Hundar iFokus

Hundar

Etikett: off-topic
Läst 2370 ggr
thildatessie
0

OT-Hur mycket pengar lägger du?

..på hunden/hundarna varje månad? inklusive allt!

Chalin3
0

Just nu är det foder och försäkring. Fodret kostar ca 900:- säck och det går åt lite mer än en per månad, eller ja räcker ca 4 veckor. Nu har vi gått upp i giva men blandar också med kött. Just nu är det inga större utgifter för godis eftersom vi just nu har bra med kött efterälg och rådjursstyckning och gör diverse godis av det.

Försäkringen är ocksånågra hundralappar per månad.

Men försöker lägga undan lite pengar varje månad för att kastrera honom lite längre fram.

Plus attnu när vintern kommer behöver han ett täcke. Har fastnat för Hurttas vintertäcke, för det passar honom så jädra bra+ att det är snyggt, men mest att han rör sig så bra i det. Men det kostar ju också en hel del.

Fridaaaa
0

Inte en aning, har inte räknat på det.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Forest]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Bara fodervärd så foder för ungefär 350kr då räkna jag med råkosten i detta. Ben o annat godis max 50 kr eftersom jag köper på mig så mycket att det räcker mer än 1 månad :)  Shampo,balsam o annat pälsvård blir ca 45kr i mån då jag köper dunk i shampo/balsam.

Sen är det kurser vet jag inte riktigt har gått i år 400+500 och ska förhoppningsvis gå vinterkurs för 450kr det blir 1350/12=112,50kr i månaden Blir allt 557,50kr i månaden

[arlington]
0

Jag vågar inte riktigt räkna, 1500-2500 kanske. Men hon har inte varit här så länge än så mycket är vanliga prylar och sånt som behövts. Så egentligen är det ju engångskostnader eller hur man ska uttrycka sig. ;)
Men då har jag räknat in foder och snask, leksaker, selar och koppel, hundförarbältet och sådana ting samt veterinärbesök, röntgen och mediciner.
Försäkringen har jag redan betalat för ett år så det räknar jag inte.
Inte konstigt egentligen att jag inte kan spara undan något just nu, haha. Ska köpa ett Back on Track för 800 kr (har jag för mig) på veterinärens inrådan. Försökt hitta ett begagnat men alla verkar hålla hårt på sina. Och så ska vi på rehab med, osäker på hur mycket det kostar, men det märker jag väl. :)

myra82
0

Maten går ju på 699:- för 18 kg och det går det ju åt på 1 månad sen är det försäkring ca 200:-/månad. Lite ben och godis är ju lite beroende på, brukar fylla lagrena då och då men ska jag räkna ut det per månad så ca 150:- - 200:-. Säng, koppel, halsband mm har jag sedan innan men ibland ramlar man ju på något nytt som jag ändå MÅSTE ha Glad Förrutom vaccineringar, röntgen mm så brukar jag lägga undan 300-500:- per månad för sådant som kan dyka upp som man inte räknat med. Sen är det kurser också… oftast tar jag ca bara en kurs om året och då endast för att det är kul. Har ett gott träningsgäng som hjälps åt utöver detta.

Sen har vi ju också utställningstiden…. anmälningsavgifter, bensinkostnader och boende…

Det är inget billigt intresse man har men det är det värt!

Loveradio
1

Runt 600 kr kostar valpmaten sen tillkommer väl kostnader för bajspåsar,godis, leksaker så lägg på ca. 200 kr. Så runt 800 kr kostar min hund per månad.

Sen tillkommer kostnaden för färsäkringen hos IF som ligger på 1300 kr per halvår.

Ska också börja på valpkurs snart, och den kommer att kosta 1250 kr.

Är också medlem i Sveriges hundungdom och den medlemskapen kostar 230 kr per år.

Sen har jag nyss beställt ett nytt halsband då Valle har vuxit ur sitt nuvarande.

Och nu när det börjar bli kallt så ska jag köpa ett vintertäcke som kostar några hundralappar.

Är också inne på att köpa sele som kostar runt 200 kr.

