker (som de dock endast kan ha när vi är hemma, då de förstör dessa annars).  Men som jag skrev ovan ror jag inte att problemet har med aktivering att göra. När jag kommer hem blir hundarna lugna och går och lägger sig.

Maja2
1

Jag tror att det kan bli ännu värre av att sära på dem. Om hela flocken försvinner, kan de bli ännu mera osäkra …  Eftersom det funkar bra ända fram till eftermiddagen, dvs de verkar inte ha separationsångest på förmiddagarna, så tror jag ändå att de helt enkelt är uttråkade.

Maja2
0

De fixar att vara ensamma i 4 timmar…. då lider de inte av separationsångest skulle jag säga. Det verkar som att gränsen de fixar att vara ensamma går vid 4-5 timmar, inte mer.

Zabina
0

Jag vet flera hundar som har problem att bli lämnade flera gånger. Det verkar som att det gäller för dina hundar också, eftersom det går bra vid första lämnandet. Det är inte möjligt att din morfar eller någon annan kan vara med hundarna tills du kommer hem?

Vet du vad din morfar gör med hundarna på lunchpromenaden? Om det ingår några stressande aktiviteter (typ kasta boll och liknande) skulle jag be honom att sluta med det.

[Driva]
0

Jag märker på min hund att det verkar inte vara längden hur hon blir ensam utan om hon blir lämnad oft. Alltså hon verkar bli mer stissig och orolig om jag lämnar henne 4 gånger per dag även om det bara är en halvtimme i taget, men hon är lugnate om jag bara lämnar henne en gång i fyra timmar…

[Agilityvovven]
0

#10 & 11 Ja, jag tror också att det kan blir värre av att sära på dem. Går tex inte att lämmna tiken inne ensam samtidigt som man går ut med hanen, då börjar hon skälla jättemycket.

#12 Jo, har funderat på att mormor & morfar kan ta med sig hundarna hem till sig på eftermiddagen, problemet är att de redan har en stökig hund, så tre busiga vovvar blir nog jobbigt i en liten lägenhet. Men vi kan ju testa, och et rör sig ju bara om några timmar.

Han går bara ut med dem, ingen lek eller så.

#13 Kan nog vara så att de blir stressade av flera lämmningar, men att lämmna de ensamma i 5-7 timmar utan rastning fungerar ju inte heller.

__

Idag hade de inte bititi sönder något, gissa om jag blev förvånad när jag kom hem och hemmet såg ut som vanligt. Ändå var inte jag hemmma förrän halv fyra..

Zabina
0

#14 Ja, det kan vara värt att fråga dom om dom kan tänka sig att ha hundarna på eftermiddagen. Ett annat alternativ kan ju vara att be din morfar gå med dom lite senare, så att dom kommer in från sin promenad i samband med att du kommer hem. Jag tror som sagt att det är flera lämningar som är problemet, så om dom är själva till 12 eller 14 på dagen spelar nog inte så stor roll.

[countess]
0

och tänka på också är att man enligt lag inte får lämna hundar mer än 6 timmar totalt per dag!

[Agilityvovven]
0

#16 Blir aldrig mer än 6 timmar, om jag går i skolan sent kommer min lillebror hem tidigare, och tvärtom (han kan dock inte gå ut med hundarna.)

Kalli
2

#16: Nej, i lagen står det att hundar bör rastas var 6:e timme. Ingenting om hur länge hundarna får vara ensamma per dag.

[Highonbluetomorrows]
0

#16, off topic, men det där är en vanlig missuppfattning. Hundar ska rastas var sjätte timme och ses över minst två gånger per dag, DET är det lag på. Hunden får alltså lämnas mer än sex timmar per dag om det skulle vara så. Men den får aldrig vara orastad en hel arbetsdag eller festkväll :). Sen att man kanske inte BÖR göra det är en annan sak - men så var ju inte fallet hos TS.

On topic: tyckte det Zabina skrev verkade väldigt vettigt.

fayefaye
0

Jag tror också att det ligger nåt i att lämna dem flera gånger per dag. Min hund blir jättestressad och skäller/biter sönder grejer om jag lämnar honom mer än en gång.

Ketang
0

Nu har inte jag läst alla svar du fått, men jag skulle gissa på att det är sista lämningen som strular till det för hundarna. Kan inte din morfar ta hem hundarna ett par timmar i stället för att lämna dom ensamma efter promenaden? Om det inte går så hade jag provat att helt plocka bort sista promenaden. Då kanske hundarna fortsätter att hålla sig lugna och ni kan rasta och aktivera dom rejält när ni kommer hem. För som jag ser det så verkar dom inte klara av att bli lämnade en andra gång varje dag.

Sen förstår jag inte vitsen med att rasta dom två gånger så tätt på morgonen? Hur länge varar varje rastning??

Kalli
0

#21: Jag antar att de går med hundarna de första de gör på morgonen och låter dem kissa efter att ha sovit en hel natt och sedan går igen det sista de gör för att hundarna ska få kissa av sig före de blir ensamma?

Kitten86
0

Det bästa är ju ändå om hundarna får vara tillsammans när de är "ensamma hemma" då de är sällskap till varanadra.

Jag skulle tro att det handlar om separationsångest. Börja lite om från början med ensam träningen.
Har ni testat att även ge dem en uppgift, typ foderboll eller liknande, som de bara får när ni inte är hemma. Något som är så roligt som de bara ÄLSKAR och som de bara ska få när ni inte är hemma. Något som kan sysselsätta dem och ersätta möbler, tapeter etc.?

Maja2
1

#23 Kan de vara ensamma från 8-12 utan att bli stressade, så tror jag inte att det handlar om separeationsångest.

[Agilityvovven]
0

#21 Jo vi har funderat på det, får testa efter höstlovet.

Mamma eller pappa går ut med dem direkt när hundarna fått frukost, men det är sällan som båda bajsar då, så därför går jag ut med dem en gång till innan jag går till skolan. Hur länge de rastas är lite olika, mellan 15-30 minuter beroende på vad som hinns med.

Em_
0

Det kan inte vara din morfars stökiga hund som triggar igång de under promenaden så att de får svårt att varva ner sen? Jag vet ju inte hur din morfar gör, men han kanske kan prova att sitta hos hundarna en liten stund så att de hinner lugna ner sig innan han går.

[Agilityvovven]
0

#26 Han går bara ut med våra hundar, och lämnar sin hund hemma. :)

Kitten86
0

Det skulle fortfarande separtaionsångest iom att hundarna har klarat sig ett par timmar själva, hinner sen bara hälsa någon välkommen hem innan de går igen…

Maja2
0

#28 nja… jag skulle inte kalla det separationsångest, då det är när hunden inte kan lämnas ensam överhuvudtaget, anser jag. Detta är två hundar som, enligt mig, blir uppvarvade när morfar kommer och tar ut dem på lunchen, och klarar inte av att varva ner efter det. Vad det sen beror på är svårt att veta, då man inte vet hur det ser ut… är det för att det är just morfarn? Är det för att det är de timmar de klarar av att vara ensamma innan tristessen och den uppdämda energin tar över?