Kastrering TIK!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har en blandras tik Jack Russel/Tax 6 år. Hon löper med 10 månaders intervall vilket är bra.
Själva löpet är ganska enkelt tror jag lite pippig och små orolig men inget som tycker är särskilt märkvärdigt.
MEN hon blir så skendräktig och jätte jobbig, får mjölk så hon kan försörja många valpar ( jag har fått medicin för det). Men hon blir helt skruvad och äter upp bädden, filtar, kuddar osv plus att hon är mycket orolig.
Jag har kört alla klassiska råd så som motion osv.
Nu till frågan är det lämpligt att kastrera henne eller finns det något annat alternativ.
Tacksam för råd
M-H

Känn efter själv hur du vill göra och prata med en veterinär om dina funderingar.
Att kastrera har sina för och nackdelar precis som det är i din situation att ha en okastrerad hund.
Om jag hade haft en hund med dessa bekymmer så hade jag nog valt kastrering.
Kastrera. Jag kastrerade min tik när hon var 6 år just pga svår skendräktighet. on blev en ny hund efter det när hon slapp dessa jobbiga perioder.
Tänk bara på att försöka få kastreringen gjord när tiken mår som bäst. Alltså inte nära löp och inte heller under skendräktigheten.
Jag har en femårig tik som inte alls reagerar så kraftigt som din verkar göra, men som blir låg och deppig under en låååång tid efter löpet. Jag har beslutat mig för att kastrera henne, då jag har svårt att tro att det skulle göra situationen värre på något sätt. Dessutom har jag positiva erfarenheter av en kastrerad hanhund vi hade, samt en kompis kastrerade skendräktiga tik. Den hunden har ett mycket bättre liv idag. Prata med veterinären så du får hjälp med när det är lämpligt att utföra operationen.
Lycka till!
Det lutar åt kastrering. Jag hade en tid till den 13/10 men bokade av idag. Kände mig lite osäker och vill gärna få lite mer kött på benen.
Jag är lite orolig för vikten… jag förstår att det är mindre mat och mer motion som gäller men funkar det. Som vi alla känner till så är övervikt är inte bra för varken människan eller djur. Min veterinär nämde att inkontinens kan förkomma. Förutom detta så fanns det inget negativt om jag fattar rätt.
#4 Nej, i princip så är det det som är de negativa sakerna. Finns många fler positiva, som jag ser det.
Kastrerade min tik mest pga problem efter löp med skendräkt med massa mjölk osv. Dock så var hon bara 11 månader. Men jag tyckte att det är bättre att göra det så snart man bestämt sig.
Vi har inte märkt av ngn viktuppgång, har inte förändrat något i fodergivan direkt. Möjligen gett henne lite mer mest för att hon varit lite smal. Men om man får problem med det kan man testa att gå över till ett light-foder.
Inkontinens drabbar ju inte alla tikar, oftast blir det ju när de kommer upp i åldrarna, och då kan ju det egentligen just vara pga åldern.
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
Tack för alla positiva svar. Jag bokar om tiden i morgon jag förstår att min Astrid kommer att må mycket bättre efter en kasteration.
Tack
Då var det gjort! har gått bra och efter 1 dygn känns Astrid ganska pigg och nu hoppas jag det flyter på de närmsta dagarna utan några komplikationer, hon får gå på smärtlindring ett par dagar framåt.
Det var väldigt bra att kastreringen blev gjord, livmodern var förstorad och med ett gäng små cystor, detta trots att Astrid är mellan två löp just nu.
Tack för bra uppbackning!
M-H
#7 Vad skönt att det gick bra :)
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
#7 Oj, då var det ju bra att du valde att göra en kastrering nu innan cystorna hunnit växa till sig!
Hoppas vovven mår bra och att såret läker fint:)