Hundar iFokus

Hundar

Etikett: utfodring-och-foder
Läst 2576 ggr
Zabbio
0

Vad göra med kräsen hund?

Ska börja med att tillägga att det kan ligga mer bakom, men i så fall bör det lösa sig själv. Tänker på sjukdom som han får medecin mot :)

Men, jag tror faktiskt att han bara är kräsen just nu..

Kiro får kött/barf. Frukosten är (just nu) en klick köttfärs  med glukosamin och ite tillskott i. De första fyra-fem dagarna glufsade han glatt i sig det. Sen kommer det  vanliga mönstret igen; titta ner i skålen, nästan suck och se olycklig ut. Likadant varje gång; nytt är gott ett par dagar, sen blir  han kräsen igen.

Middagen är mer varierad, och större (han får ca 150g till frukost och 5-600g till kvällsmat. Lägger upp det så just för att frukosten är viktig pga tillskotten och jag vill att han äter hela). Där kan han också kinka lite, men då är det oftast när det är något nytt. När han uppräckt att det går att äta så äter han det gärna nästa dag. Just nu är grisknorr och grisfötter lite svårt, han vill hellre ha hjärta.. men han behöver äta varierat så han får samma sak tills han ätit det. Och han tycker ju egentligen om det när han väl börjar.. efter första tuggan sitter han glatt och gnager hela kvällen. :3

Men till frukosten. Vad ska man göra egentligen? Nu kommer han få vom istället för köttfärs, så det går nog ner ett par dagar (skulle haft vom från början men fick inte tag på det förräns nu) men sen lär han börja kinka igen. Jag gör så att äter han inte på morronen så tar jag bort det ett par timmar, sen får han en chans till vid 12-tiden.. hitils har han ätit då sen jag började med kött. Annars får han samma sak till middag/kvällsmat. Blir det gammalt tinar jag nytt, men likadant.

Han är likadan med medecinen - första dagarna gick det bra att äta som godis, nu får jag lägga det bak på tungan och fukta läpparna med en tsk vaten så han sväljer.. (antibiotika som han måste ha i sig. Gjorde likadant med glukosamin tillskotten med köttsmak, fast nu får  han glukosaminet i frukosten). Jag fattar inte riktigt varför.. hade det varit äckligt hade han väl inte ätit det glatt de första dagarna?

Han borde inte tro att han får något godare om han vägrar, har alltid varit konsekvent med att inte byta om han inte äter. (har visserligen blandat i burkmat i torrfoder och så förr för att han ska äta mer, men aldrig som  direkt konsekvens av att han matvägrat).

Varför gör han alltid så? Äter ett par dar, sen är det inte gott längre? Kan förstå det på torrfoder, att et blir trist i längden, men när det är färskt kött och dessutom varierat mellan målen? Eller på tillskottet som helt uppenbart funkade som godis i flera dagar.. det är ju bara två små piller, så det  kan han ju inte ha tröttnat på?

Tror inte att det är tillfälligt illamående heller, eftersom det håller i sig dag efter dag när han väl börjat kinka, och sen äter han glatt kvällsmaten.. annars hade man u kunnat tro det med tanke på medecinering och sjukdomen. Har varit så så länge jag haft honom.

Hur hade ni gjort? Han måse ju äta. (skulle jag ge efter och strunta i frukosten, vilket jag inte kan pga tillskotten, så hade han börjat kinka med kvällsmaten… det är jag helt säker på)

Vill inte byta tillbaka till  torrfoder heller, det var ju precis samma sak med det så det löser ju inget och jag tror att barf är väldigt mycket nyttigare.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
0

Kan tillägga att vid fodring  kallar jag på Kiro (stort hus så han är ofta inte precis i närheten) ställer ner skålen, tar en kopp kaffe och sätter mig i soffan och läser reklamblad eller nåt. Så jag stirrar inte på honom och han får personligt utrymme. Skålen står så att han har fri sikt överallt i princip, men det är lugnt runt om. Den andra hunden äter i andra sidan av köket och lämnar honom ifred.

toodiloo
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

jag är ju av den uppfattningen att om en (frisk) hund inte äter så är den inte hungrig. Blir han hungrig så kommer han att äta, ge honom max 15 minuter när du serverat maten, annars tar du bort målet och ger honom inte ett dyft förrens det är dax för nästa mål.. så skulle jag göra. Det är inte maten du ger som det är fel på..

