cesars avsnitt idag
asså jag blev fett tårögd när jag såg cesar idag!
handlade om en hund vid namn luna (kamphund) som var livrädd för allt!
det var om henne rätt mycket och även om alla modeller cesar använder inte är bra så såg man verkligen förändring hos luna!
när ägaren kom och hälsade på ör första gången och hon kände igen honom var det svårt att hålla igen tårarna
sen lyckades hon rymma men trots det valde ägaren att fortsätta för lunas skull <3
underbart att se att vissa hundar verkligen blir räddade!! den här gången trodde cesar att hennes mamma inte uppfostrat henne rätt så han tog hjälp av sin flock <3
jaja, ville bara skriva lite om det och se om fler sett det?
Absolut nej. Tittar aldrig på han :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tittar inte heller på honom längre.
Tittar inte på honom alls längre efter man sett att han använder stackel och el..
_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_
1-3 # jag hamnade där då det inte fanns något annat.. tidsfördriv ni vet XD
3# vad är stackel för något?
Där uppe finns bilder på stackel, bara kika.
ett halsband med metallpigar inåt på mot hundens hals
_
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#5 ush :s
kollar inte heller på honom sedan 1-2 år tillbaka, innan kollade jag hela tiden.. det hemska är att jag har en utav hans dvd:er..
Är trött på all smutskastning som sker mot Ceasar. Själv tycker jag att han är bra. En viktig del i hans filosofi är att man ska vara en tydlig ledare och det håller jag absolut med om. Visst, jag håller med om att man inte ska använda el eller stackel. Men annars håller jag med honom.
Kolla bara på hans flock, vilken otrolig harmoni det är i den flocken. Det säger en hel del om hur bra tränare han är och vilken kontakt han har med hundar.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Skönt att se en hund mår bättre och att familjen fick hjälp!
Tyvärr tillhör jag dem som inte tittat på CMs show, jag brukar bara bli arg;) Men det är en annan diskussion.
#7 Det är ingen smutskastning, ren fakta bara. Alla kan inte gilla alla coacher, så är det bara. Men en riktig tränar (anser jag) använder sig inte av elhalsband och skackel
#9 Har inte påstått att alla måste gilla alla tränare. Ja men det är din åsikt, och jag har min åsikt. Och jo, jag tycker det är smutskastning hela tiden mot Ceasar på olika sidor på nätet, och jag tycker det är synd.
Jag ser så många här som verkar missförstå honom. De knuffar och tsstar på hunden hela tiden, men varken ägare eller hund verkar fatta vad de håller på med egentligen. Problemet är kanske att så många sväljer allt med hull och hår utan att ifrågasätta och lära sig andra metoder. Som tex stackel, som används på kanske en tredjedel av hundarna i mitt kvarter, som också används utan att ägaren tänkt efter. Hade han gjort det hade han ju inte köpt stacklet, de är ju skitvassa de där piggarna.
Själv tycker jag att det finns många bättre metoder än CMs, men han hjälper trots allt vissa hundar och har gett mig lite idéer till min egen träning. Bland annat lärde jag mig det viktiga i att vara lugn hela tiden från honom, och det gav väldigt bra resultat 
Håller helt med 7! Blir så ledsen av att höra allt negativt om Ceasar! Han är så otroligt duktig och förnuftig och jag håller med honom i absolut allt han gör! Stackel skulle jag inte använda och det gör han själv inte heller om inte ägaren har det på sin hund.. Han använder sig utav det ägarna har och det hundarna är vana vid! Själv har han ju vanliga retriverkoppel på sina. Om man tittar på Cesars hundar så är det ett stort gäng lyckliga och trygga hundar! Skulle aldrig tveka att få träffa honom då han länge varit min största förbild. Han ser till vad hundarna behöver: En stabil, konsekvent och lugn ledare! :)
GOO CEASAR!! :)
#10: Och jag tycker att det är jätte bra, fler borde få upp ögonen för hans idéer om dominans och rangordning som helt saknar vetenskaplig grund. Jag tror många skulle få en betydligt bättre relation med sin hund om de inte gick runt och inbillade sig att hunden försökte ta över ledarskapet hela tiden. Visst finns det saker han säger som är bra, men det är han inte ensam om och det kan i min värld inte väga upp för allt obehag han utsätter hundarna för i sin dokusåpa. Jag ser hellre att man försöker få hunden att göra rätt och belönar än som C.M. utsätter hunden för en situation den inte kan hantera, där den kommer göra "fel" och sedan bestraffa tills hunden inte vågar utföra det felaktiga beteendet längre.
#12 Precis! Kunde inte sagt det bättre.
Det folk gör är att såga honom vid fotknölarna utan att ge honom en chans och utan att sätta sig in i vad hans träningsmetoder går ut på. Det är ytterst beklagligt. Sen finns det många videos på t.ex youtube där man har klippt ihop bara de "värsta" delarna för att få honom att framställas som en hemsk människa. Är det rättvist? Nej, det är orättvist. Det ger en snedvriden bild.
Nej du där har du helt fel. Har med egna ögon sett program där han introducerar halsbanden för ägaren. Jag smutskastar inte honom, att man tycker att någon använder fel metoder är inte att smutskasta. Visst är det många hundar som har blivit hjälpta och vissa hundar hade inte levt idag om det inte vore för honom men det försvarar inte vissa metoder han använder sig av.
_
#13 "Som saknar helt vetenskaplig grund"? Vet du ens vad det är du skriver? Kolla på en vargflock och hur dom lever. I en vargflock finns det en ledare, en flockledare. En vargflock utan ledare är en icke fungerande flock. Rangordning är otroligt viktigt, man ska inte förmänskliga hundar. Man ska veta hunden härstammar från vargen.
Ledarskap är väldigt viktigt. Och hundar testar ofta sina ägare, speciellt som unghundar och då gäller det att visa att man själv bestämmer, inte hunden. Hur skulle det se ut om hunden bestämde hela tiden? Du förstår väl själv att det inte skulle fungera överhuvudtaget. En hund mår bra av att ha en tydlig ledare, så enkelt är det.
Är smutskasta samma sak som att inte gilla hans metoder eller vad menar ni med smutskasta?
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#7: Jag håller med dig helt! Han är fantastisk! Det räcker att han kommer i närheten av hundarna så får de ett lugn och känner av hans ledarskap. Han är fruktansvärt avslappnad och kunnig!
Alla människor har alltid något problem med sina hundar någon gång. Tänk om man själv kunde lösa alla problem så lätt som han gör..
Som #7 också säger, så gillar jag inte metoderna med vissa halsband osv, men det är fullt lagligt i det landet. Alltså inget FEL. Vi kan anse det, för att det inte är lagligt här. Jag skulle själv aldrig någonsin använda något sånt på min hund, men ägarna har ju själva fått test halsbandet innan. Det är inte dödliga stötar direkt, de kittlas mest och är ett obehag för hunden.
Men som jag sa, i övrigt är han fruktansvärt duktig med hundar, tänk om alla kunde vara som honom! Om man smutskastar C.M, vill jag se någon som kan klara av den stora flock som han har, eller lösa de allra flesta fall, som han gör.
Så, kan ni göra det bättre själva? Om inte, så är han en duktig hundförare!
#17 Nej, att inte gilla hans metoder är en åsikt. Det är helt okej. Att smutskasta är att få honom att framställas som nånting han inte är. Att överdriva och snedvrida.
#17 Jag säger inte att ni smutskastar! Men att jag blir ledsen av att höra folk vara så negativa till honom..
#16 Det är inte samma sak som vargar. Hundar har rangordning med andra hundar, inte med människor. Speciellt vetenskapligt är det inte, det han sysslar med.
#19 Ser ingen smutskastning i denna tråd iaf.
#20 Det är nog bara acceptera att alla gillar inte honom. Så är det med alla hundcoacher/hundtränare. Det finns både Ja och Nej-sägare till alla, så är det bara.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Han gör oroliga, stressade och icke välmående hundar till lyckliga individer. Ser inget fel i det över huvudtaget.
