Valphjälp?
Jag skall ju som sagt få en Japansk spets valp till julen och jag har redan börjat köpa grejer till valpen pga av att jag är så ivrig och har inget tålamod hehe.
Detta har jag:
En pipleksak
Ett tygben
En frisbee
En valp-filt
Karda (borste)
Tandborste
Koppel inkl. halsband (två olika)
Schampoo
Handduk ( tar en hemifrån till att torka tassar osv)
Dog stopper till trädgården
(och vi skall köpa hundkorg, hundfilt, tasssalva, långt koppel)
Vad är det jag har missat? =) Har ni några bra tips på vad mer en valp kan behöva :D
Även matskålar är köpta!
Tuggben! Köp några olika varianter så valpen kan välja. Köp inte för många leksaker innan du vet om du fått en gosedjursmördare, det blir dyyyyrt!
Kompostgaller kan också vara bra ifall du vill kunna stänga av nånstans.
Första hjälpen-kit! Välldigt viktigt och tycker alla hundägare borde ha ett till sin hund. Man vet aldrig när olyckan är framme!
Annars håller jag med #2, massa tuggben är bra att ha. Helst råhudsben utan knutar (de kan fastna i halsen). Annars tror jag ni har det mesta :)
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
våran gillar runaben som är mjukare än hårdpressade :) köp helst inte ben med knutar eftersom jag vet om iaf 3 hundar som matte lr husse fått ficka upp knuten från halsen. kunde gått illa för dom 3 hundarna om inte dom var hemma o märkte detta förståss :)
Det dom sa till mig varatt man ska undvika ben av råhud, (dom vanligagrå/bruna eller vita) till valpar.
Vi hade "tjurmuskel" till Simba och han verkligen älskar det, dockså vissa av dom luktar rätt ordentligt…. :(
Det Simba gillade bäst var annars dom knutarna av en massa tvinnade trådar, iofs såär ju boxern ganska kampglad, så din valp kanske inte ärlika förtjust i den.
Och så glöm inte bajspåsar. Annars tror jag du har så det räcker till att börja med i alla fall.
Lycka till med valpen. =)

tycker du har tänkt till och fått med det som är nödvändigt.. precis som dom andra sa.. ben UTAN knutar , Kompost galler ,förstahjälpen kitt, Kan också tillägga klo sax och (vad skjutton heter det nu det står stilla) sådant här pulver som stoppar blödningen om du råkar klippa i pulpan, Avmaskningsmedel är också alltid bra att ha hema. Lycka till !!!! 
#5 Jag har läst noga på internet och råhudsben rekomenderas för valpar. Dom bruna.
Åh tack så jättemycket för tipsen :D
Då testar jag råhudsben kanske! Och sånt som stoppar blödning om man klipper i pulpan har jag redan kom jag på :P
Men tack igen för de bra tipsen! :D
Ha en fin söndag och lördagskväll nu allihopa! :)
Köp absolut inte en korg och jag tycker att även biabädd eller liknande kan vänta en tid. Flera vetbeddar är det däremopt bra att ha. Valpar gnager nämligen. En del mer än andra
. De bästa leksakerna är gratis och leksaker som piper tycker jag är helt förkastligt, speciellt till valpar. De blir lätt fixerade… Dessutom kan de, okm de biter, få loss pipgrejen och svälja den. Det är dock ruskigt inne med pip just nu, så det mesta piper tyvärr
.
Fast jag håller inte med. Jag köpte en Bia-bädd till min valp och han bet inte alls på den. Och om valpen skulle bita så är Bia-bäddar ganska tåliga.
#0 Vad är dog stopper?
Vänta med tuggben säger jag. Jag har en hund här hemma som inte vet vad man ska göra med tuggben. Han bara bär omkring på dem. Visst du kan ju köpa något men inte jättemånga.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
#12 Det är bra att ha tuggben hemma. Bara för att din hund gör så, betyder inte att hennes valp kommer det. Tuggben är jättebra för då slipper man söndertuggade saker.

Fick mig ett litet gott skratt här :)
2011-10-15 22:47#10skrivet av Loveradio : Fast jag håller inte med. Jag köpte en Bia-bädd till min valp och han bet inte alls på den. Och om valpen skulle bita så är Bia-bäddar ganska tåliga.
Och sedan skrev du sähär :
#12 Det är bra att ha tuggben hemma. Bara för att din hund gör så, betyder inte att hennes valp kommer det. Tuggben är jättebra för då slipper man söndertuggade saker.
