Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 7117 ggr
jonnson
0

Helfoder, halvfoder och omplacering

Då jag lite smått börjat leta hund, och kan tänka mig att ta över en vuxen, så dyker ord som helfoder, halvfoder och självklart omplacering upp. Så min fråga är, vad är skillnaden på dessa, gentemot att köpa istället? Skulle vara tacksam om någon kunde förklara skillnaderna, och kanske även för- och nackdelarna med dom alla 4 sätten att ha hund på. Lite rörig fråga kanske, men hoppas någon förstår vad det är jag undrar om.

Loveradio
0

-

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Anibaz
0

#1 Hon pratar inte om foder?

Till TS.
Jag har en hund som jag köpt, och en jag är fodervärd åt. Foderhunden är lika mycket min hund som den jag köpt, han bor här, jag betalar alla utgifter, tränar och har fullt ansvar för honom.

Den enda skillnaden är att jag inte står som ägare på pappret, men jag och hon som står på pappret har skrivit ett personligt kontrakt. Fodervärdsavtalet gäller hela hans liv och han kommer alltså bo hos mig för resten av hans liv.

Loveradio
0

#2 Hahaha jahaa Tungan ute skrev nyss ett inlägg om foder och då har jag fått foder på hjärnan. Tyckte väl det var konstigt att hon skrev omplacering

Karmatarerskanise
0

Förmodar också att det gäller fodervärd, inte födan.

Här finns en artikel om det.

Loveradio
0

Hade hon skrivit värd, hade jag inte missförstått Flört

Em_
0

Jag tror TS menar hel/halvfoder värd :)

Är man fodervärd får man ha hunden hos sig, men uppfödaren äger hunden och har rätt att avla och ställa ut den. Efter ett antal kullar eller år får man hunden gratis. Här står det mer http://www.skk.se/kopahund/att-kopa-hund/funderar-du-pa-att-skaffa-hund/att-vara-fodervard/
Är uppfödaren med i SKK, vilket de seriösa brukar vara, ska man använda SKK:s standard avtal.

En del säger fodervär och menar att de behöver någon som tar han om hunden en viss tid, kanske för att de ska jobba utomlands ett år.

Halvfoder finns inte längre utan det heter "Köpeavtal med bibehållen avelsrätt", men många säger halvfoder ändå. Då betalar man halva priset för hunden och står som ägare på den. Uppfödaren har rätt att ställa ut och ta ett visst antal kullar under en viss tid. Köparen kan när som helst betala resten av priset och få hunden helt som sin egen. Uppfödaren kan inte säga nej till det. Därför är en del uppfödare lite skeptiska till det nya avatalet. Jag tjatade till mig av få köpa min på det sättet, men det var lite speciella omständigheter. Jag förstår att det känns otryggt för dem när deras avelsplanering kan bli förstörd när som helst, men för mig som köpare känns det tryggt att hunden jag ser som min inte kan tas i från mig.

Omplacering brukar betyda att man helt enkelt säljer en vuxenhund som man inte kan eller vill ha kvar. Köper man en sådan hund ska man vara noga med varför den säljs så att man inte får en hund med problem man inte klarar av. Är ägaren petig med vem som köper hunden är han eller hon förmodligen ärlig med hur hunden är. Vill ägaren däremot bara bli av med hunden så fort som möjligt kan det vara något som inte stämmer.

Katti
0

#2, då har du inte SKKs fodervärdsavtal till din hund. SKKs avtal är det klart vanligaste och skrivs mellan en uppfödare och en fodervärd. Det finns massor skrivet om det på sajten, jag skrev senast ett långt inlägg igår, så det är bara att söka!

Enklast kan man väl säga att är du fodervärd så betalar du mindre pengar (eller inga alls) men har istället vissa skyldigheter gentemot uppfödaren.

En omplacering är helt enkelt en hund som är till salu för att dfen inte kan stanna där den bor för närvarande. Man kan precis lika gärna säga att man säljer hunden som att man omplacerar den.

Anibaz
0

#7 Det vet jag väl? TS nämnde aldrig SKKs avtal heller.

Katti
1

Jo, jag förstår att du vet det. Men det blir lite konstigt att skriva om det i en tråd med en fråga om fodervärdsavtal utan att nämna att det är ett "egentillverkat" avtal.

Anibaz
0

#9 Jag skrev att det var ett personligt kontrakt oss emellan.