#21 Eftersom vi har gjort dom till tamdjur så är väll att låta dom leva normalt med en flockledare och rangordning det minsta vi kan göra för dom
#22 Har inte skrivit att det sker i denna tråd? Däremot finns det överallt på nätet. Och generellt sätt så finns det en negativ bild mot honom som beror på fördomar. Vilket är tråkigt.
#21 Håller inte med.
håller med loveradio :)
Dom flesta tycker illa om honom just för hans användning av halsbanden och det är ju inte fördommar. Nu säger jag inte att alla ogillar honom för den anledningen men de flesta jag har pratat med.
_
#28 Ja, och många tror att han använder stackel precis hela tiden och på alla hundar. Sen ser stackeln ju hemsk ut, det ser ut som det ska skära in i hunden istället för att nypa som det gör. Nu ska jag inte sitta här och försvara stackel, för det gör jag inte, men jag kan förstå att folk får fel bild av honom och hans träningsmetoder pg.a det.
Ja det kan jag tänka mig att dom säkert tror eller så vet dom säkert om att det inte är så men vill gärna få med sig anhängare i sin åsikt. Tycker inte man ska ge en hund obehag för att komma dit man vill med hunden. Jag drattar inte till min hund på baken med mina ben för att min hund inte inte går korrekt.
_
#16 har länkat till det här tidigare men tyckte att det kan passa här med ang. flockbeteenden.
Jag har själv inte sett CM, men har såklart märkt att han delar hundvärlden i två läger, hälften älskar och hälften hatar honom…
I samma programserie som klippet ovan ingick även en föreläsning om vådan att göra doku-såpa av hundträning. Där föredragshållaren menar att det finns två effekter av hundprogrammen (generellt även om Barbro B. var den som nämndes)
å ena sidan är det bra att folk får se att det går att göra nåt
å andra sidan är det dåligt att folk tror att det går på en halvtimme…
själv tycker jag att det är intressant men svårt ämne! Nöjer mig med det 
- Tillräckligt bra är perfekt! -
Ur "Cesar och hans hundar":
"Om vi återvänder till hundarnas värld, så är det ledaren som har ansvar för hela flockens överlevnad. Det är flockledaren som leder de andra till mat och vatten. Det är han eller hon som bestämmer när det ska jagas, när det ska ätas och hur mycket och när. Det är flockledaren som bestämmer när det ska vilas, sovas och lekas."
Nej, det är det inte.
"Om hunden hoppar upp på dig när du kommer hem från jobbet är det inte bara för att den är glad att se dig. Då är det hunden som utsett sig själv till flockledare. Om du öppnar dörren och hunden går ut före dig, är det inte bara för att den hemskt gärna vill gå ut. Då är den flockledare igen. … Varje gång hunden får dig att göra någonting så är det den som är flockledare. Så enkelt är det."
Nej, så är det inte.
En dag i Cesars hundars liv enligt boken – 4 timmars motion uppe i bergen på morgon. Sedan tillbaka, äta och rastas. Därefter eftermiddagspass i form av rollerblade-runda. Lite vila. Sedan bollek i 20 minuter. På kvällen ev enskild träning med hundar som behöver det.
Stresspåslag utlöses av fysiska och mentala påfrestningar. Vid ansträngning sätter alltså kroppens stressmaskineri igång med allt vad det innebär med exempelvis extra påslag av adrenalin, kortisol och noradrenalin. Sedan kvittar det om det är för att man måste fly undan något farligt, eller köra ett agilitypass eller jaga efter en boll. Det tar 2-6 dagar för hunden att återfå normala värden om hundens stressmaskineri har varit igång i 2-15 minuter. Får hunden inte vila upp sig mellan påfrestningar utan att ansträngas igen, så kommer inte kroppen hinna återfå normala värden och det blir ytterligare ett påslag av stresshormoner, ännu högre än sist. I slutändan kan hunden få en permanent ny förhöjd stresshormonnivå. Överproduktion av stresshormoner påverkar förstås kroppen negativt. Om det är så här Cesars hundar har det varje dag, så är jag himla nyfiken på hur deras stresshormonnivåer ser ut. Stress visar sig inte bara som hyperaktivitet.
Sedan är jag också nyfiken på hur det går för alla dessa människor där hunden tagit över ledarskapet och tydligen då bestämmer allt. Säger hunden åt dem att inte gå till jobbet utan stanna hemma och ge hunden mat ur kylskåpet vareviga dag istället? Jag kan tänka mig att det skulle stå högt på hundens lista nämligen.
//Lina
Jag tycker att C.M. lär ut mycket bra och framför allt gillar jag hans lugna sätt att korrigera och lära ut, jag har sett massor av hans avsnitt och har nu mycket hjälp av det nu när jag har en valp hemma. Man kommer mycket längre om man håller sig lugn och tar tag i problemen än att stressa upp sig som tyvärr många gör när hunden inte alltid vill lyssna. Tummen upp för C.M.
Jag kallar dock inte en spark på baken är ett lugnt sätt att korrigera.
_
Det är en knuff i sidan och inte en spark i baken lite skillnad men man kan ju välja att se allt negativt och leta fel om man vill.
#21 kan inte heller hålla med dig. varför är inte hundar som vargar till att börja med? de härstammar därifrån och det enda som skiljer dem åt är hur hunden ser ut. liten hund som stor, alla har samma beteende som varg. Ja hundar har rang i gruppen, men också till människan. Om du tar ifrån matskålen som hunden just står o äter i, ska den acceptera detta utan att visa några som helst aggresiva tecken. Detta för att ledaren i en vargflock kan göra precis vad de vill med de andra utan att de ska visa aggresivitet eller dylikt. Vad jag vet så äter alltid alfa paret först, och sedan får de andra ta för sig. Men på den biten kan det vara fel. En hund som inte har klart för sig att människan i huset är alfan, är aggressiv för att den tror att den bestämmer. Hur svårt kan det vara o förstå..
#32 förstår inte riktigt vad du vill komma fram till. Att han har fel i styckena som han tar fram? Nej han har precis rätt. Att låta en hund gå ut först i dörrar bevisar att hunden gör vad bäst den vill = inte okej i en grupp. Hunden går antingen ut efter matte/husse eller väntar på ett"varsegod" som visar att hunden får vänta tills dens ledare ger klartecken. Det gör hunden mer säker än att man låter den springa ut först o tex få syn på en katt som den vill springa efter. Går ledaren först o hunden väntar kan man så lätt unvika en sån situation.Och nej, hundar blir inte stressade över att gå långa promenader, leka med andra hundar och ha lite hjärngympa. Tvärt om. Det är bättre att hunden får mycket aktivitet istället för alla soffhundar som bara får ligga inne o kolla på tv med husse/matte, äta goda rester ifrån tallriken. Nu vet jag att det finns flera som säger att hundar inte har något att göra med vargar, men det ser jag bara som fel. Utseende inte likt alls, men lika i sätt och funktion. Hur mycket rör inte vargar på sig varje dag tex..
Tycker cecars program är jättebra. Det är ägarna som jag skulle rikta mig mot, de är oftast okunniga personer som tror hundar är som människor och inte förstår allt som har med rang och göra. Men folk som har omhändertagna hundar som har problem, de avsnitten tycker jag om att kolla på. Det andra är lite blaj tycker jag, där det ofta finns fåniga orsaker till att hundarna är som det är, som alltid är ägarens fel.
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
5# aha ett sånt har jag sett häri sverige, fast utan typ vass kant utan bara avsågag metall typ
7# ja, man måste ju även se alla bra saker han ser med och inte bara allt det dåliga
9# jag har länge velat ha en tränare till mej och mina hundar. men de KOSTAR!!! och att lägga ut 800 kr för en lektion på 60 min är inget jag har råd med som arbetslös.
visst, vissa saker han gör är skit… men genom vissa av hans metoder har hjälp många… bla mej och min äldsta tik
12-14# ja, om man inte är en trygg ledare blir hunden inte trygg.. det vet jag av personlig erfarenhet!
