Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1494 ggr
Loveradio
0

Less på riktigt

Har varit så fruktansvärt lycklig sen Valle blev rumsren, eftersom att få honom rumsren var nog det mest psykiskt knäckande jag har varit med om.

Han varit dålig i magen i en vecka nu och då har han varit lös i magen, och då kan jag förstå att han blir akut bajsnödig och bajsar inne. Iallafall var det okej första, andra och tredje gången. Men under hela veckan har han bajsat varje dag inne och jag har fått torka upp lösbajs och det hela har varit oerhört jobbigt psykiskt! Har vaknat flera gånger mitt i natten av att Valle hoppar ner från sängen och ställer sig och bajsar och jag har fått gå upp och torkat upp det och fått kvälgningar.

Nu är han lite bättre i magen men det händer fortfarande att han bajsar inne! Och dessutom kissar inne! Trots att jag är ute med honom som jag brukar. Men det värsta är att han har börjat göra ifrån sig mitt i natten.

Det här knäcker mig totalt, har gråtit både en och två och tre gånger… det är verkligen inte roligt. Det jobbiga är att han inte säger till. Han gnyr inte, utan det enda han gör ibland är att vanka fram och tillbaka lite snabbt innan han sätter sig eller ställer sig och kissar. Jag har alltså ingen möjlighet att stoppa honom och springa ut. Sen kan jag omöjligt hela tiden övervaka honom.

Han måste ju förstå att det är oacceptabelt att han bajsar eller kissar inne! Ja, hur ska jag göra? Och kommer han någonsin lära sig att säga till när han vill ut? Är så himla rädd att han har fått för sig att det är okej att kissa och bajsa inne…

Kan tilläggas att han är superpigg och äter o dricker som vanligt.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Maja2
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hur gammal är han? 

En av mina hundar visar på precis samma sätt att hon behöver ut- hon småspringer lite fram och tillbaka. Då är det bara att vara snabb helt enkelt, så man hinner säga: Vill du gå ut?  Då håller hon sig tills vi kommer ut.

Du säger att hunden måste förstå att det är oacceptabelt att göra ifrån sig inne… och det gör den nog, när den verkligen LÄRT sig att det är ute man SKA göra ifrån sig.   Hur har du agerat nu under tiden hunden gjort inne?

Linnea
0

Varför är den dålig i magen? Vår hund var också det som liten valp, men det var fodret som ställde till det. Vad äter han för nåt?

Skynda långsamt så går det fortare.

LinaK
0

Jag hade tagit hunden för en utredning hos veterinären om du inte varit där redan vill säga. För det låter ju inte normalt att han är så dålig i magen hela tiden.

Hoppas allt löser sig för er!

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Dosi
0

Inte för att det har med hans dåliga mage att göra men han kanske börjar bli könsmogen? Kan dom inte ha en benägenhet att börja göra ifrån sig inomhus igen då?

lambero
0

Börja med att ställa alarmet och gå upp en gång mitt i natten och ta ut honom. Och sen ta hunden till veterinären (som redan har sagts i tråden).

¤Rise and rise again until lambs become lions¤

[arlington]
0

Usch så jobbigt, jag tycker med att du ska rådfråga veterinären. Ring och fråga lite, och hör om de vill kolla honom. De brukar ge underbara råd som är väl värda att ta till sig. :)

Jag undrar med hur gammal han är, och dessutom om något runtom har ändrats ute eller inomhus, i vardagen? Har han avmaskats? En hund jag hade för en massa år sedan, bajsade inne när hon hade fått spolmask. (Inte en vidare trevlig upplevelse när alla kom ut.)

Berätta hur det går, ska hålla tummarna för att det börjar bli bättre!

Loveradio
0

#1 Lite mer än 6 månader. Han har ju varit rumsren framtills nu då han blev dålig i magen. Jag har sagt ett bestämt nej och torkat upp, sen har jag ignorerat honom en stund. Vet inte riktigt hur jag ska bete mig. Har du några råd?

