Lära hundarna ligg
Jag har två russki toy-tikar, den ena är 1 år och den andra 2½. Jag har inte lyckats hitta ett sätt att lära dom ligg på kommando, har försökt typ som i denna video http://www.youtube.com/watch?v=7NHqAW66-gE men det funkar inte speciellt bra eftersom båda hundarna reser sig upp och backar, oavsett hur länge jag försöker..
Nån som har nåt annat tips på hur man lär småhundar ligg? =)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Moa ville inte hellre lägga sig ner , även om man tog godisar mellan tassarna.
Jag vet inte varför, men hon fattade väl inte hur man gjorde kanske
Eller att det var obehagligt att vara så långt ner.
Men iaf, då ställde jag henne i sängen , och typ drog godisen framåt, så hon inte knde få tag på den. Då lade hon sig ner, sen dess har jag testat på olika underlag. :) Nu kan hon lägga sig ner överlalt, även om det regnar ute.
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Jag lärde mina genom att sätta dem först, visa att jag har en godis i handen framför deras nos (de kan få lukta på den) och dra ner handen som ett L från deras ansikte. Alltså, dra från nosen, ner till golvet och sen ut som ett "L" längst tassarna. Hunden ska då följa rörelsen och kommer sen lägga sig ner, funkade för båda mina. :)
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg

Testat att shejpa in det?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Och shejpa är..`?
Jag kan säkert få fram genom att googla men är lite lat 
Jag har ett sätt att träna ligg som jag använt på hundar som blivit svårt slagna. Då dom ryggar undan ofta och blir rädda för höga händer eller händer mot kroppen. Så detta gör man med armarna längsmed sidorna av kroppen. Vissa har varit små raser så kanske värt att testa
- Ha halsband på hunden och koppla den
- Be hunden sitta
- Lägg så kopplet är under din fot medans du håller det i handen ( det ska vara sträckt men inte spänt) Håll upp framdelen av foten en aningens.
- Säg ditt valda kommando för ligg och "peta ner med tårna" så kopplet dras lite neråt. Lägger sig hunden så massa massa godis och beröm. Stretar hunden emot släpp efter foten och gör om.
Vissa hundar förstår på en gång vad man vill , andra tar lite tid på sig. Ganska simpelt men kan ta lite tid men det är ju så med all träning.
Hoppas förklaringen var förstålig , i annars är det bara att hojta till så kan jag utveckla :)
lycka till!
Jag lärde min hanhund som #2 alltså från en sitt till en ligg genom att ta handen med godisen och föra ner mot golvet. På tiken var det svårare, hon är inte särskilt godisorigenterad och väldigt känslig så exemplet i #5 hade skrämt livet ur henne.
I vilket fall testade jag ett trick jag sett på TV, it´s me or the dog. Hon satte sig ner på golvet och gjorde en tunnel av sitt ena ben, alltså som ett upp och ner vänt V och drog sedan godisen under benet. För att hunden skulle kunna få tag i godiset var den tvungen att hucka sig ner och när den var nere på golvet, ge kommandot och så massor av beröm. Fungerar ju sämre på stora hundar, jag har i alla fall inte så långa ben, men fungerade bra på min lilla tös så kan ju vara ett alternativ att testa.
Jag hade oxå strul med lära Enja ligg, men uppfödaren visa o poff så gick det. det var som 2 säger fast man tog godiset mer under bringan. Sen körde jag detta själv o med klicker. :)
5ans exempel hmm ne det tror jag inte hade funkat alls.
de jag bruka göra är:
sätta handen uppe på manken och gunga dom fram o tillbaka och säga ligg samtidigt.. Funkar på några, men en del inte alls :) och jag bruka även ta tag i framtassarna och lägga ner dom och säga ligg precis när jag lägger ner dom… eller det 3dje, föra en godis från näsan och ner mot golvet och mot mig :)