16# det är rätt kul när hunden bestämmer i ens människoflock… or not haha
man måste som sagt vaa en ledare, på ett mänskiligt plan
34# menar du kicken han ger ibland? den har jag provat faktiskt.. meningen är inte att man ska sparka hunden utan bara toucha (som jag gjorde)
dock fungerade det lika bra med att sätta en pinne framför henne som att toucha henne lätt i sidan
OBS! DÅ JAG HAR MOR OCH DOTTER VILLE JAG SE OM HON REAGERADE PÅ TOUCHEN DÅ HENNES MAMMA INTE GÖR DET. VILKET LILLAN GJORDE VÄLDIGT BRA! EFTER BARA 10 MIN FOTTRÄNING SÅ GICK HON PERFEKT FOT :) IDAG ANVÄNDER JAG ISTÄLLET RÖSTEN DÅ JAG ANSER ATT TOUCHEN INTE LÄNGRE BEHÖVS HÄR DÅ MITT LILLA EXPRIMENT ÄR ÖVER SEDAN ÖVER 8 MÅNADER OBS
#32 På det han skriver låter det som om mina hundar är flockledare hihi. Men eh jag är rätt säker på att mina hundar bara vill ut fort och bara är glada att se mig.
Relationen till en hund tror jag bygger på respekt. Den kan man kräva eller få frivilligt, korrigera sig till eller bygga upp en kärleksfylld relation med belöningar.
Det att han använder stackel eller fysiska korrigeringar ser jag som det minsta av problemen med honom. De stora problemen ligger i att folk gör sina hemmakorrigeringar bara för de sett de på tv, utan att veta vad de håller på med. Sen tycker jag han gör ett bra jobb med vissa av hundarna i programmen.
Men jag tycker han vågar för lite, han arbetar inte MOT stackel som han borde om han nu kan prata med hundar tex. Att de ger ett litet nyp stämmer iaf inte, taggarna gör skitont! I alla fall mot min arm, snacka då om att ha sånt runt halsen… Och han letar inte efter grunden till stressen, han gör quick fixes som passar tv men inte resten av livet.
#38 hur kan du veta hur ett sånt halsband känns?
Nu menade ju jag inte en spark för kung och fosterland direkt, synd att man tro det värsta. Oavsett om det är en knuff anser inte jag att det är ett lugnt sätt att korrigera. Hela baken sticker åt sidan på hunden och jag tycker det är fel tillvägagånssätt. nu behöver inte de alla ganger vara så drastiska i Sina sätt men ändå…
_
#38 Han gör inte quick fixes. Han tar itu med problemen och försöker se om det finns nån underliggande faktor som får hunden att bete sig som den gör. Och problemet är väldigt oftare ägaren som:
1. Inte ger tillräckligt med motion och stimulans. (vilket kan leda till frustration, som i sin tur kan leda till aggressivitet)
2. Inte är tillräckligt tydlig ledare (vilket resulterar i att hunden tror att den får bete sig hur som helst. Dra i kopplet, skälla på allt och inget osv)
Ceasar tar ofta hundar som har stora problem till sin flock och låter hunden bo med honom och hans flock i några veckor/månader. Så att säga att han bara gör quick fixes, är osanning.
det handlar ju om att hunden ska känna dominans. en hund som känner att den har övertaget varken lyssnar eller bryr sig. den kör sitt rejs. samma sak med hästar, och där får man vara jäkligt uppmärksam på nya hästar som testar in vart deras plats i flocken är. inte för så länge sedan fick jag ett nyp i armen av mitt russ för han inte ville ha sina ben dushade, o han fick jag genast visa vem det var som bestämde. annars kan han ju få för sig att han kan bita varje gång.
#36 Hundar är idag så domesticerade att de inte har mycket likheter med vargen eller dess beteende. Detta är det ju självklart forskat på.
Finns ett program som handlar om just vargar och hundar och dess olikheter. Ska se om jag kan hitta något om det.
Det är hundar vi har, inte vargar. Och inte människor.
Sen finner jag det lite smått oroande om du tror att alla hundar som inte har en tydlig ledare, eller som du kallar "alfaledare" är aggressiva. Så är det verkligen inte. Många satsar istället på att vara "partner" med sitt djur, att arbeta tillsammans med djuret istället för att sätta sig över det. Och ojsan hoppsan, fungerar utmärkt. Det viktigaste är att hunden litar på sin ägare, och tvärt om.
Och jag kollar inte på ceasar just för att han behöver bruka obehag/smärta i flera fall för att lyckas "tämja" hundar. Det förkastar jag och därför sponsrar jag inte honom genom att se hans program heller. Sen skriver en del av er att det ju är lagligt med en del metoder i USA, då undrar jag vad tusan gör det för skillnad? Obehaget/smärtan är den samma för djuret vilket land man än kommer til, oavsett om det är OK enligt lag eller inte. Och för mig är det djuret det handlar om.
#39 Här i Spanien är de fullt lagliga, så jag har gått in i djuraffären och lagt ett om armen på mig…
41# det var det han gjorde med luna idag… hon bodde där i ca 2 månader :D
ägaren meddelade i slutet att hon inte längre var rädd utan var en harmonisk hund som gjorde nya framsteg varje dag :)
#43 förstår inte att man måste forska på saker som är rent självklara om man bara tänker efter. personligen tycker jag det forskas om mycket saker som ofta är onödiga. jag kommer alltid att jämföra hundar med vargar, och du kommer inte göra det. Denna diskussion kommer inte ändra på någon utav våra åsikter :) Aggresiv behöver inte betyda att den biter. Det kan vara morrningar, blickar som är högst otrevliga mm. Som alfa ska man vara bestämd mot hunden och sätta upp regler i huset som att hunden alltid ska vänta på ett klartecken att den för börja på maten, när den får gå ut osv. Detta för dominans för att kunna styra i situationer där tex hunden ser något intressant som en annan hund eller katt eller vad som helst. En hund som inte vet att den måste lyssna springer iväg utan minsta notis om vad ägaren står och skriker om. Dominans kanske flera tycker låter som ett hemskt och brutalt ord, som om man styr hunden genom våld. Det handlar inte om det, det handlar om att huden ska vara uppmärksam på ägaren och vad denna säger till hunden.
#44 hade inte en susning att du var i spanien så började undra hur du visste vad en sådan var 
Jag förstår inte riktigt vad alla pratar om när det gäller hund-varg. Jag har läst etologi A, där vi studerade mycket just deras koppling till varandra. De har samma uttryckssätt på ALLA vis (svans upp, dominant beteende osv osv osv). Dessutom, finns det en alfahane finns det en alfahona. De lever i par och styr flocken.
Visst, hunden har blivit präglad av oss människor, men precis som att hästen är ett flyktdjur och ALLTID KOMMER VARA ETT FLYKTDJUR OAVSETT HUR TAM DEN ÄR, så kommer alltid hunden ha sitt beteende. En snäll hund kan också bli aggressiv, en lydig hund kan också vid tillfällen vara olydig.
Hur menar ni då att hunden som från början kommer från vargen kan helt och hållet bli något annat? Och hur lever hundar när de lever i flock? Tror ni att alla hundar är lika dominanta/undergivna? Tror ni att de hela tiden ger varandra beröm, beröm och beröm och aldrig rör den andra hunden? Att ge en hund ett "tough" är INTE dåligt. Jag träffade den där svenska killen som hade ett hundprogram förut? Han sa förra helgen att det är djurplågeri att aldrig säga nej till sin hund, och att man aldrig ska använda kopplet som ett extra redskap. Man ska ha kontakt med hundens KROPP och inte tro att det är illa att röra vid dem.
#47 Jag pratar om det jag själv sett, där forskare studerade både vargar och hundar över flera år. De fick olika uppgifter att utföra och hundarna där skilde det sig väldigt mycket från vargarna. De tänkte inte alls likadant.
Sedan skiljer ju sig tamhundens liv hemskt mycket från en varg i det fria, bara det säger ju att de inte fungerar att behandla hunden som varg.
