Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 9078 ggr
Gips
0

Weimaraner

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tjena! Finns det någon här som har en weimaraner? De verkar intressanta tycker jag eftersom de är livliga, dresserbara, snygga om jag förstått saken rätt. Berätta gärna vad du tycker om rasen och visa gärna någon bild;) Bilden visar min ena hund jag har nu, ingen weimaraner;)

Ketang
0

Det jag hört om rasen är att den behöver jaga för att må bra och fungera. Att dom är aktivitets krävande och kan vara något vaktiga.

Någon som hört liknande?

kerstinjo
0

Weimaranern är en aktiv hund och vill gärna jaga för att få utlopp för sin energi. Jakt och spår är toppen för en weimis.

De är lättdresserade, men vill gärna ha nya utmaningar hela tiden, Modell; "Varför ska jag göra det här, det kan jag ju redan?"

Kolla på SKK's hemsida efter Weimaraner eller Googla, så får du massor av fakta.

På Bilden Mirja kaspersens "Grå", som kommer från kennel Get Busy.

Kerstin 

kerstinjo
1

Nej, det är inte "Grå", det är "Holger" på bilderna.

Från samma kennel.

Kerstin 

Maja2
0

Jag har alltid tyckt att weimaraner är så otroligt vackra…. ända tills jag såg bilden #3 lagt upp…. hahahahahaha

skämt åsido. Har aldrig träffat någon mer än på avstånd.. så jag känner inte till hur de är, men vackra nåt vansinnigt.

Naiz
0

Jag är inte så insatt i denna ras. Det finns en på gården jag bor. Han är VÄLDIGT aktiv och lättlärd. Finns lite av vakt i honom, men inte speciellt mkt.

Vet att dom kör spår med honom än då länge, och det bara äälskar han :)

kerstinjo
0

De är otroligt vackta! Men parabolöronen och läpparna kan fladdra vilt!

På bilden Marjo H.s vovve. Modell skruvade öron. Glad

Det är en vattenälskande hund, att få apportera skjutna änder eller leksaker i vattnet är toppen.

Kerstin 

monsi
0

De används mycket till räddningshundar i olika länder o älskar att lära sig saker.

Kan skapa problem om de inte får jobba o kan då hitta på mycket sat tyg.

En underbar hund för den som vill jobba med sin hund.

En av de smartaste hundraserna.

Otroligt vackra o goa men krävande.

Behöver inte jaga för att må bra men spåra eller liknade arbete är nästan ett måste,derför de passar bra till ex räddningshundar.

I usa används en till att leta efter försvunna katter bla.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Gips
0

Jag tänkte att nästa gång kanske man skaffar en mindre krävande hund än cattle dog men då är ju weimaranern inget alternativ om den är lika krävande. Labbar är kanon men fula på bild, kanske dalmatiner kan vara något;)

monsi
0

Dalmatiner krväver också en hel del jobb o är inte de lättaste att träna alla gånger.

Har sett många erfarna gå bet på Dalmatnern som överlistat dem.

Har sett några riktigt ducktiga också men deras ägare har berättat om hur mycket tid o träning de har laggt ner för att komma dit.

Gips
0

#9 Visst alla hunden kräver jobb men det finns olika grader i helvetet som uttrycket heter. Jag är kommer inte fostra hunden med händerna i byxfickorna och är förhoppningsvis lite klockare än när jag var ung. Har haft några hundar och jobbat med hundar i över 15 år på ett par hunddagis, tävlat elitlydnad för länge sedan

monsi
0

Hm! Tro av det jag har fått erfara att Wimaranenär lättare  än Dalmatinern.

Har sett folk med mycket större erfarenhet än mig gå bet på dessa prickiga luringar.

Wimaranen vill jobba o lyda.

Dalmatinern tja vet inte vad de vill utom att överleva o leva livet,

gillar dem men skulle inte vilja ha en.

