Hundar iFokus

Hundar

Etikett: agility
Läst 4770 ggr
Michaela-N
0

"Varför låta en stor hund köra agility?"

"Varför ska man ha en kaukasisk ovtjarka till agility? Det är väl knappast bra att hoppa med en så stor hund."

Så läste jag häromdagen på ett annat forum. Tycker ni att det är fel att köra agilility med en stor hund bara för att den är just stor? Varför/Varför inte?

Jag tycker man gott och väl kan göra det, det finns ju en large-grupp där stora hundar deltar… Det som är viktigt är att kolla upp leder och höfter om det är en hund med fula leder och/eller höfter.

Ankilika
1

Tycker det är minst lika viktigt att kolla lederna på de små också! Men håller med, är det en frisk hund så ser jag ingen anledning till varför man inte borde hålla till med agility.

[Forest]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Så länge det är en frisk hund ser jag inget fel i att köra agillity då givetvis ska hunden gilla det oxå. Glad

1 håller helt med även småhundar ska man kolla leder o allt är friska o fina innan man kör det som kan belasta lederna.

Noa-Nisse
0

Jag kör ju agility med min Grand Danois :) Sålänge hunden är frisk, kan vara lös bland andra hundar (vilket även gäller för små hundar) och tycker det är kul så tyker inte jag det ska vara någon diskriminering mot att stora hundar inte ska få köra agility.

Medarbetare på Hundar.ifokus

Zabbio
0

Friska hundar kan vara med i alla sporter. Även sjuka hundar (dåliga leder) kan må bra av att tränas i tex agility, så länge man tränar upp musklerna runt leden successivt och lyssnar på hunden.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

rebz
0

Jag tycker att man kan träna med alla hundar oavsett storlek. Jag pratade om röntgen med min veterinär o om man var tvungen att röntgs om man skulle köra agility för att se så att hunden har bra höfter o leder. Han sa att även om hunden inte har bra resultat så är agility bra för hunden. För i agilityn får den använda bra och "naturliga" rörelser som gynnar mer än vad det skadar. Man ska ju inte köra på tävlingsnivå med en hund som har dåliga resultat på röntgen, men man ska inte välja bort det då det är bra för hunden trots att många inte tror det. Han sa också att agility är den hundsport som är bäst för hunden, som stärker leder o bygger upp bra muskler osv.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

[Forest]
0

5 nja det stämmer väl ändå inte ett A hinder är belsastande för hundens leder o alla hopp är väl inte direkt nartuligt för en hund Obestämd

rebz
0

#6 Det handlar mycket om anpassning. Att hoppa höga hinder kanske inte är fullt så bra. Men att sänka hindret o lära hunden trava över kan vara en grej. Jag litar fullt ut på min veterinär. Han är superduktig. Vi diskuterade inte hopp utan agility generellt sett.

Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm

[Forest]
0

7 jag hade då inte kört agillity med en hund som är dålig i lederna. Jag vet vad alla instruktörer säger så jag går med på vad dom anser är rätt Flört

Vitaminen
1

Ett tips är att låta hunden få massage regelbundet. Det underlättar för muskler och senfästen. Då kommer hunden att ha lättare att ägna sig åt sin aktivitet. Man upptäcker även lättare om hunden belastar sin kropp fel och då kan man förebygga skadorna! Massage är friskvård :)

rebz
1

#8 Ja du får ju göra precis som du vill. Jag lyssnar mer på en veterinär än på en instruktör :P.

[Forest]
0

10 Oja eftersom agillity är hopp och upp o ner inte bara plana hinder som ligger så tror jag att det belastar leder.  Men som du säger man kan anpassa hinder o därmed köra med de som inte belastar lederna så mycket.

Michaela-N
0

Tror absolut att det belastar leder men kan inte förstå varför stora raser skulle vara ett undantag att köra med.

Maja2
0

Jag anser väl att även stora hundar måste träna sina muskler JUST för att lederna ska palla med.

Maddepadde
0

Jag blir mest intresserad av varför man skulle vilja belasta en hund i 40 kg-plus-kategorin med en aktivetet som sliter så extremt som just agility faktiskt gör. Sure, jätteroligt att hoppa några hinder och springa i någon tunnel någon gång ibland, men påfrestningen, för en relativt LÄTT hund är ENORM, tänk då hur den är om man lägger på 20 kg.

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Maja2
0

#14  Inte i alla klasser man har hopphinder däremot…

Noa-Nisse
0

#14, varför?! För att hunden tycker det är skitkul! Klenod blir inte gladare än när hon vet att hon ska träna agility. Hon tycker det är det roligaste i världen! Precis som vilken liten hund som helst också skulle tycka. Agility är normala rörelser för en hund förutom slalomen.

Varför ska man inte unna en stor hund att ha roligt lika mycket som en liten labbe?