Oavsett hur lika vargar och hundar är så är en människa inte nåt av dem. Därför är det inte samma sak. Självklart har hundar rangordningar inom sina egna led. Hundar i grupp korrigerar heller inte alls på samma sätt. De alfarullar ju tex aldrig varandra. Min dominanta hane lägger sig gärna ner framför andra, inte för att han är underlägsen utan för att han vill leka. Vi ska inte förmänskliga hundarna, men vi ska heller inte förhundiga oss.
#48: Nej, det är klart att vi inte behandlar hunden som en varg bara för det. I så fall hade vi ju inte haft dem som tama djur. De fungerar annorlunda, för att vi gjort så med dem. Men hade de levt som vargarna, så hade de också varit som dem. Det är vi som är orsaken till det.
#7 och #12 Håller helt med er! :P
Har läst hans bok och tagit till mig en sak som han skrev att jag ska se mig själv som ledare. Tänka att jag är ledare och att hunden lyder mig. Och bara det tänket har funkat. Hade en mycket rädd och stressad hund innan. Fick honom sån och tog ett bra tag innan jag fick honom bättre. Det tänket har hjälp så himla mycket. När man ser honom nu kan man inte tro att det är samma hund. Han är mycket lugnare nu dock så kan han bli orolig om han får träffa människor som är rädda för honom och har sett hur han var tidigare. Då kommer det fram igen.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
#52 precis, hundar är lugna med tydliga ledare helt enkellt. för de känner att de tar hand om dem i situationer. det är ju det man har en stark ledare för!
Förstår inte ens varför folk som inte sett programmet måste svara saker i stil med "nej jag gör aldrig det". Trots att TS faktiskt frågar om någon mer har sett det 
Jag håller med #7. Även fast jag själv mestadels tränar och försöker göra det mesta enligt klickerträningen så finns det många saker som Cesar säger och gör som är bra. Mycket som för oss här i Sverige är självklart vad gäller hundhållning är inte alls det i USA mfl. Vissa motionerar inte ens sina hundar. Och Cesar uppmanar faktiskt folk att ge sin hund först lydnad och motion sedan kärlek. Sedan är vissa av hans metoder för hårda kan jag tycka.
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
#53 Precis. Tyvärr har jag fortfarande problem med det i hundmöten. Iaf om jag vet att det kommer att gå fel eller om jag inte känner hunden och ägaren. Eller om jag helt inkelt inte tycker om hunden. Jag jobbar på det men får se om jag klarar det.
#54 Där håller jag helt med! Här i Spanien ser jag folk tssta till allt möjligt. Kanske inte helt bra eller genomtänkt, men bättre än de slag de utdelat om det inte vore för CM.
Missförstå mig rätt
Jag diggar CM. Men jag tycker att tänket om att man ska vara en ledare är lite förlegat. Vi är redan ledare, det är frågan om att vara en bra sådan för våra hundar. Så har de blivit avlade. De är inte vargar längre.
Min pojkvän kommenterade nyss att våra hundar är moderna, demokratiska hundar
Ibland får de bestämma, men de vet också på vilka punkter de inte får det. Sen tycker jag det viktigaste är att lyssna till hunden och ta till sig olika förslag som passar den och en själv. Om det har Cesar Millan som ursprung eller nåt annat är sak samma, så länge det passar och alla mår bra.
#56 Håller helt med. När jag först hade med min hund till skolan (naturbruk) provade hon den hårda stilen. Morrade han så gjorde hon ett strypkoppel och ströp honom. Jag blev så paff att jag bara stelnade till. Alla de andra i min klass sa det är bara bra för honom. Det tog evigheter innan han blev bra efter det. Jag fick inte tillbaka förtroendet för läraren efter det heller. Efter det gjorde jag endast på mitt sätt och se där det funkade helt utmärkt.
Tycker det känns som om många är lite för hårda mot sina hundar. Med slag och hög stämma. Jag har aldrig behövt göra det. Det är ju inte så vargar gör. Min pappa har försökt med saker som jag inte ens vill nämna. Dock så slutade han med det efter en rejäl utskällning både från mig och min mormor. Sen märkte han ju att det funkade dock så kan han inte låta bli att skrika. Det sitter för djupt. Min mamma däremot gör som jag. Säger typ "tsst" eller förmanande när vi ser att han är påväg att göra något "Tinen vad gör du". Funkar alltid.
#56 Jo det är det ju absolut 
Där kan jag hålla med dig också. Jag tycker inte att jag på något sätt måste visa att jag är hennes "ledare". Hon respekterar mig och jag gör såklart detsamma mot henne. Alltså omsesidig respekt.
Jag känner inte på något sätt att jag måste gå först genom dörren eller liknande saker, jag tvivlar starkt på att varje hunds högsta önskan är att "ta över". Men många gånger är jag imponerad av CM, även fast jag själv inte följer hans metoder.
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
Den sk upptäckten och mycket vidare forskning kring dominans har gjorts på tama djur som inte alls uppför sig som djur i frihet, dvs man har undersökt och studerat vargflockar i fångenskap och dragit slutsatsen att det ser likadant ut i det vilda, vilket det oftast inte gör.
Per Jensen har skrivit en mycket intressant artikel om dominansbegreppet, "Den missuppfattade dominansen", mycket läsvärd :)
Människor tolkar dominans annorlunda än hundar och vargar, och det kan därmed bli väldigt fel när vi försöker dominera våra hundar, då de fungerar annorlunda än vad vi gör.
Som andra har skrivit så blir det ofta såå fel när personer som sett diverse hundprogram på testar metoderna själva hemma(vet själv några som testat hemma med tveksamma resultat).
Jag tror inte på att trycka ner sin hund som jag uppfattar Ceasar gör, att tvinga den till underkastelse, utan jag vill vara ett team tillsammans med min hund :)
Jag brukar inte själv kräva att jag ska gå först genom dörren eller något sånt. Även om det då och då blir så att han släpper igenom mig först. Han vet också att jag är ledaren jag behöver liksom inte bevisa det på något sätt. Nu har inte jag kanalen men tittar lite då och då när valpen sover på jobbet (är dagmatte). Tycker helt enkelt det är roligt att titta på hundarna och se hur han gör. Även om jag inte någonsin skulle prova något nu när jag har ett sätt som jag tycker funkar så bra.
#59 mfl. Det är det han pratar om i klippet i #31…
- Tillräckligt bra är perfekt! -
jag har faktiskt, för som så många andra, tappat ganska mycket respekt för ceasar milan. Förut tyckte jag, som så många andra gör, att han var hur bra som helst, kunde inte förstå att man kunde tycka att han var dålig! dock - i takt med att jag just har lärt mig mer om hundträning har mitt förtroende för honom som hundtränare skjunkit.
Visst, han har mycket vettiga idéer om hundar, till exempel att man ska vara tydlig och lugn som människa och aktivera sina hundar - jättebra! Dock det som fick mig att sluta vara intresserad av att kolla på hans program var ett avsnitt när en funktionshindrad flicka skulle lära sig att gå med två hundar i koppel. Med den första hunden lärde han henne bara att rycka i kopplet för att få hunden att gå med henne och med den andra hunden satte han på en nosgrimma. Familjen var helt överväldigad över hans otroliga konst att lyckas få, speciellt den andra hunden, att gå fint han satte ju bara på en nosgrimma! Näe, där slutade jag kolla. Att han puffar med foten på hundarna är inte det jag hänger upp mig på, puffa så kan jag själv göra ibland, det är bland annat att han inte arbetar på realtionen mellan hund och förare som stör mig samt i de fall då han helt enkelt "feldiagnostiserar" uppenbara fall där hunden enbart är osäker och rädd till att de är agressiva. Att han tycker i kopplet och så vidare. Jag tycker att jag har sett något vettigt i varje program annars, någon liten detalj kan man nästan alltid ta med sig som något bra, men när jag såg avsnittet med hunden som gick i superkort koppel med nosgrimma och han hyllades för att ha "tämjt" en galen hund och att familjen absolut inte förstod varför hunden precis börjat gå fint, näe, då kände jag att dessa program inte ger mig speciellt mycket gällande hundträning.
