Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 2938 ggr
[oskuldast]
0

Vad ska jag göra?

Har en ung liten chihuahua/papillon kille, 6 mån. Har lite problem som gör mig smått förvirrad och besviken..
Det är såhär att jag ska bo hos mig pojkvän i ett litet tag nu och han bor hos sina förädrar, hans syster har en hona som är ungefär lika gammal och hon bor i stugan precis utanför huset.. Och dom båda blir helt galna när dom träffas och skiter totalt i allt annat, dom har träffats sen vi båda fick dom och det har alltid varit så.
Men jag tycker att det är jättejobbigt att han absolut inte lyssnar på mig och inte alls bryr sig om att matte kallar eller har någonting gott, han lyssnar ju mycket bättre annars men nu när vi är här så är han omöjlig..
Gör mig jättebesviken när jag verkligen försöker få han att komma men att han bara kollar på mig och totalt ignorerar..
Han gnyr jättemycket när vi har kommit in och hon är kvar därute också, han skäller och morrar när dom leker, låter inte agressivt men.. Han juckar på henne ibland, han har alltid gjort det men det gör mig jätteorolig och jag har alltid koll, men jag har ingen som helst kontroll över honom, så skulle verkligen uppskatta era åsikter och förslag

Tackar så jättemycket på förhand!

Fridaaaa
1

jag hade försökt att träna honom att han inte får hälsa på den andra hunden förrän han har lugnat ner sig och börjat lyssna på dig. För som det är nu, så blir det som ett beröm att han får hälsa på den andra hunden när han är uppåt väggarna :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[oskuldast]
0

Hmm okej, är värt att testa! :) Känns som att jag kommer få träna upp tålamodet då jag har en tendens att ge upp/bryta ihop för tidigt ^^ Men ska definitivt testa det, tack!

[oskuldast]
0

Men nu kom jag på en annan fråga xD Hur länge borde dom få leka? och hur glr jag om han slutar lyssna på mig under leken.. och hur avslutar jag när vi ska gå in och så?

[Forest]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Felet är inte hunden utan att du är inte så intresant eller rolig vill jag mer säga. Varför måste hunden lyssna helt på dig om de leker o har roligt? lek med dom båda o bli en i leken det kan vara bra sätt att börja att sen få han att lyssna behöver du belöna. Kan han sitt namn? Betyder hans namn något positivt? Jag kör inte med nej o namnet eftersom det blir negativ klang på nament då.Träna även på kontakt o gör dig rolig så är du en bra intresant att vara med trost rolig kompis som busar.

Mojma
0

En viktig fråga är väl också: Hur gammal är tiken? De kan vara allt för snabba att para sig och ibland kan det vara svårt att hinna med & stoppa dem. Oönskade valpar är ju inte alltid bra det kan bli mycket som går snett. Eller förstod jag ditt inlägg fel eller finns en liten tik med i bilden?

[oskuldast]
0

#4: Problemet är att man kan inte bli ett i leken då inegen av dom ägnar någon som helst uppmärksamhet på annat än varandra, försöker man med leksaker, hoppa in och busa med händer osv då totalignorerar dom båda två och sticker och busar själva någon annanstans. Försöker träna kontakt och kom med han nu, säger hans namn random så om han kollar på mig så får han godig och beröm och han måste komma om jag säger kom. :) Men han verkar verkligen jättedeprimerad när vi är här inne för han gnyr bara mot ytterdörren helatiden, och om någon kommer osv.. Tog han på en lång promenad så han kunde lukta in sig i området och då kom vi varandra närmrre så..

#5 Tiken är en vecka mindre än min Milo, hon är 6och ett halvt nästa vecka då tror jag. Hon är blandning mellan papillon och japansk spets, större än milo.. Men har ju hört om en Tax och golden som parat sig så jag är jätteorolig om någonting händer, vet inte riktigt när en hund blir könsmogen men känns lite som ärr milo är/håller på att bli det vilket gör mig orolig

[Forest]
0

6 fast valpar blir inte utan löp nu kan vissligen tikar smyglöpa det vill säga löpa utan att man märker av det, jag vet inte om musen svullnar då som den iaf gör i löp? kanske nån annan vet om. Han ser väl henne som sin bästis, kanske hon snart ska löpa?

Ladymon
0

Var bor du någon stanns ? Bor du i sthlms området kanske jag skulle kunna hjälpa dig.

[oskuldast]
0

#7 får nog läsa på lite mer om det, vill verkligen inte ha någon tjuvparning när jag absolut inte är redo.