Zabbio
0

#13 Precis.

Noa-Nisse
0

Maja2 håller med dig till fullo!

Maddepadde
0

#15 Vad menar du nu…?

#16 Har du sett närbilder på hundars leder när de landar efter ett hopphinder eller träffar uppfarten på t.ex. A-hinder? Det är INTE en sund belastning.

Men börja grina då!

Maja2
0

#19 jag menar att i agility ingår så mycket mer än höga hinderhopp, det är balanshinder, långhopp, klätterhinder…   alla klasser i agility innehåller inte höjdhopp :)

Maddepadde
0

Ja det stämmer… Jag har tävlat agility i ett antal år med olika hundar, och det är också därför jag anser mig kunna uttala mig utifrån mina personliga erfarenheter och det jag sett av tunga hundar som kör agility. :) Klätterhindren, slalomet eller ens ett vanligt hopphinder eller en sväng på plan mark är en fruktansvärd påfrestning som sagt, och jag skulle aldrig vilja belasta en tung hunds frontparti med sådana rörelser och hopp.

Men börja grina då!

Maja2
0

#21  , men att TRÄNA agility… är nog aldrig fel. Att tävla kan däremot vara lite eljest… men klättra, hoppa och krypa hör ju till vad jag kallar vardaglig träning med vilken hund som helst.

Nicolew
0

Jag tycker inte agillity är rätt för någon hund med tanke på vad som hänt/kan hända.

/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com

Banankaka320
1

Så länge hunden är frisk och tycker det är kul. Men jag tycker hopphindrena är lite för höga för largegruppen faktiskt, så skulle jag träna med min rottis så skulle jag sänka dem :)

Noa-Nisse
2

#24, jag håller med dig, hopphindrena i large är mycket högre i jämförelse hopphindrena i medium eller small till hundens mankhöjd.

#21 "Klätterhindren, slalomet eller ens ett vanligt hopphinder eller en **sväng på plan mark är en fruktansvärd påfrestning"

**Så du menar att en storvuxen hund i princip ska ligga still i en soffa och bara sova? Att en sväng på planmark är så fruktansvärt påfrestande för en stor hund gör att den alltså måste välja mellan att alltid bara gå eller trava när den är lös t.ex.? För gör den en för snabb sväng ute på en äng i galopp så förstör den sin kropp? Förstår inte alls hur du tänker där.

Jag har också många års erfarenhet av agility, och har också både tränat och tävlat många hundar/olika raser. Och något som alla har haft gemensamt oavsett om det är en sheltie jag har tränat eller nu min GD så är det glädjen i det hela.

Man kan ju jämföra med en idrottsman, en häcklöpare. Har du sett i närbild hur deras fötter och leder ser ut när de landar efter varje häck? samma sak. Men idrottsmänniskor håller sig oftast både friskare och sundare än "vanliga" människor. Jag tror det är samma sak med agilityhundar eller hundar över huvudtaget som har rört sig mycket/motionerat under sitt liv. Jag tror de är sundare och friskare i längden än en hund som bara får sina dagliga promenader och ingen annan fysisk utmaning än det.

Michaela-N
0

Lite off topic men jo, alltså hindrena i large är alldeles för höga egentligen!

Fridaaaa
0

Är hunden röntgad både höfter & armbågar så tycker jag att man kan köra agility med stor hund ja, fast inte lika ofta som med liten hund,eftersom dem belastar sina framben mer när dem landar än vad små raser gör.
Jag hoppar väldigt låga hinder med Lillan, fastän hon är röntgad. Vill inte ta några risker.

Vill man köra agility, alltså tävla, är det bättre att välja en ras som är mer lämpad för det :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Noa-Nisse
0

#27 var det inte Lillan som hade tråkiga höfter? eller tar jag fel. Tycker att jag minns att du skrivit det innan för länge sen.

Ja, jag kör ju knappast på maxad largehöjd. Jag kör på small/medium höjd med min och det är ca samma höjd som hon normalt kan skutta runder själv.

Fridaaaa
0

#28 Nej hon har inte dåliga höfter men inte 100% bra heller. 
Men hon har inte kassa höfter, dock blir hon lätt stel, men veterinären sa att hon har inte ont och att det nog är medfött. :)

Maddepadde
0

Hur ofta gör en hund, som springer fritt, ett kontrollerat avstamp, hoppar ca 65 cm rakt upp i luften för att landa och göra en tvärvändning? Det låter väldigt naturligt och bra.

Men börja grina då!

[Theriss]
0

Jag tänkte träna agility med min pyrenée för skojs skull, men hon skadade sig i benet som ung och får inte göra såna övningar. Annars hade jag testat det med henne.