Sen är det här ett väldigt laddat ämne att diskutera, dock tror jag att ni som är väldigt för ceasar milan och inte förstår vad som kan vara opassande i hans träning - ni lär er nog det i takt med att ni lär er mer om hundträning.
#62 Det där sista var otroligt oförskämt faktiskt! Jag vet väldigt mycket om hundträning. Vilken förolämpning…
#62 Jag vet otroligt mycket om hundträning… och det är just därför jag tycker om Ceasar och hans metoder!
Jag har sett några avsnitt när jag haft dumburken på i bakgrunden när jag har läst. Men tycker inte att han hänger med i forskning eller liknande som jag tycker är viktigt, och jag själv är mer en sådan som tycker totalt annorlunda i grund och botten. Andra får väl pyssla på med vad de tycker fungerar för dem om de inte skadar sina hundar, så länge de inte lägger sig i hur jag själv gör. :)
Stillwell däremot, hon utbildar sig ständig och håller sig uppdaterad om allt. Det beundrar jag starkt!
Jag är glad att så många fått upp ögonen för att de studier hur vargar betedde sig i fångenskap (som den "hårda skolan" till största del byggt sina teorier kring) till exempel, faktiskt inte är representativt för hunddjur. Vargar i frihet väljer sin flock, de tvingas inte ihop. En hund är nära besläktat med vargen, men det är ingen varg. Det är viktigt att minnas, precis som att vi inte är apor trots att vi är besläktade. (Här fick jag faktiskt en märklig bild i huvudet och fann mig själv med att dra på smilbanden- tur att persiennerna är nerdragna vid datorn! Grannarna tycker nog att jag är tillräckligt märklig allaredan. ;))
På 90- talet tyckte endel att jag var galen som tränade min hund på ett visst sätt, då det på den tiden var dominans och straff som gällde där jag bodde. Jag försökte faktiskt använda mig av sådana metoder (jag var ung och dum), men fann snabbt att det inte var något för mig. Det förstör tilliten som är det viktigaste i ett samarbete och så vill inte jag ha det. Jag vill inte heller att någon i min flock ska tro att bestraffning kommer vid misstag, det gör det svårare att träna om en hund är rädd för att försöka och göra fel.
Jag har faktiskt tvivlat på mig själv ett flertal gånger, men det är tvivlet som gör att man ger sig ut på kunskapsjakt, det är det som gör att man ständigt kämpar för att förbättras och utvecklas. Jag är öppen för att jag kan ha fel, men jag har hittills inte upplevt något som motsäger det jag själv tror. Men den dagen kanske kommer, det vet jag ju inte. :)
Förresten, jag vill faktiskt helst gå ut genom dörren först eftersom en del grannar är hundrädda. Jag respekterar att de gärna vill se att de har mig mellan, även om de vet att hon är en pussgurka. Det blir trevligare för alla om man kan visa hänsyn. Fast det är kanske inte riktigt samma sak som att använda det i syfte att markera att man som människa är värd mer.
Tsscht- ljudet använder jag faktiskt, då det är ett snabbt ljud som kan bryta det mesta utan att man behöver vara fysisk med sin hund. Gör jag det söker hunden mig direkt oavsett situation och jag kan berätta hur man gör i situationen, och kan belöna. Tsscht- ljudet är sedermera, för mig, ett sätt att påkalla uppmärksamheten till mig själv. Lite svårt att förklara.
Inte tänkt på att det är ett CM-ljud, ska kolla upp lite närmre hur han använt det för nu blev jag nyfiken. :)
Jag är dock lite osäker på om detta ens från början hade möjlighet att bli en sansad tråd så jag ber att få tacka för mig. Upprörda människor som känner att de måste försvara sin syn på hundträning är inte riktigt min melodi, och jag hoppas att mitt inlägg i denna tråd inte uppfattas som riktat mot någon speciell. För det är det inte. Jag läste igenom tråden och kände halvvägs att jag kanske skulle bidra med mina egna erfarenheter, min egen syn på saken, och så får det bli. :) Ber om ursäkt för ett långt inlägg som kanske är lite hoppigt, jag råkade sitta och skriva lite för länge utan kaffe i kroppen och då blir inte slutresultatet särskilt bra. Men jag hoppas att det är något sånär begripligt. ;D
#65 tyckte det var oerhört bra skrivet och jag håller med dig.
_
62# nosgrimma är ett bra verktyg om man gör rätt
efter ca 2 månaders träning hade jag inte bara fått en hund som slutat dra utan även en hund som sökte mer kontakt :D
när jag kom hem med lillan hade jag möjlighet att ta ut båda två och samtidigt lära lillan att gå fint i koppel (eftersom grimman gör cola lugnare så smittade det av sig på lillan :) )
idag har jag tappat bort den tyvärr så jag har två dragiga hundar XD mitt eget fel men jag är lite svag ibland
som nosgrimman är en tillfälligt hjälpmedel och ska inte alltid användas!
i det fallet vore det mej bättre att ha sele på båda hundaran så de fick dra flickan. då blir hundarna även stimulerande men får även motion och arbeta :)
# 67 visst kan nosgrimma vara ett träningsREDSKAP, men det är ingen LÖSNING på problemet, och så är det. Det jag menar är att man inte är någon FANTASTISK HUNDTRÄNDARE om man sätter på en hund en nosgrimma. Att man som privatperson gör det, visst, okej, men att man gör det som erkänd hundtränare, vilka ska vara kunniga i träningsmetoder är ja, … vad ska man säga? riktigt låg nivå på den såkallade "träningen".
Ett tips till alla er som tycker att Ceasar Milan är den bästa hundtränaren, kolla på Victoria Stilwell istället för att lära er mer om alternativa och mer moderna (och bättre) träningsmetoder.
#68 Varför inte bara RESPEKTERA att vi som gillar Cesar gör det, och inte kommer att byta åsikt.
Hade nosgrimma ett tag på min nuffe men han lärde sig snabbt att ta av den så jag fick hålla koll och tillslut gick den sönder. Men han trivdes ändå inte som ensamhund här hemma så han fick komma till ett nytt hem med ett gäng tikar att gosa med. Han levde de sista åren i sitt liv som en väldigt lycklig hund. Som jag dessutom kunde hälsa på när jag ville.
# 69 jag tror som sagt att ni kanske ändrar åsikt när ni lär er mer ;)
#71 Vad menar du med lär er mer? Om hundar eller om Cesar? Eller han metoder? Förvirrad.
#71 Men va e de som e så svårt, bara för att vi gillar Ceasar så kan vi inte lika mycke som ni andra? E de det du vill få fram lr? -.-
# 73 Ni är uppenbarligen inte insatta i modern hundträning i alla fall :)
#73 Låter nästan så.
#71 Har du ett problem med att vara trevlig? Eller kan du tänka dig att sluta komma med spydiga kommentarer? Än en gång : jag vet otroligt mycket om hundträning.
#72 Hon menar hundträning… kolla bara hennes kommentar längre upp.
#74 Tyvärr så stämmer inte det :)
#74 Jag tycker inte att viktoria är specielt bra! Henne kollar jag aldrig på.. Så alla tycker vi olika om hundträning. Jag gillar Ceasar, någon gillar Viktoria. någon gillar inte Ceasar, jag gillar inte Viktoria.
Det behöver inte betyda att någon är mer eller mindra bra! Vi tycker helt enkelt olika, och jag står helt fast vid att jag gillar Ceasar och kör mycket med hans metoder. Har absolut Inget med kunnighet att göra…
Hoppar in och ber alla lugna sig lite.
#79 Tro mig jag är iaf lugn
. Är väldigt svårt att reta upp mig då får man kritisera mina djur om jag ska säga ifrån.
Jag tittar när jag kan på både Victoria och Cesar och jag tycker att båda är duktiga. Alla har ju olika metoder för allt funkar ju inte på alla hundar. Jag provade ju lite från Cesar och det funkade himla bra. Därför tycker jag att han är duktig även om jag inte tar efter allt han gör. Absolut inte. Jag har tränat en del hundar av olika slag och lärt mig mycket från min skola med hundutbildning och alla hade ju sitt sätt att träna in saker.
