Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 3521 ggr
Misarn
0

Leonberger uppfödare

Ja, nu är jag ochh Sambon inne på att skaffa oss ett lejon, det vi föll för var allt hos domGlad Så nu håller vi på att leta efter en bra uppfödare, vet ni någon bra uppfödare!? kan tänka oss att åka långt, bara vi hittar den rätta.

Ni som har eller har haft Leonberger, kan inte ni också berätta om vad ni tycker om rasen, vad för aktiviteter ni gjorde med den, vi vill veta allt! Gärna lite bilder också! Glad

Loveradio
0

Har inte haft Leonberger, vill gärna ha i framtiden dock. Men min hundlärare är uppfödare och har 3 stycken varav 1 som jag har tränat lite med. Och jag måste säga att mysigare hund får man leta efter :) dom är verkligen stora lugna nallebjörnar som inte riktigt är medvetna om sin stora storlek, haha.

Tycker dom är relativt lätta att lära, de är bra tillsammans med barn och har bra mentalitet. Bör borstas igenom en gång i veckan för att undvika tovor, och de fäller rikligt två ggr per år. Älskar vatten och är med på det mesta.

Här är hennes kennel, ligger utanför Umeå: http://www.hellcats.se/index.htm

Kan säga att hon är otroligt hundkunnig, har djurvårdexamen, magisterexamen i biologi/teologi, SBK-utbildad instruktör osv osv. Så här har du en seriös kennel :) Finns faktiskt en hanvalp kvar just nu.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Belimas
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Den absolut bästa kenneln i mina ögon är Bölelejonets kennel som ligger utanför Bollnäs men även Gep's Big Bears (Östervåla) har bra hundar och avlar med sund syn.

LB är en underbar ras och den kommer alltid vara min drömras även om det troligtvis aldrig blir ett lejon igen för min del. Det är en ras som i mina ögon både ska ha utseende och hjärna och ha viljan att arbeta, de ska ha en motor och inte vara som slöa sömngångare som man ibland kan se. En leonberger passar till alla möjliga aktiviteter, lydnad, spår, sök, vatten m.m. och variation i träningen är bara bra så man bibehåller intresset för arbetet hos hunden.

En del LB:n kan vara svårmotiverade men alla brukar ha något som de brinner för, det gäller bara att hitta den rätta motiveringen så kommer träningen gå som en dans sen. Leonbergern är väldigt smart och lättlärd (med rätt motivering) och det ska gärna uppmuntras, trickträning brukar många också tycka är roligt.

Hälsan är som sagt a och o hos rasen och något som är viktigt att kolla upp också är om det finns några kända hjärtfel i linjerna som er blivande valp kommer komma ifrån så det är något som ni kan komma ihåg att fråga uppfödaren om. Hd och ed ska också kollas upp hos föräldrarna och deras släktingar och även ögonen, samt någon "ny" sjukdom som jag inte kommer ihåg namnet på som föräldradjuren ska vara undersökta för innan parning. Nu vet jag att just dessa två uppfödarna är noga med hälsan hos sina avelsdjur men jag vet inte hur det är med andra uppfödare.

Om ni undrar mer om någon specifik uppfödare som ni själva har kollat in så kan ni bara fråga, jag har varit med i lb-svängarna under flera år och har koll på merparten av alla uppfödarna och vet vilka som är bra och mindre bra så att säga =)

Misarn
0

Vi har kikat på olika uppfödare men det  är främst Lejonland som tilltalade men vi ska åka iväg och kika också, men vi är lite oeninga om det ska vara en valp eller en lite mera vuxen hund.Tungan uteFinns ju både för och nackdelar!

Belimas
0

Det är ingen kennel jag känner till alls så jag kan varken säga bu eller bä när det gäller den =)

Ja när det gäller en så pass stor hund så skulle jag definitivt föredra att ta en valp så man kan forma den efter egna önskemål och inte riskera att få en som har lite olater i bagaget som kanske visar sig efter ett tag. Det är inte roligt att ha en hund på 60-70 kg + som drar eller hittat på sattyg eller vad det nu kan tänkas vara ;-)

Misarn
0

#4 Ah ok, ja det är väldigt tänkvärt, dom är ju väldigt stora och skulle en vuxen med olater få för sig att gå sin egen väg har jag inte en chans att stoppa han/hon.

Är det något man ska kolla extra när det gäller just LB?

Belimas
0

Ja de är ju stora och starka som vuxna =)

Nej inte vad jag kan komma på förutom biten med de rasbundna hälsoproblemen då eller ja mentaliteten kan vara bra att kolla lite extra på för jag vet att det finns uppfödare som avlar/har avlat på hundar med tvivelaktig mentalitet (rädslor). Samma sak där, det är inte roligt att ha en hund med skarpa rädslor och som försöker fly i den storleken…

Misarn
0

Vi har varit i kontakt med två bra kennlar (enligt oss) :

http://www.duvasgardens.se/

http://www.kennelartemis.se/villmobackens.html

ska kolla på en tikvalp ifrån Villmobacken imorgon, så tycker vi om henne och allt känns bra så kommer hon få flytta hem till oss Glad Såklart det snurrar i huvudet om vi verkligen är redo för en valp men allt känns endå väldigt bra och genomtänkt, både jag och sambon är väl införstådda med vad det innebär och är väl pålästa. Glad