Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 2091 ggr
Felii
0

Vilken hundras??

tja! Har alltid älskat hundar.

Både jag & mamma skulle vilja ha en hund.. Men då är frågan; vilken ras? Eller blandras?

Jag skulle vilja ha en hund som var över 36 och under 55 hög… Har en förkärlek till spetsar & vallhundar.

-Har funderat på en Eurasier, Samojed spets elr finsk/svensk lapphund. Eurasier och Islänska valpar blandisar brukar det kunna vara anonser på blcoket på, lite nu & då… Aja, Mamma tkr ABSÅLUT mest om samojed hundar & finska lapp hundar, det kan finnas anonser på bland raser mellan dom oxå…

Vilken hundras/bland ras, skulle ni rekomendera när man bor som vi gör? Vid en stor väg, med två katter (Vi har en ganska stor trändgård och där är man lite mera "ensam"… och grannarna gillar hundar, och har en katt.

Vi är vana vid hundar, vi brukar vara hundvakt åt en ren rasig samojed, border collie, och en ganska källig hund som har collie, schäfer och typ 4 el 5 hundar mer. Vackra och trevliga hundar för övrigt! :)

Men.. vilka hundraser skulle ni rekomendera? Har ni nåra andra förslag?

Tacksam för svar! //Felii

Ja du...

GabbiS87
0

Hur man bor spelar ju egentligen mindre roll, den viktiga frågan ni ska ställa er är vad ni kan erbjuda hunden för aktiviteter, motion och mental träning för att tillgodose hundens behov. Att bara gå efter utseende på hunden kan bli tokfel! Bekriv vad du har tänkt göra med hunden så är det lättare att ge råd!

Eurasier är f ö en väldigt trevlig ras, har en själv Flört

Karmatarerskanise
0

Som #1 skriver undrar jag vad ni kan erbjuda hunden i form av träning, motion, pälsvård osv.

Sen ska ni ju inte gå efter om hundrasen brukar finnas på blocket eller inte. Man får gå efter egenskaper, sedan letar man upp en uppfödare. Brukar vara lättast.

[Malin3033]
0

En shetland sheepdog tror jag också kan vara ett alternativ för er. Och jag skulle fokusera på att hitta en seriös uppfödare med dokumenterad bakgrund på hundarna! Vill ni i framtiden tävla är det en fördel med en renras.

Skyress
0

Jag håller med att det är en fördel att köpa en renrasig. Blandraser kommer som reserver om de överhuvudtaget kommer med på en tävling. Det finns blandrasutställningar men de är ett fåtal.

Jag rekommenderar också Shetlands sheepdog för vi har en otroligt gullig och go sådan. Vi ställer ut honom och hans päls kräver mycket pälsvård för att hålla måttet på en utställning. Men vill man inte ställa ut är pälsen lätt att sköta fast den är lång. Sheltien är en bekväm hund att ha, den är så lättsam och storleken är perfekt,  billig i drift så det blir oftast fler av dem i familjen.