Haley
0

Fast nu tycker jag du är lite överdriven. Kan inte en hund träna agility (eller vilken annan sport som helst som inte är en extrem påfrestning, som tex drag) så är det ju ngt som blivit fel med aveln. Okej OM det är en hund med dåliga leder, då kan man ju ta det extra lugnt och bygga upp hunden långsamt. Men att en frisk hund på 30-40 kg inte klarar agility? Det har jag extremt svårt att tro.

Min schäferhane väger drygt 40 kg och så som han springer runt, busar, kraschar in i väggar, tvärvänder och skuttar runt tror jag inte är ett skit farligt. Tja, möjligtvis om han hamnar fel om han kraschar, men nu tänkte jag på hållbarheten och inte direkta skador..

Men du kanske tycker att om en hund väger mer än 40 kg ska ligga stilla och ta lugna koppelpromenader?

Nej usch vilket tråkigt liv! Låt hundarna leva!

exitingsvillemo
0

#30 man måste ju inte hoppa hinder på65cm bara för att man har en stor hund ;)

Agility är positivt för alla raser, så länge man anpassar höjderna efter vad hunden klarar av.

[Lostmybrain]
0

Jag håller för det mesta med Maddepadde.

Klart en stor hund kan hålla på med agility, dock inte i samma utsträckning som en mindre hund. Och jag tror även att man får ta det försiktigare med en hund som är 20 kg+

Varför skriver folk att Maddepadde anser att en stor hund ska ligga i soffan och ta lugna koppelpromenader? Det har hon inte påstått. Är agility det enda alternativet till ett aktivt liv eller?

Och nej, agility är inte normala rörelser för en hund. Förutom att springa då.

Fridaaaa
0

#34 Håller med dig. Jag t.ex har en sankt bernhard. Tränar lydnad, trix, spår mm med henne :D Finns mycket man kan göra med sin hund som inte innebär massa hopp osv ;)

[Lostmybrain]
0

#35 precis ;)

[Theriss]
0

#35 Visst finns det annat, men kan väl vara roligt att köra lite agility ibland också =) Jag tror att min hund hade tyckt om det.

Fridaaaa
0

#37 Ja gillar ägaren det och hunden klarar av det och tycker det är roligt är det klart att man kan köra det lite då & då. Men vill man köra det ofta och ev tävla bör man inte välja en tung ras utan en mer lämplig ras.
Jag t.ex gillar inte agility att träna bara roligt att titta på :)

Noa-Nisse
0

#34, jag har inte skrivit någonstans att hon HAR sagt det. Det var en fråga till henne eftersom hon skrev "en sväng på plan mark är en fruktansvärd påfrestning"Alltså en helt vanlig sväng? jag tycker bara det låter urlöjligt. Men alla har vi olika åsikter. Kanske man skulle testat att köra agility med en storvuxen hund och SEN skriva vad man tycker…

Så att hoppa är ingen normal rörelse för en hund? att balansera på ett liggande träd är t.ex. ingen normal sak alls för en hund? att springa och studsa och ha kul är helt onormalt? att hoppa upp på grejer och sen hoppa ner igen gör inga normala hundar?

Försöker bara förstå ert tankesätt!

[Lostmybrain]
0

Att balansera på ett liggande träd är inte samma sak. Där tar man det lugnt och hunden hoppar upp på stammen försiktigt. På tex A hindret ska hunden röra kontaktfälten som ligger lågt dessutom, alltså är det ingenting de hoppar upp på, där ska de ta emot med framtassarna. Också ska detta hända i full fart.

Ja, att hoppa är naturligt, men hur naturligt är det att en hund hoppar höga hinder efter hinder i naturen tex. i full fart dessutom. Jag tror knappst att de skulle springa och hoppa 3-4 trädstammar efter varandra och samtidigt satsa på farten.

så jag anser inte att agility är för normalt för hunden :)

Att ha kul däremot! Det är fullt normalt :D

Noa-Nisse
0

#40, hehe tur att vi håller med varandra om att ha kul är naturligt iallafall ;)

Men att kontaktfälten finns där är ju för hundens eget bästa. Hunden måste röra kontaktfältet för att den inte ska hoppa rakt ut från toppen av A:et ju.

[Lostmybrain]
0

#41 yes, men det är dessa kontaktfält som blir belastning ;) Tänk dig Klenod tex springer neråt för att sedan ta emot marken, jag känner rysningar bara jag tänker på det xD Men klart man kan hålla på med agility lixom :) Bara att man får vara typ 3x försiktigare och sätta in pass med måtta.

carsbo
0

Jag förstår inte varför en stor hund inte skulle kunna hålla på med agillity? det finns ju måtta på hinderhöjden dock.

Men en liten hund som hoppar lägger ner lika anstränging på ben som en stor hund. Större hund betyder inte att det är mycket mer kilo det handlar om och det är större skaderisk eller så.(Sålänge hunden inte är överviktig eller är alldelles undermuskelerad!)