#2 Jag misstänker att han har fått i sig nått olämpligt.. Fodret (RC) har han fungerat helt ok på.

#3 Jo jag funderar på att ta honom dit, det är som du säger inte normalt att han är dålig i magen så länge. Tror han har fått i sig nått olämpligt. Tack! :)

#4 Jo han är påväg att bli det, men det är nog inte det.

#5 Men om jag börjar ställa alarmet så kommer han ju med stor säkerhet lära sig att kissa o bajsa mitt i natten. Och han har sen han var valp lärt sig att på natten sover man. Ja, det får nog bli ett besök hos veterinären.

#6 Ja det är verkligen jobbigt… ska göra det tack :) han är lite mer än 6 månader. Som sagt så har han nog fått i sig nått olämpligt. Tack!

[Driva]
0

Jag tänke att du kanske ska börja i andra änden. När han gör behov ute, ge honom massa beröm kanske till coh med godis. Så istället för att försöka få honom att förknippa inne med dåligt, få honom att associera att gör abehov ute med positivt!

Cassii
0

Ignorera beteendet inne, gå ut med honom på en gång, när han bajsat, kan du bära honom? för isf när han börjat bajsa bär upp honom och gå ut o sätt honom tills han bajsat klart. O beröm med rösten, bli jätte glad och ge godis? Börja om från början liksom..

Loveradio
0

#8 Och jag som precis hade slutat belöna honom. Men ja, jag kanske får börja om från början. Tack!

#9 Kan inte bära honom, han väger säkert 20 kg. Ja, jag får prova göra så. Tack!

[Tess86]
0

Du kan också prova på natten att ha honom i en liten inhägnad. Ställ upp kompostgaller och i inhägnanden lägger du filtar. Sprid gärna ut lite mat (liiite så att du inte bidrar mer till hans nödighet på nätterna) på filtarna när du sätter honom där på kvällen. Hundar gör ogärna sina behov på samma ställe som de äter. Han skulle då kunna lära sig att eftersom det inte finns någon "toalett" så får han vänta tills han kommer ut. På morgonen måste du då ta honom direkt från inhägnanden och ut, han får inte gå runt i rummet innan. Och så en massa beröm när han kissar och bajsar ute.

Du skulle till och med kunna jobba på att träna in ett kommando för att bajsa ute. När du ser att han är på väg att bajsa ute så säg kommandot, sedan massor med beröm när han är klar. Efter någon vecka eller så med kommandot inna varje bajsning så kan han ha lärt sig det.

Loveradio
0

#11 Bra tips! Men maten kommer han ju äta upp direkt? Kommer han ändå inte vilja göra ifrån sig där han har ätit? Men jättejobbigt eftersom jag alltid sover tillsammans med honom :/men det kanske får bli så. Iallafall tills han lär sig.

Han har ju sin bia-bädd i ett hörn, då kan jag ju hängna in det hörnet. Ska jag täcka hela golvet med filtar? Och sprida ut mat på?

Ett kommando är ju praktiskt, han kan lite halvt "kissa". Men ett kommando för bajsa är ju också bra.

[Highonbluetomorrows]
0

Vid vilken tid får han sitt sista mål, och har detta ändrats de senaste veckorna? (sen problemet kom).

Det är inte så att han är "rädd" för att göra sina behov utomhus? Exempelvis nu då det blivit mörkt och kallt. Så att han sedan kommer in i värmen och tryggheten och då slappnar av och kan bajsa igen?

Maja2
1

#7  Har du sagt ett bestämt NEJ medans han håller på`?  Nu spelar det ingen roll ifall du säger det precis när han gör det eller efteråt… det kan göra att han blir osäker , och inget annat. Direkt du hör att han hoppar ner från sängen och trampar - upp och spring ut med honom. Har han börjat- upp och spring ut med honom, även om det innebär att han hinner börja inne. INGA Nej, inga fy, inga bestraffningar.

