Rottweiler=farligt?
Hej! Jag är en 14 årig tjej som har velat ha hund ungefär hela mitt liv. Jag älskar att läsa och lära mig om olika djur. En av djuren jag är väldigt bra på är hund.
Jag har haft olika favorit raser men ju mer jag lär mig om olika raser destå mer upptäcker jag att en annan hund passar mig mera. När man var liten handlade det liksom mer om att hunden måste vara fluffig och söt. Men nu när jag kan väldigt mycket om olika raser och dessutom rastat minst hunar med minst 10 olika raser har jag upptäckt att hundraserna jag gillade inte passar mig alls. Nu har jag upptäckt att jag gillar 3 olika raser väldigt mycket.
1.Labrador : för att de är smarta, gillar att leka, är trofasta och smarta och lätta att lära. (vill vara en människa tillags.
2.Rottweiler: är härliga hundar, älskar att leka, är trofast till sin familj men kan också vara vakthund och skydda sin ägare.
3.Kungspudel (storpudel) för att de är väldigt smarta och är lätta att dressera, behöver motion och gillar att lära sig och leka. (jag har haft en)
Min mamma hade gärna velat ha en rottweiler men efter alla händelser som stått i tidningen och visats på nyheterna har hon börjat tycka att de är farliga.
Hur kan jag bevisa motsatsen? att de faktiskt är väldigt härliga hundar och inte alls så farliga som man tror att dom är?
eller ska jag försöka satsa på en av de två andra hundarna?
om ni undrar så är min absoluta favorit av dem tre rottweiler
Stort tack till alla ni som läst klart detta och förlåt för den väldigt långa texten
ps, hade ingen aning om vilken gruppden ska vara i så det är helt ok om ni ändrar
Nej det är ingen farlig ras.
Det är fel på ägarna som har hundarna som har attackerat.
Bra uppfödare, seriös ägare = underbar hund.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Rottweiler är inte farlig, däremot så finns det såklart exemplar av rasen som inte är de bästa (som inom alla raser) och då blir det ju såklart värre med en rottweiler än med en liten bichon tex.
Det du och ni i familjen måste fråga er innan ni väljer hundras är vad ni vill ha hunden till. Rottweiler är en bruksras och behöver flera timmars motion och aktivering dagligen.
Vill ni lägga ner 2-4 timmar dag på hunden i form av motion och träning? Vill ni inte det så tycker jag att ni ska kolla på andra raser. Ett av huvudproblemen till att hundar beteér sig illa är understimulering.
Finns inga farliga raser. Bara det att vissa raser oftare hamnar hos farliga ägare.
(sen köper man kanske inte en familjehund hos någon som avlar vakt eller kamphundar, men hos en bra uppfödare)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#1 Det är precis vad jag säger. Att det inte var fel på hundarna utan på ägarna. Tyvärr är det inte så lätt att hitta en bra uppfödare nuförtiden. Men ska man köpa en rottweilerska man köpa den som valp.
Det största frågan är hur man får mamma att ändra sig…
#4 I blekinge vet jag en som är bra som har rottweiler.
Rottmores kennel. Hon vet säkert fler i landet som har bra hundar:)
Nu vill jag inte låta otrevlig eller så, men vad kommer du erbjuda din hund? Rottweliern är ingen sällskapshund och de kräver något så otroligt mycket för att må bra. :) Det är en brukshund och kräver arbete på hög nivå. Får de inte vad de behöver kan de ''börja klättra på väggar'' och i princip förstöra ett hem.
Håller förresten med om att hunden måste få mycket aktiveringing.. fast tycker att det gäller alla raser. :)
Men testa olika arbeten som kan vara kul. (Jag är mer och mer sugen på barmarksdrag tex. borde funka bra för en rottis också)
Ta med henne till en uppfödare så hon får uppleva vilka mysiga hundar det är.
#2 att träna en hund är jätte kul och jag kan lätt vara ute flera timmar vid varje promenad förutom morgonpromenaden.
#3 sant :)
#5 jag bor i sth
#6 Jag känner en familj som har en rottweiler. De har henne bara till sällskap men hon är väldigt lugn så länge hon är hemma men så fort hon ser att det är jag blir hon väldigt hoppig och drar om jag inte säger till. men när jag väl gör det brukar hon oftast gå hur fint som helst.
Sen har jag en rastgård 20 min från hemmet och där brukar det finnas hundar som leker. Min mamma är hemma två dagar på en vecka, veckan efter är hon hemma 5 dagar och veckan efter det är hon hemma 6 dagar i veckan och så börjar det om så hunden kommer inte att vara hemma ensam hela tiden.
#9 Skrev ju det att hon vet kanske uppfödare högre upp ;)
Rottweiler är underbara hundar. Bara dem får några timmars motion var dag och får arbeta med kropp och hjärna var dag, så är dem underbara familjehundar också :)
#9 förlåt men alltså rottweilern är inte en sällskapshund! Det är en brukshund som KRÄVER arbete så som bruks tex. Den nöjer sig inte med endast promenader. Det spelar ingen roll hur fint den går. Den vill arbeta. hur mycket du än gillar rasen kanske du borde tänka om för hundens bästa. Jag rekomenderar varmt att titta i grupp 9. Jag säger inte detta för att vara taskig eller nåt, utan för hundens bästa. Folk nuförtiden köper hundar utan att egentligen veta vad de har i kopplet.
Länk:grupp 9
Ett tips: Välj ras som är avlad och mer anpassad så att säga till det ni vill göra, inte utseende.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
ett tips som jag faktiskt tycker gäller alla som ska skaffa hund är att välja en hund med samma aktivitetsnivå som man själv har, eller LÄGRE. Tänk ordentligt på hur mycket motion och träning du kan ge hunden, och då är det inte bara i form av promenader utan även psykisk träning för hunden med hjärngympa. Om du, kanske låt säga, tänker dig att du kan promenera två timmar om dagen, låt säga att hunden behöver jättemycket träning för att gå i koppel och det kanske tar er två timmar att komma 100 meter, är du/ni berädda att kanske lägga ner ett år på träning av detta? det är lätt att säga: men jag tar med hunden på promenader och när jag springer, men det är inte alls säkert att det går till en början (ja, när hunden är valp går det ju inte heller) utan det kan kräva år av träning innan du kan springa med den, faktiskt, så kan det vara, och ofta - ju mer energisk hund desto längre tar träningen (om du inte redan är mycket van vid hundträning) så ja, det här var inte riktitat till någon speciell, bara några tips jag tycker är väldigt viktiga, av egen erfarenhet :)
#10 jag missade det
#11 nej jag tycker inte att du är den minsta taskig, jag förstår helt och hållet vad du menar. Men hur menar du arbeta? och med vad?
#12 självklart tittar jag på om hunden passar familjen eller inte. Jag skrev ju att när man var liten, innan man viste att hundar kräver en del tänkte man bara på att hunden måste vara söt och fluffig.
Detta hittade jag på samma hemsida som länken
Användningsområde Rottweiler är en utpräglad brukshund med framgångar inom flera bruksgrenar. Rasen passar till samtliga bruksgrenar även om den är bättre i vissa. Många rottweiler har under åren blivit försvarsmaktshundar. Den fungerar även väl som aktiv familjehund.
Jag glömde att skriva att jag bor typ 15 min ifrån en sjö där en massa hundar brukar bada tillsammans med deras ägare och jag bor 2 min ifrån en skog
#15 Fast det räcker inte med bara med långa promenader utan den kräver mycket hjärngymnastik också
#15 med arbete menas flera timmars aktivering varje vecka. Tex Spår, sök, rapport, lydnad. Det är vd rasen kräver. Rottweilers används ibland som polishundar och försvarsmaktshundar. Med aktiv sällskapshund menas att den fortfarande kan passa in i tex en barnfamilj, dock ska den aktiveras! Och utav din beskrivning så tror jag inte att denna ras passar er och har ni otur kommer ni behöva få omlpacera er framtida hund.. Familjens kompis skaffade en rottweiler innan han ens visste att det faktiskt var en så pass krävande ras.
Men jan försökte, han var ute och gick flera timmar varje dygn och höll på med vardagslydnad. Detta räckte inte och nu har hand en understimulerad, uttråkad hund som nästan river ner huset. Han ska omplacera sin hund.
Vaför ta det osäkra före det säkra? Välj en ras du vet att ni klarar av. Och mer som jag kan säga är läs på ordentligt. Rottisarna är inte avlade som en sällskapshund, så varför ska de få agera som det?
Sällskapshund = hund som nöjer sig med längre promenader
Aktiv sällskapshund= hund som behöver mycket promenader men även mental stimulans, ex.vis viltspår.
