Hundraser - Vad kan du?
Hejsan!
Jag håller på med ett projekt just nu där jag håller på att utforma en rasväljare. Istället för användningsområden delar jag in alla raser efter aktiveringbehov.
Detta tror jag behövs för att det finns många människor där ute som har svårt att välja ras baserat på infon som finns idag.
Jag har fyra kategorier:
Väldigt stort aktiveringsbehov (Tex. Border collie)
Stort aktiveringsbehov (Tex. Schäfer)
Medel aktiveringsbehov (Tex. Grand danois)
Litet aktiveringsbehov (Tex. Papillon)
Jag kommer även ha underkategorier där jag delar upp hundarna efter storlek.
Det ska även stå med om rasen ifråga;
-Kräver mycket pälsvård
-Är allergivänlig
-Är en bra förstahund
-Är känd för att passa bra som familjehund
-Kräver att få utföra "sin" uppgift, tex. valla eller apportera.
-Är känd för att skälla mycket och ofta ("älskar sin röst")
-Sporter/användningsområden som rasen passar bra till
Detta är det som jag vill få med i dagsläget.
Den som känner sig manad får gärna svara på dessa frågor efter erfarenhet, samt gärna berätta hur mycket aktivering du anser att rasen behöver. Det bör vara en ras/raser du känner till väl så att rasväljaren blir så korrekt som möjligt.
Kör hårt :D All info är välkommen!
Bara fundering:
Vad utgår du från att en bra, respektive dålig första- och familjehund är?
≧◔◡◔≦
Jag vill inte skriva ut att någon ras generellt är en "dålig" första- och/eller familjehund. När listan är klar tror jag att den kommer att vara tydlig nog för att dom flesta kommer förstå vilka raser som kanske inte passar deras livsstil och/eller livssituation.
Däremot finns det det raser som har en extra bra "hand" med barn, tex. Grand danois. Det kan vara attraktivt för folk att veta. Listan kommer självklart även poäntera att alla hundar är individer och om det står att en ras har rykte om sig att vara bra med barn betyder inte det nödvändigtvis att din hund kommer att vara det. Men oddsen är på din sida eller hur man nu ska beskriva det :)
Det finns också raser som inte är så "svåra" att uppfostra. Om du inte kan någonting om hundar kanske du inte ska skaffa dig en Akita. Men kanske en Bichon frisé? Om någonting inte går enligt planerna är det ingen större fara. Bara att hoppa upp på hästen igen. Med tex. en Akita kan det vara svårare att göra nybörjarmisstagen ogjorda.
Förstår du vad jag menar? Det är ju så svårt att förklara. Och finns det inte tillräckligt med underlag för just dom två frågorna så skippar jag dom.
#2 Men om man inte kan nånting om hundar ska man väl inte köpa hund alls?
Tycker hela "förstahund"-begreppet är ganska kompex. Jag menar, det handlar ju mycket om hur mycket man läser på om rasen och sätter sig in i den. Jag förstår hur du tänker, men samtidigt är det inte så lätt att peka ut vilka raser som är bra förstahundar och vilka som inte är det. Boxer t.ex är en ganska krävande ras, och det är min förstahund och det fungerar bra. Amstaffar funkar också bra som förstahundar om man läser på och vet vad man ger sig in på. Chihuahuor kan ju verka som bra förstahundar men kan ju bli aggressiva osv.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
#2 ok.
≧◔◡◔≦
#3 Håller med dig. Dessvärre är det många som inte vet mycket om hundar men trots det skaffar sig alltför svåra raser. Men det vet jag inte om min rasväljare kommer att hjälpa till med.
Jag uppskattar diskussioner om listan. Det ger mig klarhet i vad som bör och inte bör vara med på den. Förstahund kanske inte är en grej som bör vara med. Det kan även finnas en saker som saknas eller är önskvärt att ta med som jag inte har tagit upp. Uppskattar även om detta diskuteras.
Hoppas att denna rasväljare kommer att kunna användas av många i framtiden. Jag hoppas på att kunna använda den i mina framtida kurser och på föreläsningar. Kanske fler kan använda den till liknande saker eller att bara få större klarhet. Jag hoppas även att den kommer underlätta för många och att "fel" rasval kan undvikas för så många människor som möjligt.
Jag tycker inte det gör något om det står att vissa raser är lämpliga första hundar. Det tittade jag efter när jag valde hund just för att det var min första och för att jag inte hade någon praktiskt erfarenhet av hundar. Att vara påläst är ingen garanti för att man kommer klara av alla nya situationer man utsätts för som hundägare. Naturligtvis kan det bli väldigt bra med en "svår" hund som första också :) Det jag menar är att en del första gångs köpare vill ha just en enklare ras och då kan det vara bra om det står med.
Sankt bernhard
Medel aktiveringsbehov
-Kräver mycket pälsvård - Långhåriga kräver borstning då och då
-Är allergivänlig - Nej
-Är en bra förstahund - Om man läser på mycket innan, och har bekantat sig med rasen irl så ja. Men det är en stor hund som kräver uppfostran (speciellt hanhundarna) eftersom den lätt kan ta över om den vill eftersom den är så stor (du rubbar inte på en fullvuxen sankt bernhard). Så uppfostran tidigt.
-Är känd för att passa bra som familjehund - Ja det är den, men det är som med alla hundraser: Träning, träning, träning. Finns ingen ras direkt man kan säga är familjehund utan dem blir vad man gör dem till.
-Kräver att få utföra "sin" uppgift, tex. valla eller apportera - Sankt bernhard är ju avlad gårds/vakthund och den behöver få springa av sig och kräver plats. Men det måste inte få vakta, men behöver annan aktivering, t.ex spår, lydnad mm (ej för mycket med hopp pga storlek)
**-Är känd för att skälla mycket och ofta ("älskar sin röst")
**Jag tycker inte att dem skäller mycket. Visst, dem är avlade vakthundar så varnar ju med skall men vår skäller inte mycket.
**-Sporter/användningsområden som rasen passar bra till
**Spår, lydnad, Rally-lydnad mm passar bra till allt (dock bör man undvika t.ex att träna mycket agility med tanke på deras tyngd, men då och då går ju bra om man har röntgat hunden och den har felfria höfter & armbågar).
Detta är min egna erfarenhet och tycke. Har sankt bernhard själv.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.