Han är bara drygt 6 månader. Många hundar dröjer till mot året och där över innan de är rumsrena. Det gäller att vara ute ofta, även nattetid om så krävs, så att han lyckas 10 gånger av 10. Jobbigt? - javisst, men nödvändigt.

Lycka till!!

[MinRonja]
0

Min valp på 6mån har inte blivit helt rumsren än men han håller sig på nätterna, vid ungefär 5-7 på morgonen piper han något fruktansvärt och då är det bara att kuta ut. Synd att din hund inte tjuter innan han sätter sig för då skulle det bli mycket enklare, hehe. Jag tycker att tipset om en inhägnad var jättebra tips!!

Loveradio
0

#13 Vid 19 får han sitt sista mål. Och nej, jag tycker inte han är osäker.

#14 Jag säger det precis innan han sätter sig och bajsar. Det är ingen bestraffning. Det är bara ett försök att förhindra honom. Men jag kan ju inte hela tiden övervaka honom, jag måste ju få ha ett liv också.Jag kan omöjligt hinna springa upp ur sängen mitt i natten när jag hör att han hoppar ner, för han sätter sig direkt.

Alltså han har ju varit rumsren fram tills nu.  Han blev rumsren när han var 5 månader. Alltså det skedde inga fler olyckor inomhus, framtill nu när han blev dålig i magen. Jag har sen jag fick honom  jag sprungit ut med honom 75 ggr om dan och efter varje gång han har ätit, sovit och lekt. När det har hänt en olycka har jag aldrig bestraffat, utan ignorerat och torkat upp. Jag har sprungit ut med honom direkt när jag ser att han går omkring och är orolig.

Men jag undrar ju hur han ska lära sig att visa att han vill ut. Han har gnytt lite medans han var rumsren, men nu har han slutat göra det.

#15 Ja alltså Valle har fram tills nu hållt sig hela nätterna, och t.om kunnat hålla sig till kl. 10 innan jag måste ut med honom. Så det är ju jätteirriterande att han har börjat göra ifrån sig mitt i natten, som han aldrig har gjort innan. Han har gnytt lite förut, men nu har han slutat. Jo det kanske funkar :)

[Tess86]
0

#12 Ja, den lär han helt klart sätta i sig. Jag kan inte garantera att han inte kommer att kissa eller bajsa där, vi hade aldrig problem med att få vår hund rumsren, men jag har hört förut att hundar ogärna gör ifrån sig på matplatser. Och om man har lagt mat där så är det en matplats oavsett om maten är slut eller inte, det luktar ju i alla fall fortfarande mat där. Jag tänker att det kanske är mer effektivt om det ligger filtar på hela golvet, för då kanske det blir mer tydligt att filtarna inte är toalett, att det börjar lukta mat om dem. Men du får prova dig fram, vår valp kissade alltid ner sina filtar så vi fick ta bort dem.

Ja, visst är det jobbigt att ändra rutinerna och bli av med mysstunderna. Vår valp sov alltid på golvet (eller hundsängen) i sovrummet och kom upp i sängen på morgonen och det var så myigt. Men hon stökade alltid något otroligt med oss på kvällarna, drog i oss och sängkläderna och skällde och stökade. Till sist var vi tvugna att stänga ut henne och alla sov gott hela nätterna, vi slapp en massa stress både för oss och henne. Så tråkigt, men helt klart värt det!

Jag tänker att ett kommando kanske blir mer tydligt för hunden och eftersom han då får en belöning när han gör rätt så blir det en positiv upplevelse att göra ifrån sig ute.

Cassii
1

Så är det att ha valp! Han är ju bara 6 månader :) Så ja, du får nog övervaka honom, och liksom börja om från början..

Maja2
0

#16, för att ordet NEJ ska få någon som helst effekt, så måste hunden ha lärt sig det först.  Varför säga ett NEJ Innan han sätter sig, istället för att ta ut honom?  Han är bara 6 månader

Loveradio
0

#17 Okej, jo jag får ta och prova det. Har satt upp kompostgallet nu och lagt handdukar (lite mer praktiskt än filtar) på golvet i inhägnaden. Får se hur det går.