#16 men det är inte arbete, med aktivering menas lixom uppgifter som hunden ska göra.
#13 Jag lärde min grannes hund att inte dra när jag håller i kopplet och det gick fast han är aggressiv mot hanhundar.
#17 att träna en hund är bland det roligaste jag vet :D. Både trix och även är det kul att lära en hund att leta efter tex mig eller min syster osv. Det är väl en sorts hjärngympa, att den får använda sitt luktsinne… sen finns det ju en massa hjärngympa leksaker osv.
#21 läs gärna #18 om du missade det :)
dubbel
#21 Joo, men att leta efter en familjmedlem på tomten som exempel är ingen större aktivering. Viltspår innebär ju tillexempel att man lägger ut blod från ett djur som hunden följer ungefär ett dygn senare, det är mental aktivering
# 21 Det är sant som du skriver, det är några former av lite lättare hjärngympa, vilket ungefär är tillräckligt för den hund med lägst energi och aktiveringsnivå. En brukshund, såsom rottweilern, kräver i regel mer, visst finns det undantag, men de är sällsynta.
#18 Jag är inte den sorts person som bara ska ut och gå. Jag brukar alltid klämma in något kul att göra. Tex springa, Gå till rast gården träna lydnad, trix osv.
Fast jag tror nog att ni har rätt. Men jag är en sportig tjej som vill ha en aktiv hund, en hund som är lite av en utmaning.
Kolla lite på de andra raserna du gillar. Labrador är en helt underbar hund ju.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
#27 ja de är verkligen det :) Jag tror nog att om det nu blir hund får det bli labrador. det hade varit kul med rottweiler men det passar nog inte mig.
Jag har märkt att jag fått upp ögonen för dalmatin. tror ni att en dalmatin eller labrador skulle passa bättre?
#28 Jag föredrar labrador före dalmatiner. Dock vet jag ingeting om dalmatiner. Men tror dem behöver mer än labrador.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
#28 Labbe helt klart :)
Dalmatiner har tyvärr väldigt dålig avel. Mycket sjukdomar osv. Labrador eller Golden tror jag skulle passa mycket bättre :) Fast kom ihåg att promenader räcker aldrig, för någon hund :)
#31 självklart. och så har jag redan skrivit att jag själv inte tycker att promenader räcker. Jag har även skrivit vad jag gör på promenaderna…
Kan upprepa det här: Vi går antingen till en rastgård, tränar lydnad, trix eller kuragömma eller joggar. Detta har funerat med alla hundar jag har rastat och de flesta ville aldrig gå hem för de hade för kul :D
Men som sagt vill jag gärna ha en utmaning till hund och hunden får gärna vara vakta sina ägare och hus utan att vara aggressiva
Håller med #31, tyvärr har dalmatin dålig avel :(
#14 Tipsar igen om drag (finns ett slags drag där man springer och hunden bara hjälper en lite, tex, canicross) om du vill ha tips på aktivering och jobb. :) Sen finns ju sök och det andra som redan nämnts, jättebra att variera sig.
(Fast man kan ju inte dra med hunden förräns den är hyfsat färdigvuxen, men man kan lära in framförgående, höger, vänster, stanna, sakta, öka osv så fort den kan det vanliga med fot, sitt, ligg, hit osv)
Alla raser kan dra också, fast en liten mops eller Tax kanske inte orkar så länge eller mycket så då får man trampa/springa dess mer själv :P Men man kan anpassa det rätt bra efter hunden. Me medelstora, friska hundar kan lätt dra cykel eller hjälpa till bra på joggingturerna.
Hade nog satsat på labbe om valet står mellan labbe och dalmatin.
Vad jag har hört är dalmartinern en enmanshund så jag skulle inte rekommendera den till en barnfamilj.
Labben är en fantastisk hund som dock kräver en del, dock inte lika mycket som rottisen. Det finns jaktlabbar som kräver en del och utställningsvarianten som kräver något mindre. Håll koll på vilken linje uppfödaren avlar på så du vet vad du får. Vill även påpeka att labben kan vara ett h*lvete som unghund/valp då de studsar och naffsar en hel del. De mognar ganska sent.
Som många här har skrivit; Bra ägare = underbart bra hund.
Rätt uppfostring som valp så blir den en vän för livet.
Jag har själv två rottweilers här hemma, dom är jättesnälla mot allt och alla. Men ändå vaktar dom en med sitt liv.
Till exempel om vi är ute med dom, har vi kopplet löst så skiter dom totalt i alla som kommer gående. Om vi däremot spänner kopplet, så är dom på sin vakt hela tiden och skyddar en, tills dess att vi löser kopplet igen.
Lycka till med övertalningen! :)
**Skaffa inte rottis!
**Pga att det låter som er första hund och rottis är en ganska krävande och tuff hund, med rätt typ av ägare märker man inte detta då det blir naturligt "rätt", men med "fel" typ av ägare blir det lätt problem.
Även vanligt att det finns medfödda problem på rottisar då dem avlats hårt under en period, detta börjar bli bättre, men dessa individer dyker upp och krävs väldigt stor kunskap av ägaren för att klara av en sån speciell hund.
Skaffa inte heller dalmatiner, av samma skäll som med rottisen, ingen bra första hund. Krävande och får man en speceill indivd är det få personer som faktist klara av att träna den hunden.
Labbe finns det 2 varianter på, jakt som är väldigt aktiva och arbets glada, och utsällning som är mer lugna familjer hundar. Dock är båda typerna väldigt trevliga och posetiva, och alltid glada ;)
Kungspudel verkar vara en väldigt trevligt och lättlärd hund, och väldigt fästa vid sin familj :)
Jag säger labbe eller Pudel, dock har jag ingen direkt erfarenhet av kungspudel ;)
Det är så lätt innan man skaffar hund att tänka att man ska aktivera den SÅ mycket och man har så mycket tid. Men bara för att man vill göra saker betyder det inte att man kommer göra det. Det är annat som tar tid och kommer emellan osv.
Jag vet själkv eftersom det är samma sak för mig. Jag hade så gärna velat ha en tollare, men inser att jag kommer inte aktivera den så mycket jag skulle vilja per dag eftersom jag går i skolan och bor i lägenhet = jag har inte tillgång till någon bra träningsyta i närheten utan måste åka iväg till klubben…
Med tanke på din ålder skulle jag skaffa en mindre lättare hund som är enkel att ta med sig, som tycker oma tt aktiveras men inte klättrar på väggarna om det blir några mindre aktiva dagar. OM det inte är så att dina föräldrar är riktigt engagerade och kommer aktivera hunden. Just eftersom i den ådern 15-20 kan livet vända på en fem öring och dessutom mycket med skola och senare jobb.
Både labbar och golden behöver mycket aktivering. Jag har träffat alldeles för många "familje"goldens som visar aggressiva tendenser och stresssympton eftersom de får alldeles för lite aktivering. Dessa kommer ändå ut på långpromenader, men det är hundar som behöver jobba, med hjärnan!
Jag skulle snarare rekommendera att du tittar på ex sheltie, shipperke och andra mindre aktiva hundar.
#38 Skojar du med mig att du rekommenderar sheltie..
#39 varför inte?
Du ska inte bevisa någon motsats, utan skaffa den ras som passar en.
Rottweilern har som många andra raser blivit drabbad för oseriös avel och därmed figurerar extremt mycket kassa hundar, inte så mycket märkligare än så.
Är man noga med sitt val av uppfödare är chanser som störst att det blir en hund med bra förutsättningar.
≧◔◡◔≦
#40 En sheltie KRÄVER oftast väldigt mycket stimulans, hjärngympa och dagliga uppgifter, min sheltie klättrar på väggarna och är hyper om vi inte gör detta på en dag: (hon är 8 månader så hon är valp!!) hon behöver vara ute och gå (lös nästan hela tiden) i ca 3-4 h/dag, hon kräver att jag leker med henne i ca en halv timme och shaping i typ 30 min totalt på en dag, vi åker till klubben flera gånger i veckan o kör personsök, agility grunder, lydnad osv. Hon sover i typ en halv timme sen är det full rulle igen (vi kan va på klubben i typ 5 h..) Om du har en understimulerad sheltie så kommer den skälla oavbrutet, klättra på väggar osv. Det finns en anledning till varför den tillhör grupp 1 och inte grupp 9.
#42 håller inte med, dem sheltie jag träffat har inte vart hyperaktiva, utan trivts utmärkt med normal aktivering för en sällskaps hjundar och promenader, dock är det en kul ras som alltid är på alerten och med på vad man gör, därför passar dem som sällskaps hund och aktiv hund utan problem :)
Det jag reagerar på är dock hur du tränar/aktiverar din hund… inte funderat på att du kanske över aktiverar den? och det är därför hunden är som den är?
