Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1375 ggr
Trollhassel
0

Vad ska jag göra?

Läget ser ut så här:

Min mamma har en gammal småhundskorsning, frisk men envis samt en stor borzoihane, 6 år, mycket speciell och otroligt vacker. Av okänd anledning har stämningen mellan de två herrarna blivit spänd och den stora hunden har flera gånger "tuggat lite" på den lille. Maktskifte? Lillhunden kommer aldrig att ge sig, och som vi ser det så är det en tidsfråga innan blodet sprutar. Till saken hör att min mamma inte längre har möjlighet att lägga ner energi på att försöka mäkla fred. Detta på grund av personliga agelägenheter och INTE av lathet!

Vad ska man göra i denna situationen?

Omplacera den gamla hunden är uteslutet, likaså avlivning. Aldrig!

Vi har funderat på om vi ska försöka hitta någon som har plats i sitt hjärta för den stora pojken, men kommer vi hitta rätt?

Han är ju 6 år (de brukar inte bli äldre än 9), magopererad men annars frisk, lite lätt ouppfostrad, gigantisk, går inte ihop med andra hanhundar, har ett enormt behov av motion. Är det hopplöst att hitta rätt köpare tror ni? Vad ska vi i så fall göra, innan skeppet sjunker? Fruktansvärt svår situation! Jag försöker hjälpa mamma att lösa problemet men jag har kört fast!

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Maja2
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Får de samma motion och aktivering som förut, eller kan det vara Det som skapar problem? Frustration alltså?

Anibaz
0

Jag tror det är mycket möjligt att hitta en köpare. Det är en fin ras och jag tror inte åldern är något problem. Annonsera på rasklubbens hemsida, där finns det mycket seriösa som vet vad rasen kräver.

Trollhassel
0

#1 Samma. Inga ändringar där.

#2 Tack för tipset. Det ska jag göra! Ja, det är en underbar ras, verkligen! De är mycket speciella!

Med Vänliga hälsningar

Anibaz
0

#3 Håller med att dem är mycket speciella, båda utseendemässigt och personlighetsmässigt. Har tyvärr aldrig träffat en stabil Borzoi men dem är väldigt vackra, på sitt eget vis Glad

Tina
0

Jag skulle ha kontaktat en duktig instruktör och bett om hjälp. Utifrån ditt inlägg verkar situationen allvarlig, men jag skulle inte gett upp hoppet om att kunna behålla båda hundarna innan jag konsulterat med någon kunnig inom området.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

zoolatri
0

Nej vad tråkigt! Jag håller tummarna för att det löser sig! Annars hoppas jag att J hittar ett fantastiskt nytt hem!

Trollhassel
0

#3 Jelisej är stabil egentligen. Han är inte hispig, orolig och så, men han är väldigt mycket hanhund om man säger så.

#4 Det finns inte någon möjlighet till att lägga ner energi och tid på detta just nu, jag är ledsen över det, jag bor för långt bort (70 mil). För att inte skriva för mycket så är hela situationen komplicerad. Jag vet inte om min mamma vågar försöka heller. Hon är så rädd om den lille hunden. det är hennes själavän (självklart älskar hon den stora också!).

#6 Tack! Ja, det är jättetråkigt! Han är ju så underbar!

Med Vänliga hälsningar