Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 2225 ggr
Lilllens
0

Tid för valp

Hej. Jag är intresserad av att köpa valp(har varit det väldigt länge). Problemet är väl tiden. Jag går gymnasiet(inte speciellt långa dagar) men tänkte köpa en valp till sommaren eftrsom jag då kommer att vara ledig i 3 månader.

Hur har ni gjort med era valpar och första tiden? Hur löste ni allt?

(Har även en pojkvän som kan hjälpa till, pengar är inget problem och bor i en liten stad med många bra platser för att tex motionera hunden på. Har ca 20 min till skolan så att jag har möjlighet att gå hem och rasta hunden)

bblomquist
1

Jag skaffade min valp i början av sommaren. Då är det viktigt att man är med valpen för att skapa en relation, få ett band etc. Man får ju inte så mycket tid till kompisar, iallafall jag. Sedan när skolan började så hade min mamma hunden hemma. Och nu när han är äldre så har vi han på dagis 2 ggr i veckan så mamma får lite ledigt. Men för mig gick det jätte bra!

Karmatarerskanise
0

Bra plan att skaffa valpen så ni har hela sommaren på er att bekanta er med varandra. Sen är det bäst med hundvakt eller hunddagis.

Em_
0

Jag fick hem en lite äldre valp, 6 månader, i början av sommaren. När jag jag jämför med mina kompisar som skaffade åttaveckors valpar ungefär samtidigt är deras valpar lydigare än vad min var i samma ålder. Det känns som att jag missade mycket de första månaderna, nu efterhand känns det lite tråkigt. Fördelarna var att han var så gott som rumsren och att vi kunde gå direkt på lite svårare grejer när vi hade lärt känna varandra. Den största skillnaden är att in hund vekar klarar att vara ensam lite bättre än de som är yngre.

Så känner du att du har tid för hund men att en valp blir för krävande så fundera på om en äldre valp eller en vuxen hund kanske passar bättre. Visst missar man några härliga valpmånader, men de kan vara ganska jobbiga också.

Jag gjorde som du planerar och var hemma med valpen under sommaren. Var beredd på att planera aktiviteter och att du kanske får tacka nej till saker. Till exempel kan en fika på stan vara jättebra miljöträning för valpen, men då kanske den behöver vara hemma och det lugnt dagen efter. Börja ensamhetsträngingen i tid, dvs långt innan skolan börjar, och ha en reservplan i fall det inte skulle gå. Det är inte självklart att alla klarar att vara ensamma. Granntanten kanske tycker att det skulle vara trevligt med sällskap några timmar om dagen :)

myra82
0

Jag fick min valp på hösten och var hemma den första tiden med den själv. Sen hade jag turen att få en riktigt bra dagmatte åt henne när jag jobbade. Hon var hos dagmatte fram tills hon var ca 1-1½ år efter det så är hon själv hemma när jag jobbar.

Loveradio
0

Jag går också på gymnasiet och skaffade min valp precis i början på sommalovet.

Tyckte det var jättebra, då man som sagt är ledig i 3 månader och kan vara hemma med valpen. Det jobbiga är väl att man blir i princip bunden till lägenheten iom att valpen inte kan lämnas ensam längre stunder. Så jag kunde t.ex inte gå på stan på hela sommarlovet. Sånt går ju att ordna om man fixar så att nån passar valpen, men man känner ju ändå ett ansvar för valpen. Det är ju som en bebis. Kan säga som så att man har fullt upp med valpen :P gå upp tidigt på morgnarna och rasta valpen, springa ut typ 35 ggr under dagen. Gå ut efter lek, mat och sömn. Torka kisspölar och plocka upp bajs. Det är ganska ansträngande och det får man vara beredd på. Det blir kanske inte så mycket att vila upp sig, som man brukar göra på sommarloven, utan det är stundtals ganska jobbigt.

Men oj vad kul det är samtidigt :) lära valpen saker, leka med valpen, hitta på olika saker. Och sommaren tycker jag är perfekt tid att skaffa valp.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Loveradio
0

Nu är han snart 7 månader. Jag tar med honom till skolan varje dag. Läser på ett naturbruksgymnasium där det finns hundstall att ha hunden i medans man är i skolan. Så går jag ut med honom på raster och håltimmor.

Lilllens
0

Jag hade kunnat tänka mig att köpa en äldre valp, som redan är några månader. Det har jag även funderat på!

Finns tyvärr inga hunddagis här och kan inte ta med hunden till skolan. Därför hade det varit bra att kanske köpa en hund som redan är lite äldre :)

Tack för tipsen!

Lilllens
0

Nu är det väl bara rasen som är problemet. Vill helst ha en Stafforsshire Bullterrier! Så otroligt fina hundar.

Loveradio
0

#7 Ja det som är en av fördelarna med att skaffa en som är lite äldre är ju att dom oftast klarar av att vara ensamma lite längre. Men tänk på att man får lämna hunden ensam i högst 6 timmar.

Lilllens
0

Skulle aldrig lämna hunden ensam i flera timmar, finns inte i min värld :)