Magnusson vs. Standardt
Vad föredrar ni? Vad är bäst?
Först var jag inne på att byta till Standardt, men sen ändrade jag mig till Magnusson, och nu är jag inne på Standardt igen. Blir galen :P Varför det står mellan dessa två är för att de båda är svensktillverkade och har högt köttinnehåll. Men sen skiljer ju dom sig lite.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Jag fodrar med Magnusson M&B (och Klass).
Vad gäller torrfoder så valde jag mellan Magnusson och Standardt. Valde Magnussons på grund av förpackningsstorleken faktiskt. Använder rätt lite torrfoder och jag hinner inte göra slut på en stor säck tillräckligt snabbt. Men Standardts mindre storlek är bara 2kg och det tar slut så snabbt för mig istället. Så då fick det bli Magnussons som har en säck på 4,5kg
Innehållsmässigt tycker jag nog att Standardt är snäppet bättre, men Magnussons har fördelen med att enbart ha svenska råvaror.
Sen så är det lättare för mig att få tag på Magnussons eller har varit så tidigare i alla fall. Nu har en djurbutik i närheten börjat sälja Standardt också.
¤Rise and rise again until lambs become lions¤
Tänkte på det, din hund är inte så gammal än?
Om du hartänkt byta nu så inte Standardt, det ligger på tok för högti kalcium för stora hundar som inte vuxit färdigt. Har ingen koll alls på hur den halten är i det andra fodret.
Förutomdet ärStandardt ett bra foder (tycker jag) iaf innan de gjorde om receptet. Vet att de har ändrat något, men vet inte vad, så därför vet jag inte hur mycket det skiljer sig från det förra, men det kanske någon annan kan svara på.
#2 Men jag var inne på Foderbilen.se och läste och Standardt Normal ska kunna ges från 4 månader. Och Valle är mer än 6 mån.
Citerar "4 - 24 månader Kompletta näringsämnen - för unghundar av storvuxna raser, även till hundar som är i riskzonen att bli för tunga. Lättsmält och Balanserat protein - för att bilda viktig muskelmassa. Högt vit/mineralinnehåll - och kondroitin, de naturliga byggstenarna i leder och brosket. Viktigt för alla rörliga kroppsfunktioner i den snabba tillväxten."
Jag har också läst det, därför hade jag tänkt använda det till Simba, men så åkte han ju på en allergiutredning och började med Allergidiet innan vi hann byta.
När jag var hos veterinären med Simba ang klåda så pratade vi med "hunddietisten" (vet inte vad det heter, men hon som har koll på maten och näringsämnen och sådant)
Hon nästan skrek rakt ut när vi sa att vi tänkt fasa över honom på Standardt. Iofs hade vi tänkt extra, ligger lite högre än normal men inte så mycket. Men det är alldelens för högt. Hon sa att som allra mest är ett värde på 1,2, helst lägre än så, men absolut inte högre.
Tydligen så är valpens skelett lite som en svamp och suger åt sig allt kalcium, medans den vuxna hunden tar vara på det den behöver.
Och som hon sa är risken en hund som växer för snabbt och som får problem med både skelett och leder. Om Simba tål Standardt så ska vi byta till det sedan, men när han är 18 månader.
# Hmm okej. Vad konstigt att dom har skrivit att det passar valpar då :S men tack då vet jag.
Standardt är svensktillverkat, men inte en endaste ingrediens är svenskt
Jag har haft Magnussons Meat & Bisquit till större hundar och det har fungerat utmärkt. Dom ger jag Standardt som träningsgodis (ger färskfoder som mat) till lillhunden jag har nu - Magnussons är för stora bitar och svåra att bryta tyvärr.
Ja, det var därför jag kände att jag måste fråga henne varför det var så tokigt. Man tror ju att det som står är riktigt. Men som sagt annars är det ett bra foder, som inte kostar skjortan.
Lycka till i foderletandet =)
Men då får jag ta och vänta med Standardt kanske,
Anledningen till varför jag vill byta är för att jag hittills har kört på RC maxi junior, men avföringen har alltid varierat från dag till dag. Ibland löst och ibland hårt. Och sen är det så dyrt också.
Vad tror ni om Magnusson meat and biscuit junior? (länk) (annan länk)
#7 Okej :) så du rekomenderar Magnusson? Har du gett det till dom som valpar också?
Min jrtvalp äter magnussons m&b och funkar toppen på det :) Känns bra med svenska råvaror, dessutom billigt :)
#11 Låter ju bra :)
Lite synd bara att det bara finns högst 10 kg påsar :/ dom går ju åt så himla snabbt för stora raser.
Ja, det är sant. Men du kanske kan beställa hem mycket åt gången? Jag beställde min första säck här http://www.hundmat.com/ (innan jag hittade det i min coop-butik) och fodret kom dagen efter utan någon fraktkostnad. Supersmidigt att få det hemkört och då kan man ju köpa några säckar åt gången :)
#12 Du kanske kan köpa 2 påsar så du får 20 kg magnusson istället för 15 kg maxi junior?