#8 hade varit perfekt om jag nu hade bott där, bor i skåne tyvärr :( men tack iallafall!

karinnos4
1

jag tycker nog inte att du ska ha så högra krav, det du brskriver är en jättesvår sak för hunden, att bara komma på inkallning utan störning är oftast väldigt svårt för hunden, tänk då att lägga in att leka med en annan hund som är kanske det roligaste hunden vet, då är det svårt att sluta leka och komma till dig, så det jag skulle råda tdig till att göra är att träna inkallning utan störning, träna kontaktövningar, hundmöten, kontakt med hundar samt att träna på att börja bryta leken på olika kreativa sätt. Jag förstår att du är besviken, men jag tror ändå inte att du kan ha så högra krav när det dessutom är en ung hund.

[Driva]
0

jag har lite svårt att se problemet… Kan inte hundarna leka tills de är trötta? Min hund brukar tokbusa i kanske 10 min och sen är det bra och då kommer hon till mig igen, trött och glad och nöjd hund… HAn är ju bara 6 månader, det är klart han blir till sig när han får leka med en annan hund!

karinnos4
0

sen undrar jag lite också, åste hundarna leka med varandra? det verkar som att de tycker att det är kul, och det är kul att se hundar leka, men det verkar uppenbarligen skapa stor stress, i alla fall för din hund.

mandyelisabeth
0

Jag är ingen hundexpert eller så men jag tycker defenitivt att du skall se till att träna hunden på att han inte får leka med tiken förrän du sagt att det är okej och sedan måste du på något sett på honom att lyssna när du vill att han skall sluta leka, testa dig fram med olika metoder men kom ihåg att aldrig ge upp! Det är du som bestämmer =)

Lycka till! :)

Maja2
1

Att träna en 6 månaders valp att inte få leka med en lika lite gammal valp, genom att träna förbud… låter för mig helt bisarrt.

Det är en valp du har.  Blir det för mycket lek, så att en eller båda blir stressade osv. så ta undan hundarna, utan att vara hård eller nånting. Ta dem på varsitt håll och låt dem vila.

Katti
0

Så små hundar löper i den åldern som tiken är (det varierar givetvis, men det är en vanlig ålder för första löpet), så prata med tikägaren och be henne ha koll så att ni båda vet när det är på gång. En parning med dräktighet vore förödande, inte minst för tiken. Dessutom är det olaglligt att para så unga hundar.

Sen verkar det som om de leker lite när de känner för det och inte när ni låter dem leka? Som jag ser det så har man inte en hund man ionte har koll på lös hur som helst. Din hund ska alltså vara kopplad utanför huset. Självklart måste han få vara lös för att ni ska kunna göra inkallningsövningar, men mycket kan du faktiskt göra inomhus, utan risk att han försvinner och börjar ägna sig åt annat. Grunden till allt är kontakt och tillit. Jag skulle rådadig att läsa några böcker om valpar och unghundar och även att anmäla er till valpkurs! Andra kanske kan ge tips på bra böcker, jag har dålig koll på marknaden. Men här är ett tips http://hundar.ifokus.se/articles/4d71509db9cb4622330629e2-kontaktkontraktet#4d712446b9cb462141045f8d-1!

Ladymon
0

Nu vet jag inte vad tiken är för ras eller strl men jag vill bara påpeka att första löpet för henne inte ens behöver märkas av, Speciellt inte om det är en liten hund. De kan ha sk onsynliga löp. Vi har en Chihuahua tik som det inte synns på alls när hon löper eftersom de är en så liten hund så kommer så lite blod, hon svullnar inte heller. Däremor har min lilla syster en Chihuahua som ser ut som en fotboll i baken när hon löper så det där är jue olika… va uppmärksam är allt jag vill säga-

[oskuldast]
0

Har pratat med ägaren om att JAG ska bestämma när han ska få leka osv, att jag ska ta intiativet eftersom att jag är matten och jag vill ha kontroll över honom i alla lägen även fast han är valp.
Ägaren av tiken skiter i det och släpper ut tiken när hon känner för det när milo är ute och jag har inget att säga.. (inhängnat ordentligt, inte alls stort, så man har koll.) V tar undan dom ibland tills dom hat lugnat sig och låter dom leka vidare. Men dom blir ALDRIG trötta, dom kan hålla på hela dagen utan paus om dom hade fått.

Håller på att träna honom med kontaktövningar som sagt och han har verkligen varit jätteduktig :) Men som sagt, jag vill ha kontroll i alla lägen.

Sn har vi pratat om könsmogenhet osv och då sa hon att tikar blir det efter ett år, vilket jag tycker låter grymt konstigt men ja.. så hon är ju inte direkt lika orolig som jag är..

Jag vill inte lägga värlens press på honom, JAG vill bara bli bättre på att kontrollera situationen som sagt då jag anser det vara enormt viktigt.