#42 Jag personligen vet inte om jag kan hålla med dig. *Har själv Sheltie*.
De sheltisar jag har träffat klättrar inte på väggarna om den inte får 4 timmars promenad lös, 30 min lek, samt 30 min träning per dag.
Sheltien är, enligt mig, en hund som är anpassningsbar, den blir med andra ord som du gör den.
Går du 4 timmars promenad med hunden VARJE dag, tränar 30 min per dag, och leker med hunden 30 min per dag, ja, då är det inte konstigt att hunden kräver det i fortsättningen för att må bra.
Men som sagt, jag tycker Sheltien är en anpassningbar hund (Varför skulle den annars rekommenderats till Ungdomar, barnfamiljer och äldre?), men det betyder inte att den inte kräver stimulans. Det är klart, men att säga att Sheltien oftast behöver väldigt mycket stimulans känns lite missvisande ändå.
Allt beror på vad man jämför med också.
Och jag tycker det låter som att du tränar väldigt mycket med din hund.
Med tanke på åldern alltså.
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
# oj oj, du borde verkligen kolla upp lite om att en hund måste lära sig att ta det lugnt och vila. Inte konstigt att din hund är stressad när den typ inte verkar ta det lugnt någon gång! och det är en hund som är åtta månader? och du tränar agility? okej, grunder, men ändå! och flera timmars promenader om dagen? alltså tänk på hundens skelett, man ska inte träna en hund fysiskt förrän den är runt ett år! och du skriver att hon sover typ en halvtimme och sen måste göra något igen, runt tre timmar minst ska en hund vila mellan aktiviteterna, och tänk på att det är en väldigt ung hund du har!
Jag har två bichon havniser. Många trot att dom bara är små söta fluff bollar. Men min lilla som är 5 månader älskar verkligen att träna alla simulans jag ger honom. Mendans den stora kan tycka att det räcker med promenader. Men havnisen är otroligt sööta lätta att ha och gör med och bra första gångshundar!
Och om du nu verkligen vill jobba med hund så kolla upp havniser som är aktiva så kommer havanisen passa utmärkt. Fråga bara något om du undrar. Det finns http://bichon.ifokus.se/ kolla in där!
Jag brukar vara väldigt duktig på att avråda folk från att skaffa rottis, men jag måste ändå säga det att det går att hitta rottweilers som avlas för sällskap. Det är ganska lätt om jag ska vara ärlig. Tyvärr. Men även om man får en snäll, lugn rottweiler så ändrar inte det de faktum att dom är stora och tunga. Min 16 månaders är världens goaste och inte alls speciellt stor för att vara hane, men jäklar om han ser en boll på andra sidan vägen. Då skulle inte ens pappa ha en chans att hålla honom om det inte vore för att han är så lyhörd (bollar är de bästa han vet). Han får minst två timmars promenad + lydnadsträning/spårträning varje dag (vi ska tävla) och ändå vill han ha mer (nu är han mer aktiv än de flesta rottisar). Jag har tränat mycket på att han ska kunna varva ner och slappna av. Kom lite ur spår där men tänk inte bara på att de mest troligt behöver mycket stimulans, tänk också på vad det innebär att ha en så stor och tung ras.
Nu bled det lite mycket att läsa ;)
Men nej, min familj har haft hund förut så vi är inte nybörjare. Dessutom brukar jag träna och rasta hundar då och då. Och leta spår efter min syster kan han göra i skogen i form av att man tex lämnar en halsduk med hennes lukt på, tro mig ingen kommer att ta ned den. Sen vet jag vad det innebär med en så stor och tung ras då jag rastat en rottis som gillar att dra och även en aggressiv amstaf och en amstaff som var hyper. en amstaff vägen ungefär 45 kg. Jag vet att det är en väldigt stor chans att en rottweiler drar en med sig och även välter en. Ha inte skor utan djupt mönster på blött gräs är ett tips…
Men jag gillar fortfarande rottisar och jag vill tyvärr förtfarande ha en.
En sak bara, jag vill inte ha en liten gullig fluffig ras då de blir mycket lättare stulna och folk kommer fram till sådanna hundar utan att fråga och klappar dem osv. Därför är det mycket svårare att lära dem att inte hälsa på folk om man inte tillåter.
#48 så du vill ha en rottis för att dem verkar läskiga och folk håller sig på avstånd… dumt att köpa en ras som kräver mer än ni tänker ge…
Nej men allvarligt, skaffa inte rottis om du inte kör typ bruks spår och planerar att tävla, eller blodspår och liknanade, eller kanske gillar att campa i skogen. För risken är för stor att det går fel, och inge kul när din hund biter din kompis eller kanske t.o.m dig.
Jag älskar rottisar för att de de är busiga och aktiva hundar, de älskar att göra sakar med sin familj och älskar att leka och har mycket energi. Men de är ändå vaktande. Jag bor i ett område där man helst inte ska ha en liten hund för de blir lätt stulna, och att gå ut med en liten hund skulle man vara rädd hela tiden för det bor en hel det fullisar och konstiga människor här.
Jag fick till och med rottisen jag rastade trött och det var bara kul. Man kan ju träna agility, sök, apport lydnad och ha en massa leksaker som gör att hunden aktiveras. Sen kan man ju rasta flera hundar samtidigt så att de kan leka och hundarna brukar nästan alltid vara helt slut, vare sig det är en rottis, amstaff eller en collie.
Jag är väldig energisk och det är min syster med. Min mamma har börjat att springa och jogga så en hund skulle bara vara ett plus. Min pappa är också sportig så därför tror/trodde jag att en rottis skulle passa oss. Som sagt har vi en skog 2 min ifrån mitt hus där man kan träna hunden och så finns det en ganska stor rastgård 15 min bort och en sjö 15 min bort. Min skola ligger ungefär 10 minuters gång hemmifrån och min syster kommer snart börja gå hem själv. Så jag kan även gå hem på vissa raster och se till hunden och på långa raster och håltimmar kan jag ju rasta hunden…
Jag tycker en jakt labbe eller en aktiv utställnings labbe verkar passa er bäst, eller varför inte bullmanstifft? Dem är stora och kraftiga men snälla och behöver aktiveras endel :)
En amstaff väger inte 45 kg. En amstaff är en mindre ras.
Och tyvärr kommer även jag avråda från en Rottweiler. Det är en härlig ras, men jag tillhör dem som anser att hundar utav arbetstyp ska arbeta! Alla raser bör få nån form av aktivering, men brukshundarna behöver mer än så. Det är lätt att sitta och säga nu att du kommer göra det och de med hunden, men du är bara 14 år. Du har skola, vänner, det kommer bli killar och jag tycker du är för ung för att fästa dig vid en så krävande ras.
Jag menar absolut inte att din ålder är skälet till varför rottis inte är ett bra val, utan rent allmänt.
Labben låter absolut mer passande, det är en underbar ras som verkligen är med på allt.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#48 nej absolut inte. Jag skrev ju att de är hur gulliga och söta som helst me kan ändå skydda sin ägare. Det är så att vi bor på bottenvåningen och konstiga människor går fram och tillbaka här på nätter och kvällar så därför skulle det vara ett stort + om hunden vaktade sina ägare. Det är inte bara att stänga dörren, den ena av dem är mer än tillhälften av glas…
Bullmastiff har jag ingen erfarenhet av och jag läste precis att de har massor med sjukdommar som olika sortses canser och det finns stor chans att man förlorar sin hund väldigt tidigt. så nej det låter tyvärr inte som ett alternativ.
Visst är en labbe en härlig ras men nja jag vet inte…
Det verkar som att du redan bestämt dig för Rottweiler så varför startade du tråden från början?
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#53 ja och rottisar har led problem, hud problem och mentala problem.
Bullmanstift är lika frisk som en rottis, om inte friskare ;)
Kommer också avråda från en Rottweiler, underbara hundar men jag tycker som flera andra att brukshundar ska få arbeta. Det du nämnar när du säger att ni är en aktiv familj är främst motion och lek.
Angående att ni vill ha en vakthund så verkar faktiskt de flesta större hundar avskräckande och till och med labradorer kan larma, alltså skälla om någon hotfull närmar sig. Däremot har de kanske inte allid dådkraft nog att attackera men allvarligt, ni vill inte ha en hund som på eget iniativ attackerar i hotfulla situationer.
