Valp gnyr & tjuter
Har min valp milo, 6 månader som gnyr när vem som helst går ut ur rummet, ALLTID. han gnyr om han hör att någon är utanför också, HELATIDEN. Och jag vet inte vad jag ska ta mig till, håller på att bli tokig… hjälper det att ensamhetsträna igen? Och kan det även bero på att när folk hälsar på honom så får dom en bäbisröst och blir såhär jätte mycket åååh heeeeEEj miiiiilo½!!!! :D:D:D: så blir han helt vild. Alla gör det, vet inte om det är bra eller dåligt. Känner att det kan bli för mycket ibland..
Ibland om han hör ett ljud utifrån/från ett annat rum så tjuter/skrikskäller han 3-4 gånger, oftast när man sover vilket tar något så otroligt på krafterna när man kämpar med att somna och gå upp tidigt.. :( Han morrar även på folk som öppnar dörren till rummet han är i osv..
Måste få bort detta känner jag då det verkligen är sjukt jobbigt, är villig att jobba hur mycket som helst. Tackar så mycket för svar!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Du frågar om det hjälper att ensamhetsträna igen, vad menar du då?
Alltså börja om med ensamhetsträningen, har försökt innan men ytterst lite, har varit svårt då han alltid varit i sällskap och aldrig ensam. Men nu när jag inte bor hemma längre så är det massor med folk i hela huset som går förbi osv.. Han vill alltid vara där det finns massor utav människor då han alltid är i centrum, han älskar folk och uppmärksamhet haha :p
Så menar helt enkelt om det beror på att han aldrig riktigt blivit ensamhetstränad
Ja, att ensamhetsträna hör ju till det man bör jobba med. Men jag skulle rekommendera att se till att han INTE får följa med från rum till rum till en början, dvs, träna honom i att vara kvar i ett rum, medans du går i ett annat. Att han hela tiden vill vara där det är folk, alltid vara i centrum, alltid vara där det händer saker, bygger upp stress. Man måste vara noga med att passivitetsträna åxå, och att se till att valpen vilar ordentligt.
Okej tack så mycket, ska testa :) Har du några bra tips till passivitetsträning? har försökt med att lägga han på sidan och klappa honom sakta och prata lugnt men han vill alltid vara i farten så det fungerar inte så bra..
Och ska jag bara ignorera när han gnyr som bara den och krafsar på dörren eller ska jag säga till? Har sagt till när jag har fått nog och då blir han tystare, antar att det är för att han vet att jag är precis utanför då eller något..
Till en början skulle jag inte stänga dörren, möjligtvis sätta upp ett kompostgaller. Han verkar osäker och otrygg, så ta det i pyttesmå steg. Se till att han har ett ställe där han alltid kan vara ifred, se till att han har tyst och lugnt omkring sig, Han måste lära sig att bara ta det lugnt, utan att det ska hända saker hela tiden. Stressnivån måste ner, då kommer det att gå lättare att ensamträna honom åxå.
Hur ser en dag ut hos er? Vad gör du när han vill vara i farten? Hur leker du med honom? Hur ser det ut med utevistelse? Vad gör ni då?
kan oxå rek att man utöver detta bra som maja tipsar om att man går kurs :) lite dålig årstid man det är jätte bra för dig o valpen skulle jag tro :)
En dag här är väll fylld med folk som hälsar och busar helatiden , gör tricks osv.. Innan var det en massa MASSA lek helatiden med hunden som bor precis utanför. Har dock ändrat på det och låter dom inte leka ofta längre, har minskat pådet jättemycket och han har blivit lugnare efter det. Innan var han jättestressad alltså.. Testade nu för fösta gången att inte helsa förrens han var lugn och det fungerar mycket bättre också tycker jag, problemet är att få alla andra i huset att göra det. Inte ofta dom acepterar mina regler om min hund, vilket gör mig arg men kan inte göra alls mycket åt saken.. :(
När han är busig så brukar vi typ leka med hans leksaker, dragkamp och sådant. Annars så brukar jag lära han lite grejer eller öva på kommandon.. Utevistelsen är blandad, har en ORDENTLIGT inhägnad liten trädgård där han får kissa och bajsa och springa av sig, men går även längre rundor med honom varje dag. Ut i skogen osv, vilket han tycker är jätteroligt verkar det som
Vill verkligen inte att han ska vara stressad eller så, vill att han ska må så bra som möjligt.