Magnusson
Jmf pris (kr/kg)
34,40 kr
Maxi junior
Jmf pris (kr/kg)
42,60 kr
- Mvh Emma
#14 Smart, det kanske man skulle ta och göra. Tack för tipset :)
#15 Får ta och göra det :)
#13 Inte vad jag vet, utan det är just skelett-tillväxten som inte blir som den ska,
Hittade detta på nätet skrivet av Marie Sallander- expert på kost, motion och träning för hund & katt och därtill relaterade sjukdomar
Hej! Jag har en springer spaniel-hane på 13 månader. Jag har nyligen bytt foder, från Royal Canin Sensible till Canami Lamb & Rice. Det är mindre fett och protein i det nya fodret och jag måste därför ge mer nu för att hunden ska hålla hullet. Nu börjar jag fundera över om det finns risk att hunden får i sig för mycket vitaminer och mineraler om dagsgivan är hög. Jag tittade på kalcium och fosfor i mitt foder och ser då att fodret ligger högt där- kalcium: 1,7 och fosfor 1,2. Detta är ungefär dubbelt så mycket som i det gamla. Kan det höga intaget av kalcium och fosfor påverka min hund negativt? Om du behöver titta på näringsinnehållet som helhet bifogar jag länk här: http://foderbilen.se/hund/hundfoder/canami-lamb-and-rice-rod-15kg.html
Jag skulle bli jätteglad och tacksam om du hade tid att svara på min fråga!
Hälsningar Karin
Hej!
Precis som du säger är 1,7% kalcium överdrivet högt. Personligen skulle jag välja ett foder som ligger lägre i kalcium, ca 0,7-1,2% i ett torrfoder för vuxna hundar.
Men en sak som du kan veta är att en vuxen hund faktiskt bajsar ut ett överskott med kalcium, medan unga valpar tar upp överskottet som en blöt svamp. Valpar är alltså mer känsliga för en felaktig giva av exempelvis kalcium.
Annars gäller även att ett överdrivet intag av en mineral (som tex kalcium=Ca2+) kan göra att upptaget av andra mineraler med liknande kemisk laddning minskar, i det här fallet tex zink (Zn2+), järn (Fe2+)mm. Så även om din hund nu är vuxen och ej tar upp ett stort överskott kan en hög kalciumhalt alltså vara hämmande för andra mineralers upptag, i värsta fall så att hunden får en brist av dessa.
MVH Marie
Välj Magnussons Meat & Biscuit och speciellt om du har en valp. Kalcium är högt i Standarts foder, 1,85 %. Professor Åke Hedhammar såg skelettrubbningar på Grand Danois vid kalcium-halt på 1,8 % och däröver i en am studie. Finns forskning på labradorer i en studie vid SLU som också skriver om risken med hög halt kalcium till valpar. Strömsholms Djursjukhus har ett dokument som man kan googla på som säger detsamma.
Dessutom ligger ofta kalcium högre än vad som står på påsen. En studie vid SLU visade att 53 % av torrfodren hade avvikelser med 20 % och kalcium mest. Om fodret redan har hög nivå och man dessutom råkar få en säck med ännu högre nivå under valpens kritiska månader så är det inte bra.
Rek mängd kalcium i torrfoder är 1,2 % för valp äldre än 14 veckor. Foder för storvuxna hundar har ofta ännu lägre nivå, men 1,2 % är helt OK och exakt som i Magnussons Meat & Biscuit. Halla och Doggy Professional är också bra valpfoder som inte är jättedyra.
Standart har animaliska biprodukter av okänd källa och det tycker jag inte ett så pass dyrt foder ska ha. Dessutom har det snabba kolhydrater i spannmålet (vitt ris). Fullkorn är bättre då det har långsamma kolhydrater.
#20 Chalin3 har redan tagit upp det, men tack ändå :) Värt att tänka på
Jag har ju aldrig gett enbart torrfoder då jag haft färskfoder som bas - men absolut skulle jag ge Magnussons Meat & Bisquit till valpar.
#22 Ah okej. Men vad bra.
Jag gav Magnusson M&B förut, men bytte sedan till Standart som jag är mycket mer nöjd med.
När mina åt Magnusson så blev de lätt tjocka och byggde inte muskler speciellt bra, dessutom hade unga dåren väldigt torra trampdynor som lätt gick sönder.
När jag bytte till Standardt så blev trampdynorna bra, pläs osv blev om möjligt ännu bättre och de blev smalare men började bygga muskler istället - trots att mängden motion var precis densamma.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
#24 Hmm okej. Men det får nog bli Magnusson tills han är vuxen, sen byter jag nog till Standardt. :)
Min lilla fralla på sju månader har käkat Magnusson sedan hon var tre månader undefär. Nu är hon dock allergisk mot nått hon äter, så vi kör veterinärfoder under utredning.
Tycker att Magnussons verkar väldigt bra annars. Det luktar gott, hon gillar det och det som kommer ut har vart bra form och allt sånt.
Väldigt positivt att man köpa det i vanliga mataffären och att det är prisvärt. Gillar att det är svenskt så jag tycker absolut att du skall testa det =)
tjiivans.blogg.se
spindeohana.blogg.se
#26 Låter jättebra, jag får ta och testa det 
Många kräsna hundar gillar Magnussons Meat & Biscuit. Sen Standart bytte formula var det många hundar som slutade gilla det. Standart verkar vara ett foder som antingen funkar jättebra eller inte alls. Det finns många trådar på olika hundforum om hundmagar som kraschar efter byte till ny fodersäck, grön avföring mm
Jag kan tänka mig att magproblemen beror på att Standardt köper sitt köttmjöl utifrån vart det är bäst kvalité OCH billigast - och kan alltså variera från land till land. Djurhållning, djurfoder mm varierar säkert mellan länderna och så även då köttet från djuren.
Magnussons använder enbat kött från svenska djur (och även de andra råvarorna) och med det ger nog klart jämnare kvalité.
Jag använder enbart Standardt som träningsgodis (Mild) men skulle nog aldrig börja utfodra helt med det om jag var tvungen ge enbart torrfoder. Jag har haft hundar som fungerat utmärkt på det och hundar som först funkat på det, men sedan inte alls - så för mig gå det bort som fullfoder.