#54 det är faktiskt så att tråden skapades för att jag ville ha tips på hur jag kan övertala min mamma att rottisar inte är farliga. Och jag har inte bestämt mig för att gå och köpa en rottweiler nu eller nästa år. Jag ville bara se om det fanns något sätt att skaffa rottweiler utan att den ska ha ett jobb.
Och tro det eller inte men även om jag är med vänner så brukar 9/10 gångerna en hund vara med. Någon kille gillar jag inte tillräckligt mycket och jag har också förstått att killar mellan 13-15 är inget att ha…
#55 led problem har alla mellan och större raser och även vissa småraser. hudproblem är liksom inte dödligt … mentala problem går ju att slippa genom kurser och en massa hjärngympa…
det är faktiskt så att tråden skapades för att jag ville ha tips på hur jag kan övertala min mamma att rottisar inte är farliga
Just det att din mamma tycker rottweilers verkar farliga bara det får mig att avråda helt från att skaffa rottweiler, det visar att er familj inte är redo att skaffa en sådan hund! Om hon hade haft den kunskapen om hundar som behövs för att på ett bra sätt klara av en hund med en rottweilers mentalitet så förstår man varför en hund blir farlig…
Du skirver att ni har haft hund förut. Vad har det varit för hundar? För det låter inte som din mamma har någon större hundkunskap
Jag ville bara se om det fanns något sätt att skaffa rottweiler utan att den ska ha ett jobb.
Jag säger NEJ du kan inte skaffa en brukshund som en rottweiler utan att den ska ha massa jobb. I såna fall får ni kolla på större raser som inte är bruks/vakthundar.
mentala problem går ju att slippa genom kurser
Vissa raser är skarpare än andra och kräver väldigt mycket mer för att bli sunda än andra. Skaffar man en första hund till en familj passar vissar raser sämre…
#57 tror inte du fattar hur mycket tid faktist krävs att träna en brukshund…
Och vill du inte ha bullmanstif pga sjukdom ska du verkligen inte ha rottis, utom led, knä, höft, armbåg och andra liknanade sjukdomar pga dess vikt och storlek har dem hudproblem och diskbråk som vanligt problem.
Och visst du att rottis ligger bland topp 10 av sjukaste hundraserna?
tillbaka till tråden: Man ska ALDIRG övertala någon att skaffa en hund, hela familjen måste bara överens om valet då det är en familje medlem som ska leva mer er dem närmsta 10 åren.
Och det finns säkert en anledning att din mamma inte vill ha rottis, visst det står ofta om rottis attacker i tidningen, men det beror på att det sker många allvarliga rottis anfall. Sen att även andra raser anfaller spelar väl ingen roll?
Om rottis anfaller 8 gånger och golden 10 är det väl ändå lika illa att rottis anfaller 8 gånger?
#55 Bullmastiff är inte friskare än rottis.
Grannen har sydafrikansk mastiff, och dem har en del ledproblem pga tyngd osv
#59 min mamma har haft en Pudel och min pappa har haft en hel det hundar bland annat labrador och några hundar viste han inte vad det var för raser.
Min mamma har inte tyckt att hundar var farliga innan det började stå i tidningen och på nyheterna att en rottweiler bet av barnets ansikte, en rottweiler attakerade henne/ honom osv…
Jag förstod inte riktigt vad ni menade med jobb och tolkade det som tex polishund. Jag vet att de behöver en hel det mental träning och sånt, man kan väl gå med i någon hundklubb där man får träna spår och sök väldigt ofta eller?
#60 om du missade skrev jag att jag inte har någon erfarenhet av bullmastiff alls och har aldrig rastat eller ens klappat en. Kommer inte ens ihåg sista gången jag såg en.
#60 min mamma skulle faktiskt vilja ha en hund och min syster med, min pappa säger att han inte vill ha en hund men jag vet att han älskar hundar och saknar fortfarande våran hund som avled för typ 9 år sedan så det kanske är därför han säger så. Han vill inte ersätta våran gamla hund för att han var verkligen speciell och det tycker min pappa fortfarande.
led och höft problem har nästan alla dagens hundar så ja jag vet att de får problem med det. Pälsvård är ju mkt lättare än på en långhårig hund och hudvården är lättare på en nakenhund.
Men jag tycker inte att TS försöker övertala mamman att skaffa en Rottweiler.
Om jag har förstått det rätt så försöker du, TS, att bevisa för din mamma att det inte är en farlig ras?
Ni behöver inte skaffa en för att du ska kunna bevisa det.
Känner du ingen som har en Rottweiler som du kan ta hand om när de ska åka någonstans?
Min kompis fick 2 hundar, 1 liten blandras och en Rottweiler. De fick ge bort Rottweilern för att han var ganska så tokig och drog i kopplet, tuggade sönder alla deras skor och när man öppnade dörren så flög han in oavsett om det var en främlings hem eller inte.. (klassiskt fall av understimulering)
Innan du bestämmer dig för att skaffa en Rottweiler, kan du inte "låna" en av någon du känner så att du kan bekanta dig med rasen?
oj, har nog aldrig sett en amstaff som väger 45 kilo ^^ snacka om maffig sådan då!
Klenod vägde 45 kilo på denna bilden och hon är en Grand Danois. ¨
Men iallafall!
Sweetluisa, om du känner att du klarar av en rottis och har tid att aktivera den så ser jag inget fel i det. Jag vet många personer som har rottweiler och de klarar sig utmärkt med normal motion plus lite extra stimulans för nosen/hjärnan. Det blir ju vad man gör det till. Vänjer man hunden vid extremt mycket motion och hjärnstimulans så får man en hund som kräver generellt mer hela tiden.
Medarbetare på Hundar.ifokus
#63 äntligen någon som förstår mig :D
Jag känner en rottis och jag känner absolut ingen rädsla för rottisar då jag förstår hundspråk ganska bra. Jag har även sett stora fina rottishanar som jag klappat, (frågade ägaren självklart)
Familjen med rottisen brukar inte resa bort och när de väl gör det brukar de oftast ta med hunden. Jag har inte sådär jätte jätte bra kontakt med ägaren men tillräckligt mycket för att få gå ut med hunden i flera timmar :D Denna hund har jag rastat en hel det gånger och jag känner mig ganska bekant med rasen.
#64 han tränades mycket och fick på det viset muskler och muskler väger mer än fett. Om ni undrar hur de fick en hund så stark så kan jag säga att ägaren var profs boxare och hon tränade typ hela tiden och köpte då en hund som tycker att det är kul att träna.
Jag har aldrig sett en aggressiv rottis i verkligheten. Man har ju sett på film då de typ vaktar skrotupplag tillsammans med den tidens doberman som var väldigt agressiva. Jag tycker att det är jätte synd att man gör sådanna filmer för folk får helt fel uppfattning om hundar och oftast tror man på saker man sett på film.
Om jag ska vara ärlig så är jag nog den mest djurtokigaste tjejen jag känner till. Jag kan inte leva utan djur. Och jag tycker att rottisar är en fantastiska hundar, jag förstår att det är ett jobb att ta hand om en sådan hund men även en liten Chihuahua eller mops kräver. Om jag fick bestämma hade jag nog tagit hit hundar från alla fattiga länder med hundar som springer lösa på gatorna eller blir slagna av sina ägare.
#65 Du känner 1 rottis, jag känner 6 rottisar (var hundvakt, dagmatte och liknanade till dessa) 1 hund skulle funka med normal motion och aktivering, resten behöver köra mycket spår och annan riktigt jobbig aktivering, och 3 har menatala problem, inget allvarligt men vilket ändå gör att dem måste ha kunniga ägare. Jag skulle inte kunna ÄGA dessa svåra hundar, dock kan man vara hundvakt åt dem, tack vara att ägarna uppfostrat dem så bra. Kanske samma med den du träffat, den kanske är så himla bra tack vare ägaren, och inte rasen?
Jag älskar rottisar, och skulle tänka mig en Rottis om dem var som dem 3 hundarna UTAN mentala problem. Men risken är för stor att man får en med problem.
Prata med en veterinär, en veterinär får ofta in många hundar av samma ras och kan då se om dem ofta ser samma problem hos dem, tex osäkra, agressiva, vaktiga, hugger utan att varna, samma typ av sjukdomar, osv. När jag hade en lagotto suckade veterinären först och sen fick vi beröm för att våran hundar var så snäll? senare fått veta att pga aveln är många lagottos osäkra och hugger under en veterinäre undersökning, blodprov, vaccination och liknanade då det sällan är en vana för dem.
Alltså det finns inte en möjlighet att en Amstaff väger 45 kg, dem musklerna skulle det ta en jäkla tid att bygga och bara för att ägaren är boxare betyder inte det att hans hund bygger muskler som en dåre.