Vill gå kurs men har inga pengar alls, inte en krona då alltså :/
DU måste sätta reglerna kring DIN hund. Tillåt inte att andra människor beter sig på ett sätt som du inte accepterar kring din hund. Var tydlig och noga med det.
Jakt och flykt är saker som gör att stressnivån ökar i kroppen. I lagom mängd är det sunt, men det kan gå överstyr. Lär din hund att Du styr hur länge och vad som ska lekas. Kom ihåg att ofta ta pauser så att hunden vilar.
En 6 månaders valp ska inte motioneras. Att ta långa promenader skulle jag inte rekommendera. Att vara ute i skogen och låta valpen springa runt i sin egen takt är bra, och där kan du öva inkallning osv. samtidigt som ni leker, tex kurragömma.
Det är jättesvårt imed att dom jag bor hos nu är min pojkväns familj och hans mamma tog in mig när jag blev utslängd utav mig egna så.. Vill inte vara orespektfull och säga till, för hon tycker att jag är löjlig och dum i huvudet som inte låter doris(den andra hunden som är min pojkväns systers) och milo leka. Förklarar hela tiden att han är stressad som dte är och inte behöver mer men hon tycker att jag är korkad och inte borde lyssna på vad folk på forum säger. Dock har jag alltid lyssnat på vad iFokus medlemmarna har att säga då jag vet att ni är mycket mer erfarna än både mig och henne.
Jakt och flykt vet jag, doris och milo leker alltid det vilket gör mig orolig när dom väl får leka. Men borde jag ta bort han när dom börjar med det eller hurska jag gå tillväga? Ska jag låta dom leka alls`? Kan tillägga att dom är VÄLDIGT stissiga när dom leker, och ingen uppmärksamhet ägnas åt någonting annat. Så dom stressar upp varandra sjukt mycket vilket jag tycker är onödigt.
Okej, men då skippar vi dom. Hur långa rundor ska man hålla sig till?
Tackar för hjälpen hittills!
Åhh, NU fattar jag vem du är, jag har skrivit i en annan av dina trådar. Ja, du sitter inte i nån kul sits, men det är ju ett ansvar man som hundägare måste ta. Jag vet att jag frågade i den andra tråden, vilken hjälp du får av din pojkvän, eftersom det är hans familj?
En valp som är 6 månader behöver inga motionsrundor, utan rastningsrundor räcker gott, särskilt om hunden får vara lös mycket. Nu vill jag minnas att det var lite si och så med inkallningen, men ha långlina och öva på det. Umgås mycket med din hund, skapa en stark relation, och ffa, be din pojkvän om hjälp att prata med de övriga.
Jaha haha!
Jadu han håller med sin mamma så det går ju inte så hyfsat precis :p
Milo lär sig sjukt snabbt och han är jätteduktig på inkallningen nu, har tom. kommit när jag har kallat på han medans han lekt med doris redan efter 2a dagen utav påbörjad träning. Han är verkligen jätteduktig :)
Har bett om hjälp men han vågar inte prata med sin mamma för hon somsagt tycker bara att vi är löjliga( han håller med om att jag är det), vilket i sin tur jag tycker är löjligt men ja. Får väll gro lite bollar och säga til själv, annars får jagta vägen någon annanstans. :)
#11 Jag avundas dig verkligen inte situationen! Kul att se att inkallningen börjar fungera. Det innebär ju att du kan gå iväg med din Milo och göra saker på egen hand med honom, tex i skogen, och han kommer på din inkallning. Använd den tiden till att tex leka kurragömma, gömma godis, gömma leksak, så att han får använda sin nos och skalle till att leta. Du kan åxå träna kontaktövningar för att stärka er relation. HOppas det kommer att lösa sig !
Tack så jättemycket, ska ut i skogen när det inte är så regnigt. :)
Jag tror att din valp har blivit ganska omskakad av flytt och liknande. Kan tänka mig att det varit stressigt för dig och det känner ju din hund av. Det är nog däröfr han blivit "mammig" för att han känner sig otrygg. Så jag tro att mycket kontaktövningar och upbyggande av självförtroendet för honom :)
Men han har varit sån i ''mitt riktiga hem'' innan också :) men ska öva med han, han blir säkert bra. :)
9 jag har alltid gått promenader i med våran valp, men i valpenstakt och med lyft/bära henne bitvis. Då vi hade 4årig hund med så fick valpen hänga på våra proemander som var på minst 1 tim.