Kändes lite som att du sa emot dig själv där.. menar inget illa det var bara lite roligt ;) Hur som haver tycker jag INTE att du ska gå och köpa någon dyr bädd.. för dom går oftast åt, Även om Loveradio´s valp inte bet på bädden så gör det flesta valpar det. Och ben jag självklart ska du ha tuggben ! det kommer börja klia något fruktansvärt i valpens tänder, sedan är dom som små barn ska smaka på allt, Säger också som Katti gjorde… försök undvika pip leksaker även om det är svårt… för det finns snart inte utan längre, hennes argument var bra.. jag känner också att VARFÖR ska en hund bita i något som piper ? vad sänder de ut för signaler ? Jooo att det är ok att bita i något /någon som piper… förr eller senare kanske de inte är en leksaks kanin utan en riktig. Själva pipandet triggar också onödigt adrenalin och kan göra vissa hundar fixerade som Katti skrev, Den bilden hon la upp på leksaker var super.. ta bara ett gammalt örngott… klipp i tre remsor och fläta ihop.. vipps en leksak :) bara fantasin sätter stopp ;)
#14 Fast jag sa inte emot mig själv. Min valp har aldrig bitit på sin bia-bädd. Däremot har han bitit på skor osv när han inte har haft ett tuggben att tugga på.
Bia-bäddar håller bra, även om valpen tuggar lite på den.
Jag bara menar att hon inte behöver köpa hem jättemånga OM det skulle vara så att valpen inte vill tugga. Jag sa något men inte jättemånga.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

:) strunt samma ! Ja Bia bäddar håller oftast bättre än många andra bäddar.. MEN vill dom så går dom såkart sönder.. vi har avverkat 2 stycken..skulle inte köpa en tredje ;) dom kostar jue trotts allt en del, vi har klippt sönder en madrass på mitten, och lagt i den ena delen i ett påslakarn, Bits den sönder har jag del nr två ;) hihi
Jag köpte 100 pack med tuggben, alla har gått åt! Vita ben, vet inte vad de heter
Nu är hon gnagare och ska ta o köpa mig ett tjockt vitt tuggben till henne
#9 Eller hur, det är pip i allt nuförtiden. Lite synd för jag vill inte ha pip till mina då jag bara tycker att dom blir uppstressade av ljudet.
#10 Vår Biabädd var inte särskilt tålig när Humla gav sig på den som valp ;) Jag skulle också börjat med något billigare.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Köp en bädd om du vill, börjar valpen tugga på den kan du ju bara ställa undan den ett tag tills tuggandet avtar…
Tack så mycket för alla svaren!
#9 Jag är inte så kunnig, men vad är vetbäddar för något? Och jag har endast köpt en pipleksak, men i värsta fall får jag slänga den :/ Tack för tipsen!
#10 Jag har också hört att bia bäddar är väldigt tåliga, men det vore ju inte skoj om den gick sönder :( för som alla säger så kostar dom ju en hel del…
#11 En dog stopper är en metall grej som du skruvar ned i trädgården och sätter fast ett långt koppel/lina i så att man slipper bygga staket runt hela trädgården :/
#12 Ja tänker köpa en del tuggben, inte för många och så får jag se om valpen förstår sig på dem och isåfall köper jag fler…
#13 ah det håller jag verkligen med om! Jag tänker minsann köpa tuggben =)
14 - tack för tipset med örngottet ;) det skall testas!
17 - vad smart gjort med madrassen, tyvärr har vi ingen madrass här hemma som vi kan använda :(
19 - ah okej =) har du någon ide på något billigare man kan börja med?
Du kan inte ha en valp uppkopplad i lina. Den kommer att gnaga av linan (om du inte har vajer) och även om den inte gör det så kan den trassla in sig. Ska du ha lina så ska du själv vara dog stoppern! Finns ingen som helst anledning att lämna en valp eller unghund uppbunden. Jag skulle inte lämna en vuxen så heller.
Jag skall inte använda det til valpen =) Jag skall ha det senare framöver när hunden är äldre.. och ja ska inte lämna den utan jag skall ha den så när man är med den i trädgården om det behövs, behövs det inte så kommer jag inte använda den =) Jag har en hund hos pappa som brukar vara ute i trädgården med en lååång lina och han trivs jättebra med det och inga olyckor eller konstigheter har skett…
Tänkte på något som du inte listat, men du kanske redan har fixat det…
Försäkring, tänk på att sätta startdatum när ni ska hämta valpen.