Gips
0

Ja kombinationen lydig, snygg på bild, inte för liten och inte extremt aktivitetskrävande 'är väl omöjlig. Dalmatinern är väl inte speciellt lydig utan gör väl det den vinner på för egen del, har inte så stor vilja att vara till lags. Får man en godisglad hund kanske man kan få den till att lyda en del innomhus i varje fall, men det verkar vara så att extremlydnad typ australian cattle dog inte är att vänta..

monsi
0

Synd att säga att dalmatinern skulle vara som en cattel dog hi hi! Totala motsattser.

Kan varmt rekomendera Dogo Argentino snygg på bild trevlig att ha med att göra o lydig arbetsvillig,  kan slappa i soffan om det behövs.

Min personliga favorit, har aldrig haft med en bättre hund att göra än dogon.

Gips
0

Dogo A har jag inte tänkt på, vet inget om de mer än att de har ett matcho ryckte, men det tar jag med en skopa salt för det har cattle dogen med och de är ganska normala tycker jag;) Är Dogon inte så aktivitets krävande, lydig och livlig? Jag vill absolut inte ha en superlugn hund. Jag ska isåfall titta på de. Ta inte illa upp men jag tror inte din bild ger full rättvisa hi-hi;););)

Gips
0

Nä..Dogo A tycker jag inte är så söta, jag får leta vidare..;););)

Lagotto Romagnolo känner jag en som är kanon. De är väl livliga och lydiga? Är de extremt aktivitetskrävande?

monsi
0

Tror inte de är extremt utan rätt lika typ schäfern.

Finns ett pogram på animalplanet som berättar om olika raser ett mycket intresant pogram.

Synd du inte gillade Dogon för det du beskriver attt du vill ha en lydig hund som gillar att jobba men inte måste göra det alltid stämmer perfekt på dogon.

Emaljoh4
0

Shetland Sheepdog? Skrattande haha

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

EmelieJolly
0

Jag har en weimaraner och det är en helt underbar ras! Det här med att de är vaktiga är helt från kennel till kennel. Min weimis är från classic dream's och är avlad för att vara lugn inne men ändå kunna vara aktiva ute. Min är inte vaktig, förutom om det är någon som ser konstig ut som springer rakt på en, fast det är egentligen bara bra att de vaktar då. De är lydiga och arbetsvilliga men jag håller inte riktigt med om att de behöver överdrivet mycket motion. Min får vara på landet och springa av sig energin på helgen och sen sover han på vardagarna när jag är i skolan. Han är också väldigt lättlärd och en jätterolig hund helt enkelt. Så jag rekommenderar verkligen en weimaraner! :)

[Hilo]
0

Jag skulle nog säga dalmatiner före weimaran..
Å andra sidan kan jag tycka att rottweiler av brukstyp kanske kan vara något, om man vill ha en hund som inte är superlugn, men ändå inte kräver Allt av sin stackars ägare..

Rottweiler kräver mycket, men enligt min mening, inte Massor.
De kanske inte blir så snygga på bild Flört, men det är 'min' ras och jag älskar dem ändå Oskyldig

Sen är det ju olika vad man tycker är mycket och massor på en hund.

Chilli10
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kapar tråden lite istället för att skapa en ny då min mamma är intresserad Weimaraner.

Hur mkt aktivering och motion kräver de?

Har läst lite o många skriver att de behöver jaga för att må bra, stämmer det? Kanske apportering räcker?

Hur mycket väger de ungefär? Har sökt på nätet, men har hittat helt skillda uppgifter. :P

Berätta gärna lite mer än det som skrivits tidigare i tråden Skrattande

Mamma har främst erfarenhet av Flatte och Engelsk springerspaniel sedan tidigare.

[Driva]
0

En jag träffade som hade weimaran ansåg att man inte ska skaffa en weinmaran om man inte skulle jaga med den. Hon sa att de flesta uppfödare inte sålde om man inte skulle använda den till jakt. Antar till bruks också, men kommer inte ihåg om hon nämnde det… hennes var helt underbar! Men det var vad hon sa om de

Karmatarerskanise
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har på ett rasprogram på TV hört att det är en ras som bör jaga.

Chilli10
0

#22 Det har jag med "hört", men vill veta vad folk som har rasen anser :P