Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 2550 ggr
Skogsdalens
0

Blivande hundägare

Jag har haft planer på att skaffa hund sedan vår förra gick bort, för flera år sedan. Har nu fäst mig vid rasen Kelpie & planerar att kontakta en uppfödare och komma på besök. Men, såklart har jag några frågor jag vill reda ut/ha svar på innan.. Oskyldig

1. Jag & min låtsaspappa har helt olika uppfattning om hur man ska "uppfostra/lära/träna" med hundar. Han tycker mer att hunden ska lyssna på än för att den måste, medans jag tycker att hunden ska lyssna/vilja samarbeta för att den vill & är motiverad. Kan det bli fel? Är det jag som tänker fel eller han?

2. Min granne har jämthundar, tiken tar jag hand om väldigt mycket. Han har rätt så stora, fina hundgårdar & jag har tänkt att någongång då & då kanske min framtida hund kan gå med hans tik då & då under arb. dagar. (om de går ihop då), tror ni det funkar?

3. Försäkring! Jag vill ha en bra försäkring man "kan lita på", har funderar på att försäkra hos Agria eller Folksam. Vilken rekomenderar ni?

4. Vad ska man tänka på/fråga uppfödaren?

5. Ni som har kelpie, kan ni inte skriva lite om eran hund? Glad

Uppfödning av Lejonhuvade kaniner i söderhamn, skogsdalenskaniner.tk Glad

Anibaz
0

Du tänker helt rätt angående uppfostran, och funkar din hund ihop med tiken så ser jag ing problem i att låta dem gå ihop.

Rekommenderar Folksam, Agria är väldigt struliga och har aldrig hört att någon varit nöjd över dem.

zoolatri
0

Jag har inga större erfarenheter av kelpie, men jag är nöjd med Agria;) De var varit jättebra de gånger jag behövt använda försäkringen.

Tycker som #1 att du tänker rätt gällande hunduppfostran:)

Loveradio
0

Rekomenderar IF, tycker det är bra med fast självrisk.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[Highonbluetomorrows]
2

TS. Både din och din fars metoder kan nå bra resultat, men din metod ökar chanserna markant att hunden trivs i ditt sällskap, litar på dig och kommer lyssna på dig (sin ledare/coach/förälder) i tighta situationer. Så länge man sätter fasta gränser och är konsekvent så kommer du alltid vara ledare ändå. Hunden försöker inte ta över ledarskapet, men den kan bli obstinat på grund av ouppfostran/stress/tvetydighet. En hund som är trygg med sin förare kommer våga ta mer initativ och kan därmed vara betydligt lättare att klickerträna, där hunden bjuder på beteenden som man sedan belönar och då lär in. Då kan man nå långt och högt i hundsporter/hundtricks och din hund kommer älska att träna.

Jag läser också på mycket om att köpa hund och då har örsäkringsfrågan kommit upp flera gånger. De flesta verkar eniga om att IF är jättebra och så även Folksam. Är dock lite prisskillnader så kolla upp hur stor försäkring du vill ha, tillägg etc och jämför sedan mellan de båda :).

Anibaz
0

Jag har iallafall IF på tiken och Folksam på hanen, är nöjd med båda två Glad

[Malin3033]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Var tydliga från början vems hund det är. Är det Din hund då är det Din typ av uppfostran som gäller. Har Du lyckats med uppfostran kommer hunden förmodligen lyda din låtsaspappa utan problem, utan att han behöver lägga sig i själva träningen.

Jag har folksam och trivs super med det, hälften så dyra som agria. När man ska skaffa kelpie tycker jag man ska vara medveten om att det är en arbetande hund och därför köpa hund från friska, mentalt stabila hundar som har visat att de fungerar på tävling och når resultat. Att endast avla efter utställning gör att man missar den viktiga del som gör att kelpien är en sådan fantastisk hund som den är.

Skogsdalens
0

#1, #2, #3, #4, #5 Tack för svar & tips! Ska läsa på om olika försäkringar osv nu! Glad

#6 Självklart kommer vi vara tydliga med det, och jag vet att om jag ber honom göra på mitt sätt så gör han det. Jag kommer vara väldigt noga med uppfostran. Bra!

Jag kommer vara noga med val av kennel, föräldrar & valp. Den kennel jag vill hälsa på avlar för "det mesta", men riktar inte in sig så mycket på utställning, vilket ju är lite synd egentligen. Obestämd

[Malin3033]
0

#7 Varför är det synd? Huvudsaken är väl att hunden är byggd för att hålla för arbete? Anatomin är otroligt viktig när man ska ha en arbetande hund. Jag har två sheltiesar från helt olika linjer. Ingen av uppfödarna satsar på utställning (men visst ställer de ut..) men den ena är otroligt noga med hur hunden är byggd och avlar endast på föräldrar som rör sig fritt och utan hinder. Jag märker stor skillnad på mina hundar, den ena är helt enkelt byggd för att kunna springa länge, mycket, länge och i olika hastigheter, medans den andra inte är det på alls samma sätt.

Skogsdalens
0

#8 För att utställning är något jag är intresserad av, iof så är det ju inte det viktigaste nu när du säger det..

Jag vill ju ha en hund som kan förlja med ut i skogen alla årstider, vara med på fjällvandring osv. Så du har ju rätt i det.. Glad