Orolig (första valpen)
Hej!
För 3 veckor sedan så fick jag hem min älskade lilla hundvalp. Hon är min första hund någonsin och hon är jättefin, snäll och busig som valpar ska vara. Hon är 11 veckor (blir 12 veckor på Onsdag) och på Torsdag så ska hon ta sin andra vaccinationsspruta. Vi har haft stenkoll på henne när vi har varit ute då hon äter och tuggar på allt (som vi har hört att valpar gör). Vi plockar bort massor med konstiga saker från hennes mun varje dag. Det som oroar mig är att i dag så tog hon upp en stor bajsklump (antar att det var från en annan hund) i munnen, men jag kom på henne och petade ut det från hennes mun innan hon hann tugga eller svälja något. Jag är superorolig att hon ska ha fått något av de där omtalade virusen som man har blivit varnade för då hon inte är färdigvaccinerad än. Hon får ju inte hälsa på andra hundar än heller, har vi blivit tillsagda.
Är det jag som är överdrivetnojig angående bajset och virussmittan, eller är risken stor att hon kan ha blivit smittad nu? (kan tillägga att jag inte har haft någon erfarenhet av valpar förut, men hundvakt har jag suttit åt världens lydigaste och snällaste hund, men det är en helt annan sak. Valpar är mer krävande har jag nu genom erfarenhet lärt mig.)
/Hope
Jag tror att du kan vara helt lugn :) prata med din veterinär när du träffar h*n, dom kan säkert prata dig lugn :D
Men man ska nojja lite med den första valpen, eller hur ;)
Det är vanligt att de ätar bajs även från andra hundar, äkligt som tusan. Våran har inte gjort det bara haft förkärlek till harbajs men det är itne lika vidrigt. Kattbajs hade hon ett tag nojja på var som en demmsugare ute (grannen har ett X antal katter) men jag lärde detta i från henne. TS vad ger du för foder till valpen? hur mycket foder får den och hur ofta äter hon?
Varför dessa frågor? Jo bra foder= får i sig allt en valp behöver=letar inte efter annat för hitta det ämnet den behöver få i sig
Hur mycket foder? kanske är hon hungrig?
#1 hTack för svar. Hehe, precis. Lite måste man ju få noja :P
#2 Ah okej. Men är det okej när hon fortfarande är så liten och inte fullvaccinerad, tänkte jag på. :S
Hon får Royal Canin Junior Maxi, 3 ggr om dagen, 2 dl per omgång. Det var det som stod på pappret som vi fick från hennes förra ägare. Har läst lite på internet och de flesta verkar ge sina valpar 4 mål mat om dagen. Kanske vi också bör göra det, eller? Tycker hon verkar hungrig jämt. :S Tigger alltid när vi äter…eller tja, hon har iof blivit mycket bättre på det nu och lägger sig bara och tittar på oss som om hon säger: " Titta så fint jag ligger, kan inte jag få smaka?" Hahaha.
3 du kan inte visa bild på henne. Är hon ofta hungrig hade jag ökat givan eller kanske gett henne ett extra mål. Jag gav våran hund (när hon var valp) frukost, mellamål,middag o sen kvällsmat, då hon vart superkräsen så bytte vi till ge bara förskofder + råkost. och fick hoppa över mellanmålet eftersom våran nästan aldrig var hungrig :P
Att hundar äter bajs från andra hundar eller djur har inget med näring eller behov att göra. Inte hunger heller. En del bajs ter sig helt enkelt bara frestande. Det kan vara beroende på det foder den bajsande hunden eller djuret ätit, dvs det kan dofta gott eller frestande osv.
En del påstår att de äter andra djurs bajs pga att de saknar vissa näringsämnen, men det finns ingen som helst sanning i dessa påståenden.
5 Så du menar att hundbajsätande hundar inte kan ha med o göra att de behöver någon extra näring? Hmm det påståg en vetrinär då jag frågade pga grannens hund åt gärna våran fd hundsbajs.
Är det som med hästar så kan de äta avföring från andra för att få i sig bakterier, om de själva har en dålig tarmflora. Man kan t.o.m. blanda i lite bajs från en annan häst till en häst med dålig tarmflora för att stabilisera denna. Föl kan ses äta sin mors avföring, vilket min fölunge gjorde som liten, men inte gör numera. Bara en liten notis om det kanske kan vara så med hundar också!
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se
läste lite ang bajsätare nu :) http://www.hundensochkattens.com/Allers-04/Allers5-04.html#bajs
#6 utgår bara från det Min egen veterinär sa när jag pratade med henne i frågan. En av mina hundar åt bajs hela tiden, både mina andra hundars och andra djurs, speciellt katter. Mina nuvarande hundar äter gärna påfåglarnas bajs, och enligt min veterinär så har det inte så mycket att göra med hunger, ej heller att det skulle bero på näringsbrist, utan att det helt enkelt luktar mat i deras nosar :)
Hittade en artikel retrieversidan om just detta som var intressant! Läs den här
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se
9 hua, det är iaf inte trevligt sen om de äter för att de anser det är gott eller nyttigt
10, tack.