#79 Jag är lugn iallafall. Tycker bara att det är onödigt med spydiga komentarer.
Super att ni är lugna, då är allt som det ska 
#71: Hur kommer det sig att du inte själv ställer upp i tv med all din kunskap??
#81 Kanske är andra än vi två som ska ta åt sig helt enkelt.
Okej, jag har hållt mig utanför men nu kan jag bara inte…
Kan alla CM gillare snälla titta på detta klipp och säga att detta är bra hundträning?! TITTA PÅ HELA KLIPPET och var ärliga med er själva.
Lixom?! Uppmärksamma er på Huskyn och Frallan speciellt. Börjar nästan gråta när jag ser vad han gör mot de.
#85 Men snälla nån. Nu gör du precis som jag skrev längre upp i tråden som jag avskyr när folk gör…
#86 Ja, detta är ett klipp med hemska bitar som man satt ihop. Men det är på riktigt och ska man bara skita i de dåliga delarna? Visst han gör inte alltid detta och det verkar hemskare än det kanske är. Men detta har hänt.
Jag vet vad dina åsikter är och respekterar det men får man ändå fråga vad du tycker om detta klipp? Inte om att det är ihopsatt och så utan om hans handlingar. Vad anser du om det?
#85: Snälla????? Vad är folks problem här egentligen? Hur många sådana klipp finns det jämfört mot bra klipp med CM? Allvarligt talat, hade han varit så hemsk som vissa här påstår hade han inte fått visas i svensk (eller kanske ingen annan heller) tv!
Vi är ALLA här överrens om att CM har VISSA metoder vi inte skulle använda på våra egna hundar. Så had håller alla på och snackar om?
De som tycker om honom kollar på honom, resten… Bara strunta i att titta? Ett tips, så slipper ni gråta och allt ni gör?
Respektera oss som tycker om och ser upp till honom istället, ni behöver inte bevisa någonting, alla tycker vi olika. Dessutom har vi alla ögon att se med.
Tycker att alla får se och tro påden tränare dem vill, så länge det inte skadar ens hund.
Jag själv t.ex tar från olika tränare, har ingen favorit :)
Vi vet ju inte riktigt hur hårt han sparkar så.. Jag kan sj "kicka" till mina hundar löst i sidan om dom inte lyssnar, jag vet att de inte gör ont men ändå kastar dom sig runt pga att dom blir lixom förvånade.. Så de kanske e samma sak med dom vovvarna?
#88 Som sagt, ska man bara sålla bort de dåliga och strunta i dem?
Jag repekterar folk som har andra åsikter, dock försöker jag även att få folk att ha ett lite mer öppet sinne. Inte du heller kommenterar CMs handlingar i detta klipp?
#90 Så gör jag med våran hund med om hon inte lyssnar riktigt, knuffa till lite med benet/knäet, då brukar hon koncentrera sig bättre. Hon hoppar med till ibland precis som om man tog i.
#90 absolut, man vet ju ingenting säkert. Jag själv kunde tillex knuffa min hund i sidan för att få uppmärksamhet. Dock ser man ju även på vissa hundar i klippet att de sa ifrån rätt rejält. :/ De tror jag inte de skulle göra det om det inte var extremt obehagligt..
#93: Okej, men ska jag göra likadant då? Lägga ut klipp på allt han gör som är bra? Så ska du få kommentera allt som är dåligt i de situationerna? Det blir en del klipp. Det roligaste är ju att ni verkligen letar fel hos en människa. Tänk om alla gjorde likadant mot er och hur ni uppfostrar era barn tex? Finns nog en hel del saker JAG tycker att ni gör fel där också. Som sagt, man gör det man tycker är rätt och CM är ingen amatör.
#87 Jag tycker inte det där är konstigt. Han sparkar inte hårt, han sparkar inte mot nån del av kroppen som gör ont på hunden (t.ex revbenen) utan den delen han nuddar är känslig, och får hunden att reagera utan att få ont.
Han använder den metoden för blockera hunden från ett sinnestillstånd. Det är inte värre än att nypa hunden för att få hundens uppmärksamhet när den är i ett intensivt sinnestillstånd där ord och ryck i kopplet inte har nån effekt.
Jag tycker det är synd att vi som gillar CM och hans metoder hela tiden måste hålla på och försvara oss. Det är som att vi nuförtiden måste smyga med att vi gillar honom. Nästan som med politiska åsikter.
#93 Anledningen till varför vissa hundar reagerar så kraftigt är inte för att det är "extremt obehagligt" utan för att de blir chockade. De är inne i ett intensivt sinnenstillstånd och när nån plötsligt nuddar hunden när den inte är beredd så kan dom reagera på alla möjliga sätt. De är inte vana vid att nån gör så och att nån stoppar deras beteende.
#94 Det behövs inte då jag sett hans program. Det enda jag ville visa med detta klipp var extrema fall och höra hur ni som gillar honom ansåg om dessa handligar? Varför är det så svårt?
Jag letar inte efter fel. Jag såg detta klipp och konstanterade att JAG tyckte det var fel. Ni behöver inte bli sura för att man försöker diskutera här. Respektera min åsikt så respekterar jag eran.
Kan jag fråga igen utan en massa kommentarer om ''de är bara det dåliga'' om vad ni anser om Cms handligar i klippet?
dubbel
#95 Tack :) intressant att läsa faktiskt.
Om man får motargumentera utan att någon påstår att man ska respektera blabla så visst, de blir chockade men hur reagerar cesar på hundens reaktion? Tex huskyn, han ''hänger'' upp hunden i jämnhöjd just för att denna hund gick mot utfall mot 'den starke i flocken'
Nu tror inte jag på det här med flockledaren och så, men vi säger att jag gör det. Varför skulle tex min hund göra utfall mot mig ''flockledaren''? Hunden gör väl inte utfall mot sin ledare? I detta fall är ju cm inte det men han är ändå människa. Människan är ju ändå ''ledarna''?
Och att tvinga en hund till ''relaxation'' nja..
Och vi håller ju hela tiden på att utveckla oss inom hundträning hela tiden. Förr var det väldigt ''populärt'' med de hårde metoderna, men vi håller på att gå över till de ''progressive reinforcment'' träningen. Fleeeertal har fått upp ögonen för det och det är vad som blir mer ''vardagligt'' Men jag tycker absolut inte ni ska behöva gömma er med att ni gillar Cesar^^ För tror man på honom står man väl för det? Samma sak med de som inte gillar :)

Jag försöker hålla mig från såna här trådar, men det är svårt.
CM hävdar att hundar och vargar lever i en strikt rangordning, och att vi måste vara högst i den.
Jag hävdar att han har fel, och baserar detta på ett flertal vargforskare, etologer od. Bla finns en länk till en film ovan, där per Jensen förklarar detta bra och tydligt. TITTA PÅ DEN, ni som säger att CM har rätt i detta. Läs den missuppfattade dominansen av samma Per Jensen. Titta på filmen där en av världens främsta vargforskare förklarar varför man inte ska använda termer som alfa, då vargar inte lever så.
Vargar och vilda hunddjur i övrigt lever i familjer, mamma, pappa och deras barn i olika åldrar. Runt 1-3 år flyttar de hemifrån och bildarb egen familj. De klättrar alltså inte i rang, för varför skulle de vilja spöa pappa, för att få para sig med mamma? Nej, de skaffar hellre egen fru och eget revir. Rangordning finns inte i naturen om alla är friska och det inte råder resursbrist. Detta finns i hägn/djurparker, där man hivat ihop ex vargar som är helt obesläktade, dvs en onaturlig grupp i en miljö där utrymmet, mat od inte är tillräckligt.
Där rangordningar faktiskt finns, är de alltid dels artbundna, men även uppdelade efter kön. Därför kan inte vi vara ranghöga över en hund, eller en varelse av annat kön.