För att förtydliga vad jag menar så tar jag hästar som ett exempel.

En ponny som hoppar lägger ner lika mycket vikt till skillnad i sin kropp som en storhäst gör som hoppar nära 2 meter. (dock är dessa höjder väldigt ansträngande eftersom de är så höga, men de är ju samma sak som o låta stora hundar hoppa jättehögt. inget konstigt med det)
Sen så förstår jag inte varför man skulle vara så rädd att låta sina stora hundar hoppa? Kolla igen på hästarna, de stora hoppar skithögt tillskillnad till sin storlek! De hästarna blir ofta skadade i slutet, men folk säger inget om det bara för att det är hästar? Så hundar betyder mer bara för att de står närmare människan?

Nej, tävla din hund i agillity oavsett storlek, bara den har musklerna och rätt kropp för det, alltså inte för tung för sin ras. Klar man ska kunna tävla dem.

Som ponnytravtränare vet jag mycket väl till påfrestningar på leder och ben. Men det handlar om balans. Man ska inte påfresta något djur för mycket, då går det sönder. Man måste låta dom vila, och låta dem få olika slags träning som simmning. Tränar man agillity kan det ju vara exemplariskt att träna mycket simmning när det inte tar alls på leder utan är istället jättebra. Låter mina travisar simma mycket just för att det är extrem påfrestning av leder då bara 2 ben tar up hästens vikt i taget.

Disskussioner är diskussioner och kan hålla på i evighet :) Alla har vi våra rätta punkter i de saker vi diskuterar om.

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Noa-Nisse
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Förstår jag det rätt så menar du att hund nr 2 tar mindre skada av hoppet än vad hund 1gör? jag tycker iallafall tvärtom.

Jag vet iallafall att jag gör rätt med min hund. Inte precis som att vi är ute och råtränar 5 dagar i veckan i flera timmar. Vi är ute 1 gång i veckan och tränar på grunderna i agility för utbildad instruktör. Kan också säga att min instruktör har gått kurs för Annika Aller och då nämde hon att hon hade en GD på sin kurs (alltså Klenod) och Annika tyckte det var jättekul att ovanliga raser kom in i sporten och hon såg inga problem med det.

carsbo
0

#44 syftar du på mitt inlägg? Då vill jag bara komentera att i ditt exempel är båda hundarna lika stora…

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

[Lostmybrain]
0

#44 Nej absolut inte! XD klart hund 2 tar mer skada! Inte så jag menade dock. haha Jag menade att det blir värre för (tex) en grandis än en jack russel(?) om man ska jämföra :)

Jag tycker inte det är något fel men ''ovanliga raser'' på kurser^^ fast vet man att det sliter otroligt mycket så kanske man skulle kunna avstå för hundens bästa. Dock är det kul att se att fler hundar deltar men jag citerar mig själv från mitt senaste inlägg : ''Men klart man kan hålla på med agility lixom :) Bara att man får vara typ 3x försiktigare och sätta in pass med måtta.''

Maddepadde
0

Det är inte bara hoppet AV kontaktfältet som sliter. Träffen UPP på kontaktfältet är en oerhört belastning för bog och handleder, och desto tyngre hund - desto större belastning. Du verkar ha låst dig vid själva hopprörelsen och andra små detaljer. 

Alla gör ju som dom vill, men jag personligen skulle inte belasta en stor och tung hund med agility på tävlingsnivå.

Men börja grina då!

Fridaaaa
0

#47 Håller med dig. Hade jag inte heller gjort.
Vill man satsa på tävling och speciellt högre, är det bättre att välja en mindre ras:)

Haley
0

Fast även om en större hund har större påfrestning/belastning så har ju även deras kropp anpassats till det. Jag menar, de har ju grövre benstomme just för att de är större… Inte har de lika tunn benstomme som en liten hund. Så egentligen borde ju den egentliga påfrestningen på kroppen vara ungefär densamma…

Detta sagt utan att vara påläst kan tilläggas. Men hur mycket forskning har det gjorts på detta? Finns det några fakta/undersökningar som visar livslängden och hållbarheten mellan stora och små raser i agility? Man får ju även ha i tanke att de små raserna rent generellt sett blir lite äldre än dem större också.

Och nu menar jag undersökning på hundar som har friska leder, och är tränat av kunnigt folk. Inte lilla eva som tränar varje dag hemma med sin 55 kg tunga rottweilerkorsning utan att ha röntgat hunden eller veta vad hon gör..