[Driva]
0

Säger samma som #2. Men det låter som att han behöver ha sig något speciellt till frukosten?

Annars så är jag okcså av den åsikten att hunden kommer äta till slut, den svälter inte ihjäl sig själv om den är frisk

Zabbio
0

#2+3: Han behöver ha i sig frukosten pga nypon, nässle pulver och glukosaminet, dessutom kan jag inte ge medecinerna  innan han ätit eftersom han kräks då. (problemet har dock funnits långt innan han behövde medecin)

Jag gör ju redan så att jag tar bort och ger igen senare.. men det är inte kul med en hund som väger 5kg för lite redan.. :/

Förstår bara inte varför. Det är ju väldigt konstigt att han ''är hungrig'' ett par dagar när det är nytt,  men inte annars, och  att han äter när han väl tagit första tugga, och sen glatt äter allt, men ändå är så kinkig på just första..

[Driva]
0

Du kan inte ge frukosten som belöning? alltså att han får jobba lite för den…
Min hund har väldigt dålig aptit på sitt torrfoder, men får hon det som godis så går det ner hur fint som helst..

Zabbio
0

#5 Tyvärr är han kinkig med godis också. Jobbar gärna för det, men struntar ofta i att äta det. :3

Hade med honom till djuraffären häromdagen, tittade på en hjärn-gympa leksak som var godismotiverad. Säljaren började förstås förklara hur bra den var och jag svarade:

"Det tror jag säkert att den är, men min hund är tyvärr inte särskilt matglad."

"Joodå, då har du fel godis. Testa detta, det gillar alla hundar. Får jag?"(han ville ge lite godis till Kiro)

"Visst, prova du."

Torkad kyckling. Kiro satt fint, nosade länge, slickade lite, tog den i munnen (varpå försäljaren började le segervisst) och spottade ut den till vissas förvning. Sen tittade han upp igen. x)

Lite lustigt, faktiskt. Stackars försäljare, de allra festa hundar hade säkert älskat det.

Menmen.. hittils äter han iaf. Bara att jag får prova att ge det en gång till när han varit vaken några timmar..

Linnea
0

Har du testat att ge mat bara en gång per dag om det är möjlig och/eller dagar med fasta så han inte får mat så ofta, det kan göra honom mer benägen att äta. Om han måste äta innan medicin kan han ju få en liten bit mat och inget mer sen den dagen.

Skynda långsamt så går det fortare.

[Asta]
0

Det går inte att ge medicinerna i ett senare mål? Våran hund har också lite svårt att äta på morgonen ibland. Och då kan det ju vara som så att om det är några tillägg i maten som gör att det luktar lite annorlunda gör att det blir jättejobbigt att äta.

Zabbio
0

#7 Frukosten är ett väldigt litet mål, men han måste ju ha i sig en viss mängd mat per dag… Han får bara två gånger per dag; frukost och sen vid 20-22 tiden på kvällen. Om han inte äter frukosten provar jag igen vid 12-tiden ca, men äter han inte då heller får han inte fler chanser innan kvällsmat ( då frukost serveras igen i så fall). Hittils har han ätit vid 12 tiden efter att jag började med barf.. så länge han gör det är det ju egentligen inget problem.. jag är väl mest rädd att han ska sluta med det också..

Eftersom han får större delen av maten hel, dvs omald, så kan jag inte blanda glukosamin, nypon och nässla i det. Men köttfärsen (och nu vommen) är mald och blandbar. Jag varken orkar eller vill mala all mat, han har stora problem med tandsten som tuggandet på kött och ben hjälper (har skrapat tänderna men det är ju bättre om det går naturligt, inte bra att skrapa för ofta). Sen äter han ju oftast som han ska nu på kvällen (utom vissa saker som är lite nya, men de börjar gå ner de också.)