Visst kan man plocka godbitar från alla hundtränare. Men CM har inte så många rätt. Man ska vara lugn, ja. Man ska motionera hundarna. Man ska inte förmänskliga hundarna, rätt.
men han kan inte hundspråk, missar lugnande signaler, begår övervåld gång på gång, för att få snabba resultat, för att det ska bli bra TV.
Jag föredrar andra metoder, att vara hårdhänt skulle knäcka mina hundar. Signalkänsliga urhundar klarar inte av hans sätt. Jag vill ha en relation med mina hundar, inte att de ska vara rädda. Initiativrika hundar gör mig gladare, och dem med.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#99 Jag tänker inte försvara att han vid ett tillfälle hängde upp hunden i kopplet, vilket förövrigt jag har sett många hundägare göra. För det är inget jag använder mig av.
Jag använder mig inte heller av "sparkarna", men där kan jag ändå försvara honom och jag tycker det är en bra metod att få hunden ur ett sinnestillstånd som annars kan vara omöjlig att få hunden ur. Just för att det är så många som missförstår vad det är han gör och varför han gör så.
Förstår inte riktigt din fråga, men ja ägaren ska vara ledaren. Och gör hunden utfall mot ledaren så är den antagligen osäker på sin rangordning och testar.
Att tvinga ner hunden på golvet för underkastelse genom att lägga hunden på sidan, är nått som vargar också använder sig av i en flock. Och det använder jag däremot. Och då hör man också en "suck" från hunden när den "ger sig". Och det vet jag många ägare som använder sig av. Jag tycker det är ett bra sätt att visa att det är ledaren(ägaren) som bestämmer när det är nog, och när hunden ska lugna ner sig. T.ex så får min hund ibland sånna valpryck då han springer omkring i lägenheten och hoppar upp på sofforna och trots alla mina "nej!" så fortsätter han och lyssnar inte. Då går jag helt sonika fram till honom och lägger ner honom på sidan för att säga "nu är det nog" och "nu lugnar du ner sig". Vad gör han? Jo han suckar djupt och blir sedan lugn.
Som sagt så håller jag med Cesar i mycket, dock inte precis allt! Jag använder mig också en del av klickerträning.
Sen vill jag bara säga en sak till om "sprarkarna", och det är att inte vem som helst borde använda sig av den metoden. Därför att, Cesar vet precis vad han gör. Han vet precis var han ska nudda hunden och siktar in sig precis rätt. Vet man inte vad man gör så kan man råka sikta in sig fel på hundens höft eller revben, vilket blir fel. Så man bör sätta sig in i hur man ska utföra denna metod innan man ger sig på den.

#101 Hundar och vargar lägger inte ner andra. Det är den undergivne som frivilligt lägger sig, ofta i slagsmål eller då de blir rädda, eller i andra hotfulla situationer. En människa som lägger ner sin hund begår i mina ögon ett övergrepp. Jag har själv gjort det, men efter att ha studerat, läst, tagit till mig av forskning och sedan lagt en del pengar och tid på min hundutbildning, har jag lärt mig bättre metoder.
Tyvärr är det så, att om en människa lägger ner sina hundar, så lär de sig att det är OK, och kan uppföra sig så mot andra hundar oxå.
När en valp är överstimulerad och bränner stress genom att få tokryck, så kan man köra med en mildare variant, holding. Ta upp den i fa,mnen eller sitt med den på golvet. Håll i den, men lägg inte ner den. Sedan sitter man och håller fast den, som med ett argt och upprört bar, fast, men inte hårt så det gör ont. Vänta till den lugnar ner sig, och börja sedan klappa eller massera och gör en mysig stund av det. Tänk sedan igenom vad som ledde till tokrycket. Gjorde ni för mycket den fdagen, så jobba på att ta det lugnare i fortsättningen.
Samkma sak med hundar som blir blockerade av rädsla vid ex hundmöten. Kicka? Jo, visst kan man göra det. Men varför inte jobba med hunden INNAN den är blockerad? Håll avstånd från det den är rädd för, jobba positivt, ex med skvallerträning. Tar tid, men sitter bättre. Att träna med straff innebär att man får öka straffet hela tiden.
MVH Elin
Ja detta ang ceasar och andra stora hundtränare är verkligen intressant! Jag menar att alla kan tycka så himla olika. Hur som helst så är det bra att alla har metoder man trivs med och som fungerar för sig och sin hund.
Ceasars metoder fungerar kanon för mig eftersom jag helhjärtat tror på dom. En annan kanske inte är helt säkert tror på dom utan tvekar lite och då blir resultatet sämre för dom. Men alla måste acceptara att alla tänker och tycker olika, även om man inte själv tycker lika som den andra :)
#102 Jag menar såklart att vargar frivilligt lägger ner sig.
Tack, men jag tycker Cesars metod är bättre och tydligare.

Jag vet att jag inte kan omvända alla, men jag önskar att jag kunde. 
Det är svårt när man lärt sig att läsa hund, och ser en hund som så tydligt talar om att den inte vill, att den börjar smått med att säga "lugn nu, jag ser att du är arg, det behöver du inte vara" till att ännu tydligare säga "SNÄLLA, var inte arg, jag förstår inte vad jag gör för fel" "jag blir JÄTTERÄDD för dig nu, snälla snälla snälla, sluta". Att CM sedan står och säger att han inte kan slappna av än, för att hunden med sin lyfta tass då är i "jakt stämning" och är ute efter honom, får mig att bli ledsen, arg och så trött.
Det är jättejobbigt att så få hundmänniskor kan läsa sina hundars signaler. Det är ännu jobbigare när någon som absolut inte kan dem, försöker lära ut helt fel till alla i världen med en TV.
MVH Elin

#104 Eftersom du skrev "Att tvinga ner hunden på golvet för underkastelse genom att lägga hunden på sidan, är nått som vargar också använder sig av i en flock. Och det använder jag däremot." så trodde jag att du menade att vargar lägger ner andra på sidan.
MVH Elin
# 102 Tack för ett vettigt inlägg.
Jag blir uppriktigt sagt illa berörd när jag hör hur ni slänger ner era valpar på rygg när det är evidensbaserad vilken skada detta gör. Jag säger som # 102, att jag trodde också att det var rätt sätt förut - det var ju det man hade hört att man skulle göra. Jag försvarade Ceasar Milan i ja, säkert ett år nästan, just på grund av okunskap.
och det där att hunden försöker ta över ledarrollen och att man hela tiden måste visa vilken "ledare" man är, näe, vilket trams. Ni som ständigt verkar vara oroliga över det (eftersom ni slänger ner era valpar på rygg och inte vill ta åt er av riktiga fungerande metoder), kommer hunden mot er och morrar varje gång den ser er? Näe, antagligen inte, - ni behöver inte vara oroliga, hunden försöker inte ta över "ledarskapet".
Det funkar olika för alla. Försökte med att "kicka" min förra hund för att få hans uppmärksamhet men nej då han fortsatte att gå som ingenting. Farmor försökte och sa samtidigt högt och tydligt hallå. Nej då ingen större reaktion där heller.
Hade men gjort så på min nuvarande hund så skulle han troligen tagit det som ett anfall och vänt sig om och huggt (om det inte vore jag). Men jag vet inte vad han har varit med om för hemskheter. Därför är jag också mycket försiktig och tänker efter innan jag gör något. Numera så vet han ju att jag aldrig skulle göra honom något illa så morrar han så betyder det att det gjorde ont men han huger inte. Däremot så kan han krypa upp i mitt knä och slicka mig i ansiktet.
Jag håller helt med vattnadal. Man kan inte plocka russin ur kakan när hela kakan är rutten.

Visst kanske CM metoder fungerar på många hundar. men om det finns metoder utan våld, som fungerar lika bra eller bättre, varför då använda våld?
MVH Elin
#106 Jag menade att människor gör så. Men underlägsna vargar lägger sig automatiskt.