Susanna_w
0

Jag skulle gärna träna agility med min hund (40 kg). Han älskar att hoppa! Nästan lite för mycket. Han älskar att klättra och studsa och springa och grejja :D Nu måste vi röntga honom först sen så kommer jag nog förmodlingen köra agility med honom, dock kommer jag aldrig tävla. Ser absolut inga problem med att träna agility så länge det finns gränser. Mitt mål med min hund är att han ska ha kul och må bra vilket jag vet att han skulle ha och göra om han fick syssla med agility. Han är en hund som kräver enormt mycket fysiskt och även psykiskt så klart men det fysiska behovet är mycket större.

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Zabbio
2

#49 Riktigt stora hundar har en kropp som är för stor för hur leder osv är uppbyggda. Hundkroppen är helt enlelt inte anpassad för att vara så stor. (detsamma gäller riktigt små hundar och riktigt stora och små hätar.) Fast neråt finns liite bättre förutsätningar eftersom de flesta djur utvecklats från att vara mindre til att bli större, och inte tvärtom. Men hästar ska inte vara under 50cm, och hundar ska knappast vara 10-20cm höga heller, det är väldigt onaturligt för kroppen. Och nästan allt som är extremt onaturligt i anatomin ger hälsobesvär; för sänkt rygg, för kort nos, för stora öron osv.

Med det sagt så vill jag ändå¨tycka att inte minst riktigt stora och riktigt små hundar behöver träna sina muskler (och delvis ben och leder) från ung ålderför att bli hållbara. Det behöver alla levande varelser, men inte minst de som inte har ultimata kroppar.

Nu menar jag inte att man ska köra agility med en valp, kanske det är bättre träning att bara ta promenader i kuperad terräng. Men efterhand som skelett och muskler utvecklats så är agility ett utmärkt sätt att fortsätta styrka och bibehålla den styrka som krvs för att hunden ska må bra.

Nu ska inte detta jämföras med att tävla och träna på riktigt hög nivå. Elit-träning sliter ALLTID på kroppen oavsett vad det är, det enda man kan göra är att försöka bygga upp så att det inte sliter för mycket. Elittävlingar är ju till för att vara svåra och sålla de bästa från de bästa, självklart har det gått över gränsen för sund motion och träning.

Fridaaaa
0

#51 Mycket bra skrivet :D

Haley
0

51#

Ja självklart är det inte gynnsamt för kroppen med riktigt stora hundar, eller små, men det jag ifrågasatte var 40 kg.. Det är ju ändå inte extremt stort. börja det närma sig 80 kg kan jag förstå. Men många brukshundar ligger ändå vid vikten 30-40 kg, och de borde ju hålla för lite agilityträning.

Att det är likadant med hästar vet jag också;)

Eller andra djur för den delen, men där har det väl inte blivit lika populärt att avla så extremt.

Tamhunden är ju även släkt med vargen, och vargen är ju inte direkt liten. Det är ju ändå så naturen skapat den så så slitsamt borde det inte vara? (ja, jag vet att tamhunden även härstammar från vildhunden, som även är betydligt mindre).

Zabbio
0

#53 Som jag även skrev anser jag att agility (eller bra varierad träning) är viktigt för alla hundar, inte minst stora hundar. Så det spelar inte så stor roll var man drar gränsen för ''stor''.

Vet inte riktigt vad vargen väger.Tittar ite på hur vikten är upplagd på en stor hund också…kraftiga, stora muskler (benen har som bekant inte mycket muskler, iaf nedersta biten, så där kan bara leder och ben hålla vikten), eller bara en hög hund som kanske har rätt slank och smidig muskulatur?

Men oavsett var man drar gränsen så är svaret detsamma - varierad träning är viktigt, och bör byggas upp långsamt med start redan i valpstadiet (lek, kuperad terräng) och efterhand som kroppen stärks bör man lgga till träning (långa promenader, cykling, trickträning) tills hunden lätt är stark nog att klara normal agility, canicrossing, relativt höga hopp, krypande osv och är stark och smidig, men sen när det kommer till extrem träning så går det ifrån det ''sunda'' med motionen; elit-tävlingar, väldigt höga hinder, weigh-pulling på hög nivå osv.

Inte för att man inte ska kunna tävla och komma långt, men man vet ju på högre nivå hur sällan man faktiskt tränar de extrema tävlings hinderna jämfört med hur ofta man tränar på ''lättare'' nivå, just för att bygga upp mellan de extrema träningarna som sliter mer än de bygger upp, där djur (och människa) jobbar på gränsen för sin förmåga.

Haley
0

Jo men det är ju klart att det är stor påfrestning på högre nivå :)

Angående allt annat du skriver så tror jag v har väldigt lika syn :)

Susanna_w
0

Nu kan jag knappt det här med agility m.m men tänkte på det där med snäva svängar.. Att det är en rörelse som inte är en hunds naturliga. Men jag har sätt hundar ink min egen gör extremt snäva svängar så att vissa tom ramlar när dom busar med varandra och jagar varandra.

