Färsk foder
Har en hund med klåda och jag ger henne total Canon hyper allergic. Går ganska bra men undrar en sak träffade en person när jag var ute med hunden i förra veckan och vi stod och pratade en stund och samtidigt började min hund att klia sig. Hon nämde då färsk foder det ska vara bra för hunden och inte så mycket spannmål i blandat och ja enligt henne är det bättre än torrfoder. Är det någon här som har haft hund med klåda som blivit bättre med färskfoder eller ni kanske tycker färskfoder är bättre över huvudtaget? Här i närheten läste jag att Lantmännen hade fodax färskfoder och skulle dit och titta men det var tyvärr stängt. Är fodax ett bra färskfoder?
Har ingen erfarenhet utav färskfoder, men skulle det inte funka kan jag varmt rekomendera Pro Plan Sensitive med Lax och Ris!
Då våran hund fick allergiska reaktioner och fick kala fläckar på ryggen, kliade sig jätte mycket, men hon har fått jätte fin päls och hud nu! :)
Hoppas det löser sig!
Med vänliga hälsningar
Emma
Rekommenderar skarpt färskfoder eller ännu hellre barf (rått kött, ben och inälvor, finns en sajt om det här)
Känner flertalet hundar som inte bara blivit av med hudproblemen utan även blivit stabilare mentalt (utan att ägarna reagerat på deras aktivitet särskilt innan, men de berättade att det plötsligt var en mycket mer uppmärksam och fokuserad hund när de bytt till barf)
Problemet med torrfoder är att det oftast är spannmålet hundarna reagerr på. I specialfodren lägger de in ännu mer spannmål men varierar källorna, så till slut blir hunden ofta känslig för allt.. (och då kan vissa veterinärer säga att det är våtexem/hotspots.. som mystiskt försvinner när hunden barfas.. ;)
Kolla innehållet i färskfodret. Har för mig att potis och ris ska vara bättre än övrigt spannmål om man nu tvunet ska blanda i det. Kolla hur mycket som är spannmål och hur mycket som är kött i fodret. :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Ja färskfoder är överlag mycket bra. Vad som passar just erhund beror ju på vad hon inte tål…
#1 rek ProPlan med lax. Kan säga att Simba äter RC Hypoallergenic just nu, testade PP resultatet blev katastrof, han har nog aldrig kliat sönder sig så mycket som då.
Jag hade gärna kört färskfoder men har inte plats… 
I denna gruppen http://barf.ifokus.se/ finns mycket bra info både om barf och färskfoder. Där finns också många som kan svara på det mesta =)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag ger färskfoder men nu tål våran hund spannmål o det finns korn i hennes foder, leta o se vilka som är spannmålsfria :) Jag ger detta foder pga det är bra, våran superkräsna hund äter detta o mår väldigt bra av det. Ger dessutom råkost utöver förskis :)
Jag och min mamma ger våra hundar färskfoder. :) Vi brukar växla lite mellan klass och halla. Min hund äter färskfoder eftersom att hon är kräsen och gör av med mycket energi, så hon behöver mat som hon lätt går upp i vikt av och som hon tar upp så mycket energi som möjligt ur. Mammas hund lider av eksem över hela kroppen och vi märker direkt skillnad om vi låter henne äta vanligt torrfoder några dagar. Hon gick dock ganska bra på veterinärfodret också men eftersom att vi ändå köper färskfoder till min hund så får min mammas hund också det. Nordic är bra. :) Jag vet dock inte hur lätt det är att få tag i. Min hund tyckte inte riktigt om det, hon gillar halla och klass bättre.
Klass går att få tag på i vissa ica-butiker och tex arken zoo har det i min stad. Halla köper jag på djurmagazinet.
5 alla säger olika en säger klass är bäst, andra säger nordic jag ger nordic special + burgare, deras återförsäljare ser man på deras hemsida. Då jag hörde klass var bättre så prova jag en korv men den vägra våran hund ätaså det fick bli nordic :)
Jo, det var dumt av mig att säga att nordic är bäst. :p Jag ändrade det nu. Jag kanske ska säga att jag tycker att nordic känns mest naturligt istället. :) I alla fall av de foder jag har testat.
7 haha jag tror det är lite olika oxå vad man tycker är bäst men jag ger detta pga våran hund inte äter klass sen vart jag lite besviken eftersom nordic är lite blodig o smarrigt så men det tyckte jag inte att klass var. Iaf inte den jag gav eller det grannen gav :S
Om man låter klass tina i plasten så kommer det rinna ut blod ur den. Om man skär upp den så rinner det inte ut lika mycket blod eftersom att det blandas med resten av fodret. :p
Jag kör på färskfoder eftersom jag inte har kunskap nog till att BARFa och jag är odelat positiv.
Nu är inte min tös allergisk, men hon är kräsen som bara den och tappar lätt vikt, andra försöket med färskfoder så började hon äta ordentligt och håller numera vikten. Jag ger Klass färskfoder eftersom det är vad som erbjuds nära hemmet och jag varken har körkort eller bil. Men jag har hört gott om fodax och vad jag vet så är det dessutom billigare i kilopris än många av de andra färskfodren som finns. Har inte full koll på deras innehåll, men misstänker du allergi kan det ju vara bra att kolla upp hos veterinären. Oavsett kan jag varmt rekommendera färskfoder, lite mer pill än att bara ösa upp torrfoder men det är verkligen värt det.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Jag kan varmt rekommendera färskfoder! Vi har haft Bravo färskfoder och det har fungerat mycket bra.
Just nu köper vi rent oxkött från Bravo och ger hälften ox och hälften torrfoder. Det fungerar mycket bra.
Vi hade Fodax innan men aldrig i hela mitt liv mer! Vi fick höra att man kunde hitta hönsfötter och så i.
Så vi åkte hem och mosade isär en sån där skiva och mycket riktigt hittade vi hönsfötter och hönsklor i. Det är inte okej!
Dessutom tycker jag att Fodax skivor var så fruktansvärt ojämna. Vissa var dubbelt så tjocka som de andra.
Bravos burgare är väldigt jämnstora och fina.
Har 2 vänner som även de ger Bravo färskfoder.
Den ena har en hund som spyr utav allt torrfoder och veterinärerna skulle prompt tvinga henne att ge denna hund deras veterinärfoder. Men hon spydde iaf.
Sen hon bytte till färskfoder har hon aldrig spytt! Å detta är ett par år sen. Hon har då och då försökt med olika torrfoder att ge henne en del torrfoder för att underlätta. Men nej då spyr hon direkt!
Den andra vännen hade en hund som bajsade nåt fruktansvärt när han åt torrfoder. Hans mage var katastrof! Samma sak där så sa veterinärerna att han skulle äta deras veterinärfoder. Han blev inte ett dugg bättre. Så hon började också med Bravo färskfoder. Å sen dess har han varit bra. Men hon har också försökt byta ut endel mot torrfoder men det fungerar inte. Han blir dålig utav att.
Så de erfarenheter jag har är att det är mycket bra!
Men gern man bara oxkött som vi gör så måste man ge hälften torrfoder t.ex för det går inte bara att ge dem rått kött..