Smidig labrador?
Jag och min sambo funderar på att skaffa hund, och är lite inne på labrador eftersom det är en ras vi båda tycker är trevlig till utseende och som verkar funka ganska bra som nybörjarhund. Jag tycker dock att de har ett lite klumpigt utseende. Finns det någon som vet en uppföadre någorlunda nära Göteborg som föder upp lite smidigare typer?
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Det kan inte vara för att de lätt blir lite mulliga som du tycker de ser osmidiga ut? :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Jaktlabben är mycket smidigare och finare än utställningslabbarna 
Dock kräver dom lite mer då dom är jaktalvlade men det ska inte va nåt problem om man är intresserad av att jobba lite med sin hund!
#1 Nja, har sett att det finns lite olika "byggtyper", några åt det mer biffiga hållet och andra mer åt flattens kroppstyp.
#2 Ja jag borde nog leta mer på det då. Är bara nervös eftersom det är vår första hund, vill inte få ett monster som river huset för att vi misslyckas med hjärngympan… Men antar att det inte är riktigt så stor skillnad ;)
/Karin
#3 ok :)
Känner bara en jaktlabbe och den river verkligen huset när den är ensam och den har mycket energi och kräver mycket uppmärksamhet.
Hon är väldigt snäll, det är inte det, är ute på promenader ett par timmar per dag, men får inte jättemycket hjärngympa + att matte kan ha svårt att vara riktigt konsekvent samt läsa av hunden.
Nu har ju inte denna hunden det optimalt med stimulansen, den hade säkert varit väldigt trevlig och snäll att lämna ensam om hon fått mer hjärngympa och konsekvent. Men hon är ändå ute relativt mycket jämfört med andra hundar jag känner i lägenhet och som inte har detta aktivitetsbehovet/förstör huset.
Så om du är minsta osäker på om du kan aktivera tillräckligt så råder jag dig att tänka efter både en och två gånger innan du köper en ren arbetsras. Annars blir det säkert en helbra hund oavsett vilket :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ts, den viktigaste frågan är väl: vad ska ni ha hunden till? Vad kan NI erbjuda en hund? Vad för slags aktiviteter? Kort och gott: Vilken RAS passar ER familj?
Tja, en jaktlabrador är ju inte en nybörjarhund mer än vad en boxer eller jack russel terrier är det. Och en DP-labbe "Dual Purpose" är ju också rätt tunga av sig. Utställningslabbarna är för det mesta tunnor, även om de kan prestera helt ok ändå så ser de ju ut som fan..
Skulle råda TS att besöka en kennel i göteborg (finns säkert en hemsida för labradorkennlar där du kan söka efter ort/landskap) och sedan se om du och din sambo uppskattar hundarna där. Ser de klumpiga och stora ut så lär även deras valpar göra det. Och är de stora mer som i "tjocka" så kan du kolla på bilder från valpköpare hur deras hundar blev som vuxna.
Skulle även råda dig att göra en tråd (exempelvis här på hundar.ifokus) där du skriver vad ni vill göra med hunden, så kan du säkert få andra förslag på raser :). Inte sagt att labben INTE passar er, men vilken variant av labbe eller om det finns andra bra raser för er som ni kanske missat.
Tack för alla bra svar! Vi tänker hur som hellst börja med att se om vi kan passa någon hund för att se om vi verkligen orkar med allt det innebär, och om det funkar :)
/Karin
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#7 Det är nog ett bra beslut :)