Alltså en maffig Amstaffhane väger runt 30-35 kg, så njaa… Känns som bullshit det där. Min amstaff/rottweiler som jag hade förut vägde 29 kg, och han var rejäl. Kompisens pitbull/amstaff/whatever är BIFF, det är bara muskler på den gossen och han ligger på 30 kg.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Jag vill inte verka taskig eller så, men jag tycker du bör vänta i ca 1-2 år innan du köper hund. Kanske tom mer.
#66 jag känner en rottis, jag har träffat och klappat en rottis som är så snäll och lydig att han går utan koppel och struntar i allt och alla han ser om inte hans husse säger att det är ok att leka med en hund. Sen brukar en rottis vara i centrum som också är jätte härlig så det är inte så att jag bara vart i kontakt med en. Jag har även klappat och hälsat på yngre rottisar allt från valpar till nästan vuxna till nästan gamlingar ;)
#67 det är så att denna hund reser mer och oftare än vad jag gör hehe så jag tror inte att veterinären vägde fel, däremot säger jag inte att ägaren absolut inte kan ha fel…
och det är inte en kille utan boxaren är en tjej (det spelar igentligen ingen roll men aja)
#68 Det är verkligen inte så att jag har tänkt att skaffa en rottis denna eller nästa år utan inte fören näst nästa år kommer det kanske bli en hund. Så ni behöver inte oroa er om att ett ``barn`` ska ta hand om och uppfostra en rottweiler
Jag vill verkligen inte vara taskig mot dig men en rottis tycker jag verkligen du inte ska skffa. Det finns masor utav härliga raser som älskar att arbeta har du kolla upp rasen eurasier en hund som kräver en del men är en jättego ras om den får det den behöver (vilket alla hundar är) Och jag fattar inte rikitgt vad du menar med att nån skulle stjäla ens hund bara för den är liten? Jag menar man lämmnar ju inte sin hund untaför affären t.e.x Och det är jättemånga som vill hälsa på mina hundar bara för dom är sööta och små. Men jag har sagt nej fler gånger. Därför jag inte vill ha hundar som tror att alla tycker dom är sööta så dom springer fram och vill hälsa. Sen är det ju bra om hunden får träffa annat folk också så dom blir sociala och härliga hundar. Men jag tycker inte att dom behöver hälsa på alla. Har ju låtit många barn hälsa på hundarna. Men vissa är väldigt på vilket inte alltid är populärt. Och det var svårt att säga emot ett barn i början och föräldrarna har flera gånger frågat varför barnen inte får får hälsa. Och då brukar jag säga som det är att jag tränar min hund/hundar på att inte vilja hälsa på alla hela tiden. Vissa förstår medans andra blir sura men man vill ju sin hunds bästa. Och jag tror att många låter sina barn komma fram och klappa eller vuxna för den del med. För att dom flesta hundar i Sverige är avlade på snälla sunda och friska individer som är scoiala! Men alla vi människor är ju inte alltid glada. Vissa är blyga och tillbakadragana medans andra är vaktiga. Det är ju själklart en träningsak men jag hoppas du förstår var jag menar, Och många människro tror att små hundar bara är till för sällskap men alla hundar ovasett ras och ålder gillar att komma ut och hitta på roliga saker traäna m.m. T.ex jack russel. Sen tycker nog vissa att småhundar är jobbiga genom att dom är skälliga drar i kopplet m.m. Men det är ju bara för att ägaren inte tycker man behöver uppfostra en liten och sööt hund den gör ju ingen skada. HUr ofta ser man t.e.x en mastiff dra i kopplet? Så jag tycker du ska tänka om för det finns jättemånga härliga raser. Jag älskar verkligen aussie och det är min drömhund. Nu går jag första ring på gymnasiummet och går hundinriktnig vilket är skitskoj och jag lär mig massor! Men jag förstår fortfarande att det inte skulle funka att ha en aussie nu för den kräver för mycket och mår inte bra om den inte får det den behöver man vill ju att sin hund ska vara lycklig och må bra. Och då kanske man gör bäst att inte ta den som kräver jättemycket om man har mycket att göra runt omkring. Jag kommer definetift skaffa mig aussie men det kommer ta år. Jag tipsar dig av ren vänlighet att titta igenom lite andra raser igen och fundera över dit beslut. Det är trots allt en hund som du ska leva med 10-15 år.
LYCKA TILL!
Sen förstår jag inte problemet med att folk hälsar på ens hundar, ALDRIG har någon människa gått fram och hälsat på mina hundar utan att fråga, och då har jag haft små hundar som är så söta och fluffiga, och skulle någon mot förmodan gå fram kan ju faktist jag som ägare kalla in min hund och säga "jag vill inte att massa folk ska hälsa på honom/henne", är ju inte svårare än så?
Dock kommenterar ofta folk "vilken fin/söt hund" eller liknanade, men det är ju ingen fara. Snarare värre med stora maffiga hundar där killar ska stöda sig emot och göra massa ljud och en "grej" av det när dem möter en…
Jag säger som #71. jag har också en liten hund och jag har aldrig varit med om att människor på stan gått fram till min hund och hälsat.
Sen har jag problemet eller problem, men min hund älskar människor och när vi är på bussen så sitter hon och "psykar" folk alltså sitter och tittar på de och ser superglad ut, så då förstår jag att människor stoppar ned handen som hon får hälsa…. men det är för att min hund är som hon är…
En sak undrar jag… tror ni att jag har tänkt att gå och köpa en hund detta år? och om det är det någon tror så nej detta kommer inte hända förän näst nästa år…
#70. rottisar, amstaff, bichon frise, Pudel, dvärgpinscher, collie, bearded collie, boxer, pomeranian, Tax, cocker spaniel är hundar som jag har vart i kontakt tidigare.
De hundar jag känner bäst av dem är rottweiler, amstaff och dvärgpinscher. Sen finns det en annan ras som intresserar mig väldigt mycket, sibirian husky men de är nog inte så lätta att få tag på och det är inte så många som har dem här i sverige.
#71 men det har hänt mig när jag rastat hundar att folk bara gått fram och klappat hunden speciellt när man rastat collien.
Men som jag tidigare skrivit KOMMER DET ATT GÅ ETT PAR ÅR INNAN JAG SKAFFAR MIG EN HUND…..
Jag har ett par frågor till er som har rottisar…
1. Hur är eran rottis?
2. Hur mycket motion får den/dem varje dag
3. Vad brukar ni göra på ''promenaderna''?
4. Vad arbetar din hund med?
ett par frågor till er alla er som tycker att jag borde vänta ett par år innan jag skaffar hund överhuvudtaget..
1. varför tror ni att jag inte skulle klara av att ta hand om en hund?
2. vad har ni emot att en familj skaffar rottweiler och dessutom har haft hundar tidigare?
3. Vad är igentligen orsaken till varför ni inte tycker att jag borde skaffa mig en rottweiler?
Min mamma tycker om rottweilers väldigt mycket men tror att de plötsligt kan bli farliga. Alla föräldrar har förutseelser som att vissa djur stinker vissa djur är farliga osv, men jag bevisade för henne att hamstrar inte stinker och nu har jag en liten hampis.
#75 Vet du vad en brukshund är? Och vet du vad en brukshund kräver av sin ägare?
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Alltså, det är säkert många som redan skrivit det men en hund blir vad man gör den till. rottweilers är ju ganska stora och starka med en stark vilja, men om du känner att rasen passar så… Gå till stora hundmässan tycker jag (älvsjömässan). Om du går tilll rotweilerbåset så får du nog många för och nackdelar av dem som redan har rasen och är insatta i den :-)
#76 ja jag vet att den kräver en hel det…
#77 vilken hund som helt blir vad man gör den till. Min lärare tippsade mig om att gå på messan så jag ska nog det.
Fast jag har ingen aning om när den är…
#80 Kräver en hel del? Vad innebär det för dig? Hur skulle du aktivera din rottweiler om du köpte en?
#81 det har jag redan skrivit…
#82 Om jag fattat det rätt lite lydnad, lite trix och hjärngympa? Det säger mig inte speciellt mycket.
#71: Grattis, men bara för att ingen hälsar på din hund betyder det inte att det inte existerar. Att tro att det inte kommer hända för att man har en större hund är dock rätt naivt, det händer kanske inte lika ofta men det händer.
#82: Och det du skriver är inte ultimat för en brukshund, det du nämnet handlar inte så mycket om mental aktivering som lek och motion (vilket alla hundar kräver!). Hela tråden ger intrycket av att du vill ha en Rottweiler för att de är en fin hund och den Rottweiler du träffat har varit trevlig snarare än för att det är en hundras som passar er familj och syftet med att skaffa hund.
