Hundar iFokus

Hundar

Etikettagility
Läst 2449 ggr
jonnson
0

Agilityfrågor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej!

Som rubriken säger, så har jag några frågor angående agility. Hoppas att ni kunniga människor här, kanske kan hjälpa mig svara på dom.

Läste någonstans att en hund måste vara reggad i SKK för att få tävla i agility. Stämmer detta? ch isf, hur funkar det med alla blandraser som finns där ute i världen, ska inte dom få starta då, hur duktiga dom än är? Jag har själv en blandras, som jag tänkt börja träna lite smått med, men hur motiverad är man egentligen att träna och bli duktig, om man aldrig "får visa vad man går för" så att säga? Sen har inte jag som ambition att jag och Milo ska tävla i världsklass längre fram, då skulle jag nog skaffat mig en annan hund och tränat annorlunda redan från början. Men det vore ändå kul att tävla lite för skojs skull på sikt, och se hur långt vi kan komma.

Sen, eftersom min hund är en liten nakenfis, så funderar jag ju också över det här med kläder på sin hund. Då Milo fryser i stort sett hela tiden, och har tunna t-shirts på sig inomhus också (för att han annars bara kurar ihop sig inder duntäcket i sängen och vägrar göra något, äter inte ens om han fryser!) så är det här en ganska viktig fråga för mig, då det kommer avgöra ganska mycket om/när på året/vart (inomhus/utomhus) vi kommer tävla, OM vi kommer göra det på sikt. Läste nämligen någonstans att hundarna inte får starta med något sorts klädesplagg på sig (så som KLÄDER, overaller, täcken), pga risken att fastna i hindren. Jag förstår argumentet fullt ut. Men om man har en tight t-shirt tex eller en overall utan massa lösa delar på, vad är det då för fara, om man som jag har en hund som haft kläder på sig i över 2 år nu (hela hans liv), han är redan van - följer med överallt, i skog och mark och har ännu aldrig fastnat i något. Vilket många kompisars hund gjort när dom bara haft halsband på sig i skogen istället..

Och så min sista fråga, för nu, får alla raser/rasmixar träna och tävla agility på alla olika klubbar som finns? Även dom sk "kamphundsraserna"?

Slänger med en bild på min lille skrutt, i favoritoverall :)

[Driva]
0

Man får tävla med blandras, man köper en tävlingslicens för hunden :)

I agility får man inte ha halsband på sig heller. Vilket jag förstår för det går undan på en tävling och hunden har inte den kollen på sig själv som på träning eftersom det är en helt annan miljö på tävling.

Jag skulle tipsa att gå en agilitykurs för att få grunderna på hindrena vilket är jätteviktigt så man tränar rätt och inte sliter på hunden ionödan eller hunden skadas för att man råkar träna fel :)

jonnson
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1 Ja jag ska gå en kurs har jag tänkt. Men ville först kolla upp vad som är tillåtet och inte, eftersom jag läst lite olika på nätet och inte vill lägga ut pengar på kurs om det bara kommer stanna där, att vi inte får tävla sen liksom. För som jag sa, varför träna som en idiot och bli duktig, om man sen aldrig får visa vad man går för på tävlingabanan? Sen vill jag bara poängtera att tävling verkligen inte är allt! Jag har haft min hund i 2 år nu och vi har bara haft det mysigt ihop, lite vardagslydnad och lite trix men bara för skojs skull. Det kan man klara sig långt på, och vi trivs med det. Men ska man ändå lägga ut mycket pengar på olika kurser, varför då bara låta det stanna vid kurserna, och inte fortsätta ut på tävlingabanan liksom.

Okej, men hur skaffar man en tävlingslicens? Gör man det hos SKK eller hos sin klubb, eller hur gör man?

Jo, misstänkte att det var så. Attans då! Då får jag helt enkelt härda min hund lite så han åtminstone kan vara utan kläder inomhus och ändå vilja träna, och på sikt kan klara sig någon minut även utomhus utankläder och ändå göra det man ber om..

[Driva]
0

#2 jag förstår precis det där med tävling. Jag har också en blandras och skulle jättegärna vilja köra bruks, men känner inte för att gå massa kurser i sök, spår och rapport när jag inte får tävla i det. Nu tror jag inte min hund en så stor fallenhet för de grenarna heller iof. Så vi satsar på agility och ska komma igång med rallylydnad nu.Jag vill iaf träna mot ett mål, då blir jag mer motiverad, sen får det gå som det går ute på tävlingsbanorna när vi nu kommer dit….

Man beställer tävlingslicens på skk.se under "onlinetjänster". Enda kravet har jag för mig att hunden är chipad eller tatuerad.

När man tränar kan man ju ha kläder på hunden, det vet jag folk på min kurs har haft, så det är inget problem.

Och på tävling så tar ju banan bara ca en halvminut och jag har sett de som tagit av täcket inne på banan innan start. och en halvminut i fullt ös klarar hunden utan täcke, så jag tror inte det är ett stort problem :)