#107 Men herregud vad ni tenderar att vända och vrida på saker man skriver och överdriver till fullo. Jag har ALDRIG slängt ner min valp på golvet. Var i mitt inlägg står det? Var? Jag lägger ned honom på sidan lugnt och bestämt. Sluta genast med dessa dumheter om att jag slänger ner min valp på rygg, för det är total osanning.
#110 Jag använder aldrig våld. Och det gör inte Cesar heller. Är det nån annan du pratar om? För användandet av våld känner jag inte alls till.
Men nu känner jag att det är slutdiskuterat för min del. Jag har sagt min åsikt. :)
#100 Superbra inlägg som vanligt! Du är så himla vettig och klok.
Jag ställer mig också frågan som ställs i #110…
Alla tycker olika och alla har rätt till sina åsikter, dock tycker jag att man inte ska gå helt på hur en coach gör.
Tycker inte om Ceasar alls, jag tycker han använder för mycket våld. Hur vet ni hur hunden känner sig när han får en kick i sidan? Hur kan ni säga att det inte gör ont? Liksom jag kan inte säga att det gör det men jag väljer hellre att inte göra det.
Tycker det är tråkigt också att läsa at folk använder sig av kick och nedläggnings metoderna.
Som vattnadal skriver: "Om det finns metoder utan våld, som fungerar lika bra eller bättre, varför då använda våld?"
Varför inte bara prova? Det finns ju faktiskt många tillväga gångssätt och finns folk som kan hjälpa en också med dom lugna metoderna.
_
Hundar lägger inte varann på sidan vare sig lugnt eller kastande. De lägger sig frivilligt. Det med att det skulle lugna dem tror jag knappast på.
Jag stödde CM innan, men ju mer jag lärde mig läsa mina hundars lugnande signaler och om hundträning lärde jag mig se andra metoder man kan använda. I de flesta klippen ovan tycker jag tex touch av alla de slag verkar onödigt. Varför använda det då, när det (uppenbarligen, som i klippen) stressar hunden?
Enligt vad jag ser i filmen verkar sparkarna inte vara särskilt välplacerade, då dom både träffar sidan, buken, dom sista revbenen och i något fall såg det även ut som om han träffade pungkulorna på en av hundarna. Till exempel S04E16 (2:10), med huskyn, det ser riktigt hemsk ut och jag kan inte alls tycka att det är konstigt att hunden reagerar som den gör.
Tänk vad ont det måste göra, även med en lös spark på pungen… Om hunden är lika känslig där som en människa är tycker jag riktigt synd om honom!
Det största problemet enligt mig är också att dom flesta som utvar dom här metoderna inte brukar lyssna på sin hund, utan att hunden "skriker" på dom. Dom missar därför mycket och tar ofta i onödigt hårt på sin hund.
/Ida - Vars hund ligger en halvmeter från henne och morrar, djupt försjunken i någon dröm.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.
Jag har tyckt att Ceasar Millan är bra och följde tidigare hans program. Men när jag fick min valp för några månader sedan slutade jag titta eftersom han framförallt använder sig av för hårda metoder för min smak. Jag tycker dock att han är en bra ledarroll - hans flock är i mina ögon så harmoniska som hundar kan bli. Jag har lärt min av honom att man ska vara lugn och inte blanda in känslor i hunduppfostran. Dock skulle jag aldrig bruka våld på min valp,speciellt inte med att rycka i halsbandet. Dock har det hänt att jag har lagt min valp på sidan när han har varit helt uppskruvad och jag inte har fått honom att sluta bita. Men det som händer då är att han SOMNAR. Så han tar nog inte så illa vid sig.
Ang hans flock så vet man ju faktiskt inte hur det ser ut 24/7 då man få se lite snuttar, sen ska ju inte han få cred för att flocken är harmonisk tycker jag.
_
#48: Att hundar söker svar från människan på ett helt annat sätt än vargar (tror jag såg samma program) och i vissa avseenden tänker annorlunda är väldigt intressant.
Men det varken ändrar eller motsäger att hundar har exakt samma kroppspråk och i grunden samma flockbeteende som vargar/vildhundar. De söker mer kontakt med oss för att få hjälp, men de är fortfarande i behov av en tydlig ledare och de fungerar fortfarande som flockdjur. På samma sätt som de fortfarande har samma matsmältnings-system, är rovdjur, jagar och har alla instinkter en varg har. Vi avlar en del på saker som förstärker eller förminskar vissa egenskaper/instinkter, men vi kan aldrig ta bort dem helt. De har fortfarande samma behov som beöver tillgodoses; motion, mat, ledarskap, umgänge/möte med andra hundar. Även om vissa raser behöver lite mindre motion, kanske inte r riktigt lika skarpa i psyket osv, så behöver allihop detta till stor del.
Med tydlig ledare menar jag inte någon som behandlar dem som kommandosoldater, utan någon som är lugn och tydlig i sig själv och som kan visa vad han/hon menar samt ''få igenom'' det man bestämt - på ett bra sätt med så lite åld det bara går. Oftast lyder hundar jättegärna bara de förstår vad man vill. Är man rättvis och konsekvent så är man en bra ledare. Och då kan man även leka och busa med hunden utan att det blir några problem, även om det slutar med att hunden vinner dragkampen om repknuten… den vet att du är trygg och vill lyda för att det funkar smidigt då.
-------
Ang Ceasar så är jag inget fan. Han har en del bra ideer och ståndpunkter, men jag är inte helt för alla metoder. Jag tror att det finns bättre lösningar. Samtidigt tar han ofta på sig hundar med stora problem och de är svårare än att ta en hyfsat normal hund. Det största problemet är väl inte att just han är så hemsk, hans hundar har det troligtvis bättre än de flesta (oavsett om det är för mycket motion som någon skrev), men sen kommer folk som ancänder hans metoder på sina egna hundar, som kanske hade varit minst lika lätta att träna med en annan, mildare metod.
Sen stör jag mig väldigt mycket varje gång han låter en hund dra honom. Inte för att det skulle vara dåligt (tvärtom, säkert ett jättebra sätt att bli av med överskottsenergi) men för att han låter dem dra i halsband. Har sett nån gång när en hund fick da med strypkedja, och det tycker jag inte är ok. Drag sker med sele.
Jag använder ''sparken'' ibland, tex. Det handlar om timing, och det gör inte ont på hunden. Jag rör mina hundar, oavsett om det är beröm eller tillsägelse så tror jag på fysisk kontakt. Jag har aldrig dött av att någon petat på mig för att få uppmärksamhet när jag tänkt på annat.. varför skulle hunden må så dåligt av det?
Man får väl ta för sig av det man förstår och håller med om, och skippa resten.
Sen har vi människor en stor makt över hundarna, oavsett om vi vill eller inte. Vi bestämmer över mat, när de ska gå ut osv.. i stort sett har vi bestämmande över hela deras liv.Det ger oss ett stort ansvar att verkligen göra detta så gott vi någonsin förmår, och det gör att hunden måste kunna lita på oss.. tänk att tvingas leva med någon man inte känner sig trygg med, det ger ju stress omnågot! Att vara inkonsekvent eller ''för snäll'' ger en stor risk att skapa otrygghet.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Jag rör också vid mina hundar om jag vill ha uppmärksamhet, och belönar för att de ger den. Det tycker jag verkligen inte det är något fel med.
Jag tror Seth öppnade mina ögon för det hela. Han är för lik mig på så många sätt. Jag kommer aldrig respektera en chef, tex (inte för att jag inte skulle göra mitt jobb, men respektera en person är annorlunda) som poängterade alla brister utan att uppskatta bra saker. Been there, done that. Jag hade en chef (tro det eller ej!) som trodde att chefskapet typ var = gå ut först genom dörren. Respekt? Inte från mig inte…
Seth är precis som mig. Han respekterar en bra chef, någon som uppmuntrar men även kan säga till om nåt blir helt galet. Men som förlåter och visar hur man gör rätt. Man får själv bestämma vad som passar, men själv skulle jag aldrig ha respekt för CM om han körde samma taktik på arbetsplatsen. Det säger liksom allt för mig; om jag inte respekterar en typ av ledare, varför ska mina hundar göra det?