_

Zabbio
0

#55 Bara förtydligade :)

Noa-Nisse
0

Jag var bara tvungen på att googla en vargs vikt. **"En fullvuxen varg väger vanligen 30 till 50 kg, med extremfall på upp till 90 kg"

**Så då borde det vara mer "onormalt" att vara en Chihuahua än en irländsk varghund.

Men iallafall så håller jag med Zabbio. Hård elitträning tär ju på vem som helst och antagligen mer på en hund som väger 45+
håller också med om att man får ju bygga upp hunden innan och undertiden man tränar något som agility.

Men att agility skulle direkt vara FARLIGT för en störväxt hund är tramsigt och förstår inte hur människor tänker när de påstår det…

#56, Det har jag också varit med om många gånger. Min hund kan t.om. få tokryck och springa och ramla över sig själv ibland för hon tar snäva svängar och studsar och hoppar omkring.

Mixxie
0

Noa- Nisse har du någon video när Klenod kör agility? Skulle vara kul att se :)

Besök min blogg! :) 

http://sporthund.blogg.se/

Noa-Nisse
0

#59, nej det har jag inte! Men om jag kommer ihåg så ska jag ta med kameran en gång när jag är ute själv och tränar henne.

Susanna_w
0

#58 ja det gör Keso också så att snäva svängar inte är naturligt för hundar tror jag inte ett dugg på..

_

[Lostmybrain]
0

Grejjen är inte vad som är naturligt utan vad som är bra.

Susanna_w
0

Nu skrev ju jag det för det är någon som nämnt det.

_

Maddepadde
0

Word. Många av våra drogklassade preparat är också naturliga. Bara för att ställa saker lite på sin spets.

Men börja grina då!

Susanna_w
0

Fast det där är ju att i! Dum jämförelse tycker jag.. Snäva svängar trror ju jag inte är direkt farligt eftersom dom gör dig själva ganska ofta.

_

Maddepadde
0

Åter igen, hur ofta gör din hund ett avstamp, hoppar 65 cm upp, och landar samtidigt som hunden svänger? Min hund gör det i alla fall inte när hon springer fritt…

Men börja grina då!

Noa-Nisse
1

Maddepadde. så du jämför att droga sin hund eller köra agility med den är samma sak?! Haha jag tycker det är så löjligt så det inte är sant…

Och jag kan säga att exemplet du drar i #66 kan mycket väl hända, flera gånger om! Om min hund och en hennes bästa lekkamrat leker så händer det i princip varje gång de möts i full fart!

Kanske du borde kolla upp din hund så den inte har problem med lederna m.m. eftersom du verkar beskriva vad du har erfarenhet av och tydligen är det ingen rörlig, spänstig och flexibel hund du drar erfarenhet av. För att hoppa och vrida sig i luften samtidigt och sen återigen springa i full fart är heeelt normalt!!

Maddepadde
0

Var har jag skrivit om att droga sin hund? Jag ställde din teori om att naturligt och bra är synonymer på sin kant. Lägg inte orden i mun på mig är du snäll.

Men börja grina då!

Noa-Nisse
0

#68, lägga ord i mun? Jag ställde en fråga till dig, jag har inte sagt att du har skrivit det någonstans alls. förlåt om du misstolkade, men det var bara en fråga.

Haley
0

68#

Jag antar att du menar att droger för människor inte är bra bara för att de är "naturliga", alltså gjort av naturen? Fast, så kan man ju inte riktigt säga… Det var bland det dummaste jag hört. NÄR har droger (dåliga droger) varit vår naturliga föda?

Och btw, det finns MÅNGA bra droger. Mediciner..

[jakke94]
0

nu är här lite dålig stämning! Oskyldig

Så länge man inte kör satan i gatan agility med sin hund, oavsett storlek, ser jag inget fel på det =)

Haley
0

UrsäktaOskyldig

Fridaaaa
0

#71 Tänk på språket, inga svordomar:)

Ketang
0

Jag ser inte heller något fel i det om hunden är frisk och man tar väl hand om den med ex bra foder, kanske stretching, massage osv om den verkar behöva det. Däremot förstår jag inte dom som (om det finns någon) köper ex en Grand Danois enbart för att köra agility med. Är man väldigt agility intresserad finns det bättre raser att träna och tävla med som håller längre för påfrestningen. Men har man ex en GD och känner att man fastnat för agility och hunden fixar belastningen så är det väl bara att köar ;-)

Susanna_w
0

Oj sorry för att jag skrivit konstigt, blir så när man svarar via telefonen Skrikandes

#66 Låter du aldrig din hund springa själv eller med kompis i skogen tex? För där hoppas det massor över stockar och sten och snäva svängar. Men det kanske bara är min hund som får och gör det?