Uppskattar alla svar verkligen, tar emot allt då jag vet att ni är bättre än mig på att tolka detta. :)

Minxis
1

jag tycker du gör helt rätt som övar med honom och att du vill att han ska vänta på ditt medgivande till lek innan. Det kan ju vara lite knivigt med en valp som bara har lek på hjärnan , men någonstanns måste man ju börja. Och lek är väl en underbar belöning att få :)

Blir ju svårare för dig att träna om den andra ägaren inte är medgörlig. Är han så med andra hundar ? Då kanske du kan hitta en annan att träna med där ägaren har med förståelse i vad du vill ha ut av det (?)

Min hund börjar aldrig leka om jag inte säger att det är okej. Även om en annan hund börjar försöka få igång  henne så går hon och sätter sig vid mig och väntar på att jag ska säga att det går bra. Det är nog det absolut bästa jag har tränat in på henne. Så även när vi har varit ute och en hund kommit fram och ska trigga igång henne och man ser den förtvivlade ägaren komma efter i försök att kalla in sin hund så ignorerar hon den. Många kan tycka att det låter väldigt "militäriskt" men jag iallafall gillar det så. Jag kan ha mycket bättre kontroll på vilka hon leker med och hur den är i sinnesstillståndet . Hon har ex svårt att leka med shar peis. Inga problem tills dess att dom börjar leka då dom kan göra ett väldigt märkligt ljud och i kombination av små öron(som inte signalerar mycket)  och inte mycket till svansföring osv. som vissa hundar som inte lärt sig det uppfattar hotfullt.

Hoppas träningen fortsätter att gå framåt för er :)

Maja2
0

#17  I lek visar valpen knappast att den är trött, utan till slut går den på övervarv och blir stressad istället.

En hund som leker med en annan hund blir mer stressad än många tror. Jakt och flykt-lekar framkallar stress hos alla hundar.

En valp som juckar, kan göra det av olika anledningar, men ofta är Det åxå en överslagshandling, dvs stress.

Du gör din valp en tjänst om du inte låter dem leka mer än högst en gång i veckan skulle jag tro. Övrig tid ska du leka med honom själv. Lek med syfte att nå tillit och kontakt, för jag håller med Katti att DET är vad man ska träna , för att hunden ska VÄLJA att ha kontakt med dig och vara lyhörd för dig. Var ute i skogen tex och ha valpen lös, lär den att hålla koll på DIG, så att den inte känner att den kan göra vad den vill och du bara följer.

[oskuldast]
0

#18 Tack!

Det blir inte alls lätt när inte ägaren är med på vad jag vill göra, hon verkar inte alls bry sig om vad jag tycker faktiskt.. Och känner ingen annan i området med hund så blir lite svårt att träna med någon annan, men kanske träffar någon. :)

Tyckte det lät väligt smart, skulle vara underbart om Milo lärde sig det så bra så småningom. Skulle nog underlätta mycket tror jag!

#19 Jo jag vet, men jag menade att han fortsätter även fast han är dödstrött. Formulerade mig fel :)

Han blir ju jättestressad, det märker jag. Men problemet är att jag kan inte låta dom bara trffas en gång i veckan då om jag bara tar upp det med ägaren eller hans familj så kommer dom tycka att jag är helknäpp och löjlig och totalt skita i det. För dom tycker att han är valp och då ska han leka och göra vad han vill. Och det gör mig fly förbannad.(dom tycker att allt är löjligt, mitt förslag om att låta han lugna sig och vänta tills jag sa till att han fick leka tyckte dom var helt flippat också)

Sitter lite i skiten känns det som..

Ska testa att gå ut en runda i skogen med honom, är bara rädd att ha honom lös fall i fall att det kommer en hund. Har ingen kontroll alls då..

Tackar återigen för svaren!

Maja2
0

#20  oj, ok, har du ingen kontroll över honom om det kommer en annan hund, så bör du ha långlina i såfall, tills inkallning sitter bra.

Ja, du sitter skitigt till och jag avundas dig inte!  INTE kul när folk vägrar lyssna på hur man vill hantera och uppfostra sin hund. Vad får du för hjälp av din pojkvän?

Att valpen fortsätter trots att han är trött, är fakstiskt inge bra. Då måste du ta undan honom så han får vila=måste vila.  Annars kommer du senare att få bekymmer .

Hoppas verkligen att pojkvännen kan hjälpa dig att prata med de övriga i den familjen.

Lycka till!

[oskuldast]
0

Långlina låter definitivt värt att testa! :)

Han tycker nog också att jag är smått tramsig, förstår inte riktigt var det tramsiga ligger i det jag vill göra. Tror han håller på familjen, så blir lite lämnad i sticket. Får försöka lösa det, tycker det är jätteviktigt!

Ska testa ta pauser med han, tror inte att den andra ägaren kommer gilla det heller dock. Får visa framfötterna om fallet blir så.

Tack! Ska göra det bästa utav situationen :)