Kissar inne, kastrera?
Den senaste månaden har min chihuahuahane börjat kissa inne.
Han får bra med promenader och aktivering så som lydnad, trix, spår och sök. Så jag tror inte att det har något med saken att göra.
Jag vill kastrera honom men jag har väntat eftersom att jag har läst att osäkra hundar blir ännu mer osäkra efter en kastrering.
Han är väldigt osäker runt andra hundar och även endel människor. Han skäller mycket på dom och på "konstiga" saker ute, och vid dörren.
Det är så illa så att han får sova instängd i sin bur på natten för att han inte ska kissa ner hela lägenheten medans vi sover :(
Inatt glömde min sambo stänga in honom och när vi vaknade så hade han kissat flera gånger i hallen, köket, toan, vardagsrummet och till och med i våran säng!
Jag funderar på att köa såna där kiss-skydd till honom men det tar ju inte bort problemen utan döljer det bara.
Hur hade ni gjort?
Hur gammal är han? Min dotters lille chi-blandning började kissa inne på nätterna när han var ett år ungefär, och hade då varit rumsren i några månader. Lösningen blev att börja kliva upp på nätterna och ta ut honom helt enkelt. Det har funkat toppenbra, och de får helt enkelt fortsätta med det ett tag till.
Han är 1 år och 9 månader och han kissar inne dagtid också. Det känns mer som att han markerar än kissar för att han är kissnödig. Jag har släppt ut honom kl 2 på natten ett par veckor när jag ändå är uppe med sonen men det har inte blivit bättre för det =/
#2 ok, då kan det vara endera sjukdom, eller stress åxå. Har han någonsin varit helt rumsren?
Det är inte alla hundar som slutar markera inomhus fastän de kastreras.
Kanske du skulle kolla upp honom hos veterinären, tänker lite på UVI då problemet verkar ha uppkommit senaste månaden.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Jag hade nopg också ringt veterinären för att kolla så det inte är urinvägsinfektion. Låter onekligen som det..
#3 Ja han har varit helt rumsren länge, han markerade inne när jag blev gravid och sen gick det över igen.
#4 Jag ska ringa till veterinären nu så får vi hoppas att det inte är något allvarligt.
#6 Ja gör så! Lycka till och håll oss uppdaterade.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Kan vara så att han "protesterar" över ändringen i familjen sedan du blev gravid. :)
Mitt största råd: kastrera INTE!! Jag kastrerade min osäkra hund och han blev istället aggressiv. Kastrera en hund gör man enligt mig bara om den har sjukliga besvär, alltså om den är sjuk. Det ända som kan lösa det är som #1 sa. Gå ut med honom på natten. Och mitt råd: Börja om med rumsrensträningen på nytt.
Lycka till :)
Låter som urinvägsinfektion.
Sedan kan du chipkastrera för att testa hur hunden blir och om den slutar markera inne. Tänk bara på att det tar ett tag efter innan alla hormoner har lugnat ner sig.

Kolla för säkerhetsskull med veterinär om det kan vara uvi eller annat medicinskt problem.
Men annars kommer jag att tänka på då du säger att det börjat senaste månaden att det kanske kan vara så att det finns löptikar i närheten och att han därför börjat markera?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#8 Nej det tror jag inte. Min son är snart 10 månader och dom älskar varandra. Han markerade inne precis när jag blev gravid och sen slutade han med det när jag var i 3:e månaden. Efter det har han aldrig kissat inne igen. Till nu.
#9 Det är just det jag är rädd för, att jag gör det värre om jag kastrerar honom. Jag är ute med honom på natten redan men det hjälper inte.
#10 Tack för tipset jag ska kolla upp chip-kastrering också 
#11 Jag ska ringa till veterinären imorgon och se om vi kan få någon tid för en rejäl undersökning.
Jag tror inte att det har med löptikar att göra för han har inte brytt sig speciellt mycket om dom.