Ja just det, försäkring skall vi ha =) Men jag tycker det är lite svårt…. vet du någon bra försäkring? :)
Vi har Sveland (teckand via Trygg-Hansa) till våran, men det är ju lite individuellt. Ska du själv stå på försäkringen? Eller ska dina föräldrar göra det. För om de har sina försäkringar samlade hos ett bolag så får man lite rabatt.
Men be annars om hjälp och kika runt hos försäkringsbolagen vad som passar er. De flesta bolag har så man kan kolla på nätet och räkna ut vad kostnaden blir.
Sedan kolla vad de olika försäkringarna täcker. Vet att Sveland täcker om valpen inte tappar sina tänder i ordning och behöver få dom utdragna, förutsatt att denvarit försäkrad i det bolaget från hämtningsdatum. Alla försäkringar täcker inte det. Sedan finns det försäkringar som också täcker en del av läkemedelskostnader, om hunden behöver medicin. (Det gör inte vår)
Däremot för våran hund så tog vi veterinärförsäkring upp till 40'000
och då blev det ingen skilnad på att även livförsäkra honom till 10'000
De flesta bolag (inte alla) har en fast självrisk plus en rörlig, för att hålla nere premiekostnaden.
Du kan också ta hjälp av uppfödaren vad hon/han tycker passar för den rasen. 'Min ras (boxer) är ju tyvärr lite mer skadebenägen eftersom den är så "sprallig"
Vet inte om du blev så mycket klokare, men iaf några tips på vad du kan kolla efter hos dom olika.
Tack så mycket :) Ja det är mina föräldrar som står för försäkringen , men vi frågar uppfödaren och sen får mamma kolla lite och så får vi hoppas att vi hittar någon bra! :) Men vad kostar din försäkring i månaden ungefär? :)
Oh, några hundralappar. Men som sagt för min hund räknas det som en högriskförsäkring och dåblir premienmycket högra.
Men testa några bolags hemsidor.
Sveland
If
Agria
Folksam
mfl
och testa att göra en uträkning där, man kan räkna utan att behöva teckna försäkringen….
Jag är ombud för Agria och svarar gärna på frågor! Och tecknar försäkring så klart
! Via PM, telefon eller mail!
Det är myckert mer än premien som skiljer bolagen åt, vilket är viktigt att tänka på!
En sak du verkligen MÅSTE tänka på när du tecknar försäkring är att vissa försäkringsbolag är så "fula" att all typ av behandling inte ingår i försäkringen utan att man själv måste välja vilka tilläggsförsäkringar man behöver.
Vi tecknade försäkring hos Agria för vår tjej, vi visste inte alls vad man behövde för tillägg utan tog grundförsäkringen och tänkte att den måste ju vara bra för Agria har man ju hört ska vara bra… (Tänk som otroligt dum man kan vara ibland!) Sedan visade det sig att vår tjej har höftledsdysplasi, vi missade tilläggsförsäkringen "Leder" och har fått totalt 700 kr från Agria för någonting som kommer att kosta oss över 600 kr i veckan i ett år. Nu slipper vi operera henne men om vi behöver göra det i framtiden kommer vi inte få en krona för det heller.
Jag tycker som så att ett försäkringsbolag som verkligen bryr sig om djur ser till att djuren är ordentligt försäkrade när man har en försäkring hos dem. Nu kommer vi lägga ut alla pengar som behövs ändå, men säg att vår hund skulle bo hos någon som inte har råd, då skulle djuret få lida för att vi saknar tilläggsförsäkringen. Skitlöjligt tycker jag, nästan lurendrejeri av försäkringsbolagen. Bättre med en lite dyrare grundförsäkring som täcker allt.
#21 Rusta brukar ha lite billigare bäddar av olika slag :) Det varierar vad dom har inne så jag vet inte riktigt vad dom har just nu, men åk och kolla :)
Tack för svaren =)
29 - Jag kanske hör av mig till dig Katti framöver när det närmar sig, angående försäkring alltså :)
31 - Ja har varit på rusta och kollat, får åka dit igen någon dag :)
Är det bara jag som tycker det verkar vara dubletter om exact samma sak ? Denna samt http://hundar.ifokus.se/discussions/4e8d6ce7d4ebea3ecd00cc04-vad-behovs
Ja vet att det är nästan samma inlägg, men ja gjorde det andra inlägget lite mer exakt och för att ingen svarade på denna mer. Om det stör dig behöver du inte kommentera… tack!
Någon som har mer tips? :D Kom igen nu… proppa mig med massa information!