#83. Gå till rastgården och leka med hundar, bada i sjön på sommaren. Låta henne/honom spåra något från en i familjen och öka till något från kanske en kompis h*n känner osv och senare söka upp någon han inte känner. Spåra bortsprungna hundar. En hel del spring och lek. Lydnadsträning. Gå på kurser, köra agility. köra apport. rasta flera hundar samtidigt. Olika lekar av olika slag. söka godis öva på att ha tålamod med godis på nosen. Låta henne/honom dra pulka och sen kan man göra egna leksaker som man gömmer godis i och låta hunden försöka nå godisbiten.
Det finns massor av saker man kan göra och bara fantasin sätter gränser…
Ett förslag till TS:
Skriv hur en vanlig dag med ont om tid ser ut för er del, vad hinner ni göra med hunden då? Och skriv om en dag där du har mycket tid, typ en helg. Vad händer för hunden då? SÅ är det lättare att tipsa om raser
Om du ska köra agility med en rottis måste du kolla hundens höfter och armbågar. Dom har en hel del sjukdomamr. Och ajg har inte sett skärskillt många rottisar träna agility
#87 ja självklart, men man måste väl kolla höfter och leder på alla hundar?
en dag med mkt tid. vaknar 7 men får jag hund vaknar jag 6. Är ute med hunden tills 7. Går till skola om det är vardag. kommer hem från skolan går ut med hunden. Går till hundgården eller skogen eller sjön. leker, tränar sök eller kuragömma eller något annt man kommer på så länge hunden orkar. kommer hem och tränar lite lydnad om vi inte gjorde det ute sen gör jag läxorna äter och om ett par timmar går vi ut en sista gång och leker men sedan ser jag till att han gör sina behov, sen går vi hem.
en dag med lite tid: vaknar innan 6 är ute med hunden tills 7. kommmer hem fixar mig äter osv. Går till skolan kommer, hem går ut med hunden och joggar eller springer i skogen eller så går vi och hämtar en hund och går till hundgården och leker i minst en timme kommer hem gör det som behövs och efter några timmar går man ut sista gången innan man lägger sig.
vad tycker ni om sibirian husky? är den lättare eller svårare att ta hand om än en rottis`?
#90 Man kan inte jämföra dem 2 raserna eftersom dem är avlade för helt olika ändamål. Min morfars bror föder upp siberian husky. Dem måste få dra och jobba mycket. Dem är i regel svåra att få inkallning på för det är en väldigt självständig ras. Och den har lätt för att yla ;) Och den har svårt att hålla sig på tomten med i regel (jag har erfarenhet av dem så vet vadjag pratar om)
#91 men vad tycker du passar mig mer?
#94 Dem kräver lika mycket som siberian husky :)
Alaksam malmut är en arbetande urhundsras. Det är alltså INGEN sällskapshund. Usa är abslut inget land man ska kolla på som föredomme för hur man håller hundar. Då många inte går ut med sina hundar alls eller aktiverar de.
Jag skulle inte rekommendera en malmute till någon om man inte har stor erfarenhet av slädhundar.
Du skriver att du tar ut den när du kommer hem efrer skolan, hur långa skoldagar har du? För nr jag gick i högstadiet kunde vi ha schema lagda dagar från 8-17 om det ville sig illa. Och en hund ska int vara ensam längre än 6 timmar och jag skulle absolut inte hålla en hund ensam flera timmar om dagen många dagar i sträck. Min hund får vara ensam 5 timmar om dagen när jag är i skolan kanske max två gånger i veckan. Är det fler dagar så lämnar jag bort henne. Hon skulle klara att vara eneam fler gånger i veckan men hon skulle inte var en lycklig hund…
En valp kan man heller inte lämna ensam…
Det du beskriver är heller inte dagar som jag skulle se en brukshund, mås uper av, med lite kurragömma i skogen. Det är lätt att säga innan att man kommer vara i skogen flera timmar om dagen innan man har skaffat hunden. MEn en faktiskt lägga upp effektiv träning för en arbetande hund är mer jobb än man tror!
Varför lyssnar du inte på alla råd du får från hundkuniga männiksor att titta på en ras som faktiskt passar dig? Som sheltie, eurasier, Pudel osv?
TS: Du frågar om och om igen varför ''alla'' tycker att du inte ska ha rottweiler och vad som krävs för att ha den. Ochy alla har svarat; det är en arbetshund och sdet du vill ha den till är inte arbete. Du har fått tipås på arbeten osv, men fortsätter fråga.
Rottweiler passar inte för det ändamålet du beskriver att du vill ha hund. Rottweiler behöver jobba mycket.
Känner en del rottweilers. Vissa är trevliga, andra har försökt bita mig i ansiktet. Allihop har fått ungefär den motion som du beskriver, vissa mer. Ingen av dem har jobbat riktigt utan varit sällskapshundar. De som är trevliga är 3 st, de som funkar men inte är helt pålitliga är 4st och 2 stycken försöker hugga efter folk. Den tionde är väl inte farlig, men den är hemsk att hantera och omöjlig att hålla. Är det verkligen värt den höga risken att allt bara blir fel, för att du tvunget vill ha en stor svart hund, trots att flera här inne säger att den motion och ''arbete'' du kan erbjuda inte räcker för den typen av hund?
Skaffa ett riktigt hundjobb åt hunden, lär dig det och känn efter om du vill jobba med det i 10 år. Sen kan du skaffa en arbetsras. Eller skaffa en hund som kommer trivas utmärkt och må underbart med den typ av aktivering du vill ge. En i grupp 9. Eventuellt kan en vallhund funka om du verkligen håller igång med all motionen och lägger till något lättare arbete (ex bära ryggsäck eller så) förutom promenader, agility, trix, lite spår och så. Vallhundar är också arbetshundar, men de är väldigt egenaktiverande har jag märkt, om man har ett stort fält och kan släppa dem lösa. Därför kan de passa i en aktiv familj. Tyvärr kan de vara olämpliga med småbarn, speciellt de som vallar genom att nafsa. De är aktiva med munnen helt enkelt och mer benägna att ge ett tjuvnyp som tillsägelse. De behöver mycket motion, men jag tror att om du verkligen håller igång så mycket som du tänker dig så kan det gå.
Men du sa ju att du kunde tänka dig storpudel och labrador. Har du tittat på Shetland shepdog ? Eurasier? japansk spets? 
För mig låter det som att du vill ha en "cool" hund. Rottweiler och Huskys/malamute är ju lite "coola". Men du vägrar en enklare hund.
Och när du säger att du ska träna till hunden blir trött, så är det nästintill möjligt. En brukshund ska arbeta och ska VILJA arbeta i MÅNGA timmar.
Att leta lite efter en familjemedlem ngn gång i veckan är INTE tillräckligt.
Man brukar väl säga att 30-50 % av hundens aktivering ska vara mental. Alltså någon form av mental träning. Så som lydnad, spår, sök osv.
Tänk även på att deta är en hund ni kommer ha i 10 år, så det är ju inte bara just nu ni ska orka med all aktivering. När du flyttar, ska hunden följa med dig eller stanna kvar hemma? För du skriver överallt att du kommer stå för i princip all aktivering, är dina föräldrr beredda på att lägga ner 2-4 timmar/dag på att inte bara gå utan också TRÄNA med hunden?
Jag har förresten schäfer, brukstypen såklart. Och de har väl snäppet högre aktiveringskrav. Iaf, en vanlig dag hos oss ser ut som så att han är med i stallet och hjälper till med hästarna (han hjälper till att flytta dem) och det kan ibland ta flera timmar, även om han får kortare pauser. Sist hästarna smet så hjälpte han till i 4 timmar, sammanlagt var vi i stallet i 6 timmar, då sprang han också runt och lekte de andra två timmarna men han jobbade alltså i 4 timmar av de 6.
Nästa dag så hade han överskottsenergi då vi inte gick första promenaden försen 4 timmar efter vi vaknat (var ute i hundgården ist).
Sen efter en kort promenad i skogen (20 min) så åkte vi iväg till ett samhälle och tränade där i ca 2 timmar (både lydnad och vanlig miljöträning) sen åkte jag till mormor och morfar och där fick han träna på att ligga stilla medans jag var där och sen senare på kvällen så åkte vi till stallet och var där i ungefär en timme.
Annars går vi långa promenader i skogen, tränar en hel del uppletande (leksaker utslängda i skogen) och lydnad blir det varje dag på ngt sätt.