#18 Jo men det är jobbiga är ju att han har varit rumsren… Jo jag får väl göra det kanske.

Cassii
0

#20 Lexie har också varit rumsren sen hon var 5 månader, men ibland får hon snespatt och har kissat i både soffan och min säng, sen när vi är borta hos folk så bajsar hon oftast. Fast hennes luktar inte och är hårt, men iaf. Det går upp och ned innan man kan säga att de verkligen är helt rumsrena, jag skulle säga till 1 år innan de är helthelt rumsrena.

Loveradio
0

#19 Jag försöker förklara men du verkar inte förstå. Han förstår vad nej betyder. Och när han har bajsat inomhus eller kissat så har jag inte hunnit ta ut honom! Och då säger jag "nej" i ett försök att förhindra honom så att jag ska kunna ta ut honom istället. Men eftersom han haft diaree så kommer det på en gång, och man hinner inte ta ut honom.

Kan uppdatera lite. Jag satte upp en liten inhägnad med hjälp av kompostgaller och där har han fått sova i 2 nätter och han har varken kissat eller bajsa inne sen dess Glad han är också liiite bättre i magen, men jag funderar på om jag ska fasta honom nått dygn och ge honom ris istället? Vad tror ni? Har inte varit hos veterinären än, utan eftersom han verkar ha blivit bättre ser jag ingen anledning.

Kan man ge typ Uncle ben's? Och ska man ge ris 3 ggr om dan då? Istället för torrfodret.

Maja2
0

#22 jo jag förstår precis, och jag tycker fortfarande att det är fel att använda Nejet. Endera är det ju som du säger, för att han har diarré, och hur ska han då kunna hålla sig?  Då blir han väl snarare osäker om du säger ett bestämt Nej?

Tycker att du kan ringa veterinären och rådfråga kring magen och ev. dietkost.

Lycka till!

[Doglovers]
0

Jag kan inte länka. Men sök på "Hund och Katt kliniken" och vidare när du är inne på "tips och råd". Vidare på "diarè och kräkningar". Där kan du få tips hur du fastar din hund.

Usch vad jobbigt du verkar ha det. Det tar på både ork och tålamod.

Mitt råd är att du ger din hund kvälls målet tidigare kanske vid 17.00 så han hinner få ur sej en hel del tills det är dags att sova. Ett begränsat område var jätte bra tips.

Sen behöver du köpa ett medel som du tvättar golvet med. Jag använder det då det någon gång händer en olycka. Hur mycket vi än tvättar, så känner ändå hunden vittringen efter sitt kiss eller bajs. och fortsätter att göra ifrån sej på dom platserna. Det heter "Liquid aire" Jag köpte det i en affär som säljer städprylar. Sweetex heter företaget. Helt suveränt medel.

Lycka till med både dej själv och din vovve och hoppas du får sova ordentligt snart.Skrattande

[Tess86]
0

#22 Vad kul att höra att inhägnaden fungerade! Då kan han ju inte vara så dålig i magen för var han verkligen så dålig att han inte kunde hålla sig så skulle det ju komma i inhägnanden också. Du kanske får ha inhägnaden kvar ett tag tills han har vant sig av med att kissa och bajsa på natten.

När Skade har varit dålig i magen så har vi gett henne vanligt långkornigt ris som vi har kokat i ca en timme istället för 20 minuter. Då blir det mer uppsvullet och växer inte lika mycket i magen. I det blandar vi i kokt kyckling. Men Skade har bara varit dålig i magen över dagen, inte i flera dagar, men du kan ju testa någon dag med ris och kyckling. Lycka till, hoppas att Valle blir bra i magen snart igen!

Loveradio
0

#23 Okej. Får ta och göra det, tack!

#24 Tack ska söka på det. Ja det har verkligen varit jobbigt, jag som var så glad att han var rumsren efter så mycket kämpande. Tack för dina tips! Har använt en spray som heter Urine Off förut. Tack det hoppas jag också! Glad