#8 Det han får i frukosten r egentligen inte medeciner, utan snarare tilskott på vitaminer och mineraler. Han verkar inte ha någotemot det eftersom han åt det glatt de första dagarna, liksom med det mesta som är nytt.. Medecinerna får han 10-30 minuter efter att han ätit frukosten, som spruta (utan kanyl, direkt i munnen) och tabletter. Får han den på fastande mage så mår han inte bra utan kan kräkas.

En av medecinerna är metacam, dvs stark smärtstillande. Jag vill inte vänta med den tills kvällen eftersom det är på dagen han rör sig mest..  antibiotikan däremot är ju strunt samma om han får den på kvällen eller förmiddagen..

Både vom och vitaminer/mineraler är ju viktiga för honom, det är ju de som ser till att han inte får några brister.. Blandar jag det med det andra kanske  han bara äter det andra, eller inte äter upp.. Visst skulle jag kunna ge vom ena dagen och kött andra, fast vill helst ge de här tillskotten dagligen hellre än allt på en gång.. Lite rädd att det blir fel om det kommer för mycket på en gång. Nypon är väl hyfsat naturlig föda, men har svårt att tänka mig en  hund käka flera buntar torra nässlor på en gång.. vil liksom inte stoppa  upp hela magsystemet.. :3

Vet inte varför jag skrev tråden egentlign.. känner mig väl mest lite missmodig och orolig.. men jag vet  väl att jag gör så gott man kan, egentligen, tar undan skålen, ger samma tills han äter osv.. och han äter det ju vid andra fodringen.. Kommer dock ihåg med torrfodret att han kunde svälta sig flera dagar (upp mot 5,6 dar) utan att äta, och jag är väl rädd att det ska komma tillbaka..

[Asta]
0

#9 - jag tänkte bara på det som du lägger i maten. Inte mediciner som han får efter maten. Vi har nämligen lite tillskott i maten som vi flyttat till kvällen just därför att han har svårt för det på morgonen. Han åt också bra i början, men sedan hände det flera gånger att han inte åt upp eller att han inte åt alls. Nu när vi har flyttat alla tillsatserna i maten så äter han på morgonen igen. Det var bara lite så jag tänkte. Att det kunde vara något liknande för din hund.

Zabbio
0

#10 ok :)

Fast det blir ju svårt eftersom det bara är den lilla biten jag kan blanda med.. om jag ger köttet (stora portionen) opå morgonen så är han nog inte hungrig nog att verkligen äta på kvällen..

Sen så även om han får matro vid frukosten, så tar det väldigt lång tid att äta kvällsmaten (iaf när det är mycket ben) och då blir han nog störd och lämnar för det. Räcker att någon går ut, kommer in, det  kör en bil utanför för att han ska upp och titta och glömmer maten. Om inte jag eller pappa sitter och tar det lugnt så äter han inte utan vill vakta dörren (sovandes vid den eller i en bra hörna) eller följa efter oss…Han är lugn men mer uppmärksam på var vi är, därav vanan att dricka en kopp kaffe när an äter. På dagen är det så, det är ju då det ska hända saker..  På kvällen är det lugn och ro och han kan sitta ch gnaga medans vi ser på TV osv :) Köttfärsen/vommen tar ca 2 minuter att äta när han väl börjar (är ju bara 2-3 tuggor). Middagen kan ta en timme eller två om det vill sig.

Lämnar man honom ensam med maten i ett rum lägger han sig och sover istället.

[Forest]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det låter som min hund hon är kräsen så in i havet med, äter inte alls torrfoder hemma (hos uppfödaren äter hon där finns konkurens som är annars intresserade av maten) och godis pyttsan glöm ungstorkade lever,koktlever osv man måste variera hela tiden godiset. Mat där har jag någ lyckas hon har ätit sin färskfoder en hel månad utan att se missnöjd ut visst tar lite tid o äta men iaf hon äter upp allt Flört Lika så råkosten, färs o kyckling ges dagligen annat ibland oxå. Jag hoppas att du hittar en bra lösning det är jätte trist med så här kräsna hundar :-/

Zabbio
0

#12 Tack, vi får hålla tummarna :)