Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1112 ggr
[littlecat]1
0

Synd om hunden?

Min "kompis" har en schäfer på foder, från försvarsmakten som är över ett år.

Hon går ut med den på morgonen (kring 8), en kort sväng 5-10 min. Sen på lunchen åker hon bara ibland hem och går ut med den 5-10 min. När hon kommer hem går hon väl också ut med den, men bara 5-10 min varje gång och max 3-4 ggr/dag.

Hunden bor dessutom i en liten etta (inte ens 30 kvadratmeter) och man märker att den är understimulerad…

Tycker ni att det är synd om hunden?

Förut gick jag ut och gick med min katt nästan varje dag och då gick jag längre än vad hon gör per dag med sin hund…

[Lostmybrain]
0

oj, ja absolut!! Om det är en fodervärd kan man kontaka de som har ansvar och berätta om situationen. Hon kommer inte få kvar den kan jag säga :/

[Ronon-m]
0

En Schäfer är en ras som kräver mycket motion och stimulans! Ger man den inte mer än så som du beskrivit så har man tagit på sig ansvaret om fel hundras och det kommer snart bli väldigt jobbigt för henne med hunden. Så ja, jag tycker väldigt synd om hunden!

Karmatarerskanise
1

Storleken på lägenheten spelar inte någon roll, det är inte där den ska aktiveras och rastas. Däremot är det alldeles för lite om det är den enda aktivitet hunden får. Och om den dessutom är alldeles ensam hela dagarna är det också fel. Då bör man ordna hundvakt, dagisplats eller ha med sig hunden.

Liingefors
0

Ja alltså en hund behöver ju gå ut och gå och få sin träning, speciellt en stor schäfer! När hon väl är hemma sen på kvällen så borde hon gå en lång promenad med hunden så att den får sin vardagliga träning. Man ska inte ta på sig ett så stort ansvar som en hund när man inte har lust och ork att gå ut med den. Det är ju ändå nästan allt hunden går ut på, att få gå ut o springa och leka hehe :) Eller så här tkr jag iallafall :)

[littlecat]1
0

Jaa.. Men hunden klarade inte testet och ska få en ny ägare (som tur är!) dock kommer hon få en valp istället… Jag och en kompis satt och diskuterade det också och vi båda tyckte att det bara kändes onödigt och oplanerat… Om hon inte kan sköta en vuxen hund ordentligt, hur ska hon då kunna sköta en valp?

Sen tror hon också att hon kan allting om hundar (och annat) som när jag frågade om hon har provat klickerträning (med 1åringen) så sa hon att det inte gick för att han inte hade det i grunduppfostringen…

Liingefors
0

#5 - Allt går om man bara vill! haha

[littlecat]1
0

Schäfern är riktigt stor. Inte en liten hund precis! Sen när hon kollar på tv vill hon att han ska ligga bredvid, ibland får han inte leka med saker och inte gå omkring… Vet inte ens varför.

[littlecat]1
0

#6 Håller med dig! Men hon orkar ju aldrig gå på långpromenader. :s