Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 3139 ggr
Maja2
0

Hund och ord

Tror ni att hunden lär sig ordens innebörd, eller lär den sig bara att associera visst beteende till olika ljud?

Aviendha
0

Nu känner jag mig dum, men… Om ett beteende associeras till ett ljud, ex att sätta sig förknippas med "sitt", har man inte förstått innebörden då? Sitt betyder ju att sätta sig. Eller hur menar du? Glad

Maja2
0

Jag bara spånar egentligen… blev en jätteintressant diskussion på hundklubben idag om det.  Säg att Din hund kan: Ligg, och Försiktigt. Kan du då be din hund lägga sig försiktigt?

Din hund kan : Hopp, när den ska hoppa upp i bilen, men när den kommer på agilityplanen, så springer den under eller runt hindret när du säger Hopp.

Maja2
0

Ser nu att det blev fel i första inlägget… borde inte stå : associera till ljud….     Men, förstår hunden att Hopp, ALLTID betyder just: hoppa?

[Aremea]
0

Ja, mina hundar kan generalisera sina kommandon, dvs jag kan anpassa rörelsen genom att säga "stilla" eller "skynda". Funkar i regel inom alla områden.

Men så har jag ju också den mest intelligenta rasen, som lätt lär sig över 300 ord;)

/Aremea

med BCs

Chalin3
0

Hunden förstår inte innebörden av ordet. Den lär sig att ett vid ett visst ljud vill vi att den ska göra en viss sak.

Den förstår inte ordet sitt på det sättet, menlär sig att ljudet så som sitt låter innebär att den ska sitta. Konstigt det blev att försöka förklara det.

Därför kan man ju lägga vilka kommandon som helst. Men det är ju lättare att komma ihåg vilket ord man valt om man väljder dom med rätt innebörd för oss.

Aviendha
0

Hum, tror att jag förstår hur du tänker :)

Hunden förstår att hopp betyder hopp vid alla tillfällen om den lärt sig att generalisera det. Så nej, hunden förstår inte alltid ordets fulla innebörd. Den kan ju tro att hopp betyder hoppa in i bil, det är inte samma sak som att hoppa över hinder.

[Aremea]
0

Vad menar du att förståelse av ett ord är, om det inte är just förmågan att koppla ordet till ett abstrakt? (en rörelse, ett föremål eller dyl).

Barn lär sig språk på samma sätt - genom att associera ljud till företeelser och föremål.

Chalin3
0

Just detta med att dom lär sig ljuden har jagfått förklaring om är orsaken att hundar har dvårt för att lyda barn.

Även om dom säger samma ord, så låter det inte som det "ska" och då förstår inte hunden vad som förväntas. Dock lite individuellt hur stora variationer i ljudetdom kan känna igen.

Därför kan det ibland fungera om barnet använder ett mer bestämt och dovt tonläge. Då låter det mer som den vuxnes ljud.

Maja2
0

#7 .. om du säger ex HOPP till din hund, som kan hoppa in i bilen och hoppa över ett hinder,. hoppar den då rakt upp vid tillsägelse? 

Vid dagens diskussion kom upp mycket kring ordet "försiktigt" Det visade sig vid test med ett par av hundarna, att det är BARA vid just momentet att ta godis ur handen, som ordet hade betydelse…

[Aremea]
0

Båda mina hundar klarar som sagt att generalisera alldeles utmärkt. Att säga "försiktigt" resulterar i ett mer eftertänksamt beteende både i en besvärlig passage på en vandringsled, under kamplek, i vallningen och vid lek med barn (tex).

Just kommandot hopp kombinerar jag alltid med beskrivning av vad/hur hunden ska hoppa - hopp in/ut/ner/upp/över. Annars blir det bara ett jämfotahopp, ja.

Maja2
0

#10 så vissa RASER kan lära sig ordens betydelse, men andra inte? är det så du menar?

[Aremea]
1

Det är inte jag som utfört studier om ordförståelse hos hundar, och den skillnad mellan raser som finns. Det finns vissa raser som helt klart verkar ha lättare för abstrakt tänkande och ordförståelse. Varför vet jag inte.