Sen är det ju faktiskt inte bara aktiveringsbehovet man måste tänka på när man väljer en lite tuffare ras. Det är ju även att man ska veta vad man har i kopplet. Könsbunden aggressivitet är vanligt inom rottweiler, vill du ha en tik/hane som kanske inte kan umgås med andra hundar av samma kön?
Sen är det ju även det faktum att det föds mindre bra exemplar. När det gäller rottweiler så blir det såklart jobbigare än om det är en liten sällskapshund.
Rottweiler vill jag ha inte för att de ser stora och tuffa ut utan för att jag har aldrig träffat eller sett en aggressiv rottweiler. alla jag har träffat har vart busiga eller bara lugna. Sen har jag också träffat på sibirian husky och den var jätte snäll och busig men annas är de ganska sälsynta i sverige enligt mig. Japansk spets hade jag gärna velat ha men mamma vill inte ha en hund med lång päls.
En labrador har jag aldrig passat eller rastat men det finns en där jag bor och han verkar extremt tråkig och slö.
Pudel är ju en rolig och snäll hundras att ha men trimningen är inte den lättaste och kommer att kosta en hel det per år då de måste trimmas ofta. Och pudlar är inte de billigaste att trimma.
Om familjen med rottweiler reser bort kan jag ju fråga om hon kan bo hos oss tills de kommer tbx och då blir det mycket lättare att säga om jag skulle klara av en sådan krävande hund.
En hel ras kan aldrig vara farlig, det är individer som kan bli farliga.Lite för stor generalisering att säga "alla rottisar är farliga", "alla shelites är skälliga", osv osv. Lika stor generalisering är det enligt mitt tycke att säga att alla hundar inom en viss ras kräver si och så mycket. Mkt är såklart individuellt.
Jag gör et försök att svara på dina frågor.
1. Hur är eran rottis?
Ffa skulle jag säga glada, mkt energi, älskade familjen, lättlärda.
Vår första rottis Max blev 11 år. Han var en cool kille, helmysig på alla sätt och vis. Dock så gillade har inte när jag och min syster (vi var små då ca 5-8 år) ville ta hans ben/boll whatever, då fick pappa vara med och säga till. Max tyckte att han bestämde över oss småglin. En väldigt dominant hanhund, när han var unghund och vi bodde i stan var det vissa hanhundar han inte alls tålde, eller de tålde inte varandra. Pappas fru blev omkulldragen av honom x antal ggr.
Men med åldern blev han lugnare. Men han var "hård" och behövde mer än ngt annat en fast hand och tydliga regler. Sen ändå hur snäll som helst, när vi flyttade ut till landet igen var jag o min syster 8 och 10 år vi var ute dagarna i ända och lekte lekar av olika slag. Max var med oss nästan alltid, lös och lekte med oss, lyssnade på oss.
Vår andra rottis Castor blev 9 år. En mer mjuk och snällare kille får man leta efter. Lite av en vekling i vissa lägen. Hur lydig som helst, han ville göra allt för oss i familjen, alltid vara tillags osv.
Har ALDRIG varit något problem med andra hundar. Till skillnad från Max, dock så tror jag att Max är mer ett vanligt exempel då det förekommer en hel del hanhundsaggressivitet inom rasen.
Båda två var som stora nallebjörnar, snälla, lugna och älskade att mysa i soffan eller gå långa promenader i skogen. Men på vissa sätt så olika.
2. Hur mycket motion får den/dem varje dag
I åldrarna 1,5-8/9 skulle jag säga ca 3h per dag.
3. Vad brukar ni göra på ''promenaderna''?
Lite svårt att säga då det ju inte varit jag som haft ansvar för dem utan min pappa o fru. Ibland sök-lekar, Castor brukade bära tidning, kantarellkorg mm.
4. Vad arbetar din hund med?
De har inte haft några direkta jobb. Jag skulle säga att de var aktiva familjehundar, gjorde saker som "alla" hundar gör. Pappa tränade dem på bk ibland när de var yngre, sökrutor av olika slag mm.
Därmed inte sagt att alla rottisar klarar sig med "bara" detta, som sagt så är det individuellt.
Men generellt sätt så tycker jag att alla hundar mår bra av "att ha en uppgift".
Vill även påpeka att en amstaff aldrig skulle kunna väga 45 kg xD En välmusklad hane max 35 kg skulle jag tro, och det är mkt för en ast.
Har följt tråden, men inte skrivit ngt förrän nu. Och med tanke på mkt av det du skriver så känns du inte alls mogen för en sådan hund. Jag vill inte vara elek men bara en sån sak som att skriva typ jag har klappat flera rottisar som har varit snälla, får mig att tänka och tro en hel del. Om du nu växt till dig om 2 år återstår ju att se, och om ni skaffar en rottis önskar jag er lycka till. Men, jag skulle inte rekommendera er att göra det.
Bara för att ni haft hund förut är det inte ett befogat argument för att ni skulle klara av en rottis, eller husky som du också börjat prata om.
Efter att ha läst dina exempel på dagar så tror jag att en "enklare" hund skulle passa dig/er bättre. Dvs inte en brukshund, inte en extremt krävande ras. Kanske någon ur rasgrupp 9.
Bara tanken på att din mamma är rädd för rasen är ju helt klart ett varningstecken. Som jag skrev tidigare så är det rätt naivt att tro att en hel ras är på ett visst sätt pga vissa incidenter. (Jag förstår att du från början startade tråden för att få tips för att bevisa för din mamma att rottisar inte är farliga, men den har ju utvecklats till att folk avråder dig från rasen, medan du "mothugger".)
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
#101 Att en hund SER tuff ut har ingenting att göra med om den är aggressiv eller inte.
En söt liten papillon kan ju för f*n vara aggressvi.
#102 det är inte så att jag mothugger utan försökt att hitta på lösningar. och ja hund kommer jag inte få fören om två år så…
i rasgrupp 9 är den ända hunden jag skulle kunna tänka mig att skaffa är pudeln, de andra intresserar mig inte ens :(
#105 Och varför inte? Många raser där passar till dina "ändamål" man ska inte gå utsidan utan vad dem är avlade till.
#104 Lösningar på vaddå? Att försöka övertala din mamma om att alla rottisar inte är "farliga"? Isf kan du ge upp, jag tror att det är något man måste förstå och komma till insikt med på egen hand.
Om nu ingen i 9:an inte passar, så finns det ju hundar i de andra grupperna som inte kräver i närheten så mkt av sin ägare som en rottis oftast gör.
Vill dina föräldrar ens ha hund?
en boston terrier & fransk bulldog har andnigsproblem och snarkar på natten, nej tack men jag vill ha tyssnad i mitt rum.
bichon frise är gulliga små hundar men nej tack.
jag är inte särskillt intresserad av cockerspanelraserna
nakenhundarna måste ha en massa kläder så det är inte det lättaste att rasta en sån.
och jag är inte särskillt intresserad av småhundar utan mer mellan och de lite större.
några hundar ur grupp 5 & 8 skulle jag kuna tänka mig att ha.
#108, titta vidare på rasgrupp 2. där finns mindre krävande hundar där också :) jaf ville ha en hund som inte krävde massor men ändå att den skulle vara ur grupp 2.
kan väl bara säga att rottweilers kan snarka ganska bra de med. min kusins rottis är ett riktigt snarkmonster!!
Medarbetare på Hundar.ifokus
#84 jag skrev väl aldrig att det inte händer med stora hundar?
Jag skrev att folk aldrig gått fram till mina små hundar, och att om dem gjorde det kunde jag som ägare gå emellan och säga att dem inte får hälsa. Det är klart det kan hända med stora hundar med, men TS ville ju inte ha en liten hund pga den anledningen. Därför prata jag bara om lite hund, visste inte att man behövde bara övertydlig ;)
Om folk nu går fram och hälsar på din hund stup i kvarten, varför går du inget åt det?
Engelsk staffe?
Riktigt trevliga hundar, kan vara lite tjuriga emot andra hundar. Folk har resperkt för dem.
Riktigt bra på tix och lydnad, grymma på agillity och spår.
Låter ju perfekt för er, att jag inte tänker på dem innan :D
Dem kan vara lite vassa, men bara emot andra hundar och med rätt träning blir det bra mot andra hundar(samma träning som en rottis och amstaff behöver), alltid snälla emot människor, väldigt starka muskel paket och inte sjukare än någon annan ras :)
När man håller en sån i kopplet blir man oftast chockade att en sån hund kan vara så enormt stark ;)
#111 De tror jag passar mkt bättre än en rottis. Bra förslag =)
#112 ja det är ju en svår ras, men blir det problem är det oftast andra hundar dem är agressiva emot :)
Och dem kräver mer än en aktiv sällskaps hund men mindre än en brukshund :)
#113 Absolut, de kräver ju också en hel del men är ju ingen brukshund som du säger. Socialiseringen är ju viktig för dem :)
#110: Och jag skrev inte att du skrev det, den delen var mer till TS. Att inte vilja ha en liten hund för att folk kommer fram är knappast en bra anledning när folk kommer fram till en stor hund också. I så fall bör man kanske inte skaffa hund alls.
