Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 2963 ggr
hanna-jo85
0

förstår inte..

känner mig lite dum nu men hur menar dom här? min hund väger 6 kilo, hur mycket ska jag ge henne enligt foderanvisningen?

**

Valpens vikt, kg / fodermängd per dag, dl

**

Vikt (kg)

**

5

**

0,5 / 1

1 / 2

2 / 2,5

3 / 3

4 - 5 / 3

**

10

**

1 / 2

2 / 3

4 / 4

6 / 5

8 - 10 / 5

**

20

**

2 / 3

4 / 5

8 / 6

12 / 8

6 - 20 / 7,5

**

30

**

3 / 4

6 / 7

12 / 8

18 / 10

24 / 10

30 / 9,5

**

40

**

4 / 5

8 / 8

16 / 10

24 / 13

32 / 12

40 / 12

**

50

**

5 / 6

10 / 9

20 / 11

30 / 15

40 / 14,5

50 / 14

**

60

**

6 / 7

12 / 11

24 / 13

36 / 17

48 / 16

60 / 16

hanna-jo85
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

lambero
0

Jag tror att det är så att i den vänstra spalten har du beräknad vuxen vikt på hunden.
Låt säga att din hund som vuxen kommer att väga 10 kilo då ska han enligt tabellen äta 5dl mat per dag om han i dagsläget väger 6 kilo.

Så läser jag mig till i alla fall. Någon får gärna rätta mig om jag tänker baklänges…

¤Rise and rise again until lambs become lions¤

hanna-jo85
0

alltså borde jag enligt listan ge henne 5 dl redan nu? jag ger henne nu knappt 3 dl om dagen och hon är liiite för rund, så jag hade tänkt minska lite..

sedan vet jag inte riktigt va hon kommer väga som vuxen, hon är en sheltie men är redan för stor enligt sin rasstandard..

[Highonbluetomorrows]
0

#3, ja precis - enligt den tabellen. Knasigt att de glömde skriva med "vuxenvikt", det är ju inte helt självklart när man läser den. Enligt mig bör du prata med uppfödaren om tips angående fodermängd. Var det fler valpar som blev väldigt stora i kullen?

Katti
0

Mitt råd är att byta foder… Detta innehåller alldeles för mycket kolhydrater (billigt spannmål, som inte har i en hundmage att göra…) och därmed på tok för lite fett och protein, d v s det som hundar är gjorda för att äta!

hanna-jo85
0

#4 #2 tack för hjälpen!

#5 vilket skulle du rekommendera? Gav henne eukanuba innan men hon tyckte inte om det..

dogg
1

Hej, har också sheltie och 5 dl låter mycket, jag vill tipsa om Taste of the wild ett bra spannmålsfritt foder som även väldigt kräsna hundar äter, det är mycket energi i det så du behöver inte ge så mycket heller, så håll koll på hennes vikt. Men som sagt det brukar smaka så gott att det går att ge som godis också! Mvh Ulrika

[Forest]
0

jag håller med helt vad Katti säger inget vidare torrfoder detta.

Är du bara ute efter torrfoder o vad är maxpriset? man ska inte glo sig blind på priset alla gånger är det mer kött i så är det ofta mycket drygare än bukfullematen iaf Flört kolla lite på foder på foderbilen.se just nu är Carnia Wolf billig tror det är skapligt iaf men om det smakar gott vet jag inte Flört

Katti
0

Är hon lite rund så kanske det inte gör något om hon inte kastar sig över fodret! Hon äter när hon blir hungrig, jag lovar Skrattande.

Jag ger själv inte torrfoder så jag kan inte rekommendera något märke. Men jag anser att ingen hund ska behöva äta (torr)foder med mindre än 30% protein och 20% fett. Det får gärna vara mer!

hanna-jo85
0

#5 helst inte det allra dyraste, har lite knapert med pengar just nu, men självklart vill jag inte ha något dåligt foder. ska in och kolla lite på foderbilen och se om jag hittar något

#6 jag gav henne eukanuba från 8 veckor och 1½ mån framåt. hon åt så himla lite och hon tom vid ett tillfälle gick ner i vikt. tycker inte att en så ung valp ska gå ner/stå still i vikt därför bytade jag, men jag ska iaf hitta något bättre foder till henne

hanna-jo85
0

har vart inne och kollat lite.. just nu lutar det åt att jag ska testa purina pro plan.. hade gärna tagit orijen men det va för dyrt för mig just nu iaf..