Jag har aldrig påstått att det finns raser som inte kan lära sig ord.

/Aremea

[Forest]
0

Jag tror de lär sig vad man menar genom de har belönas med göra visst moment i samband med det ordet. Allså om jag säger genom (en tunnel) belönades hon när hon gjorde det men inte när hon hoppa över tunneln. Eller om jag säger dansa belönas hon när hon stog på bakbenen o trippa runt men inte om hon satte sig ner, drog bara två exempel :) Sen att de lär sig en mäng olika ord som gå ut åka bild gå till mormor, gå hem, husse/matte namn på hundar o andra personer med. Men hur komemr det sig kanske för att de möter en glad kompis gillar åka bild, gå ut mm :)

Liingefors
0

Min hund har precis lärt sig vacker tass, och jag kan ju säga detta, hade jag inte haft något godis så skulle hon aldrig ha gjort de xD Hundar lär sig genom godis, den som lyckas utan godis är min idol! haha :)

Maja2
0

#12 Jag påstår inte att DU kommit på det hela, men jag frågar eftersom du säger att det stämmer på dina hundar :)

#13 Om vi tar ordet "genom" tex, Har hunden förstått ordet såpass att hon springer genom ALLT du säger Genom om? Eller handlar det bara om tunneln?

KvirrZ
0

#14 Hundar behöver inte alltid tycka att godis är det bästa Glad

- Mvh Emma

Loveradio
0

#14 Hundar lär sig genom positiv belöning. Och det kan vara genom att man ger godis, busar med hunden, kamp, leksaker, klapp eller med rösten. Vissa hundar föredrar annat än godis. Så att säga att hundar lär sig genom godis kanske stämmer för din hund, men inte alla :)

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[Forest]
0

15 hmm säger jag det genom mannens ben så gör hon det o även genom halft nergrävda däck, men genom en öppen bil haha ne då stannar hon på sätet Flört. Så för henne är mer genom olika hinder o ben man kör mer mellan på ben Flört

Maja2
0

#18 :) 

och naturligtvis handlar det om BARA ordet, INGA rörelser eller övrigt visuellt

[Forest]
0

19 haha ne klart jag visar oxå vart jag menar eller har jag ord på o vinklar mig mot det :) Kör vi bana så skickar jag även ut henne på "hinder" o säger vad jag vill :)

[Zorita]
3

Min hund har lärt sig att "hitta fisen", snurra åt vänster. Hon gör den trots att hon inte fisit, så inte förstår hon vad det betyder Tungan ute

Mina är dåliga på att generalisera, men de förstår kroppspråk utmärkt. Nu tex när jag skadat knät och haltar ordentligt gör de det mesta försiktigt runtom mig även om de inte kan nåt sådant kommando.

Sigrid är jätteduktig på "sitt" hemma, men har man en boll i handen och är utomhus kan hon inte sitta för allt i världen. Jag försöker få min sambo att förstå det. "Hon vet ju inte vad du säger, det hjälper ju inte att du står där och säger sitt när hon inte hör." Så, jag tror nog de associerar mitt ljud till en aktion, men sen ska de liksom köra det genom knäppisfiltret först. "vaddå sitt, du har ju en boll i handen! hopp! hopp! hopp!"

pius314
0

#21 ha ha, knäppisfiltret, Skrattande

• Tillräckligt bra är perfekt! -
Maja2
0

#21, hahahahahahahaha

Anibaz
0

Jag tror dem kan lära sig vad ord betyder.

Min tik kan tex kommandot hämta. Då hämtar hon det närmsta hon hittar. Säger jag godis så vet hon vart godiset är och går dit och sätter sig.

Cassii
0

Min hund.. hm, är hon väldigt smart då hon som 8 månader kan accossicera (stavning?) ett ord till olika beteendet. Som tex hopp. Då hoppar hon upp på/över det närmsta som är lite högre upp.. Jag behöver bara peka o säga hoppa så hoppar hon över, finns det inget o hoppa över så hoppar hon rakt upp i luften..

Karmatarerskanise
0

#21 Haha ;)