Sen hälsar inte folk stup i kvarten, men det händer då och då. Jag bor i en storstad vilket tyvärr gör det omöjligt att helt undvika människor. Sen kan jag visst säga till om någon hälsar utan att fråga, men då är ju "skadan" redan skedd.
Det verkar ju som om du redan har bestämnt dig för rottis. Coh vägra ta i mot några andra rasförslag som folk ger dig..
#111 ja älskar den rasen och ja jag håller med de verkar passa mig väldigt bra :D jag ska fortsätta forska om den rasen.
#116 jag har varit väldigt intresserad för staffe men när jag började forska om råttisar glömdes alla raser bort.
men som sagt mkt bra förslag, inte för stor inte för liten kräver motion och lek och lydnad men är inte så jätte svår att ta hand om :D.
Staffe är väl ganska lika amstaff på sättet de är eller?
#117 amstaff var en gång i tiden avlade för kamp, engelsk staffe var mer för vakt ;)
Men man korsade engelsk staffe med andra raser för att få amstaff :)
#117 jaha ok :) jag tänkte väl att de ser väldigt lika ut :)
kommer det finnas engelsk staffe på mässan i älvsjö?
Engels Staffe låter mer passande :)
#118 Där har du lite fel. Staff avlades för kamp i england. Rasen amstaff reggades som först i usa på 1930-talet, och har avlats främst för dess utseende. Men ursprunget där är ju även hundar som avlats för kamp.
TS, amstaff och staff är väldigt lika till utseendet. Staffen är lite mindre :)
Vadgäller Alaskan malamute är det supermysiga hundar men de kräver väldigt mycket.
Dock kräver de en helt annan typ av aktivering än rottweilern. De älskar att jobba med kroppen, (ut och jogga, dra) och är inte speciellt motiverade till att träna lydnad och trix för att du säger åt dem. De gör ofta vad du säger om du har tillräckligt gott godis.
Att gå till hundgården med din malamute/rasta flera hundar samtidigt kan bli ett problem då många malamuter inte fungerar i flock med främmande hundar utan blir aggressiva. En riktigt dålig egenskap som är mer regel än undantag.
#122 ja de är det :) Hihi hundar med en stark vilja :)
Väldigt synd att de inte trivs med andra hundar:(
men jag tycker som flera andra att staffe låter bäst :)
#123 Alla av den rasen är inte aggresiva mot andra hundar.
Allting handlar om avel och rätt träning ifrån ägarens sida, ingenting annat.
#124 sant :)
#123 Nej, alla är det definitivt inte. Precis som Frida säger.
Chilli (är ju iofs amstaff men lite samma sak där) och är inte agressiv mot andra hundar. Visst, några hundar har hon inte gått kanonbra med men över lag så är det inga problem med andra hundar. Vi brukar ofta gå till rastgårdar där hon får träffa andra hundar, sen har vi andra hundar i familjen som hon fungerar kanon med också.
Dessutom är det väl som med människor, alla går inte med alla.
#126 japp alla går inte med alla.
#126 Bra skrivet!
Djur är precis som oss människor med vissa saker: alla går inte ihop med alla, ras har ingen betydelse utan individerna :)
Exakt! :)
#127 vänjer du din staffe med dina kompisars hundar när den är valp,och presenterar nya hundar för den när dem nya är valpar är det inga problem med dessa hundar :)
#129 du har amstaff men kan inte ens rasens historia?
Amstaff: Började med att man korsade olika raser för att få fram en rba hund för att i huvudsak hantera och hålla fast boskap.
Efterhand kom man på att man kunde hetsa särskilt framgångsrika hundar mot tränade tjurar vilket blev något av ett folknöje. Man hetsade också dessa hundar mot kedjade björnar, apor, grävlingar och andra hundar = hund fight = kamphund. Dock var inte rasen amstaff född ännu.
En del av dessa hundarna utvecklades därefter till dagens Engelska Bulldogg, en del ingick i Bullmastiffen. Andra blandades i någon mån med Terriers och användes för olagliga, organiserade hundslagsmål på undanskymda platser. Så tillkom Staffordshire Bull Terriern.
Sen kom rasen till america, där korsningen fortatte för att få fram en större kamphund.
De större hundarna, som användes som gårdshundar som skydd mot både två- och fyrbenta rovdjur och även till hundfighting kom att kallas American Bull Terrier, Yankee Terrier eller American Pit Bull Terrier.
Amstaffen godkändes 1936 av Amerikanska kennelklubben (AKC). Fram till dess var american staffordshire terrier och amerikansk pitbullterrier samma ras.
#131 "Så tillkom Staffordshire Bull Terriern. = sk amstaffen."
Nä, amstaff är ju en american staffordshire terrier.
- Mvh Emma
#132 tack för att du såg det, lite för trött nu på kvällen, glömde hela biten med USA och hur dem korsades där ;)
#131 Ehh jo. Men du verkar ju inte ha koll på att engelsk staffordshire bullterrier och amerikansk staffordshire terrier inte är samma ras.
Från rasklubben (alltså amstaffens) hemsida under historiken.
"Ett antal uppfödare och ägare av nationalrasen önskade under 1930 talet ställa ut sina hundar på den amerikanska kennelklubben AKC´s utställningar och de lyckades efter åtskilligt arbete få AKC att erkänna rasvarianten vars namn blev Staffordshire Terrier 1936."
#58 Vadå att hudsjukdomar inte är dödliga?! Våran st.bernard fick en hudsjukdom, vet sa de, berätta en massa.. Visserligen var de en rätt ovanlig hudsjukdom men ändå. Han avmagra och mådde inte alls bra, vi la ut nästan 40 000 på honom men inget hjälpte så han fick somna in tillslut..
Jag läste nästan hela tråden så någon kanske redan har påpekat detta men det tål att upprepas…
TS du skriver att du aldrig träffat en agressiv rottweiler, okej men hur många har du träffat då? Som någon/några andra skrivit så föds det ju mindre "bra" individer, svårare individer och individer med problem (förutom de "bra" individerna då). Detta bör du verkligen tänka på. För det kan ju bli så att man verkligen får en svår hund och då måste man kunna kontrollera den oavsett vad, vilket inte är så lätt om det är en stor rottweiler. Tror att det är flera som behöver tänka på att man kan inte dömma en hel ras när man bara träffat några hundar.
Jar träffat supergoa rottisar, men de får massor med aktivering och tävlar (och då givetvis tränar masspr) i Bruks, lydnad mm.
Sen har jag träffat förjävliga (ursäkta uttrycket) rottisar. En bor längre bort på gatan, den är väldigt understimulerad och har noll uppfostran + att familjen som har den inte har något staket utan täta buskar och några kompostgaller i hörnet. Denna rottis har flera gånger tagit sig ut på vägen och attackerat andra hundar.
Tänk så här när du väljer hundras: Vad är det värsta möjliga senariot? Kan jag klara av det? Är svaret ja, absolut köp en hund av den rasen!
Det jag inte heller förstår, det är att du bara verkar vilja ha en hund att leka med. O att du verkar vara "modig" som har klappat en rottis, men de är ju precis som vilken annan hundras som helst..
Detta år har jag träffat 3 råttisar och jag känner 1 så 4 rottisar blir det. (hälsat på) 1 rottis brukar jag rasta. Jag har bestämt mig för att fortsätta skaffa fakta om staffar. Ska det bli en rottis blir det isf inte innan ett par år och då menar jag minst 3-4 år. Och jag tycker som flera andra att en staffe verkar passa oss bättre :)
Och att ha en hund innebär inte bara lek. Det innebär mkt ansvar. Just nu verkar det inte bli någon hund förän om kanske 2 år eller så.
och nej jag tycker inte att det är coolt eller modigt att klappa en rottis, det är samma sak som att klappa vilken annan hund som helst. Jag är inte hundrädd överhuvud taget. En gång sprang två dobbermans lösa och lekte. plötsligt skprang de mot mig och min kompis. jag såg att de bara lekte och jag sa åt henne att stå still för att hun verkade bli lite nervös så vi stannade och väntade tills hundarna själva gick. och då gick jag i 4 eller 5 an… och om ni undra så nej jag var inte rädd…