Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 6563 ggr
Mahe
0

Inflammerade analsäckar...

I tisdags var jag hos veterinären med Zorro eftersom jag misstänkte att han hade problem med analsäckarna. Veterinären kände och klämde och konstaterade att de var inflammerade, det kom ut blodblandat var. Jag fick recept på Marbocyl (antibiotika) och Norocarp. Tyvärr har detta inte hjälpt, Zorro verkar fortfarande väldigt besvärad av sina analsäckar.

Jag har nu suttit och läst en hel del om analsäcksinflammation och det verkar som att de flesta veterinärer spolar rent säckarna och även deponera antibiotika lokalt. Min veterinär sa inget om detta när vi var där, därför undrar jag vilken erfarenhet ni andra har av detta?

Hur har era hundar behandlats vid analsäcksinflammation?

[Forest]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

knepigt att hon itne spola dom rena, ofta gör dom det vid infektion som din har. Sen kan de skriva ut medicin. Hör ang detta du imorgon har han mer problem med säckarna kan man oxå operera bort dom.

Skyress
0

Gå till en annan veterinär är mitt råd, de ska spola.

Mahe
0

Ok, är det alltså något som alltid görs vid inflammation? Hur gör de själva spolningen? Måste hunden sövas eller få lugnande?

Jag ska ringa till veterinären i morgon eftersom det inte har blivit bättre, ska även passa på att fråga om det här med att spola rent. Ville bara höra med er andra först hur era hundar har behandlats, om det finns olika metoder.

Ronja06
0

Viggo hade en analsäcksinflammation för ett par månader sedan. De sköljde ut dem, och sedan fick vi lite antiinflammatoriskt med oss hem. Inga som helst problem!

Vid själva "spolningen" beror det nog väldigt mycket på hund hur man gör på bästa sätt. Viggo var jätteduktig och stod helt still hela proceduren utan några som helst hjälpmedel.

Mvh Emelie Förlägen

Skyress
0

Det bästa är att ringa veterinären imorgon så får du prata med en som är utbildad och kan ge korrekta svar.

En del hundar tömmer själva sina analsäckar och en del måste man hjälpa att tömma. Det luktar vedevärdigt men det är skönt för hunden efteråt. Du kan när veterinären visar dig hur, tömma din hunds analsäckar själv, man måste vara jätteförsiktig så man inte gör illa hunden.

ms-mee
0

När våran kille hade spruckna analsäckar/körtlar spolade dom. 
Första gången fick han lugnande men det tog inte på honom (trots två doser, en till och han hade inte vaknat. Envis jäkel :P ) Så på återbesöket fick han vara utan.

De för in en spruta med vad-det-nu-hette och spolar rent i såret bara. Går över fort. Tratten på och efter ett par dagar var han bra igen :)

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

Mahe
0

Tack för era svar!

Om jag förstod veterinären rätt så var Zorros analsäckar inte så svullna (eller om man säger fyllda?), men när vet tömde dem så kom det ut blodblandat var. Zorro har inte visat några tecken på att ha besvär från analsäckarna innan, symptomen kom på ett par dagar.

Jag ska fråga veterinären varför han inte spolade rent då i tisdags.

ms-mee
0

Det hade inte våran heller, han visade ingenting om att han hade besvär. Sen helt plötsligt under natten hade dom spruckit.

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

Mahe
0

Nu har vi varit hos veterinären igen och Zorro har fått analsäckarna spolade. Vi fick även förlängt recept på antibiotika.

Tydligen spolar de bara rent om sekretet i analsäckarna är "grötigt" eller tjockare än normalt. Zorro hade normalt sekret men även blodblandat var i sina analsäckar. När analsäckarna inte är igentäppta och sekretet lätt kan komma ut så brukar de inte spola rent (enligt min veterinär). Nu spolade han rent dem i dag i alla fall eftersom att jag frågade om det, det skadar ju inte att testa. Vi ska dit på återbesök om en vecka igen och spola rent en gång till.

Nu håller jag tummarna för att medicinen och spolningen hjälper så att vi slipper dessa "rumpbesvär".

Skyress
0

Ja, jag håller tummarna för både din hund och dig att problemet försvinner, det brukar det göra.

Renor
0

Jag vet inte vad som är rätt eller fel men jag vill bara påpeka att en analsäcksinflammation inte är samma sak som en analsäcksinfektion!
det är möjligt att veterinärerna agerar olika vid dessa.

Mahe
0

#11 Ok, jag har alltid haft svårt att skilja på de orden - inflammation och infektion. Jag kanske har skrivit fel, det kanske är infektion Zorro har? Hmm… vad är skillnaden?

ObestämdSkäms

Mahe
0

Googlade lite och hittade svaret själv…

Infektion och inflammation är två ord som ofta kopplas samman. Trots att dessa ord ofta hör ihop så är de inte synonyma. En infektion uppstår när levande smittämnen, som t ex bakterier eller virus, tar sig in i kroppen och börjar föröka sig. Ordet infektion syftar alltså på att kroppen utsätts för ett angrepp av skadliga mikroorganismer. Infektionen leder sedan nästan alltid till att kroppens immunförsvar reagerar och sätter igång en inflammation.

Renor
0

En inflammatin är reaktionen av en infektion, emunförsvaret kan man säga. Tecken på en inflammation är svullnader, rodnad, att det blir varmt mm. Om man får ett sår så blir det ofta svullet och lite rött. det är kroppens försvar mot smittämnena som kommer in i såret.