Jag tror verkligen det är helt okej så länge det körs på en balanserad nivå.

Dessutom är det dumt att döma hur alla hundar gör efter sin egen.

_

Linnea
0

När man tävlar på hög nivå, oavsett om det är en hund, häst eller människa (eller nåt annat) så tränar man sällan på hög nivå utan på lägre. Tex våra elitryttare som tävlar i klasser där hindren är upp mot 1,60 höga, de hoppar inte så högt hemma. Man lär de hoppa högt och när de kan det så hoppar man på lägre höjder 1-1,2 m ca där man fokuserar på lydnad mellan hinder mm. Dessutom tränar de inte hoppning så ofta, ett par gånger i veckan eller så. Detsamma gäller människor i alla typer av sporter och såklart även hundar. Man lär hunden hur den ska klara varje hinder på den nivån man ska tävla (med början på låg nivå såklart) men när den kan det så tränar man ju inte det varenda dag. Snarare att man tränar på lägre nivå, på lydnad mellan hinder eller andra problem som uppstår.

Skynda långsamt så går det fortare.

[jakke94]
0

#73 svordomar ?

[jakke94]
0

Huvudfåran inom kristendomen anser, utifrån en tolkning av de heliga hebreiska skrifterna, Toran, att Satan är jämställd med djävulen. För de flesta kristna tros han vara en ängel som gjorde uppror mot Gud och den som talade genom ormen och förledde Eva till olydnad mot Guds befallning. Hans slutgiltiga mål är att leda människorna bort från Guds kärlek - att leda dem till att göra sådant som Gud motsätter sig. 

Inga svordomar här, nejnej

Fridaaaa
0

#77 Satan är en svordom.

Maddepadde
0

Nej, min hund springer inte som en dåre i skogen, det får hon inte göra eftersom jag inte litar på att hon har koll på samtliga stockar och stenar som finns om hon går in för hårt i jakt.

Men börja grina då!

Ketang
0

#80 En hund behöver inte springa som en "dåre" för att hoppa högt, vrida sig i luften, göra snabba vändningar mm som sliter på kroppen precis som agility gör. Det räcker gott och väl att dom får ett helt vanligt fnatt och om inte din hund får springa av soh OCH få snaff för dig kanske du ska skaffa ett annat intresse. Man kan skydda sin hund mot onödiga skador och så kan man skydda dom mot allt så att dom inte får utlopp för sina behov… Det är stor skillnad.

Maddepadde
0

Om min hund skulle hoppa 65 cm rakt upp i luften flera gånger efter varandra skulle jag nog anse att hon beter sig som en galning. Men vilken tuuur att du vet hur jag sköter om min hund i övrigt och dra slutsatsen att jag bör skaffa ett annat intresse. Komigen.

Men börja grina då!

[jakke94]
0

kolla 

;) I'm sorry, it's not…

Karmatarerskanise
0

Hoppar in påminner om att vi ska vara trevliga Glad

Fridaaaa
0

#83 Har kollat vad du skrev, men Satan är ändå en svordom för mig, det är det här jag bor.

Ketang
1

#82 Förutsatt att du inte har en väldigt liten hund så är 65cm inte speciellt högt. Sen har inte jag skrivit någon om 65cm tidigar, jag skrev högt.  Och jag tycker fortfarande att det är fullt normalt för att hund i normal medelstorlek att hoppa runt och få lite frispel i skogen.

[jakke94]
3

#85 men alla ska väll inte skriva och uttrycka sig så som du gör och anpassa sig efter dig ? ;)

Fridaaaa
0

#87 Nej har jag inte sagt heller men man behöver inte svära ändå , och tror många här inne tar "satan" som svordom mer än jag:P Man kan ju tänka lite på hur man skriver med.

[jakke94]
1

#88 tänker på hur jag ska skriva, tänkte först använda en svordom, men ersatta den då istället med ett annat ord, som inte är en svordom :)

LinaK
0

#88 & #89 Fortsätt er diskussion via PM, det börjar bli väldigt OT just nu!

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Denna kommentar har tagits bort.
Noa-Nisse
3

Maddepadde

Lär ju inte komma någonstans med denna diskussionen ändå. Men kan bara säga att jag tycker (och vet) att min hund har en lyckligare vardag nu än innan jag började på agility. Jag vet att jag inte skadar min hund genom att hon kör agility. Jag vet att hon istället får bättre muskelmassa och blir smidigare. Jag vet att vi blir ett bättre team tillsammans efter att jag tränat agility. Jag VET att agility är bra för hundar oavsett ras med LÄMPLIG träning!!