Kostar en hel del. Men lätt värt det Glad

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

SamanthaJones
0

Men usch! Varför skulle denna tråd finnas! Jag blev ju bara tvungen att räkna lite på vad Prins kostar o nu i efterhand så vill jag verkligen INTE veta! Hahah ;)

Foder: 600 kr/månad
Försäkring: 550 kr/månad 
Hunddagis: 2200 kr/månad
Resor till träning: 500 kr/månad
Kurser/utställning/tävling: 500 kr/månad
Förare: 500 kr/månad
Träningsartiklar/belöning: 400 kr/månad
Veterinär/vaccination: 200 kr/månad

Summa:  5450 kr/månad

Ja, inte är det billigt inte. Men ens hobby får faktiskt kosta pengar! :)

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

Belimas
0

Ca. 500-600:-/månad för två hundar.

[Forest]
0

prisskilland med småhundar tycker jag se Flört

jgs09001
0

Borderterrier:

Mat: Har bara köpt en säck hittills och den är det rätt mycket kvar i så jag gissar på ca 200 kr
Försäkring: 154kr
Övrigt: Om man slår ut allting över ett år blir det väl kanske 100-200kr i månaden

Gråhund/Wachtel

Mat: Precis byt foder till något som är både billigare och bättre. Så nu landar det väl på ca 500 kr
Försäkring: 126kr
Övrigt: Samma här, ca 100-200 kr

Sen är jakten snordyr om man ska ha alla hundprylar som sambon ska ha. De kostnaderna vågar jag inte räkna på. Det är GPSer, hundkåpa till bilen och skyddsvästar.

Vi har inte så höga veterinärkostnader i och med att vår vän är veterinär. Men det har blivit en del ändå. Kurser har vi gått gratis hittills. Sen medlemsavgifter och i framtiden prov och uställning.

Ja, det var väl allt tror jag.

Cassii
0

Försäkring 238 kr
Mat 439 kr för 7 kg som räcker i typ 5-6 månader
Ben, grisöron och sånt max 100 kr månad

Det är väl typ det som kostar varje månad, ska vi gå nån kurs så får jag det i julklapp/födelsedagspresent Skrattande

Zebben
0

Min schäfer kostar:

Foder (inköpspris 550:-/säck)   = 400:- månaden

Försäkring = 400:- månaden

Godis/ben = 100:- mån

Aktiv Hund  370:- mån

Medicin 200:- mån

simträning (vinterhalvåret) 400:- mån

novafon 200:- mån

övrigt inkl vaccinering  200:- mån

= 2270:- i månaden

Royalz
0

Min hund kostar ca:

Foder: fodax 150kr standart 220kr = 370kr månaden
Han får fodax blandat med standart. 12kg torrfoder räcker i ca 2 månader.

Försäkring: 2100kr/år. Betalar en gång varje år just nu men kommer troligtvis gå över till månadsbetalning nästa gång den ska betalas dvs om ett år.

Ben/godis: ca 100kr. Ger mest hans egna foderkulor som belöning. Sen får han ett ben i veckan utöver märgben som han har hela tiden.

Övrigt: ca 0-100kr

Totalt: 675-775kr/mån.

Jag betalar inte ett öre av hans "driftkostnader" utan det gör min pappa. Men jag betalar hans tillbehör såsom koppel, täcke och halsband.

Ankilika
0

Om han funkar på det här billigare (dock bra) fodret så blir det runt 600-800:- i månaden. Måste jag byta tillbaka till märket han hade som valp blir det runt 1000-1200:-

Chilli10
0

Mat: 300 
Försäkring: 175
Godis, ben, leksaker: ca 200

Sammanlagt: 675 kr

Ska snart köpa ett vintertäcke till henne, har mest funderat på Hurttas och det kostar ju ca 700. Sen har jag hittat ett jättefint läderhalsband också Hurrta, det kostar ca 500 :P Men får fundera lite på det sista, kanske inte supernödvändigt, men supersnyggt :D
Sen köps det lite andra småsaker ibland, men det blir ju mer när ekonomin tillåter.

Går en kurs nu, den kostade 780 kr för 8 ggr. Kan tänka mig att det blir en och annan kurs i framtiden också.

Funderar på att börja träna WP, då måste en sele köpas kostar ca 1000. Plus kedjor och medlemsskap i SWBA 300 per år.