Snart har människan förvandlat hunden till en porslinsdocka. den får inte hoppa ett visst antal cm när den är lös självmant i luften, för då kan den skada sig. alltså får den inte vara lös. den får inte hoppa ner från soffan för då skadar den sig, den får inte gå i trappor för då skadar den sig, den får inte vara ute och gå i för kallt väder för då kan den frysa och därmed skada sig… Snart får väl hunden inte ens gå = använda sina egna ben. Snart ska alla hundraser sitta under armen som chihuahuan tydligen redan gör.

Sen vad du tycker dig veta är ju din sak (och jag har hört vad du tycker). men nu slutar jag snart skriva i denna tråden.

Haley
0

Håller med!

Det är lite väl överdrivet…

Maddepadde
1

Eftersom du redan lämnat tråden så blir mitt svar mest symboliskt. Min hund både går och springer lös, i betydligt större utsträckning än andra hundar, men hon har också lärt sig att uppföra sig och inte röja som en urflippad idiot när hon är lös, dels pga att jag inte uppskattar sådant och dels faktiskt pga skaderisker som föreligger, speciellt då två hundar tokspringer i skogen tillsammans. Speciellt min egen hund då hon låser sig i jakten.

Men börja grina då!

Susanna_w
0

#94 Men det är ju ett naturligt beteende att röja, att springa att vara tokig och busa. Tycker du säger emot dig lite att agility inte har naturliga rörelser men din hund får ju inte använda sig av sina? Nu menar jag inte att du låter din hund enbart vandra omkring sida vid sida. Men jag tror verkligen att hunden behöver få sitt frispel någon gång ibland.

Men alla är vi olika men hunden är ingen porslinsdocka och jag tycker inte man ska bromsa hunden så vida det inte är till besvär.

_

Ketang
4

#94 Men du. Det är skillnad på att "röja som en urflippad idiot" och få glädje fnatt och få springa av sig lite lycka! Får inte din hund göra det? Jag har nog aldrig träffat på en frisk hund som inte rusar av sig lite glädje. Och då handlar det INTE om att tok springa som om hunden låser sig fullständigt och blir manisk.

Kan man inte låta sig hund få fnatt ibland utan måste "uppföra sig" jämt för att du som ägare inte uppskattar ett fnatt tycker jag nog ärligt lite synd om din hund. Känns lite som dom här barnen på dagis som inte vågar sitta i sandlådan för att dom aldrig får skita ner sig hemma :-(

Min dvärgpudel och jag busar ofta och då hoppar han upp 40-60cm upp i luften och vänder innan han landar igen. Lyckligare hund just då får man leta efter! Att "balla ur" fysiskt med kroppen tror jag är nyttigt för hundar!

Susanna_w
0

#96 Rätt och riktigt! Håller med dig till 100%

_

Maddepadde
0

Jo, min hund får springa av sig med glädjefnatt, dock under sådana omständigheter att jag VET att hon är medveten om sin omgivning - men min hund hoppar fortfarande inte 65 cm under ett sådant glädjefnatt.

Men börja grina då!

Maja2
2

ALL agility är inte tävling, och ALLA agilitybanor har inte hopphinder… Nu kan jag väl tänka att man inte bör skaffar en ovtjarka ENDAST för att hålla på med agility, men visst kan man väl låta hunden träna olika hinder, utan tanke på tempo, utan att det skadar hunden?

Ska man alltid tänka på skaderisken, så kan man nog inte släppa ut jakthundar i skogen, eller släppa en vallhund på en flock djur. VAD man än gör med sin hund så finns skaderisk, precis som för oss människor vad för slags hobby vi än skaffar oss.

Haley
0

+1 på det!

Minxis
0

Ja jag tycker att stora hundar kan köra agillity, absolut. Finns ju inget som talar emot det. Klart att man måste tillämpa banan efter stora hundar då (hinder höjd osv, som redan tagits upp tidigare)

Sedan att vissa mindre raser kan vara bättre lämpade för den sortens aktivitet är ju en annan sak. Men blir ju som inom ridningen, fast då omvänd storlek. Varför skulle inte en ponny kunna hoppa ett hinder lika bra som en häst.. ? Är hindret anpassat efter ponnyn så är det inga problem :)

Sedan allt ang. hopp och snäva svängar och om det är naturligt eller inte. ja det går ju att diskutera i evigheter.Klart att man måste se till att sin hund är frisk och inte har något som lätt kan utveckla en skada.        Beror ju lite från hund  till hund också kan jag känna. Känner två boxer tikar tex. lika höga samma kroppsform. Den ena smidig som en vessla den andra är en heffaklumpf. Den ena älskar agility och hoppar smidigt och genom däck osv. Det är då den som är heffaklumpfen.(vi blev mycket förvånade när hon visade upp sin dolda talang) Så tror på att det är som med människor. Vissa känns det bara naturligt att hoppa över ett litet hinder medans andra känns det som en mycket ansträngande och komplicerad sak…

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.