Så månadskostnad på 675 kr. Sen är det ju lite annat beroende på hur mkt jag känner för att spendera, eller vad som måste köpas.

Tänker lite som någon tidigare skrev, hunden är mitt största intresse just nu så det får kosta pengar. Glad

Noa-Nisse
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hm lustigt att det blir så dyrt! Jag trodde inte att det kostade så mycket så blev lite förvånad :O

**Ca-pris per månad för Klenod (Grand Danois)

**Torrfoder: 500 kr
Färskfoder: 500 kr
Ben: ca 300 kr
Försäkring: 412 kr
Agilitykurs: 50 kr
Utställning: ca 500 kr
körning fram och tillbaka utställning och kurs: ca 850 kr
Vaccinering; 50 kr
(Simmning: 600 kr)

= 3762 kr Tyst Om jag inte simmar så blir det 3162 kr.

Plus medlemsavgift i Sydskånska Kennelklubben, Svenska Hundungdom och Svenska Grand Danois Klubben. Och det har jag ingen aning om vad det kostar för det kommer en gång om året tror jag.

Sen kan man ju räkna ut hur många par skor hon burit runder på och förstört med hennes dreggel och tuggande också Obestämd

Medarbetare på Hundar.ifokus

Em_
0

#13 och #15 stämmer ganska bra på mig också. Fast jag har gått en kurs och varit på föreläsningar, så jag får nog lägga till en femhundring per månad för det. Har inte ugn eller frys, så på sista tiden har jag varit lat och köpt dyrt färdigt godis. Där skulle jag nog kunna spara en del.

Cassii
0

#16 Vilken charmig bild!

[Forest]
0

15 Räkna ut vad allt kostar täcke o kurs mm i ditt slutpris så får man se vad det kostar i helheten inte bara "driftkostnad" Flört

[MatildaTure]
0

Ture, Jack Russel, 5 månader har hittills kostat.

Korgar, leksaker, bur: 2000

Täcken: 1000

Koppel, halsband, sele, bilsele: 2000

Valpkurs: 1800

Medlemskap i DTBK: 550

Godis och ben: 400

Foder: 600

Bajspåsar: 200

Veterinär: 500

Försäkring: 500

Tror inte jag har glömt något än, dock ska han kastreras på fredag så då tillkommer ju 3500 kr. Men slår jag ut allt förutom det på tre månader så blir det 3183 kr.

Oj, så dyrt trodde jag inte det var :P Tur att det inte är jag som betalar allt, mamma och pappa står för foder, försäkring och veterinär tills jag flyttar. Så om jag är smart bor jag hemma hela Tures liv ;)

Chilli10
0

#19 1980 kr blir det med halsband, täcke, kurs. Sen 3280 om jag skulle börja med WP. Fast det är ju "bara" engångskostnader Tungan ute

Tex om jag köper vintertäcket så kan hon ju även ha det nästa år osv.

[Driva]
0

MIn hund är ganska billig:

Månad

Mat- en 15 kg säck tar väl ca 4 månader att göra slut på så 150:-

Dagmatte- ca 10 dagar i månaden (och det är en månad med mycket passning) - 1000 :-

Kurs: ca 1 per/halvår så 150:-

Övrigt: 50:-

Försäkring: 300

Totalt: 1700 kr med dagmatten

Men de månader hon inte behöver passning så blir det ju bara ca 700 kr, och eftersom mycket är klumpsummor, maten, kurser, försäkring så blir detju inte per månad…

Men det är inte alla månader det är så mycket passning så då blir det mindre

LinaK
0

Mina två hundar (Jack russell och bichon havanais):

Fast avgifter månadsvis:
Foder: Ca 400:-

Godis/bajspåsar mm: 100:-

Leksaker mm: ca 50:-

Summa: 550:-/månaden

**Övriga utgifter per år:

**Ca 1800:- i kursavgifter

Försäkring för två hundar: 4000:-

Medlemskap i SBHK, SKK & BBHC: 870:-

Täcken/halsband/koppel: ca 1500:-

Vaccineringskostnader: 1000:-

Summa: 9170:-

Totalsumma per år: 15 770:-

(OBS! Visa inte denna uträkning för hundarnas husse Tyst)

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Chilli10
1

#23 HAHAH, jag dör lite SkrattandeCool